Mercedes Træf NordFyn 6.-7. September 2024   Information - Tilmeldte biler

Se billeder & video og snik snak fra afholdte arrangementer og træf. Klik her

  1. Denne side bruger cookies. Ved af fortsætte med at bruge dette websted, accepterer du vores brug af cookies. Learn More.

230E har MEEEEEEEGGGEEEETTT længe om at starte

Emne i 'Benzinmotorer ( 4 & 6 cyl.)' startet af Brian Madsen, 8 April 2008.

  1. Brian Madsen

    Brian Madsen New Member

    Joined:
    3 April 2008
    Indlæg:
    32
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    w124 230E
    Km:
    168000
    Årgang:
    1985
    Bil nr. 2:
    Cadillac Sedan Devil
    Bil nr. 2 Km:
    53000
    Bil nr. 2 Årgang:
    1970
    Min nyindkøbte 230 E fra 85 med 162000 km på bagen har en lidt ireterende ting, når den skal starte, er den MEGET længe om at komme igang, det føles som om der går en evighed før motoren går i gang, ( selv om de i virkeligheden nok kun går 4-6 sek. men det syntes jeg også er ret lang tid, det som kan hjælpe den lidt på vej er hvis jeg træder speederen ned et par gange, men set i lyset af at den er med indsprøjtning så burde det jo ikke være nødvendigt :cry:

    En anden ting er at når jeg har værer ude og kører lidt frisk, så er det ligsom om den "ståller" når den skal op i omdrejninger fra tomgang og op til 1000 til 1100 omdr. holder jeg den på ca 1000 omdr. og træder pedalen ned så tager den omdrejningerne uden problemer.

    En sidste ting, hvordan F..... justerer jeg kablet ned til geatkassen så den skifter lidt mere kvikt, skal der laves kick-down skal pedalen HELT i kælderen, og det er sku lidt surt da den godt måtte skife af sig selv lidt ofterer.

    Håber nogen kan hjælpe :roll:
     
  2. Lasse

    Lasse Active Member

    Joined:
    15 Maj 2007
    Indlæg:
    2,056
    Likes Received:
    5
    Trophy Points:
    38
    Ratings:
    +6 / 0
    Min bil::
    300E-24, Avantgarde
    Km:
    280000
    Årgang:
    1991
    Bil nr. 2:
    S213 E220d
    Bil nr. 2 Km:
    120000
    Bil nr. 2 Årgang:
    2017
    Det lyder som om den ikke får benzin nok. Er problemet lige galt ved kold og varm motor?

    Det er normalt, at pedalen skal HELT ned for at lave kickdown.
     
  3. Brian Madsen

    Brian Madsen New Member

    Joined:
    3 April 2008
    Indlæg:
    32
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    w124 230E
    Km:
    168000
    Årgang:
    1985
    Bil nr. 2:
    Cadillac Sedan Devil
    Bil nr. 2 Km:
    53000
    Bil nr. 2 Årgang:
    1970
    Hej Lasse, jeg har faktisk kun støt på det når den er varm og jeg har kørt lidt friskt
     
  4. JOHNSA

    JOHNSA Member

    Joined:
    11 November 2007
    Indlæg:
    137
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    16
    Location:
    Nordsjælland
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    w221 S500 4Matic L
    Km:
    154500
    Årgang:
    2007
    Hej Brian.

    Havde samme problem både varm og kold. Ny lambdazonde = nul problem varm.
    Nye benzindysser = nul problem kold.

    Prøv at se min tråd
    http://www.124forum.dk/w124/forum/viewtopic.php?t=1328

    Det kan selvfølgelig skyldes mange andre ting. Når motoren er meget varm, kan der dannes damplommer i benzinsystemet, især når den kortvarigt har været stoppet. For at forhindre det er systemet under tryk (som du kan høre, når du tage benzindækslet af). Måske er systemet ikke ordentligt tæt.
     
  5. Lasse

    Lasse Active Member

    Joined:
    15 Maj 2007
    Indlæg:
    2,056
    Likes Received:
    5
    Trophy Points:
    38
    Ratings:
    +6 / 0
    Min bil::
    300E-24, Avantgarde
    Km:
    280000
    Årgang:
    1991
    Bil nr. 2:
    S213 E220d
    Bil nr. 2 Km:
    120000
    Bil nr. 2 Årgang:
    2017
    Hvordan starter den så når den kommer igang? Springer den igang som normalt, eller halter den igang og lugter af benzin?

    Evt. kontrollere udstødningsgassen, den kan fortælle rigtig mange ting.
     
  6. Brian Madsen

    Brian Madsen New Member

    Joined:
    3 April 2008
    Indlæg:
    32
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    w124 230E
    Km:
    168000
    Årgang:
    1985
    Bil nr. 2:
    Cadillac Sedan Devil
    Bil nr. 2 Km:
    53000
    Bil nr. 2 Årgang:
    1970
    Hej Lasse
    Når den kommer i gang, så er det faktisk lidt som om den lige halter et øjeblik inden den kommer helt igang, der er ikke nogen benzin lugt ??
     
  7. Lasse

    Lasse Active Member

    Joined:
    15 Maj 2007
    Indlæg:
    2,056
    Likes Received:
    5
    Trophy Points:
    38
    Ratings:
    +6 / 0
    Min bil::
    300E-24, Avantgarde
    Km:
    280000
    Årgang:
    1991
    Bil nr. 2:
    S213 E220d
    Bil nr. 2 Km:
    120000
    Bil nr. 2 Årgang:
    2017
    Det kunne meget vel være en eller flere af dine indsprøjtningsdyser der står og drypper. Min har næsten lige gjort det samme, og her haltede den også igang på 4-5 cylindre i 5 sek. efter start. Du kan prøve at køre en god tur i bilen, for så at standse den. Fjern luftfilterkassen så du kan komme til dyserne. Prøv nu at løsne omløberne på dyserørene én ad gangen, der hvor de er spændt på selve dysen. Når røret løsnes, skal der komme et lille tryk ud af benzin (som når du åbner en sodavand med brus, bare ikke nær så kraftigt) Er der én eller flere dyser "uden brus", så er benzintrykket forsvundet. Du kan i så fald afmontere dine dyser, og sende dem til kontrol for åbningstryk og dysespredning. Det bør et autoiseret BOSCH-værksted kunne klare for dig.
     
  8. Brian Madsen

    Brian Madsen New Member

    Joined:
    3 April 2008
    Indlæg:
    32
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    w124 230E
    Km:
    168000
    Årgang:
    1985
    Bil nr. 2:
    Cadillac Sedan Devil
    Bil nr. 2 Km:
    53000
    Bil nr. 2 Årgang:
    1970
    HEj Alle :)
    Først tak for jeres indput, deter jo genialt med sådan en viden-bank man kan trække på.
    Når mht. "ståller problemet" så har jeg lige prøvet at grave lidt mere i det, og faktisk så kommer det først for alvor når bilen når drifts temp. og skal jeg prøve at skitserer det nærmere, så føles det lidt som om den sætter ud på en cylinder periodisk ??? men skulle det være noget tændigsrelateret, burde det vel også værer det samme når bilen er kold ??

    Håber sku virkelig i vil fortsætte med indspark
     
  9. JOHNSA

    JOHNSA Member

    Joined:
    11 November 2007
    Indlæg:
    137
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    16
    Location:
    Nordsjælland
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    w221 S500 4Matic L
    Km:
    154500
    Årgang:
    2007
    Har du læst min tråd?
    :wink:
    http://www.124forum.dk/w124/forum/viewtopic.php?t=1328
     
  10. Brian Madsen

    Brian Madsen New Member

    Joined:
    3 April 2008
    Indlæg:
    32
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    w124 230E
    Km:
    168000
    Årgang:
    1985
    Bil nr. 2:
    Cadillac Sedan Devil
    Bil nr. 2 Km:
    53000
    Bil nr. 2 Årgang:
    1970
    :evil: Hmm mindsanten om ikke strømfordelerdækslet er revnet, så tror lige jeg prøver at skifte det først, inden jeg kaster mig ud i de storer reperationer :wink:
     
  11. Brian Madsen

    Brian Madsen New Member

    Joined:
    3 April 2008
    Indlæg:
    32
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    w124 230E
    Km:
    168000
    Årgang:
    1985
    Bil nr. 2:
    Cadillac Sedan Devil
    Bil nr. 2 Km:
    53000
    Bil nr. 2 Årgang:
    1970
    Jubiiiiiiiii fejlen er fundet.............og rettet

    Det var strømfordelerdækslet der er revnet

    jeg takker endnu engang for jeres hjælp
     
  12. BRABUS

    BRABUS Well-Known Member

    Joined:
    30 Juni 2007
    Indlæg:
    9,440
    Likes Received:
    33
    Trophy Points:
    48
    Location:
    Sjælland
    Ratings:
    +36 / 0
    Min bil::
    W124 BRABUS 3.6-24
    Km:
    188
    Årgang:
    1991
    Bil nr. 2:
    VW Lupo 1.2 3L
    Bil nr. 2 Km:
    150
    Bil nr. 2 Årgang:
    2005
    Hvad var årsagen til at det var flækket?

    Det er påfaldene så mange der har problemer med flækkede strømfordeler dæksler.

    jeg kender kun til hvad grunden kan være på de 6 cyl 12Ver som oftest er pga af uorg. knast montering blandet med. org. dele.

    Men da 230erne ikke lider under denne problematik med hurtig knast slid som de 6 benede med 12V gør, så er det neppe det der har været dit problem.

    Kunne du se grunden til det var flækket?

    Mvh.
    BRABUS
     
  13. Lasse

    Lasse Active Member

    Joined:
    15 Maj 2007
    Indlæg:
    2,056
    Likes Received:
    5
    Trophy Points:
    38
    Ratings:
    +6 / 0
    Min bil::
    300E-24, Avantgarde
    Km:
    280000
    Årgang:
    1991
    Bil nr. 2:
    S213 E220d
    Bil nr. 2 Km:
    120000
    Bil nr. 2 Årgang:
    2017
    Det var godt du fandt, og fik rettet fejlen :D :D

    @ BRABUS: Tændingssystemet er ikke af samme type, som på M103'eren.

    På M102'eren sidder strømfordelerakslen ned i blokken, og har slyngklodser og vacuum-avancering, ligesom i "gamle dage".
     
  14. BRABUS

    BRABUS Well-Known Member

    Joined:
    30 Juni 2007
    Indlæg:
    9,440
    Likes Received:
    33
    Trophy Points:
    48
    Location:
    Sjælland
    Ratings:
    +36 / 0
    Min bil::
    W124 BRABUS 3.6-24
    Km:
    188
    Årgang:
    1991
    Bil nr. 2:
    VW Lupo 1.2 3L
    Bil nr. 2 Km:
    150
    Bil nr. 2 Årgang:
    2005
    Hej Lasse.

    Ja det husker jeg svagt :), jeg har jo selv haft fornøjelsen af en dejlig 230CE :)
    Det var også derfor jeg undrede mig over grunden til det flækkede det plejer de gode gamle ikke at gøre så meget i jo :D

    Mvh.
    BRABUS
     
  15. Brian Madsen

    Brian Madsen New Member

    Joined:
    3 April 2008
    Indlæg:
    32
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    w124 230E
    Km:
    168000
    Årgang:
    1985
    Bil nr. 2:
    Cadillac Sedan Devil
    Bil nr. 2 Km:
    53000
    Bil nr. 2 Årgang:
    1970
    Tjaa jeg ved ikke hvorfor det er revnet eller rette brækket, næsten hele den ene side der hvor den ene skruge siddere er brækket af, men det kan man jo bare ikke se fordi der lige er monteret et stort beskyttels-cover uden på selve fordelen.

    Men hvor om alting er, så virker lortet nu :D

    Men for pokker hvor ville jeg altså gerne lige vide hvordan gearskiftet justeres, den smider jo sig selv i 4 alleredeved omkring 30-40 km/t og der bliver den ind til man smider pladen HELT i bund hvilket jeg syntes er lidt surt, skal man lave en kvik overhaling i byen er jeg nød til at manuelt smide den i 3 gear hvis ikke jeg lige gider læsse en ordenligt bajle benzin ind i motoren mens jeg træder som en åndsvag på pladen for at ramme kick-down kontakten, kan fandme ikke passe at den ikke selv kan finde ud af at hoppe i 3 gear ved ca 40 km/t når lige pedalen bliver trådt sådan friskt ned UDEN at man er ved at tråde bunden ud af bilen :evil: :evil:

    Er der ikke nogen der lige kan fortælle mig hvordan skiftet justeres og også gerne hvor meget slør man tolererer i speederkablet syntes de første 1.5 til 2 cm føles som der ikke rigtigt er kontakt ude for enden af kablet, men jeg kan jo se at der faktisk ER FORBINDELSE men der sidder ligsom nogle "glide arme" i selve speeder trækket ude ved "luft-spjældet" , jeg på selve kablet " den hvide justerskruge i plast" forsøgt at justerer "sluppet" men der ingen slup i kablet. ?????
    :evil:
    Brian
     
  16. BRABUS

    BRABUS Well-Known Member

    Joined:
    30 Juni 2007
    Indlæg:
    9,440
    Likes Received:
    33
    Trophy Points:
    48
    Location:
    Sjælland
    Ratings:
    +36 / 0
    Min bil::
    W124 BRABUS 3.6-24
    Km:
    188
    Årgang:
    1991
    Bil nr. 2:
    VW Lupo 1.2 3L
    Bil nr. 2 Km:
    150
    Bil nr. 2 Årgang:
    2005
    Jeg kan ikke fortælle dig hvordan du justere det, men du har ret i at ved den hastighed skal den skifte ned i 3 hvis du træder hurtigt og over halvt ned uden at rørre knappen.

    Det samme sker også i min hvis jeg køre eks. 60 Km/t hvor den lige har skiftet til 5 gear, så kan jeg få den ned i 3 ved at træde pedalen helt i bund uden at ramme knappen, rammer jeg knappen smider den sig ned i 2 gear selvfølgelig :D
    Men hvis jeg nu gør det roligt over ca. 3-4 sek. så bliver den faktisk i 5 nogle gange 4, så hurtigheden af ens tråd på speederen har også betydning for hvor langt den skifter ned. (inertien) mener jeg det hedder.
    Det kunne meget godt tyde på at det er dit slup der er skyld i at den ikke får så meget at leve af så den af den grund ikke vil skifte ned.

    Mvh.
    BRABUS
     
  17. Brian Madsen

    Brian Madsen New Member

    Joined:
    3 April 2008
    Indlæg:
    32
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    w124 230E
    Km:
    168000
    Årgang:
    1985
    Bil nr. 2:
    Cadillac Sedan Devil
    Bil nr. 2 Km:
    53000
    Bil nr. 2 Årgang:
    1970
    Hej BRABUS :lol:
    Det er nemlig lige sådan det skal forklares, men er der virkelig ingen der lige har løsningen på dette problem..KOM NUUUUUUUU ved en af jer ligger inde med løsningen :) :cry:
     
  18. Brian Madsen

    Brian Madsen New Member

    Joined:
    3 April 2008
    Indlæg:
    32
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    w124 230E
    Km:
    168000
    Årgang:
    1985
    Bil nr. 2:
    Cadillac Sedan Devil
    Bil nr. 2 Km:
    53000
    Bil nr. 2 Årgang:
    1970
    Dette er så løsningen på mit spørgsmål vedr, den manglende evne/lyst til at hoppe i 3 gear uden at skulle lave et decideret kick-down.
    Se for enden af selve speederkablet sidder der ligsom en hvid nylon omløber, denne omløber er fra fabrikken ligsom slidset en lille smule ned på midten, se det som var problemet på min bil, var gangske enkelt at den yderste del af denne hvide nylon omløber var knægget af, men pga af den fra fabrikken udførte slids på midten, så den jo bare gangske "normal" ud men med temmelig meget slør i kablet, hvilket så igen medførte at den IKKE ville hoppe fra 4 til 3 gear :)
    Se endnu engang var det bare ne mindre ting der var galt, og som i ren og skær uvidenhed kunne ha koste en formue i fejlsøgning på gearkasse mv.
    Når men den hurtige løsning i mangel af et nyt speederkabel, er gangske simpelt lige trække inderkablet lidt ud, og så lige trække en kabelstrips ind over, for på den måde at kompenserer for det halve af den knækket hvide nylon-omløber ( ja ja bemærk nu at jeg skriver i MANGEL af et nyt speederkabel ) skal jo selvfølgelig skiftes med et nyt og frisk kabel.
     

Del denne side