Mercedes Træf NordFyn 6.-7. September 2024   Information - Tilmeldte biler

Se billeder & video og snik snak fra afholdte arrangementer og træf. Klik her

  1. Denne side bruger cookies. Ved af fortsætte med at bruge dette websted, accepterer du vores brug af cookies. Learn More.

24V´er starter sjovt når den ikke er kold

Emne i 'Benzinmotorer ( 4 & 6 cyl.)' startet af Peter24V, 26 November 2007.

  1. BRABUS

    BRABUS Well-Known Member

    Joined:
    30 Juni 2007
    Indlæg:
    9,440
    Likes Received:
    33
    Trophy Points:
    48
    Location:
    Sjælland
    Ratings:
    +36 / 0
    Min bil::
    W124 BRABUS 3.6-24
    Km:
    188
    Årgang:
    1991
    Bil nr. 2:
    VW Lupo 1.2 3L
    Bil nr. 2 Km:
    150
    Bil nr. 2 Årgang:
    2005
    Jeg har lige skiftet batt. på min fars 500SE det var nemlig dødt.
    Og så ledede generatoren ikke på det, og til sidst kom der underlige fejl, bla. ABS lampen lyste og blæseren kørte op og ned i hastighed (ja den varme påvirket væske reguleret blæser) Jeg var måløs da jeg fant ud af at det ikke kun er viskosen der kan få blæseren til at tage fat :D
     
  2. Lasse

    Lasse Active Member

    Joined:
    15 Maj 2007
    Indlæg:
    2,056
    Likes Received:
    5
    Trophy Points:
    38
    Ratings:
    +6 / 0
    Min bil::
    300E-24, Avantgarde
    Km:
    280000
    Årgang:
    1991
    Bil nr. 2:
    S213 E220d
    Bil nr. 2 Km:
    120000
    Bil nr. 2 Årgang:
    2017
    Burde den så ikke også volde problemer ved koldstart?
    Hmm, kan se at min generator kun er 1 år gammel :? Batteriet må jeg hellere lige få belastningstestet i morgen.
     
  3. BRABUS

    BRABUS Well-Known Member

    Joined:
    30 Juni 2007
    Indlæg:
    9,440
    Likes Received:
    33
    Trophy Points:
    48
    Location:
    Sjælland
    Ratings:
    +36 / 0
    Min bil::
    W124 BRABUS 3.6-24
    Km:
    188
    Årgang:
    1991
    Bil nr. 2:
    VW Lupo 1.2 3L
    Bil nr. 2 Km:
    150
    Bil nr. 2 Årgang:
    2005
    Den volder ikke problemer ved koldstart da den i forvejen er sat til koldstart standart ved opstart.
    og hvis batteriet så ikke kan klare mosten fra start strømmen så dykker spændingen og elektronikken bliver så lige de 1-2 sek. længere om at finde ud af at bilen er varm og at den skal slå over på varm motor program/styring.

    Det du skal tjekke er hvor langt spændingen dykker ved opstart af motoren.
    Den må helst ikke falde til under 11 Volt.
    Kommer den ned på 10 volt sker der nok heller ikke noget, men det er stadig et for svagt batteri så eller utilstrækkeligt opladet/vægtfylde.
    Alt under 9 volt vil på den ene eller den anden måde påvirke opstarts fasen, da styre elektronikken ikke vil køre under ca. 10 volt.
    Og så alt efter hvor hurtigt der kommer gang i motoren så kan den være uheldig at gå i "tænke pause" mens motoren startes :D
     
  4. Lasse

    Lasse Active Member

    Joined:
    15 Maj 2007
    Indlæg:
    2,056
    Likes Received:
    5
    Trophy Points:
    38
    Ratings:
    +6 / 0
    Min bil::
    300E-24, Avantgarde
    Km:
    280000
    Årgang:
    1991
    Bil nr. 2:
    S213 E220d
    Bil nr. 2 Km:
    120000
    Bil nr. 2 Årgang:
    2017
    Hvorfor har du ikke skrevet det noget før BRABUS? 8)

    Jeg vil smække en amperetang på i morgen, og kontrollere strømforbruget, og se efter spændingen på batteriet :)
     
  5. Lasse

    Lasse Active Member

    Joined:
    15 Maj 2007
    Indlæg:
    2,056
    Likes Received:
    5
    Trophy Points:
    38
    Ratings:
    +6 / 0
    Min bil::
    300E-24, Avantgarde
    Km:
    280000
    Årgang:
    1991
    Bil nr. 2:
    S213 E220d
    Bil nr. 2 Km:
    120000
    Bil nr. 2 Årgang:
    2017
    Ladeanlæg er kontrolleret og fundet i orden. Batteri udskiftet med et helt nyt, hvilket ikke afhjalp fejlen.

    Tror jeg skal undersøge holdetrykket på indsprøjtningsanlægget.
     
  6. BRABUS

    BRABUS Well-Known Member

    Joined:
    30 Juni 2007
    Indlæg:
    9,440
    Likes Received:
    33
    Trophy Points:
    48
    Location:
    Sjælland
    Ratings:
    +36 / 0
    Min bil::
    W124 BRABUS 3.6-24
    Km:
    188
    Årgang:
    1991
    Bil nr. 2:
    VW Lupo 1.2 3L
    Bil nr. 2 Km:
    150
    Bil nr. 2 Årgang:
    2005
    Lige til orientering, så kan du ikke bruge et tang amperemeter til måling af strømladning på dit batteri.
    Jeg prøvede engang sådan et lille et, og da jeg satte det på så stod viseren bare og svingede frem og tilbage altså fra minus 12V til + 12 Volt.
    Og da jeg satte et Fluks true RMS måleinstrument i serie, så var pludselig noget andet.
    Min erfaring siger mig at et tangampere meter bliver forstyret af alt mellem himmel og jord ude i bilen. hvor et der måler fysisk på strømmen virker.

    Det er lidt spøjst, men først troede jeg at det var fordi min diode bro var brændt af i generatoren så den bare ladet i pluds og minus, men det vidste sig heldighvis ikke at passe.

    Jeg har ladet mig fortælle at benzin pumpen godt kan blive træt men vhordan aner jeg ikke, men Kurt i hedehusende havde engang en bil der voldte problemer under opstarten og det var fordi den skulle have over 11 Volt før den gad at lave noget, så hvis ikke bilen startede ved første kast så dykkede spændingen så meget når starteren trak rundt at den ikke ville starte pga benzin pumpen ikke kørte rundt.

    Så kunne man bare slippe starteren og prøve igen lige efter og vupti kunne den nogle gagne godt starte.
    Måske det kunne være sådan noget.
    Jeg har iøvrigt også oplevet mange mercedeser der gør det du omtaler her, den starter lige og så dyker den næsten så man kan høre et par cylinder ikke er med og så straks efter stiger den til normalen igen.

    Jeg håber at høre om det, når du har fundet fejlen.
     
  7. Lasse

    Lasse Active Member

    Joined:
    15 Maj 2007
    Indlæg:
    2,056
    Likes Received:
    5
    Trophy Points:
    38
    Ratings:
    +6 / 0
    Min bil::
    300E-24, Avantgarde
    Km:
    280000
    Årgang:
    1991
    Bil nr. 2:
    S213 E220d
    Bil nr. 2 Km:
    120000
    Bil nr. 2 Årgang:
    2017
    Hej BRABUS,

    Jeg har kontrolleret mit ladeanlæg med alle detil egnede redskaber, og alt er i orden. Ja, en amperetang kan meget nemt forstyrres af interferens. Der er også lavet belastningstest af batteriet. Nu er jeg heldigvis på et værksted, så fik lov at låne et nyt batteri, som desværre ikke er synderen til fejlen.

    Jep, jeg har nemlig også hørt det med benzinpumpen; på min sidder der endda 2 benzinpumper :shock:

    Ved siden af sidder der en trygregulator, også kaldet en "akkumulator".

    Jeg kan se at den er utæt for benzin henne ved pumperne, så i morgen vil jeg undersøge og udbedre utætheden.

    Jeg skal nok opdatere løbende -Og er der nogen som har oplevet noget tilsvarende, er de mere end velkommen til at snakke med her! :D
     
  8. Peter24V

    Peter24V New Member

    Joined:
    17 Juli 2007
    Indlæg:
    174
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Location:
    nordfalster
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    Tør ikke indrømme
    Km:
    8000
    Årgang:
    2011
    Bil nr. 2:
    Koreaner Kadett
    Bil nr. 2 Km:
    130000
    Bil nr. 2 Årgang:
    1997
    Jeg følger i hvert fald meget nøje med ;-) jeg har indtil videre fået brugt en lille formue på vejen for at få dette problem udbedret.
     
  9. Lasse

    Lasse Active Member

    Joined:
    15 Maj 2007
    Indlæg:
    2,056
    Likes Received:
    5
    Trophy Points:
    38
    Ratings:
    +6 / 0
    Min bil::
    300E-24, Avantgarde
    Km:
    280000
    Årgang:
    1991
    Bil nr. 2:
    S213 E220d
    Bil nr. 2 Km:
    120000
    Bil nr. 2 Årgang:
    2017
    Hej Peter24V,

    Hvad har du udskiftet på din bil? :)

    /Lasse
     
  10. BRABUS

    BRABUS Well-Known Member

    Joined:
    30 Juni 2007
    Indlæg:
    9,440
    Likes Received:
    33
    Trophy Points:
    48
    Location:
    Sjælland
    Ratings:
    +36 / 0
    Min bil::
    W124 BRABUS 3.6-24
    Km:
    188
    Årgang:
    1991
    Bil nr. 2:
    VW Lupo 1.2 3L
    Bil nr. 2 Km:
    150
    Bil nr. 2 Årgang:
    2005
    Det var godt Lasse.

    Nogen gange så "narre" elektronikken folk.
    Mekanik det er til at føle og udtænke og blive klog på, men elektronik er en hel anden verden som ikke bare består af plus og minus :D
    Men det ved du jo nok også en del om :D

    Jeg er jo selv elektronik teknikker, så man er nogen gange forbløffet over hvad folk finder på af sjove ider og teorier om noget de ikke ved er så omfattende og advanceret.
    Og der kommer mere og mere af den slags gøjl i bilerne.
    Elektronik er godt og kan mange utrolige ting, men mekanik er langt mere til at stole på i længden end alt det transistor sjov og relæ bæ :D
    Det giver op for et godt ord i sådan et miljø som bilerne byder det.

    Men igen der er jo mange ting som elektronik kan der ikke ville være muligt med mekanik, med mindre vægt ikke var et problem og størrelse ikek mindst :D
     
  11. Peter24V

    Peter24V New Member

    Joined:
    17 Juli 2007
    Indlæg:
    174
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Location:
    nordfalster
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    Tør ikke indrømme
    Km:
    8000
    Årgang:
    2011
    Bil nr. 2:
    Koreaner Kadett
    Bil nr. 2 Km:
    130000
    Bil nr. 2 Årgang:
    1997
    Jamen der er skiftet tændrør, tændkabler, strømfordelerdæksel, rotor, batteri, toppakning med en renovering af topstykke tilfølge pga. brændte ventiler og så begge temperaturfølere til kølevand.
    Batteriet blev skiftet som noget af det første, og det skal jeg have kontrolleret for om det stadig er OK. (arbejder i butik, og vi er som bekendt ikke så meget væk fra arbejde i denne tid....)

    Alle dele er skiftet fordi de har været slidt eller haft andre skavanker, med undtagelse af temperaturfølerne, det kunne ikke ligefrem betale sig at få en mekaniker til at kigge dem efter først.

    Så nu følger jeg jo spændt hvad der evt løser dette problem for andre.
     
  12. Lasse

    Lasse Active Member

    Joined:
    15 Maj 2007
    Indlæg:
    2,056
    Likes Received:
    5
    Trophy Points:
    38
    Ratings:
    +6 / 0
    Min bil::
    300E-24, Avantgarde
    Km:
    280000
    Årgang:
    1991
    Bil nr. 2:
    S213 E220d
    Bil nr. 2 Km:
    120000
    Bil nr. 2 Årgang:
    2017
    Okay.

    Jeg vil i al fald rode videre med det, og se om ikke jeg kommer en løsning nærmere :wink:
     
  13. Lasse

    Lasse Active Member

    Joined:
    15 Maj 2007
    Indlæg:
    2,056
    Likes Received:
    5
    Trophy Points:
    38
    Ratings:
    +6 / 0
    Min bil::
    300E-24, Avantgarde
    Km:
    280000
    Årgang:
    1991
    Bil nr. 2:
    S213 E220d
    Bil nr. 2 Km:
    120000
    Bil nr. 2 Årgang:
    2017
    Har kigget lidt mere på det:

    Jeg hælder mest til at det er et brændstofproblem. Tror måske der enten kommer luftbobler i systemet, eller at en eller flere indsprøjtningsdyser måske drypper lidt efter standsning.

    Jeg skal i al fald have målt mit holdtryk fra pumper til mængdefordeler. -Det bliver straks værre fra fordeler og ud til dyserne, da det hele er rørforbindelser.. :?

    Er der nogen der kender til at man har udskiftet indsprøjtningsdyser på sådanne vogne? :?
     
  14. Lasse

    Lasse Active Member

    Joined:
    15 Maj 2007
    Indlæg:
    2,056
    Likes Received:
    5
    Trophy Points:
    38
    Ratings:
    +6 / 0
    Min bil::
    300E-24, Avantgarde
    Km:
    280000
    Årgang:
    1991
    Bil nr. 2:
    S213 E220d
    Bil nr. 2 Km:
    120000
    Bil nr. 2 Årgang:
    2017
    Mit problem er løst!

    Det var indsprøjtningsdyserne der skabte balladen :wink:

    Så det kunne meget vel også være dine dyser, Peter, der er fejlen her.
     

Del denne side