Mercedes Træf NordFyn 6.-7. September 2024   Information - Tilmeldte biler

Se billeder & video og snik snak fra afholdte arrangementer og træf. Klik her

  1. Denne side bruger cookies. Ved af fortsætte med at bruge dette websted, accepterer du vores brug af cookies. Learn More.

260E døde pludseligt LØST

Emne i 'Benzinmotorer ( 4 & 6 cyl.)' startet af Nick201, 30 Juli 2014.

  1. Nick201

    Nick201 Member

    Joined:
    10 April 2012
    Indlæg:
    67
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    6
    Ratings:
    +1 / 0
    Min bil::
    Mercedes w201 300E
    Km:
    420000
    Årgang:
    1990
    Bil nr. 2:
    Opel Ascona 2,0i GT
    Bil nr. 2 Km:
    250000
    Bil nr. 2 Årgang:
    1987
    Hej alle i kloge mennesker :D
    I dag på hjem fra job, netop som jeg skulle overhale en traktor, dør motoren pludseligt.
    Jeg kørte med ca. 30km/t og gav den så fuld gas (kick Down) og så gik den bare ud.
    Benzinpumpen kører, og den lugter af benzin når man kører på starteren, så jeg tænker at det måske er en fejl på tændningen. Jeg har prøvet at tage tændkablerne af en efter en, og vha. En skruetrækker tjekke om der er gnist.
    Der er gnist på alle 6, men jeg synes gnisten er meget svag, lige pludselig mens jeg stod der sprang motoren igang.
    Men efter den har været standset kunne den ikke starte igen.
    Tændrør, kabler, dæksel, og rotor er kun få måneder gamle. Jeg havde en brugt tændspole liggende, som jeg prøvede at sætte på, men det hjalp intet...
    Den har de seneste 3-4 uger skullet have gas for at kunne starte på kold motor, ved ikke om det hænger sammen?

    På forhånd mange tak. :-D
     
  2. Nick201

    Nick201 Member

    Joined:
    10 April 2012
    Indlæg:
    67
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    6
    Ratings:
    +1 / 0
    Min bil::
    Mercedes w201 300E
    Km:
    420000
    Årgang:
    1990
    Bil nr. 2:
    Opel Ascona 2,0i GT
    Bil nr. 2 Km:
    250000
    Bil nr. 2 Årgang:
    1987
    Re: 260E døde pludseligt

    Når man turner motoren kan man se at den ikke gnister for hver omgang, nok nærmere for hver 4-5 motoromdrejning.
     
  3. Bilglad

    Bilglad Active Member

    Joined:
    30 Juni 2011
    Indlæg:
    2,068
    Likes Received:
    16
    Trophy Points:
    38
    Location:
    København K
    Ratings:
    +19 / 0
    Min bil::
    W210 300 Turbodiesel
    Km:
    600000
    Årgang:
    1998
    Re: 260E døde pludseligt

    Mon ikke det kan være nogle tændingsdele, åben fordeler og se hvordan rotor+dæksel ser ud

    er det ok, så ville jeg se nærmere på tændspole og krumtap sensor..

    tjek evt. om der kommer godt med strøm fra tændspolen den skal give en ret kraftig rap over nallerne hvis den virker korrekt :)
     
  4. Nick201

    Nick201 Member

    Joined:
    10 April 2012
    Indlæg:
    67
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    6
    Ratings:
    +1 / 0
    Min bil::
    Mercedes w201 300E
    Km:
    420000
    Årgang:
    1990
    Bil nr. 2:
    Opel Ascona 2,0i GT
    Bil nr. 2 Km:
    250000
    Bil nr. 2 Årgang:
    1987
    Re: 260E døde pludseligt

    Den ser rigtig fin ud i fordeleren. Det er også næsten nyt:)
     
  5. Bilglad

    Bilglad Active Member

    Joined:
    30 Juni 2011
    Indlæg:
    2,068
    Likes Received:
    16
    Trophy Points:
    38
    Location:
    København K
    Ratings:
    +19 / 0
    Min bil::
    W210 300 Turbodiesel
    Km:
    600000
    Årgang:
    1998
    Re: 260E døde pludseligt

    ok så prøve om der er strøm direkte fra tændspolen
     
  6. kongebiler

    kongebiler Active Member

    Joined:
    30 Marts 2007
    Indlæg:
    2,645
    Likes Received:
    13
    Trophy Points:
    38
    Location:
    Hadsten v Århus
    Ratings:
    +15 / 0
    Min bil::
    124033 :-)
    Km:
    550.000
    Årgang:
    1990
    Bil nr. 2:
    W140 400SE
    Bil nr. 2 Km:
    300.000
    Bil nr. 2 Årgang:
    1992
    Re: 260E døde pludseligt

    prøv lige og kigge om din medbringer til rotoren er knækket, så den ikke drejer rotoren med rundt
     
  7. BRABUS

    BRABUS Well-Known Member

    Joined:
    30 Juni 2007
    Indlæg:
    9,440
    Likes Received:
    33
    Trophy Points:
    48
    Location:
    Sjælland
    Ratings:
    +36 / 0
    Min bil::
    W124 BRABUS 3.6-24
    Km:
    188
    Årgang:
    1991
    Bil nr. 2:
    VW Lupo 1.2 3L
    Bil nr. 2 Km:
    150
    Bil nr. 2 Årgang:
    2005
    Re: 260E døde pludseligt

    God pointe og jeg kender en del med M103 motoren hvor det evig og ALtID er rotoren eller fordeleren som er problemet.
    Men meget oftest rotoren.

    Jeg og en herinde fra Henrik66 har oplevet det samme som dig, køre alm. Men midt i en kickdown overhaling, så dør motoren bare og det var i begge tilfælde rotoren som stod af. Og det er ikke altid du kan spotte at den er dårlig.
     
  8. kongebiler

    kongebiler Active Member

    Joined:
    30 Marts 2007
    Indlæg:
    2,645
    Likes Received:
    13
    Trophy Points:
    38
    Location:
    Hadsten v Århus
    Ratings:
    +15 / 0
    Min bil::
    124033 :-)
    Km:
    550.000
    Årgang:
    1990
    Bil nr. 2:
    W140 400SE
    Bil nr. 2 Km:
    300.000
    Bil nr. 2 Årgang:
    1992
    Re: 260E døde pludseligt

    altså den der der sidder mellem knast akslen og rotoren
     
  9. Nick201

    Nick201 Member

    Joined:
    10 April 2012
    Indlæg:
    67
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    6
    Ratings:
    +1 / 0
    Min bil::
    Mercedes w201 300E
    Km:
    420000
    Årgang:
    1990
    Bil nr. 2:
    Opel Ascona 2,0i GT
    Bil nr. 2 Km:
    250000
    Bil nr. 2 Årgang:
    1987
    Re: 260E døde pludseligt

    Jeg må da hellere prøve en ny rotor igen så, og tjekke om medbringeren er knækket:)
     
  10. djaabo

    djaabo Active Member

    Joined:
    7 Juli 2009
    Indlæg:
    4,000
    Likes Received:
    9
    Trophy Points:
    38
    Location:
    Greve
    Ratings:
    +9 / 0
    Min bil::
    CL500 Kompressor
    Km:
    145000
    Årgang:
    2003
    Bil nr. 2:
    SL60 AMG Turbo
    Bil nr. 2 Km:
    135000
    Bil nr. 2 Årgang:
    1994
    Re: 260E døde pludseligt

    Tjek om gnisten fra tændspolen er som den skal være.. Altså om den tænder med det rigtige interval og om der er fuld power på gnisten = gul flamme på et tændrør.

    Hvis den ikke tænder i et jævnt flow, kan det være krumtapsføleren som er defekt.
    Men som der også nævnes, så er det 9 ud af 10 gange kvaler med strømfordeleren.
     
  11. Nick201

    Nick201 Member

    Joined:
    10 April 2012
    Indlæg:
    67
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    6
    Ratings:
    +1 / 0
    Min bil::
    Mercedes w201 300E
    Km:
    420000
    Årgang:
    1990
    Bil nr. 2:
    Opel Ascona 2,0i GT
    Bil nr. 2 Km:
    250000
    Bil nr. 2 Årgang:
    1987
    Re: 260E døde pludseligt

    Jeg har bestilt en rotor til den, bare for at prøve, jeg kan umiddelbart ikke skaffe en krumtapsføler i dag, så jeg låner nok lige den fra 201'eren. :-D
     
  12. Nick201

    Nick201 Member

    Joined:
    10 April 2012
    Indlæg:
    67
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    6
    Ratings:
    +1 / 0
    Min bil::
    Mercedes w201 300E
    Km:
    420000
    Årgang:
    1990
    Bil nr. 2:
    Opel Ascona 2,0i GT
    Bil nr. 2 Km:
    250000
    Bil nr. 2 Årgang:
    1987
    Re: 260E døde pludseligt


    Det VAR sgu rotoren som var smuttet. Jeg har tjekket kvitteringen, og den er kun 6 måneder gammel.
    Den er af mærket EPS og det er den nye også. Jeg sender den nye retur i morgen og køber en original i stedet. Sådan noget LORT vil jeg ikke kunne stole på igen.

    1000 tak for alle jeres gode inputs :-D
     

    Attached Files:

    • image.jpg
      image.jpg
      File size:
      632.2 KB
      Visninger:
      790
  13. Nick201

    Nick201 Member

    Joined:
    10 April 2012
    Indlæg:
    67
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    6
    Ratings:
    +1 / 0
    Min bil::
    Mercedes w201 300E
    Km:
    420000
    Årgang:
    1990
    Bil nr. 2:
    Opel Ascona 2,0i GT
    Bil nr. 2 Km:
    250000
    Bil nr. 2 Årgang:
    1987
    Så nu er det bare at køre mod aftensolen :lol:
     

    Attached Files:

  14. BRABUS

    BRABUS Well-Known Member

    Joined:
    30 Juni 2007
    Indlæg:
    9,440
    Likes Received:
    33
    Trophy Points:
    48
    Location:
    Sjælland
    Ratings:
    +36 / 0
    Min bil::
    W124 BRABUS 3.6-24
    Km:
    188
    Årgang:
    1991
    Bil nr. 2:
    VW Lupo 1.2 3L
    Bil nr. 2 Km:
    150
    Bil nr. 2 Årgang:
    2005
    Re: 260E døde pludseligt


    Det er tit og ofte en suveræn benspænder i fejlsøgningen at man altid går ud fra at nylig skiftede dele nok er ok og at man derfor kikker andre steder. Men man skal aldrig falde for det, for det sker desvære tit, specielt med uorg. Tændingsdele, :p

    Fedt du fik løst det ;)
     
  15. Bendix

    Bendix Well-Known Member

    Joined:
    22 Januar 2007
    Indlæg:
    4,466
    Likes Received:
    50
    Trophy Points:
    48
    Location:
    Nordsjælland
    Ratings:
    +60 / 1
    Min bil::
    w124 E420
    Km:
    225
    Årgang:
    1994
    Bil nr. 2:
    A207 E250
    Bil nr. 2 Km:
    185
    Bil nr. 2 Årgang:
    2011
    Hvis rotor er noget knald, hvad så med dækslet, så er det vel også noget kina-gejl ?

    Det er min erfaring, at det nemt bliver dyrere at spare på netop tændingsdelene, det har du så også lige lært. :D

    Derfor vælger jeg også vidt muligt kun at benytte Bosch eller alternativt Beru, når jeg skifter tændingsdele.
     
  16. JanDK

    JanDK New Member

    Joined:
    3 August 2011
    Indlæg:
    505
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    Audi S6 Avant 4,2 V8
    Km:
    313000
    Årgang:
    1987
    Bil nr. 2:
    Smart Pure 0,8 CDi
    Bil nr. 2 Km:
    93000
    Bil nr. 2 Årgang:
    2012
    Strømfordeler dæksel:
    Forrige gang jeg skiftede denne dele var til Beru og ikke Bosch. Det har jeg så fortrudt.
    Der er rent fysiks forskel på de to mærker.

    På Beru side kontakterne lave i højde end på Bosch.
    Det betyder så at rotoren kontakten køre på " næsten " oversiden af side kontakten. = større spænding skal bruges.

    På Bosch dækslet køre den næsten på midten.

    Rotor:

    De to ser for mig ens ud. Og jeg har ikke kunne måle nogen forskel.

    Jeg har så her sidste gang jeg skiftede mont. 1 lille skive Ø 2mm under hver skrue af de tre skruer som holder den fast på knastakslen. Det gør så at den komme længe ind i dækslet. Og trykker hårde på midte kullet.

    Samtidig har jeg mont. en kabel isolering på ca. Ø15mm omkring kabel fra tændspole til fordeler.
    På kablet var det som om at der var trukket strøm ud af kablet selvom det kun er ca. 3 md. gammel.

    Så nu sidder der Bosch på de to dele og Beru til kabler.
     
  17. BRABUS

    BRABUS Well-Known Member

    Joined:
    30 Juni 2007
    Indlæg:
    9,440
    Likes Received:
    33
    Trophy Points:
    48
    Location:
    Sjælland
    Ratings:
    +36 / 0
    Min bil::
    W124 BRABUS 3.6-24
    Km:
    188
    Årgang:
    1991
    Bil nr. 2:
    VW Lupo 1.2 3L
    Bil nr. 2 Km:
    150
    Bil nr. 2 Årgang:
    2005
    Jeg ville også holde mig til samme mærke på alle dele da de godt kan afvige så de ikke passer sammen.
    Men det er også en kæmpe udgift at skulle købe fordeleren til en 24Ver eks. End til 12Veren og rotoren koster jo ingen ting.
    Så man fristes jo til kun at skifte den.
     
  18. JanDK

    JanDK New Member

    Joined:
    3 August 2011
    Indlæg:
    505
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    Audi S6 Avant 4,2 V8
    Km:
    313000
    Årgang:
    1987
    Bil nr. 2:
    Smart Pure 0,8 CDi
    Bil nr. 2 Km:
    93000
    Bil nr. 2 Årgang:
    2012
    Jeg har så ikke skrevet det godt nok.

    Begge dele var Beru til at starte med.
    Og nu er begge dele Bosch.

    Dækslet er ikke ens på de to mærker. Rent fysiks.
    Rotor er i begge mærker ens rent fysiks.
     
  19. puch72

    puch72 Member

    Joined:
    1 December 2013
    Indlæg:
    378
    Likes Received:
    6
    Trophy Points:
    18
    Ratings:
    +7 / 0
    Min bil::
    230E
    Km:
    288000
    Årgang:
    1989
    Bil nr. 2 Km:
    0
    Hej.
    Ja jeg ved det godt; at jeg skriver det være gang, men det er bare SÅ fedt når folk skriver
    tilbage når de har fået løst deres problem 8) for det er det vi andre lære en masse af.
     

Del denne side