Mercedes Træf NordFyn 6.-7. September 2024   Information - Tilmeldte biler

Se billeder & video og snik snak fra afholdte arrangementer og træf. Klik her

  1. Denne side bruger cookies. Ved af fortsætte med at bruge dette websted, accepterer du vores brug af cookies. Learn More.

250 D, Manglende trækkraft

Emne i 'Dieselmotorer' startet af Thorgrimm, 23 Oktober 2007.

  1. Thorgrimm

    Thorgrimm New Member

    Joined:
    31 August 2007
    Indlæg:
    41
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Ratings:
    +0 / 0
    Hej, så er jeg her igen.

    Når det har været koldt, omkring de 0 grader celcius og jeg kører kort efter start, sætter motoren ud, eller mangler helt trækkraft ved gasgivning. Det er som om, der er luft i systemet eller den drukner. Bilen starter helt normalt fra iskold, og går roligt og jævnt i tomgang. Ingen unormale lyde. Når motoren er blevet lidt varmere er der ingen problemer. så tager den alle de omdrejninger den skal og trækker fint op gennem gearene. Hvad kan der være galt.

    Jeg har skiftet alle gløderør, Olie, Oliefilter og Luftfilter(til KN) samt Olie og oliefilter i gearkassen.

    Er der nogen der véd hvorfor min bil ikke trækker som den skal når den er lunken og det er koldt udenfor...?
     

    Attached Files:

    • mer.JPG
      mer.JPG
      File size:
      22.1 KB
      Visninger:
      131
  2. Guldsmeden

    Guldsmeden Active Member

    Joined:
    27 November 2006
    Indlæg:
    2,026
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    36
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    na
    Km:
    0
    Årgang:
    00
    Bil nr. 2:
    na
    Bil nr. 2 Km:
    0
    Bil nr. 2 Årgang:
    0
    brændstoffiltre måske ?
     
  3. Thorgrimm

    Thorgrimm New Member

    Joined:
    31 August 2007
    Indlæg:
    41
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Ratings:
    +0 / 0
    Det er ikke brændstoffiltrene. De er skiftet. Og det er kun når motoren er kold, at der er et problem med trækkraften. Den kører fint på alle cylindre i tomgang og også fint, når jeg bare giver forsigtigt gas. Det er når jeg træder speederen ned til lige før kick-down, at den hoster og sætter ud - men altså kun når den er kold. Lisså snart den er gennemvarm, er der ingen problemer. Så kører den bare...
     
  4. BRABUS

    BRABUS Well-Known Member

    Joined:
    30 Juni 2007
    Indlæg:
    9,440
    Likes Received:
    33
    Trophy Points:
    48
    Location:
    Sjælland
    Ratings:
    +36 / 0
    Min bil::
    W124 BRABUS 3.6-24
    Km:
    188
    Årgang:
    1991
    Bil nr. 2:
    VW Lupo 1.2 3L
    Bil nr. 2 Km:
    150
    Bil nr. 2 Årgang:
    2005
    Er det ikke også lige lovligt langt at træde speederen ned når motoren er kold :)
    Det kan være det er din choker effekt på motoren der ikke virker.
    Jeg går ud fra diesler også har en eller anden form for choker mekanisme indbygget.
    Det vil nemlig give dig det resultat at når der gives meget gas, at den så for en for mager blanding.

    Husk lige på jeg er født med benzin i blodet og ikke diesel, så tag mit råd med et gran sprinkler væske. :D
     
  5. Smut 25

    Smut 25 Active Member

    Joined:
    18 April 2007
    Indlæg:
    2,311
    Likes Received:
    17
    Trophy Points:
    38
    Location:
    Fyn
    Ratings:
    +18 / 0
    Min bil::
    S 124 250 Td 5 gear
    Km:
    665000
    Årgang:
    1988
    Bil nr. 2:
    W124 300 E 24V
    Bil nr. 2 Km:
    435000
    Bil nr. 2 Årgang:
    1991
    Jo der er choker effekt på sådan en vogn og for engang skyld giver jeg Brabus ret det er for meget gas til en kold motor den nemmeste måde og ødelægge en diesel er og pine den kold selv min nye Man står hver morgen og snurer i min 10 min ellers holder det ikk fra nu af og frem til april ved konen godt at vognen skal stå i tomgang min 5 min om morgnen
    om det er rigtigt eller forkert TJA men det skal den.....
     
  6. Miss Mercy

    Miss Mercy New Member

    Joined:
    17 Juli 2007
    Indlæg:
    263
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Location:
    Midtjylland
    Ratings:
    +0 / 0
    Hej,

    ja man kan altid diskuterer om en dieselmotor har godt at stå i tomgang de første 5 til 10 minutter for at blive bare lidt varm. Jeg er de sidste par år begyndt at køre efter ca. 1 minuts tomgang. Motoren får lov til lige at vågne og komme til sig selv, men efter et minut bliver gearvælgeren skubbet i Drive. Jeg kører de efterfølgende 15 minutter meget forsigtigt, indtil jeg kan høre og mærke at hun er nogenlunde drifstvarm. :D Det er min filosofi om et godt forspil. 8)

    Jeg tror motoren bliver smurt lidt bedre i toppen ved at lunte afsted med små omdringer. Dernæst snakker andre om, at motoren evt. kan sode til ved for lang tids tomgangs omdringer. Om det er rigtigt ved jeg ikke. Dertil kommer snakken om miljøbelastningen og de spildte penge ved at bilen holder stille og ikke bevæger sig. Men det hører vel ikke rigtig hjemme i dette forum. :)
     
  7. Smut 25

    Smut 25 Active Member

    Joined:
    18 April 2007
    Indlæg:
    2,311
    Likes Received:
    17
    Trophy Points:
    38
    Location:
    Fyn
    Ratings:
    +18 / 0
    Min bil::
    S 124 250 Td 5 gear
    Km:
    665000
    Årgang:
    1988
    Bil nr. 2:
    W124 300 E 24V
    Bil nr. 2 Km:
    435000
    Bil nr. 2 Årgang:
    1991
    Tja hvad skal jeg sige om morgnen når hun har fået delt ungerne rundt så tror jeg hun har kørt 10 km så holder hun igen.
    desuden er det op af bakke lige 50 met fra indkørsel af.
    jeg har altid ladet lastbilen gå ca 10 min inden håndbremsen er blevet lagt
    ned syntes det er tortur ikk lade de 46 liter motorolie komme bare lidt op i tempratur inden den skal arbejde der er brug for alle 430 hk for og få de ca 50 ton igang i bunden af bakken.
    Det er rigtigt at det soder til men ikk efter 10 min da skal den gå min en halv time omk miljø: har du ac i en af dine for så husk ikke og bruge det for det bruger extra diesel nej vi skal ikke diskuter miljø for så skal
    vi jo ha skrotpræmien og ha en lupo eller en nyer der går mindst 20 km på literen aldrig hidse vognen op i unødvendig fart da det koster brændstof i stedet for bare flg trafikken med en 70 80 kmt nej lad os droppe det.
    Fortalte bare hvordan jeg gjorde om morgnen.
     
  8. Thorgrimm

    Thorgrimm New Member

    Joined:
    31 August 2007
    Indlæg:
    41
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Ratings:
    +0 / 0
    Nu er der måske nogen der kunne få det indtryk, at min gamle 250'er får tæt på bundgas når den endnu ikke er driftsvarm. Dette skal jeg sige, er ikke tilfældet. Men der skete det en morgen, at jeg tog hjemmefra helt som vanligt og stille og roligt henad de små snoede landeveje. men da omdrejningsnålen så ramte omkring de 1900 -2200 omd/min mistede den helt pusten, og tabte fart, og det var dér, at jeg trådte speederen helt ned til punktet lige før kickdown, og det var dér, at jeg oplevede den hosten og hakken som jeg omtalte tidligere i tråden.

    Jeg har også hørt at man skal lade den stå i tomgang lidt før man kører, mens andre siger, at så længe man bare kører stille og roligt indtil den er driftsvarm gør det ingen forskel. Der er nok mange teorier omkring den ting. :D
     
  9. Nermin

    Nermin New Member

    Joined:
    24 Oktober 2006
    Indlæg:
    102
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Location:
    Hjørring
    Ratings:
    +0 / 0
    min 250 d få lov hver evig eneste morgen at køre i tomgang i par min. og bag efter er den klar.læs hvad smut 25 skriver.lastbilschøfer vil aldrig køre sin lastbil koldt hvorfor fordi det er godt for motor og dens levetid. når du starter din 250 lad den køre selv i tomgang efter halvanden minut kan du høre når den slukker chok så kan du køre stjernen ud.
     

Del denne side