1. Denne side bruger cookies. Ved af fortsætte med at bruge dette websted, accepterer du vores brug af cookies. Learn More.

30 år - problemer med veteransyn.

Emne i 'Veteran & Klassisk relaterede indlæg' startet af Eddie, 20 November 2018.

  1. Eddie

    Eddie Member

    Joined:
    30 September 2014
    Indlæg:
    535
    Likes Received:
    20
    Trophy Points:
    18
    Ratings:
    +26 / 0
    Min bil::
    260E Sportline
    Km:
    452.000
    Årgang:
    1990
    Bil nr. 2:
    Mondeo mk3 V6 Ghia
    Bil nr. 2 Km:
    400.000
    Hej.

    Nogle af jer, som er blevet nægtet statusændring på jeres 30 år gamle bil. Jeg har en kollega, som har forsøgt at ændre status på sin bil (som rent faktisk bliver brugt som "fritidsbil" allerede - 5000 km på 3 år), men ved syn påstod synsmanden at reglerne IKKE var blevet ændret. Så ringer min kollega til trafikstyrelsen, da synsmanden beder om dokumentation vedr. de nye regler - begge medarbejdere som min kollega får fat i, nægter OGSÅ at de nye regler kan læses som at bilen kan ændre status til veteran som 30 årige, og dermed kan udskyde næste syn til 35 år. Begge medarbejdere påstår hårdnakket at bilen stadig skal periodesynes indtil det 35 år, og at reglerne er fejltolket.

    Jeg søger bare om der er flere, som er nægtet ny status - for så vil jeg have FDM til at tage det op. Færdselsstyrelsen skal f... overholde EU's lovgivning, selvom den måske ikke vil i praksis, og bare har ændret regelsættet teoretisk for at tilfredsstille EU. Jeg ved dog at nogle HAR lykkedes med dette, så derfor undrer jeg mig over den nye fortolkning.
     
  2. Eddie

    Eddie Member

    Joined:
    30 September 2014
    Indlæg:
    535
    Likes Received:
    20
    Trophy Points:
    18
    Ratings:
    +26 / 0
    Min bil::
    260E Sportline
    Km:
    452.000
    Årgang:
    1990
    Bil nr. 2:
    Mondeo mk3 V6 Ghia
    Bil nr. 2 Km:
    400.000
    MhS (Motorhistorisk samråd) bekræfter desværre historien. Hvis man ringer for at få ændret status på bilen til veteran efter de nye regler, bliver man gerne afvist. Dvs. at Færdselsstyrelsen nægter at følger deres egne regler - de er kun indsat for at tilfredsstille EU, men i praksis efterlever de dem helst ikke.

    MhS anbefaler at man selv ændrer status til lejlighedsvis kørsel på bilen med sit NemID EFTER et syn, da det fungerer uden problemer.
     
  3. Jan Guldager

    Jan Guldager Member

    Joined:
    21 Oktober 2016
    Indlæg:
    50
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    6
    Location:
    Horsens
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    250D
    Km:
    240000
    Årgang:
    1988
    Der skal bare tilføjes veterankørsel, så skulle det være i orden ;-)
     

    Attached Files:

  4. Eb123

    Eb123 Member

    Joined:
    22 Januar 2016
    Indlæg:
    92
    Likes Received:
    2
    Trophy Points:
    8
    Ratings:
    +2 / 0
    Min bil::
    230 e
    Km:
    0
    Årgang:
    1990
    Bil nr. 2:
    107
    Bil nr. 2 Km:
    0
    Hej find en anden synshal
    Jeg har veteran synet 2 biler i år
    Fra 1988
    Vh erik
     
  5. MB4EVER

    MB4EVER Member

    Joined:
    29 Juni 2008
    Indlæg:
    47
    Likes Received:
    2
    Trophy Points:
    8
    Ratings:
    +2 / 0
    Min bil::
    C-280 Aut.
    Km:
    133
    Årgang:
    1994
    Bil nr. 2:
    Havetraktor
    Bil nr. 2 Km:
    0
    Bil nr. 2 Årgang:
    0
    Hej med jer

    Her er teksten vedr. veterankørsel fra færdselstyrelsens vejledning om syn af køretøjer fra januar 2018:

    Veterankørsel vælges for køretøjer, der er registreret første gang for mere end 30 år
    siden og underkastet periodisk syn, hvis fremstilleren ønsker det. Køretøjet bliver
    derefter kun indkaldt til periodisk syn hvert 8. år (første gang efter, at køretøjet er
    registreret til veterankørsel, kan perioden dog være kortere), men må så kun benyttes
    lejlighedsvis. Bemærk, at køretøjer, der benyttes til erhvervsmæssig personbefordring,
    transport af farligt gods, udrykningskørsel eller udlejning uden fører,
    ikke kan registreres til veterankørsel.

    Håber det kan hjælpe.

    Go dag til alle.

    Vh

    Morten
    Pava bilsyn Ballerup
     
    • Like Like x 1
  6. sualc

    sualc Member

    Joined:
    19 September 2008
    Indlæg:
    468
    Likes Received:
    12
    Trophy Points:
    18
    Location:
    Kattehale - Birkerød
    Ratings:
    +13 / 1
    Min bil::
    W201 190E 1.8
    Km:
    260
    Årgang:
    1993
    Bil nr. 2:
    S211 E320 CDI
    Bil nr. 2 Km:
    220
    Bil nr. 2 Årgang:
    2005

    Godt indspark. :hands:
     
  7. Eddie

    Eddie Member

    Joined:
    30 September 2014
    Indlæg:
    535
    Likes Received:
    20
    Trophy Points:
    18
    Ratings:
    +26 / 0
    Min bil::
    260E Sportline
    Km:
    452.000
    Årgang:
    1990
    Bil nr. 2:
    Mondeo mk3 V6 Ghia
    Bil nr. 2 Km:
    400.000
    Præcis... men efter TO opringninger med FORSKELLIGE medarbejder hos færdselstyrelsen, nægter de at man kan ovenstående efter 30 år, men først efter 35 år. Når man så vedhæfter ovenstående tekst, imens man taler med medarbejderen, får man så bare besked på at den er misforstået, og at teksten skal anses anderledes. En opringning til MhS bekræftede desværre historien - nemlig at færdselstyrelsen ikke selv vil efterleve de nye regler i mange tilfælde - enten på grund af uvidenhed fra nogle medarbejdere, eller simpelthen bare fordi (indsæt selv begrundelse). Derfor er vejledningen fra MhS (som endda har været med til at udforme de nye regler sammen med embedsfolk fra færdselstyrelsen), at man går udenom færdselstyrelsen eller synshaller som også nægter at efterfølge reglerne, men simpelthen selv foretager ændringen med sit NemID direkte hos Skat.

    Der skulle en tredie medarbejder til i min kollegas tilfælde, før at der var en medarbejder som gerne ville hjælpe min kollega - det er lykkedes for ham nu, at få dokumentationen med færdselstyrelsens stempel på - det ønskede synshallen, før de ville ændre status på bilen.
     
    Last edited: 22 November 2018

Del denne side