Mercedes Træf NordFyn 6.-7. September 2024   Information - Tilmeldte biler

Se billeder & video og snik snak fra afholdte arrangementer og træf. Klik her

  1. Denne side bruger cookies. Ved af fortsætte med at bruge dette websted, accepterer du vores brug af cookies. Learn More.

300e-24 meget høj tomgang. Løst

Emne i 'Benzinmotorer ( 4 & 6 cyl.)' startet af Morten Bech, 6 Marts 2011.

  1. Morten Bech

    Morten Bech Member

    Joined:
    23 Marts 2007
    Indlæg:
    554
    Likes Received:
    1
    Trophy Points:
    18
    Ratings:
    +1 / 0
    :D Hey

    Pillede min koldstarts ventil af pga prob med for høj tomgang ved driftstemp.

    Der var lidt grater på ventilen så den ikke kunne lukke helt, de er nu fjernet. Men den vil ikke åbne mere en 3-4mm på udgangs siden.
    Den er fjederbelastet til åben og lukker man den manuelt hopper den tilbage med det samme, så fjedren skulle være ok.
    Er der nogen der ved om den skal kunne åbne fuldt, eller de 3-4 mm åbning er max. Eller er den død og hvad koster sådan en???
     
  2. Morten Bech

    Morten Bech Member

    Joined:
    23 Marts 2007
    Indlæg:
    554
    Likes Received:
    1
    Trophy Points:
    18
    Ratings:
    +1 / 0
    Re: 300e-24 koldstarts ventil funktion ok??

    Tror at fjederbelastningen + åbningen på 4 mm er en slags failsafe for at bilen skulle kunne køre selvom at koldstarts ventilen er stået af. Og den så skal kunne virke for at regulere og derved lukker helt på indgangssiden og ikke udgangs siden. Må prøve at se om jeg ikke kan hexe noget sammen så bilen kan køre mens jeg kan se hvordan ventilen operere i forhold til temp. på motoren.

    Er der virkelig ikke nogen der ved hvordan den ventil opererer elle evt. nogle måle parametre??
     
  3. BRABUS

    BRABUS Well-Known Member

    Joined:
    30 Juni 2007
    Indlæg:
    9,440
    Likes Received:
    33
    Trophy Points:
    48
    Location:
    Sjælland
    Ratings:
    +36 / 0
    Min bil::
    W124 BRABUS 3.6-24
    Km:
    188
    Årgang:
    1991
    Bil nr. 2:
    VW Lupo 1.2 3L
    Bil nr. 2 Km:
    150
    Bil nr. 2 Årgang:
    2005
    Re: 300e-24 koldstarts ventil funktion ok??

    Jeg tror måske du har kryds befrugtet begreberne lidt.

    Der er noget som hedder en koldstarts "dyse"
    Og så er der noget som hedder en "tomgangs" omdrejnings regulator om du vil.

    Jeg er ikke i tvivl om at du snakker om selve tomgangs omdrejnigns regulatoren.
    Men den er der ikke kun for at virke som koldstarts ventil.
    Men den regulere selvfølgelig en ekstra luftmængde i forhold til det ekstra benzin som koldstarts dysen sprøjter ind.
    omdrejnigns regulatoren sørger så bare for at hæve omdrejningerne så motoren også bliver hurtigere varm eks.
    Så på den måde er det lidt forkert at kalde den for en koldstarts ventil kan man sige.

    Og så giver det måske lidt mere mening i hvordan og hvorfor den gør som den gør. :|
     
  4. Morten Bech

    Morten Bech Member

    Joined:
    23 Marts 2007
    Indlæg:
    554
    Likes Received:
    1
    Trophy Points:
    18
    Ratings:
    +1 / 0
    Re: 300e-24 koldstarts ventil funktion ok??

    kryds befrugtet begreberne :lol: Ja det har jeg vist.. .. når man læser på tysk, dansk og engelsk. Skulle nok have koncentreret mig lidt mere i tysk. :-?

    Rigtig, den jeg tænker på er den ventil der leder extra luft ind i manifolden (bypasser gasspjældet,idle speed actuator). Hvordan kan jeg teste den??
    Går ud fra at den skal være lukket når motoren er driftsvarm og åbne når den er kold/regulere til motoren er varm.

    Der sidder også en micro switch der bliver påvirket af speedertrækket når den står i tomgang. Aktivere den tomgang??? Så vidt jeg kan læse i service manualen sidder tomgangs aktiveringen på siden af gasspjældet og at den skal være max 1 ohm aktiveret og uendelig modstand når den er åben. Så det er i hvertfal nemt at teste.
     
  5. BRABUS

    BRABUS Well-Known Member

    Joined:
    30 Juni 2007
    Indlæg:
    9,440
    Likes Received:
    33
    Trophy Points:
    48
    Location:
    Sjælland
    Ratings:
    +36 / 0
    Min bil::
    W124 BRABUS 3.6-24
    Km:
    188
    Årgang:
    1991
    Bil nr. 2:
    VW Lupo 1.2 3L
    Bil nr. 2 Km:
    150
    Bil nr. 2 Årgang:
    2005
    Re: 300e-24 koldstarts ventil funktion ok??

    Ja det er korrekt at den lukker ekstra luft ind i manofjolset :lol:
    Jeg har ikek nogen gode idér til at teste den, men den kontakt som sidder på dit gasspjælds anordning som giver et klik når du har sluppet gassen, den er til at fortælle motorstyringen at du har sluppet gassen helt og at den derfor godt kan lave fuel cut off mens du decellerer (spare brændstof) men så snart den kan se du nærmer dig tomgang, så slår den selvføglelig til igen for at bilen ikke skal gå ud.
    Men det er i grunden det eneste den bruges til.

    Nogle biler kan have svært ved at håndtere selve overgangen fra decceleration til tomgangs program og så plejer det at være fordi den ikek kan se at bilen bevæger sig, men når den så kommer for langt ned i omdrejnignerne så kompensere den ved at åbne den fætter du vil teste.

    Men det er nok ikke dit problem jo.
    Men du kan jo måle spændingen hen over stikket til den og se hvad den regulerer med af spædninger.
    Det kan jo være at den bare er en on/off. funktion.
    Jeg plejer altid at lege med en af gutternes biler når der er noget jeg skal have sammenlignet jo :lol:
     
  6. Morten Bech

    Morten Bech Member

    Joined:
    23 Marts 2007
    Indlæg:
    554
    Likes Received:
    1
    Trophy Points:
    18
    Ratings:
    +1 / 0
    Re: 300e-24 koldstarts ventil funktion ok??

    Fik testet tomgangs aktiveringen på gasspjældet i går på arbejdet. Den virker fint, aktivere den ene kreds ved tomgang og den anden ved 'vollgas' :D

    Mistænker stadig min tomgangs regulerings ventil. Prøvede at tage stikket af den mens den gik i tomgang (ca. 1500 rpm :-? ). Straks gik den til normal tomgang, anden gang jeg tog den af og satte den på igen gik motoren ud. Den er dog holdt op med at gå 2500 rpm i tomgang efter jeg fik smurt tomgangs regulerings ventilen. Men der kunne jeg fjerne fejlen ved at slukke motoren og starte igen, så den gik 700 rpm (istedet for 2500). Nu har den konstant ca 1100 i tomgang ved kold og ca 1500 ved varm, ligegyldigt om men genstarter.
    Det kan selvfølgelig også være temp. føleren til motorstyringen der er i udu, eller koldstarts dysen der står og drypper lidt eller hænger.

    Desværre har MB nørderne her på arbejdet alle sammen diesel, så der er ikke meget brugbart at låne. Kan være at der dukke en tester op på et træf så man evt. kunne læse nogle fejl ud.

    Update senere: Kørte bilen med tomgangs regulerings ventil ude så man kunne se hvordan ventilen virkede og begge slanger blændet af. Her kan den starte men ikke holde tomgang. Havde en kollega der har haft rodet med k/ke-jetronic før til at kigge med. Umiddelbart virker ventilen: reagerer hurtigt og lukker når der gives gas. Så monterede jeg den igen og ved start gik den de korrekte rpm i tomgang, men giver man den gas så hænger den på 2500 rpm igen. Tager man stikket af ventilen og sætter det på igen, falder den til korrekt tomgang igen :-? :-? Stopper man motoren og starter igen har den korrekt tomgang igen. Der var ingen forskel på om jeg tog stikket af koldstarts dysen. Dette er ved halvvarm motor.

    Det er mærkeligt at den kun hænger ved halvvarm og ikke ved driftsvarm motor. Begynder at blive lidt nervøs for at det kan være luftmængde måleren der er lidt slidt.
     
  7. Morten Bech

    Morten Bech Member

    Joined:
    23 Marts 2007
    Indlæg:
    554
    Likes Received:
    1
    Trophy Points:
    18
    Ratings:
    +1 / 0
    Re: 300e-24 meget høj tomgang (titel ændret)

    På vej hjem fra arbejdet i går satte jeg den i N for at se tomgangs rpm. Så faldt den fra ca 2500 til 700 og virkede som om den ville gå ud. Lige der blinkede abs lampen i instrument bordet og alt andet lys på bilen var helt normalt. Derefter steg omdrejningerne igen. Tror at jeg skifter benzin pumpe relæet og ovp(med rød top) selv om de ser ret nye ud.
     
  8. BRABUS

    BRABUS Well-Known Member

    Joined:
    30 Juni 2007
    Indlæg:
    9,440
    Likes Received:
    33
    Trophy Points:
    48
    Location:
    Sjælland
    Ratings:
    +36 / 0
    Min bil::
    W124 BRABUS 3.6-24
    Km:
    188
    Årgang:
    1991
    Bil nr. 2:
    VW Lupo 1.2 3L
    Bil nr. 2 Km:
    150
    Bil nr. 2 Årgang:
    2005
    Re: 300e-24 meget høj tomgang (titel ændret)

    Gør dig selv en tjeneste og start med OVP relæet 8)
    Hvis det har rød top med 2 røde 10A sikringer, så burde der ikke være noget galt med det, men tjek lige soklen at det ikke har stået i vand og derfor irret helt vildt i stik-fatningen, det er også en klassikker når og hvis man ikke får monteret sin plastik afdækning korrekt eller hvis den mangler.

    Det kan nemlig sagtens eller rettere har som regel indvirkning på din tomgang da det er styret af dette.
    Det andet MAS relæ koster jo trods alt også en helt anden pris end et OVP relæ og det er ikke ret tit man høre om døde MAS relæer med mindre aircon pumpens magnet kobling eller lednigns net har været kortsluttet.

    Og det med at din ABS lampe tænder er blot fordi din forsynings spænding flader til under 10 Volt, MEN det burde den jo ikke hvis du har et velfungerende batteri OG OVP relæ.
    Da jeg går ud fra dit batteri er som det skal være, så efterlader det igen tanken på dit OVP relæ da det i 7 ud af 10 tilfælde altid starter precis sådan, at forbindelsen bliver dårlig med tiden og dermed kommer der indre modstand som så igen gør at man har et spædnings fald på et par voldt ud af relæet der igen giver anledning til at ABS styringen får under 10Volt og derfor slukker styringen = ABS lampe tændes.

    Så jeg ville i den grad kikke nærmere på det OVP relæ og dets sokkel/forbindelse og hvis alt ser fint ud, så skift det ud.
     
  9. Morten Bech

    Morten Bech Member

    Joined:
    23 Marts 2007
    Indlæg:
    554
    Likes Received:
    1
    Trophy Points:
    18
    Ratings:
    +1 / 0
    Re: 300e-24 meget høj tomgang (titel ændret)

    Ja tror lige at jeg kigger på ovp, stik og ledninger :shock: Det er et med to sikringer og rød top.

    OVP 215,- u. moms
    MAS relæ 3170,- u. moms
    Tomgangs regulerings ventil 1890,- u. moms
    Koldstarts dyse 2180,- u. moms
    Motorstyrings temp føler. 288,- u. moms

    Alt hos MB Call center.
     
  10. Morten Bech

    Morten Bech Member

    Joined:
    23 Marts 2007
    Indlæg:
    554
    Likes Received:
    1
    Trophy Points:
    18
    Ratings:
    +1 / 0
    Re: 300e-24 meget høj tomgang (titel ændret)

    Skiftede OVP relæet, det var den eneste sokkel/stik hvor jeg har fundet en lille anelse ir. Renset stikket med electrolube og satte nyt i. Havde ikke tid til at skille stikket ad. Ellers var der helt rent og tørt bag dækpladen og umiddelbart har Gørløse skiftet MAS modulet, for der sad en gørløse slip på og det så helt nyt ud. 8)

    Umiddelbart startede den bedre en før, men det er jo også ved en højere udetemeratur end end jeg normalt har testet ved. Lod den stå og varme op i tomgang og den faldt roligt fra ca 1100 rpm til ca 850, så det virker somom at koldstarts funktionen virker. Men efter den var blevet næsten driftsvarm var der samme problem. .. ca 1300-1400 rpm i tomgang og tendens til at hænge ved 2500 rpm hvis man giver den lidt gas i P eller N.

    Vil prøve at fjerne koldstarts dysen og blænde hullet af i manifolden for at se om det giver nogen ændring.
    Og se om jeg kan finde et eller andet i manualen så jeg kan teste om luftmængde måleren hænger eller et eller andet.
     
  11. BRABUS

    BRABUS Well-Known Member

    Joined:
    30 Juni 2007
    Indlæg:
    9,440
    Likes Received:
    33
    Trophy Points:
    48
    Location:
    Sjælland
    Ratings:
    +36 / 0
    Min bil::
    W124 BRABUS 3.6-24
    Km:
    188
    Årgang:
    1991
    Bil nr. 2:
    VW Lupo 1.2 3L
    Bil nr. 2 Km:
    150
    Bil nr. 2 Årgang:
    2005
    Re: 300e-24 meget høj tomgang (titel ændret)

    Det er jo nemt hvis du kunne få en motor bror til at afprøve sin dims på din bil :)
    Det er jo en nem opgave på 5 min som ikke skader på nogen måde.

    Men det med dit "sticky" luftmængdemåler kan du jo næsten se dig ud af.
    Hvis du fjerne luft filteret, så kan du se selve pladen der trykkes ned af luftgennemstrømningen.
    Og så er det bare at opservere om det lukker helt når den står i tomgang hvor den begynder på sit forhøjet blodtryks haløj. :D
    Så vil du også kunne se om du har meget "snask" / olie film omkring pladen som kan gøre at den hænger fast i siderne, dette specielt hvis den er lidt ude af centrering.
    Der findes en guide i EPS som fortæller dig ret meget omkring justering af dette osv.
     
  12. Morten Bech

    Morten Bech Member

    Joined:
    23 Marts 2007
    Indlæg:
    554
    Likes Received:
    1
    Trophy Points:
    18
    Ratings:
    +1 / 0
    Re: 300e-24 meget høj tomgang (titel ændret)

    Tak igen for nogle gode input Brabus 8)

    Desværre har jeg ikke nogen motor broder, de kører alle sammen w124 diesel og dimserne på min slc er den helt gamle k-jetronic.

    ''i tomgang hvor den begynder på sit forhøjet blodtryks haløj.''?? kunne du uddybe det lidt. Kører den med højere tryk i ''edderkoppen'' ved tomgang?

    ''guide i EPS'' er det manualen du tænker på? Har en engelsk service manual og en tysk werkstat information. . . desværre henviser de ofte til diagnose motor manual :whip:
    Selv justering af tomgang står i den og jeg har ikke kunne finde den nogen steder, ikke engang på ebay. :(

    I manualen står der at man skal huske at slette gamle fejl i motorstyringen. Kan disse lagrede fejl gøre at den evt kører på et nødprogram, selvom fejlen er rettet?
    Tror at jeg må købe en sådan tester af dig når du får dem færdige. :D :D

    Har på fornemmelsen at det her bliver en lang tråd :-| :whip: :evil: :aww: :whistle:
     
  13. Morten Bech

    Morten Bech Member

    Joined:
    23 Marts 2007
    Indlæg:
    554
    Likes Received:
    1
    Trophy Points:
    18
    Ratings:
    +1 / 0
    Re: 300e-24 meget høj tomgang (titel ændret)

    Fandt i hvertfald en fejl :D

    Kiggede ned i gennem gasspjældet og der lå benzin i bunden af indsugnings manifolden. Og når jeg trykkede luftmasse måleren i bund løb der benzin oppe fra luftmassemåler armen og ned oven på gasspjældet. Det kunne tyde på at pakningen der hvor armen/cylindernen går ind i edderkoppen er dårlig. Mener at have set en beskrivelse af udskiftning i manualen. :D :D

    Så håber jeg bare det er det og jeg ikke skal skifte hele blokken :angry:

    Målte koldstarts dysens interne modstand til 11 ohm. Skal vist være 11,9-12 ohm ifølge nogle tråde herinde.
    Tomgangs regulerings ventilen havde en intern modstand på 8 ohm, skal vist være 20-30 ohm.
    Dog er det målt med en bingobanko thansen multimeter til 99,95, så prøver på arbejdet med et ordentligt.
     
  14. BRABUS

    BRABUS Well-Known Member

    Joined:
    30 Juni 2007
    Indlæg:
    9,440
    Likes Received:
    33
    Trophy Points:
    48
    Location:
    Sjælland
    Ratings:
    +36 / 0
    Min bil::
    W124 BRABUS 3.6-24
    Km:
    188
    Årgang:
    1991
    Bil nr. 2:
    VW Lupo 1.2 3L
    Bil nr. 2 Km:
    150
    Bil nr. 2 Årgang:
    2005
    Re: 300e-24 meget høj tomgang (titel ændret)

    Det var så lidt 8)

    Ok, ja så kan det jo være svært selvføglelig, men mon ikek der er bare 1 her fra forum som har samme motor der kunne assistere i omegnen af dig og samtidig få en sluder for en slader :lol:

    Nej, henledte blot opmærksomheden på dine motor problemmer med forhøjet tomgang :mrgreen:

    EPC hedder det mercedes oversigts probgram over vores biler hvor du kan finde alt fra udskiftning af brændstof filter til justering af KE anlæget.
    Det kan bruges online og du finder informationer omkring det ude på forum oversigten.

    Det skal du være hjertelig velkommen til, de er også meget snart på vej :yes: og lige din model har faktisk menge ting man kan fejlsøge på og omkring.
    Der kan være lagret fejl som gør at bilen opførre sig anderledes, men jeg mener ikke at din fejl skulle have noget med en Uslettet fejlkode at gøre. Dog ville den sikkert kunen fortælle dig hvad der er los, hvis det er noget elektrisk relateret så som din tomgangs ventil eller koldstarts dyse osv.

    Ja det er dejligt ikke sandt :mrgreen:
     
  15. Morten Bech

    Morten Bech Member

    Joined:
    23 Marts 2007
    Indlæg:
    554
    Likes Received:
    1
    Trophy Points:
    18
    Ratings:
    +1 / 0
    Re: 300e-24 meget høj tomgang (titel ændret)

    EPC hedder det mercedes oversigts probgram over vores biler hvor du kan finde alt fra udskiftning af brændstof filter til justering af KE anlæget.
    Det kan bruges online og du finder informationer omkring det ude på forum oversigten.

    Har adgang til EPC, men er det ikke kun online parts catalog?? Hvor finder jeg manual delen i den og er det noget extra man skal betale for.


    Skriv mig bare op til en tester, kan den også slette lagrede fejl? :D
     
  16. BRABUS

    BRABUS Well-Known Member

    Joined:
    30 Juni 2007
    Indlæg:
    9,440
    Likes Received:
    33
    Trophy Points:
    48
    Location:
    Sjælland
    Ratings:
    +36 / 0
    Min bil::
    W124 BRABUS 3.6-24
    Km:
    188
    Årgang:
    1991
    Bil nr. 2:
    VW Lupo 1.2 3L
    Bil nr. 2 Km:
    150
    Bil nr. 2 Årgang:
    2005
    Re: 300e-24 meget høj tomgang (titel ændret)

    Jeg bruger faktisk ikke EPC selv, så jeg kender ikek strukturen i det, men jeg ved da at Alex her på siden nok kan guide dig og andre sikert også.

    Jeg giver besked i min tråd om testeren som jeg fkatisk lige har opdateret i mandags med lidt bilelder af igangsætning af ny produktion 8)
    Så hold øje med den tråd når den dukker op på forsiden under fanebladet nyeste aktivitet tror jeg den hedder, så skriver jeg der når i kan bestille, ellers blvier det for Uoverskueligt for mig :mrgreen:
    Men prøv denne side, den giver dig rigtig mange gode råd og vejlednigner omkirng M104 motoren:
    :arrow: http://www.w124-zone.com/downloads/MB%2 ... index.html
     
  17. Morten Bech

    Morten Bech Member

    Joined:
    23 Marts 2007
    Indlæg:
    554
    Likes Received:
    1
    Trophy Points:
    18
    Ratings:
    +1 / 0
    Re: 300e-24 meget høj tomgang (titel ændret)

    Ok, tak.

    Bruger w124-zone selv og skriver en pm til Alex en dag.


    Har lige købt en tomgangs regulerings ventil og en motor styrings box (ecu) på ebay. Så har jeg lidt reservedele og noget at fejlsøge med. :-D
     
  18. Morten Bech

    Morten Bech Member

    Joined:
    23 Marts 2007
    Indlæg:
    554
    Likes Received:
    1
    Trophy Points:
    18
    Ratings:
    +1 / 0
    Re: 300e-24 meget høj tomgang (titel ændret)

    Der var lidt lav spænding på batteriet, kun ca. 12,3-4 når den havde stået en dag. Satte et nyt 95ah varta i og starteren løb noget friskere rundt. Men stadig problemer med tomgangen.
    Skiftede tomgangs regulerings ventilen og det hjalp en del. Den startede (kold) ved 1500rpm og faldt hurtig til 1100rpm.
    Efter den blev lidt varmere faldt den til ca 750 rpm. :mrgreen: :mrgreen:

    Tomgangs ventilen havde en intern modstand på 8 ohm og 9 ohm på den gamle. Men 'motoren' inden i kan jo være ok, men drevet til ventilen dårligt.

    Så mangler jeg bare at se om fejlen med at den nogengange hænger ved 2500rpm i tomgang. Og evt få slettet nogle fejlkoder når Brabus får bygget nogle nye testere 8)
     
  19. Morten Bech

    Morten Bech Member

    Joined:
    23 Marts 2007
    Indlæg:
    554
    Likes Received:
    1
    Trophy Points:
    18
    Ratings:
    +1 / 0
    Re: 300e-24 meget høj tomgang LØST

    Umiddelbart virker det, der er også noget mere bundtræk i bilen. :D

    Den humper sig stadig lidt igang de første 3-4 sek, men ellers kører godt.
     
  20. BRABUS

    BRABUS Well-Known Member

    Joined:
    30 Juni 2007
    Indlæg:
    9,440
    Likes Received:
    33
    Trophy Points:
    48
    Location:
    Sjælland
    Ratings:
    +36 / 0
    Min bil::
    W124 BRABUS 3.6-24
    Km:
    188
    Årgang:
    1991
    Bil nr. 2:
    VW Lupo 1.2 3L
    Bil nr. 2 Km:
    150
    Bil nr. 2 Årgang:
    2005
    Re: 300e-24 meget høj tomgang LØST

    Super mand 8)

    Ja jeg er også i gang med at få produceret nogle testere.
    Jeg blev dog holdt lidt igen af leverings problemmer med boksene der først kunne leveres d 18.
    Men, jeg kan da løfte sløret for at der ellerede er kommet en lille del af dem hjem 8)
    Så jeg regner med at der kommer skub i dem inden påske som jeg første gang meldte ud 8)
     

Del denne side