Mercedes Træf NordFyn 6.-7. September 2024   Information - Tilmeldte biler

Se billeder & video og snik snak fra afholdte arrangementer og træf. Klik her

  1. Denne side bruger cookies. Ved af fortsætte med at bruge dette websted, accepterer du vores brug af cookies. Learn More.

300D: Røg, banken og ujævn tomgang

Emne i 'Dieselmotorer' startet af michaelanthony, 21 Oktober 2009.

  1. michaelanthony

    michaelanthony New Member

    Joined:
    24 Marts 2009
    Indlæg:
    18
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    w124 300TD
    Årgang:
    1993
    Bil nr. 2:
    W107 350SL
    Bil nr. 2 Årgang:
    71
    Min 124 fra 1993 - E300D(24V) ryger, oser, hoster og hakker ved koldstart.
    Der er ingen fejlvisninger i instrumenteringen.
    Jeg har skiftet alle gløderør, men det har ikke hjulpet.
    Jeg har lavet en modstandsmåling af ledningerne og gløderør fra gløderørsrelæet. Den viser ingen modstand(næsten nul ohm)
    Jeg har målt Volt på alle stifterne på multistik på relæet, ingen problemer.
    Jeg har slebet kontaktfladerne i relæet og tjekket at det lukker ved start.

    Jeg er nu løbet tør for ideer og modtager med kyshånd, nye friske og meget gerne rigtige ideer til hvad problemet kan være.

    Med venlig hilsen
    Michael
     
  2. djaabo

    djaabo Active Member

    Joined:
    7 Juli 2009
    Indlæg:
    4,000
    Likes Received:
    9
    Trophy Points:
    38
    Location:
    Greve
    Ratings:
    +9 / 0
    Min bil::
    CL500 Kompressor
    Km:
    145000
    Årgang:
    2003
    Bil nr. 2:
    SL60 AMG Turbo
    Bil nr. 2 Km:
    135000
    Bil nr. 2 Årgang:
    1994
    Det kunne godt tyde på et defekt EGR system
     
  3. Lasse68

    Lasse68 New Member

    Joined:
    8 Januar 2009
    Indlæg:
    1,171
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Location:
    Ishøj
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    260E Aut.
    Km:
    125000
    Årgang:
    1988
    Bil nr. 2:
    FORD focus 2.0 Ghia
    Bil nr. 2 Km:
    207000
    Bil nr. 2 Årgang:
    2000

    Gør alle oliekogere ikke dette..... :D





    offtopic Sorry, kunne ikke lade være. :love:
     
  4. michaelanthony

    michaelanthony New Member

    Joined:
    24 Marts 2009
    Indlæg:
    18
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    w124 300TD
    Årgang:
    1993
    Bil nr. 2:
    W107 350SL
    Bil nr. 2 Årgang:
    71
    Kan jeg selv teste om EGR ventilen er defekt?
    Og hvor sidder den?
     
  5. djaabo

    djaabo Active Member

    Joined:
    7 Juli 2009
    Indlæg:
    4,000
    Likes Received:
    9
    Trophy Points:
    38
    Location:
    Greve
    Ratings:
    +9 / 0
    Min bil::
    CL500 Kompressor
    Km:
    145000
    Årgang:
    2003
    Bil nr. 2:
    SL60 AMG Turbo
    Bil nr. 2 Km:
    135000
    Bil nr. 2 Årgang:
    1994
    Det er en ventil der lukker lidt udstødningsgas ind i indsugningen for at gøre motoren hurtigere varm.
     
  6. Søren Holm

    Søren Holm Member

    Joined:
    3 Januar 2009
    Indlæg:
    792
    Likes Received:
    12
    Trophy Points:
    18
    Location:
    Hæstrup Mølleby 9800 Hjørring.
    Ratings:
    +14 / 0
    Min bil::
    Mercedes W211 320CDI
    Km:
    508000
    Årgang:
    2007
    Kunne det evt være en dyse der står og drypper i forbrændingskammeret, eller taber trykket natten over??? Jeg mindes at jeg i min ungdom havde noget dieselhakkeværk produceret i Wolfsburg, som netop lavede sådan et stunt natten over, det gav startbesvær røg og en meget dårlig tomgang. Efter den havde kørt lidt, gik den nu meget godt, altså så godt som sådan en kan gå :D Den startede fint i løbet af dagen, da den ikke nåede at tabe så meget tryk..
     
  7. djaabo

    djaabo Active Member

    Joined:
    7 Juli 2009
    Indlæg:
    4,000
    Likes Received:
    9
    Trophy Points:
    38
    Location:
    Greve
    Ratings:
    +9 / 0
    Min bil::
    CL500 Kompressor
    Km:
    145000
    Årgang:
    2003
    Bil nr. 2:
    SL60 AMG Turbo
    Bil nr. 2 Km:
    135000
    Bil nr. 2 Årgang:
    1994
    En træt dyse, kan normalt høres ved at motoren banker meget i tomgang.. både når den er varm og kold
     
  8. Søren Holm

    Søren Holm Member

    Joined:
    3 Januar 2009
    Indlæg:
    792
    Likes Received:
    12
    Trophy Points:
    18
    Location:
    Hæstrup Mølleby 9800 Hjørring.
    Ratings:
    +14 / 0
    Min bil::
    Mercedes W211 320CDI
    Km:
    508000
    Årgang:
    2007
    Den gammel VW Golf jeg havde, fejlede ikke direkte noget på dyserne, men tabte trykket mellen brændstofpumpen og dyserne, sandsynligvis var det en utæthed i en eller flere ventiler, som holder fortryk på dyserørerne. Dyserne var nemlig blevet testet og fundet iorden. Det vil svare lidt til at starte op efter at være kørt tør feks. Det gav en del mystiske starter på den Golf motor. Jeg løste problemet midlertidigt, ved at montere en afbryder, til magnetventilen, så startede jeg et par omgange med slukket magnet, og tændte så for strømmen, så havde pumpen lavet så meget tryk at lortet kunne starte. Så selv om både forvarmer og dyser er 100% iorden, kan det jo godt skyldes en eller flere utætte ventiler i toppen af brændstofpumpen, så den omtalte 300 D starter op med et eller flere "tørre" dyserør, fordi fortrykket er forsvundet mens den har holdt stille..
     
  9. Love-Mercer

    Love-Mercer New Member

    Joined:
    26 Februar 2009
    Indlæg:
    237
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    190 E 2.0 aut.
    Km:
    221000
    Årgang:
    1986
    Bil nr. 2 Km:
    0
    Bil nr. 2 Årgang:
    0
    Jeg vil skyde på en defekt diesel pumpe..
    Onkels gamle 300D havde samme problem. godt nok en 89'er og ikke 24v men måske ku' det være det.
    BH auto i Osted var behjælpelig dengang. Der er et firma i, jeg mener det var enten Slagelse el. Ringsted der renoverer dem.
     
  10. michaelanthony

    michaelanthony New Member

    Joined:
    24 Marts 2009
    Indlæg:
    18
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    w124 300TD
    Årgang:
    1993
    Bil nr. 2:
    W107 350SL
    Bil nr. 2 Årgang:
    71
    Jeg har lige haft den på værksted, jeg fik lavet flg.
    Flammeskive, udskiftet
    Forkammer, udskiftet
    pakning, udskiftet
    returslange, udskiftet
    Dysser, tjekket

    Den kugle der skal være i forkammeret var væk. Den oser ikke mere og det er dejligt :)

    Der er dog stadig en mislyd fra cylnder 3, som om den ikke forbrænder rigtigt og den er stadig ikke normal at starte når den er varm (starteren skal køre en 5-10 sek. eller man skal give den lidt gas).
    Den falder også ret langt ned i omdrejninger når man slipper gasen (350-400) hvorefter den kommer op igen på ca. 600 hvilket virker lidt lavt.

    Er der nogen der har en god ide?

    Hilsen
    Michael
     
  11. djaabo

    djaabo Active Member

    Joined:
    7 Juli 2009
    Indlæg:
    4,000
    Likes Received:
    9
    Trophy Points:
    38
    Location:
    Greve
    Ratings:
    +9 / 0
    Min bil::
    CL500 Kompressor
    Km:
    145000
    Årgang:
    2003
    Bil nr. 2:
    SL60 AMG Turbo
    Bil nr. 2 Km:
    135000
    Bil nr. 2 Årgang:
    1994
    En for lav tomgang kan skyldes dit overspændingsrelæ, der siden nemlig en elektronisk tomgangsstyring.
     
  12. flychr

    flychr Active Member

    Joined:
    4 Januar 2007
    Indlæg:
    1,681
    Likes Received:
    21
    Trophy Points:
    38
    Location:
    solrød strand
    Ratings:
    +22 / 0
    Min bil::
    w202 c200
    Km:
    205000
    Årgang:
    1996
    Bil nr. 2:
    230te
    Bil nr. 2 Km:
    360000
    Bil nr. 2 Årgang:
    1990
    Hej
    Er ikke helt med :
    :oops:
    Hvad er det for en kugle??
    Chr
     
  13. michaelanthony

    michaelanthony New Member

    Joined:
    24 Marts 2009
    Indlæg:
    18
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    w124 300TD
    Årgang:
    1993
    Bil nr. 2:
    W107 350SL
    Bil nr. 2 Årgang:
    71
    Ref. mekanikeren; Dysen sprøjter diesel ned over kuglen i forkammeret for at øge forstøvningen.
     

Del denne side