Mercedes Træf NordFyn 6.-7. September 2024   Information - Tilmeldte biler

Se billeder & video og snik snak fra afholdte arrangementer og træf. Klik her

  1. Denne side bruger cookies. Ved af fortsætte med at bruge dette websted, accepterer du vores brug af cookies. Learn More.

230E fra 1990 - problem med de 3 A/C Knapper

Emne i 'Aircondition / Klimaanlæg' startet af BRABUS, 5 Maj 2010.

  1. BRABUS

    BRABUS Well-Known Member

    Joined:
    30 Juni 2007
    Indlæg:
    9,440
    Likes Received:
    33
    Trophy Points:
    48
    Location:
    Sjælland
    Ratings:
    +36 / 0
    Min bil::
    W124 BRABUS 3.6-24
    Km:
    188
    Årgang:
    1991
    Bil nr. 2:
    VW Lupo 1.2 3L
    Bil nr. 2 Km:
    150
    Bil nr. 2 Årgang:
    2005
    Hej venner :)

    Jeg har lige et spørgsmål jeg tænkte der var nogen som kunne hjælpe med :-D

    En af mine kammerater har købt sig en flot W124er 230E fra 1990, Det er en rigtig 90er model hvor der vist er lidt ændringer i forhold til 80er modellerne.

    :?:
    Den har også org. Klima anlæg med A/C men de 3 knapper som sidder i midten sider forkert :p der er byttet om på recirkulation og E/C knappen.
    Vi prøvede at hive konsollen ud og ville have stikket af på bagsiden til knapperne, men det var umuligt, vi kikkede efter de der klips anordninger de til tider laver, men umidelbart ingen fundet. Og stikket kunne bare ikke hives af.
    Knapperne kunne umidelbart heller ikke hives af fra fronten, jeg var i hvert fald bange for at ødelægge noget.
    De er samtidig helt slidt i symbolerne så jeg tænkte jeg ville købe nogle nye knapper.

    Så hvordan får man byttet om på 2 af knapperne ? og kan de skiftes til nye ? :|
     
  2. Nick

    Nick Active Member

    Joined:
    16 Oktober 2006
    Indlæg:
    1,517
    Likes Received:
    13
    Trophy Points:
    38
    Location:
    Nordsjælland
    Ratings:
    +13 / 1
    Min bil::
    w124 3,6 Brabus
    Årgang:
    1992
    Bil nr. 2:
    Mercedes 500E
    Bil nr. 2 Årgang:
    1991
    ved ikke om der kan byttes om på dem, men husk at der findes 2 typer (ny og gammel type) hvor netop knapperne er forskellige samt stikket bagpå.... det kunne måske være dét? ;-)
     
  3. BRABUS

    BRABUS Well-Known Member

    Joined:
    30 Juni 2007
    Indlæg:
    9,440
    Likes Received:
    33
    Trophy Points:
    48
    Location:
    Sjælland
    Ratings:
    +36 / 0
    Min bil::
    W124 BRABUS 3.6-24
    Km:
    188
    Årgang:
    1991
    Bil nr. 2:
    VW Lupo 1.2 3L
    Bil nr. 2 Km:
    150
    Bil nr. 2 Årgang:
    2005
    Hej Nick,

    Nja, der findes faktisk 3 typer hvis man skal tage alle varianterne med 8) der er også den med tryk knapperne og så er der 3 udgaver af den med toutch knapperne, jeg tænkte også at det må være et andet panel der har været sat på, men jeg har bare aldrig set recirculations knappen siddende i midten :| og på hans er symbolet for recircultaion i midten og E/C knappen i bunden :| men det virker selvfølgelig som det plejer at når man trykker på den nederst knap, så kan man høre recirculationen lukke spjældene i.

    Så jeg er næsten sikker på der er tale om en ombytning af knapperne
     
  4. Nick

    Nick Active Member

    Joined:
    16 Oktober 2006
    Indlæg:
    1,517
    Likes Received:
    13
    Trophy Points:
    38
    Location:
    Nordsjælland
    Ratings:
    +13 / 1
    Min bil::
    w124 3,6 Brabus
    Årgang:
    1992
    Bil nr. 2:
    Mercedes 500E
    Bil nr. 2 Årgang:
    1991
    ja jeg mener også typen med de 3 knapper i midten-.... der er forskel på, hvordan knapperne sidder... bl.a. at recirkulation sidder et andet sted ;)
     
  5. uhadada

    uhadada New Member

    Joined:
    20 Juli 2009
    Indlæg:
    8
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    W124 230E
    Årgang:
    1991
    Bil nr. 2 Årgang:
    0
    Min 230 fra 91 har touch knapper med recirkulation i midten og E/C i bunden. Den i toppen der iflg. manualen skulle affugte er jeg dog lidt i tvivl om den faktiske funktionalitet af og om den i givet fald overhovedet virker ;-)
    Recirkulation slår automatisk fra efter x minutter forresten, ved ikke om de ældre typer gør det?
     
  6. BRABUS

    BRABUS Well-Known Member

    Joined:
    30 Juni 2007
    Indlæg:
    9,440
    Likes Received:
    33
    Trophy Points:
    48
    Location:
    Sjælland
    Ratings:
    +36 / 0
    Min bil::
    W124 BRABUS 3.6-24
    Km:
    188
    Årgang:
    1991
    Bil nr. 2:
    VW Lupo 1.2 3L
    Bil nr. 2 Km:
    150
    Bil nr. 2 Årgang:
    2005
    Ah, ok så findes der endnu en udgave, det er spøjst som de har rystet posen med det aircon knapomani der :lol:

    Jeg oprettede faktisk en tråd en gang om de forskællige typer A/C der fandtes alene for den halvautomatiske med de 3 knapper, jeg skal se om jeg kan finde den og smide et link her 8)

    Men ok, så må det være fordi den har fået skiftet paneller ud med en anden model hvor de sidder anderledes, men det får os ikke væk fra tanken om at man må for dælen kunne bytte knapperne om, fordi symbolerne er jo ikke bare klistermærker, det er jo støbt ind i knapperne, men den opstod jo ikke til denne jord med knapperne formonterede :lol: så det skal kunne lade sig gøre, vi skal bare lige have fundet ud af hvordan 8)

    Dog ser hans knapper helt pis gule ud og symbolerne er delvist væk på A/C og Defrost men recirculationen den er nogenlunde intakt, dog stadig pisgul i farven :p
     
  7. BRABUS

    BRABUS Well-Known Member

    Joined:
    30 Juni 2007
    Indlæg:
    9,440
    Likes Received:
    33
    Trophy Points:
    48
    Location:
    Sjælland
    Ratings:
    +36 / 0
    Min bil::
    W124 BRABUS 3.6-24
    Km:
    188
    Årgang:
    1991
    Bil nr. 2:
    VW Lupo 1.2 3L
    Bil nr. 2 Km:
    150
    Bil nr. 2 Årgang:
    2005
    Så fandt jeg linket hvor jeg i en tråd har skrevet og lagt disse billeder op af de forskællige typer A/C

    viewtopic.php?f=74&t=1115&p=9046&hilit=typer+af+aircon#p9046

    Den type med recirkulationen sidende ved siden af advarselstrakanten er den gamle hvor det er med de 3 tryk knapper der bliver inde når man trykker på dem.

    De 2 andre er det nye system med toutch knapperne hvor den med iskrystallet skal lyse rødt når A/C er tændt og den anden med E/C er den type hvor det er tændt når der ikke er rødt lys i den, fordi Mercedes verden er det standart at A/C er on hele tiden og kun slåes fra når man ønsker at spare brændstof eller ikke vil ahve det til at slå til og fra.

    Men at der så også fandtes en udgave hvor der er bytter rundt på knapperne, det kommer som en nyhed for mig 8) men man lære jo hver dag, de har rigtig følt sig i et dilemma de inginøre der har skulel finde logikken i knap valg og funktion :lol:
     

    Attached Files:

    • type3.JPG
      type3.JPG
      File size:
      42 KB
      Visninger:
      1,137
    • type2.JPG
      type2.JPG
      File size:
      11.3 KB
      Visninger:
      1,128
    • type1.JPG
      type1.JPG
      File size:
      14.2 KB
      Visninger:
      1,134
  8. john

    john New Member

    Joined:
    7 Oktober 2009
    Indlæg:
    7
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    w124 300D
    Km:
    757085
    Årgang:
    1988
    Bil nr. 2 Km:
    0
    Bil nr. 2 Årgang:
    0
    For at gøre forvirring komplet.
    Så findes der også de modeller der er eftermonteret
    i forskellige udgaver.
    Den mest kendte er fra Diavia klima som i dk bliver fohandlet af waeco AirCon service
    de ligner de originale men kan sikkert finde på at bytte rundt på knapper på nogle af modelerene.
    Min er eftermonteret i 1994 og ligner brabus type1 til ug.

    Mvh
    John
     

Del denne side