Mercedes Træf NordFyn 6.-7. September 2024   Information - Tilmeldte biler

Se billeder & video og snik snak fra afholdte arrangementer og træf. Klik her

  1. Denne side bruger cookies. Ved af fortsætte med at bruge dette websted, accepterer du vores brug af cookies. Learn More.

300D aut. vil ikke bakke.. glider

Emne i 'Automatgear' startet af eigilck, 25 November 2006.

  1. eigilck

    eigilck New Member

    Joined:
    25 November 2006
    Indlæg:
    56
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Location:
    Fredericia(Skærbæk)
    Ratings:
    +0 / 0
    Efter at have kørt ca 50km med en tung trailer (1200kg)uden problemer, vil bilen ikke bakke, den ligesom bare glider. Da jeg så gav mere gas for at få bilen bakket ind i indkørslen, gav det et ordentlig brag, og nu er der ingen forbindelse mellem motor og hjul mere. Da jeg efterfølgende med motoren i gang satte gearvælgeren i P skraldede det.
    Hvad kan der være sket? det lød skræmmende dyrt det der skete.
    Hvad skal man starte med at tjekke?
     
  2. uffe

    uffe Active Member

    Joined:
    31 August 2006
    Indlæg:
    1,636
    Likes Received:
    22
    Trophy Points:
    38
    Location:
    holbæk
    Ratings:
    +26 / 0
    Min bil::
    E211 320 CDI 3.2 AMG
    Km:
    457000
    Årgang:
    2003
    Bil nr. 2:
    W124 300 E-24
    Bil nr. 2 Km:
    324600
    Bil nr. 2 Årgang:
    1990
    hej eigilck

    det jeg forstå på dit problem er at der ikke sker en dyt nå sætte gearvælger i D-3-og 2
    og den skraller i P ikk,

    det er sikket en drivaksel som er knække

    for at finde ud af det kan du sætte gearvælger i D, og træd håndbrems i bund, så den ikke kan løbe nogen steder hen,
    med motorer starte i tomgang,
    kikke op på bagaksel og se og højer eller vendes drejer rundt ?
    vis der er en som drejer rundt er den knæket,

    jeg var selv ude for dette i sommer og skifte den på sted,
    pris 2800 kr for en ny, og det tager ca 1½ time at skifte den,

    så dyrt og dyrt :shock:

    det ville da glæde mig at høre, om det er din driveaksel der er gåde ?
     
  3. Bjarne

    Bjarne Administrator Staff Member

    Joined:
    31 August 2006
    Indlæg:
    1,976
    Likes Received:
    1
    Trophy Points:
    38
    Location:
    Hjemme
    Ratings:
    +1 / 0
    Min bil::
    300D
    Km:
    850000
    Årgang:
    1989
    Hej eigilck

    Velkommen til siden :),- - Først, 1200 kg er ikke en tung trailer for en 300D :D :D , min har da slæbt rundt på 15-1600 kg boxtrailer, fra tid til anden, uden problemer, selvfølgelig skulle den arbejde ind imellem, men det gør den så......., nå,- spøg til side,- det lyder sansynligt med en drivaksel der er gået,- men jeg kom til at tænke på om en af Hardy skiverne, måsker er så slidte at den er gået i udu???, - men så skal de godt nok også være slidte :roll: , bare en tanke!

    PS: Hardy skiverne er de gummidimser der sidder i hver ende af kardan akslen.
     
  4. Henrik L.

    Henrik L. Member

    Joined:
    3 September 2006
    Indlæg:
    498
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    16
    Location:
    2770 Kastrup
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    A4 Allroad 3,0 TDI
    Km:
    45000
    Årgang:
    2013
    Bil nr. 2:
    Polo
    Bil nr. 2 Km:
    5000
    Bil nr. 2 Årgang:
    2016
    Hej Eigilck.

    Lyder ikke rart. :cry: :cry: Hvis bilen står helt stille (bremset) med motoren igang, og gearvælgeren i ''P'', og der så stadig er noget der ''skralder, tror jeg desværre ikke det kan være andet end gearkassen der er sket et eller andet med. :cry: :cry: Når gearvælgeren står i p, er akslen til kardanget låst, dvs.den prøver ikke at trække på hjulene / Bagtøjet. Nu ved jeg ikke hvor mange km. din bil har kørt, men på den gamle taxa 250er jeg havde røg bagtøjet ved 270000 km. Hvis det er faldet helt sammen inden i, så står kardanget bare og kører rundt hvis du starter bilen og sætter den i enten R / D / 3 / 2.
    Hvis det er selve bagtøjet der er gået, vil ingen af drivakslerne stå og snurre rundt. HUSK HUSK HUSK at bilen skal være bremset (håndbremsen) når du tjekker disse ting, gider ikke læse i avisen at du er blevet kørt over af din egen bil. :shock: :shock:
     
  5. eigilck

    eigilck New Member

    Joined:
    25 November 2006
    Indlæg:
    56
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Location:
    Fredericia(Skærbæk)
    Ratings:
    +0 / 0
    Yes!! tak for hjælpen, og velkomsten. jeg satte den i D og bukkede mig ned, og kardanen kørte fint rundt, samt den ene trækaksel PYHA.. ! Det passer også med at den skraldede når jeg satte i P pga kardanen stadig løb rundt, jeg hev den hurtigt ud af P igen, så der skete nok ikke noget ved den behandling.
    Rigtig fed ide med den side her, den skal nok være med til at de gamle Mercedeser bliver endnu ældre.
     
  6. uffe

    uffe Active Member

    Joined:
    31 August 2006
    Indlæg:
    1,636
    Likes Received:
    22
    Trophy Points:
    38
    Location:
    holbæk
    Ratings:
    +26 / 0
    Min bil::
    E211 320 CDI 3.2 AMG
    Km:
    457000
    Årgang:
    2003
    Bil nr. 2:
    W124 300 E-24
    Bil nr. 2 Km:
    324600
    Bil nr. 2 Årgang:
    1990
    ja vis der en drivaksel der køre rundt mens du har motor starte og gearvælger stå i "D" så er denne drivakesl knække, og det er ikke den store skade, som jeg skrev fik jeg en hel ny til 2800 kr og det to ca 1½ time at skifte den,

    så det er bare at komme i gang nu :D
     
  7. Henrik L.

    Henrik L. Member

    Joined:
    3 September 2006
    Indlæg:
    498
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    16
    Location:
    2770 Kastrup
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    A4 Allroad 3,0 TDI
    Km:
    45000
    Årgang:
    2013
    Bil nr. 2:
    Polo
    Bil nr. 2 Km:
    5000
    Bil nr. 2 Årgang:
    2016
    Hej Eigilck.

    Tillykke med det. :D :D Det er altid rart når det viser sig at være en af de mindre dyre ting der er stået af. Gearkasse og bagtøj er ikke de billigste ting og reparere på. 914000 km. det er sgu imponerende, er det på samme motor/gearkasse/bagtøj som den er født med, eller er der skiftet undervejs ?????
     

    Attached Files:

    • rear2.jpg
      rear2.jpg
      File size:
      77.7 KB
      Visninger:
      187
  8. eigilck

    eigilck New Member

    Joined:
    25 November 2006
    Indlæg:
    56
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Location:
    Fredericia(Skærbæk)
    Ratings:
    +0 / 0
    Ja det er samme motor/gear/bagtøj. Den har så fået skiftet ventilstyr ved 600.000km. Så det er imponerende, den bruger dog lidt olie, ca. 1 liter pr. 2000km. Men det kan jeg nu nemt leve med. Den starter ihvertfald med det samme hver gang.
     
  9. uffe

    uffe Active Member

    Joined:
    31 August 2006
    Indlæg:
    1,636
    Likes Received:
    22
    Trophy Points:
    38
    Location:
    holbæk
    Ratings:
    +26 / 0
    Min bil::
    E211 320 CDI 3.2 AMG
    Km:
    457000
    Årgang:
    2003
    Bil nr. 2:
    W124 300 E-24
    Bil nr. 2 Km:
    324600
    Bil nr. 2 Årgang:
    1990
    ja 914000 km er jo fint
    så er min jo ny endnu med kun 735.000 km , så er det ikke min der har kørt mest mere :(
     
  10. Henrik L.

    Henrik L. Member

    Joined:
    3 September 2006
    Indlæg:
    498
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    16
    Location:
    2770 Kastrup
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    A4 Allroad 3,0 TDI
    Km:
    45000
    Årgang:
    2013
    Bil nr. 2:
    Polo
    Bil nr. 2 Km:
    5000
    Bil nr. 2 Årgang:
    2016
    Bare vent Uffe.

    Hvis du holder stille fra nu, så har jeg ''hentet'' dig om ca. (skal lige regne lidt) 735000 - 138000 = 597000 : 15000 = 39,8 år. Og Eigilck om kun 51,73 år :D :D :D :D :D :D

    Det kan man da kalde en håbløs opgave :shock: :shock:

    Må også lige skrive at det er på samme motor/gearkasse/bagtøj som den er født med, har dog fået ny toppakning.
     
  11. uffe

    uffe Active Member

    Joined:
    31 August 2006
    Indlæg:
    1,636
    Likes Received:
    22
    Trophy Points:
    38
    Location:
    holbæk
    Ratings:
    +26 / 0
    Min bil::
    E211 320 CDI 3.2 AMG
    Km:
    457000
    Årgang:
    2003
    Bil nr. 2:
    W124 300 E-24
    Bil nr. 2 Km:
    324600
    Bil nr. 2 Årgang:
    1990
    ja henrik

    min er skam også på samme motor/gearkasse/bagtøj
    og om 6-8 år runder min så en første 1 000 000 km vis jeg beholder den så længe
     
  12. Henrik L.

    Henrik L. Member

    Joined:
    3 September 2006
    Indlæg:
    498
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    16
    Location:
    2770 Kastrup
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    A4 Allroad 3,0 TDI
    Km:
    45000
    Årgang:
    2013
    Bil nr. 2:
    Polo
    Bil nr. 2 Km:
    5000
    Bil nr. 2 Årgang:
    2016
    SUK :cry:

    Ja, det er helt sikkert jeg ikke har min på den anden side af milionen, næsten sørgeligt at tænke på :cry: :cry:

    :D :D Men så har jeg en anden stjerne bil :D :D
     
  13. uffe

    uffe Active Member

    Joined:
    31 August 2006
    Indlæg:
    1,636
    Likes Received:
    22
    Trophy Points:
    38
    Location:
    holbæk
    Ratings:
    +26 / 0
    Min bil::
    E211 320 CDI 3.2 AMG
    Km:
    457000
    Årgang:
    2003
    Bil nr. 2:
    W124 300 E-24
    Bil nr. 2 Km:
    324600
    Bil nr. 2 Årgang:
    1990
    ja henrik du kunne jo beholde den til du er 84 år så hade du en mulighed for at nå 1000000 km det er kun 40 år så vis du køre 15-20 000 km om året så er det 600-800 000 km :shock:
     
  14. eigilck

    eigilck New Member

    Joined:
    25 November 2006
    Indlæg:
    56
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Location:
    Fredericia(Skærbæk)
    Ratings:
    +0 / 0
    Nå nu er akslen skiftet og bilen kører igen, meen! Når jeg skal bakke glider den meget, den nærmest rusker uden og rigtigt tage ved. Men når den er kold bakker den faktisk rigtigt tror jeg.
    Er det mon en tur på værkstedet? eller er der noget man lige selv kan gøre ved det?
    Det er også som om den starter i 2.gear fra standsning hver gang, men så laver den et brat kick down til 1. når den har rullet en 30-50 meter.
    Er der nogen der har prøvet det mon?
     
  15. Bjarne

    Bjarne Administrator Staff Member

    Joined:
    31 August 2006
    Indlæg:
    1,976
    Likes Received:
    1
    Trophy Points:
    38
    Location:
    Hjemme
    Ratings:
    +1 / 0
    Min bil::
    300D
    Km:
    850000
    Årgang:
    1989
    Hej Eigil

    Rart at høre du har fået en fin brugt aksel :lol: - og kan køre igen!

    Med hensyn til at den glider/rusker!? hvad siger oliestanden i gearkassen? - skal være driftvarm, kontrolleres med motoren i tomgang og stå mellem mærkerne.

    Med hensyn til start i 2. gear. : Alle MB Aut. starter i 2. gear - det er standard! - men er modstanden i fremdriften større end hvad 2. gear siger ok til , - skifter den ned i 1. gear. - har noget med momentet sammenholdt med hvor langt man træder speederen ned at gøre.

    Hvad med justering af kabler? (kickdown kabel & Speeder kabel)


    Det værst tænkelige er selvfølgelig også at gearkassen generelt er træt/ slidt/har taget skade af et eller andet. - nu er jeg ude på lidt svævende grund - jeg ved det. :)


    Men det var lige hvad mine evner rakte til pt. :!: :)
     
  16. Henrik L.

    Henrik L. Member

    Joined:
    3 September 2006
    Indlæg:
    498
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    16
    Location:
    2770 Kastrup
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    A4 Allroad 3,0 TDI
    Km:
    45000
    Årgang:
    2013
    Bil nr. 2:
    Polo
    Bil nr. 2 Km:
    5000
    Bil nr. 2 Årgang:
    2016
    Hej Bjarne.

    Det der med at de starter i 2 gear er rigtigt, men ikke alle modeller.
    Min gamle 250er gjorde det, min 300 ikke. (Og det er ikke en fejl)
    Har laest forklaringen et eller andet sted paa et tidspunkt, men kan ikke rigtig huske den. Men standard er det ikke.

    :oops: :oops: fremskreden cenilcement :oops: :oops:
     
  17. Bjarne

    Bjarne Administrator Staff Member

    Joined:
    31 August 2006
    Indlæg:
    1,976
    Likes Received:
    1
    Trophy Points:
    38
    Location:
    Hjemme
    Ratings:
    +1 / 0
    Min bil::
    300D
    Km:
    850000
    Årgang:
    1989
    Hejsa


    Jeg har jo kun min originale instruktionsbog at forholde mig til, - så jeg regnede med at det var standard på alle! :wink:

    Min bog gælder for hele dieselserien fra 200D til 300 turbodiesel 4- matic.
     
  18. Henrik L.

    Henrik L. Member

    Joined:
    3 September 2006
    Indlæg:
    498
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    16
    Location:
    2770 Kastrup
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    A4 Allroad 3,0 TDI
    Km:
    45000
    Årgang:
    2013
    Bil nr. 2:
    Polo
    Bil nr. 2 Km:
    5000
    Bil nr. 2 Årgang:
    2016
    Hej Bjarne.

    Min Danske instruktions bog, på side 60 til sidst står der.

    Bemærk
    200D, 250D, 300D.

    Med gearvælgeren i stilling ''D'' og ''3'' sætter vognen igang i 2. gear, når der kun gives lidt gas.
    Gives der meget gas, sætter vognen i gang i 1. gear.

    Min bog gælder for: 200D 250D 300D 250DTurbo 300DTurbo + 4matic.

    Så det er diesler uden turbo der har denne spare ''økonomi'' funktion.
    Jeg har set på flere benzin modeller at der sidder en omskifter knap ved
    siden af gearvælgeren med 2 stillinger. Med stillingen i ''E'' får disse gearkasser også denne funktion. Med stillingen i ''S'' starter de altid i 1. gear.

    :shock: Det er derfor i køre så langt på literen :shock:
    :D Dem uden turbo er bygget til ikke at have så travlt :D
     
  19. Bjarne

    Bjarne Administrator Staff Member

    Joined:
    31 August 2006
    Indlæg:
    1,976
    Likes Received:
    1
    Trophy Points:
    38
    Location:
    Hjemme
    Ratings:
    +1 / 0
    Min bil::
    300D
    Km:
    850000
    Årgang:
    1989
    Hej Henrik

    Ja,- du har nok ret, sad ikke lige med bogen i hånden,- men eigils bil er jo en TD dvs. Touring Diesel eller på dansk: Stationcar diesel, eller hvad?,- så må det være uden turbo, og derfor starte i 2. gear, som min gør! :!: :?:
     
  20. Henrik L.

    Henrik L. Member

    Joined:
    3 September 2006
    Indlæg:
    498
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    16
    Location:
    2770 Kastrup
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    A4 Allroad 3,0 TDI
    Km:
    45000
    Årgang:
    2013
    Bil nr. 2:
    Polo
    Bil nr. 2 Km:
    5000
    Bil nr. 2 Årgang:
    2016
    Hej Bjarne.

    Vi er helt enige om at ''TD'' er uden turbo og ''TDT'' er med turbo.

    Jeg kan ikke rigtig gennemskue ( på det Eigil skriver) om det er noget den er begyndt på efter de problemer han har haft, eller om den har været sådan hele tiden?????

    Min instruktionsbog omhandler ikke ''T'' modellerne, så om disse også har denne funktion er jeg usikker på.

    :roll: Rent teoretisk, kunne man godt forestille sig at ''TDerne'' ikke har denne funktion. De er som udgangspunkt tungere end de 4dørs, og folk der køber stationscars fragter oftere store/tunge ting med vognen.
    Det kunne godt gå hen og blive ''trælst'' med en tung bil der hele tiden prøver at starte i 2.gear, og så finder ud af at den hellere må skifte ned til 1. gear.

    8) 8) 8) Men der må da være andre på forummet der har en ''TD'' som lige kunne komme på banen og fortælle om det er normalt. 8) 8) 8) 8)
     

Del denne side