Mercedes Træf NordFyn 4.-5. September 2020 - Tilmelding Lukket - Træffet er aflyst!   Information  

Se billeder & video og snik snak fra afholdte arrangementer og træf. Klik her

  1. Denne side bruger cookies. Ved af fortsætte med at bruge dette websted, accepterer du vores brug af cookies. Learn More.

230E, dårlig tomgang når varm

Emne i 'Benzinmotorer ( 4 & 6 cyl.)' startet af thomz, 28 Juni 2020.

Batteribyen.dk
  1. thomz

    thomz New Member

    Joined:
    15 Juni 2015
    Indlæg:
    27
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    1
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    230E
    Km:
    0
    Årgang:
    1992
    Bil nr. 2 Km:
    0
    Hej Forum
    Jeg har fået et lille problem med min 230E, 4 cyl. benz. motor 102.982, man. gear 1992, 240.000 km
    Den går meget lavt i tomgang, når motoren er varm.

    Den starter fint, alting klikker og summer, som det skal, når jeg drejer nøglen.
    Tomgang er lidt over 1.000 ved kold start og falder pænt til 7-800 efter de sædvanlige antal sekunder.
    Den accellerer fint og har en normal benzinøkonomi.

    Jeg har søgt i dette forum og andre steder og har indtil videre skiftet OPV og renset tomgangsventilen. Umiddelbart synes jeg slanger ser pæne og intakte ud.

    Næste punkt tænker jeg er at måle på temperatursensoren, eftersom problemet sker, når motoren er varm.
    Jeg er dog usikker på, hvor mange ohm sensoren skal måles hhv. varm og kold?
    Lyder det som vejen frem, eller er der andre helt åbenlyse ting, jeg bør tjekke? Har overvejet rotor, tændrør og kabler - men den starter/kører fint nok, når den er kold...
    På forhånd tak :)
     
  2. Djarnis82

    Djarnis82 Active Member

    Joined:
    5 Oktober 2013
    Indlæg:
    895
    Likes Received:
    62
    Trophy Points:
    28
    Ratings:
    +63 / 0
    Min bil::
    230TE
    Km:
    360
    Årgang:
    1992
    To "hurtige" indsprøjtningsrelaterede kontrolpunkter, du (måske) kan løbe igennem selv:
    1. Binder skiven i blandingsanlægget? (Kræver du afmonterer luftfilterkassen, trykker ned på skiven og føler/lytter efter modstand/friktion)
    2. Er arbejdscyklus 50% ved driftsvarme? (Kræver et multimeter med %/Hz-funktion, dvs. duty cycle)

    Typiske symptomer ved fejl på temperaturføler er koldstartsproblemer, start-men-dør-hurtigt-problemer, fejltænding, ringe effekt, tøven osv. Altså mager blanding. Men du bør da undersøge føleren alligevel. Graf vedhæftet.

    Umiddelbart hælder jeg mest til punkt 2.

    Tilføjelse: Programmet vil ikke uploade grafen, men du bør måle 2,3-2,8 kiloohm ved 20°C, og 290-370 ohm ved 80°C.
     
    Sidst redigeret: 29 Juni 2020
  3. thomz

    thomz New Member

    Joined:
    15 Juni 2015
    Indlæg:
    27
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    1
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    230E
    Km:
    0
    Årgang:
    1992
    Bil nr. 2 Km:
    0
    Hejsa, tusind tak for input
    Jeg syntes skiven virkede fint. Var nem at klemme ned og svuppede fint op, men jeg giver den et ekstra tjek.
    Jeg har et multimeter med frekvensmåler, så dutycycle burde jeg kunne måle. Spørgsmålet er så hvor, og hvilken måling, jeg skal forvente, men det står nok i servicemanualen til motoren, jeg i mellemtiden har fået fat på....vender tilbage
     
  4. Djarnis82

    Djarnis82 Active Member

    Joined:
    5 Oktober 2013
    Indlæg:
    895
    Likes Received:
    62
    Trophy Points:
    28
    Ratings:
    +63 / 0
    Min bil::
    230TE
    Km:
    360
    Årgang:
    1992
    I motorrummet sidder et lille sort diagnosestik ved venstre tårn (bag ABS-anlægget). Skru låget af. Med driftsvarm motor (80°C kølevand) skal plus i udgang 3 og minus i udgang 2. Bilen skal stå i P med nul forbrug, dvs. nul radio eller klima. Nu bør du kunne aflæse en duty cycle med et gennemsnit på 50% (+/- 10%, typisk ligger den og svinger i området 45-55%). Eller det vil sige, din duty cycle er nok ved siden af. Multimetret skal måle duty cycle i % og ikke i Hz, så tryk på funktionsvælgeren til der står % i displayet. Hvis det er en ganske alm. servicemanual du taler om, så figurerer der intet om arbejdscyklus i den. Det er viden, der var forbeholdt elektrofagteknikere på Mercedes' værksteder dengang. Der blev rullet et oscilloskop ud på størrelse med en ovn.
     
    Sidst redigeret: 29 Juni 2020
  5. thomz

    thomz New Member

    Joined:
    15 Juni 2015
    Indlæg:
    27
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    1
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    230E
    Km:
    0
    Årgang:
    1992
    Bil nr. 2 Km:
    0
    Nu er jeg kommet hjem. Mit multimeter kan heldigvis måle duty cycle, så det vil jeg give mig i kast med i morgen, og i mellemtiden læse lidt op på emnet. Sætter virkelig pris på din hjælp
     
  6. thomz

    thomz New Member

    Joined:
    15 Juni 2015
    Indlæg:
    27
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    1
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    230E
    Km:
    0
    Årgang:
    1992
    Bil nr. 2 Km:
    0
    Hej igen. Nu er der gået et par dage med ret varierende oplevelser. Nogle dage har den kørt fint og haft fine omdrejninger ved tomgang, andre dage har den haft problemet.
    Nogle af de ture, hvor den har haft meget lav tomgang og var lige ved at sætte ud, har den - efter at have været parkeret 5-10 min (og vel stadig varm?) haft helt fin og rolig tomgang ved næste kørsel.

    Mht.duty cycle har den ligget på 45-55 % som kold.
    Som varm har den én dag fluktueret meget mere (39-55) mens den en anden dag har ligget 43-54%. Begge gange har tomgangen været jævn og på 700-800. Jeg har desværre ikke haft multimeter med, de gange hvor den har været langt nede.

    Kabineblæser, AC, radio og lys har været slukket ved alle målinger, samt stået i frigear, når jeg har målt (den har manuelt gear)

    Mht. til temperatursensor (den med den sorte hætte) har jeg målt diagonalt og ved kold motor målt 1,7 Kohm og varm motor 206 ohm - det er ikke helt efter kurven, men på den anden side ikke totalt ved siden af?

    Når jeg nu kører rundt og er vældig opmærksom på dette her, lægger jeg mærke til andre ting:

    1. Temperaturmåleren i instrumentbordet (ikke den digitale udetemperaturmåler) flytter sig ikke rigtigt, kun en lille smule fra de 40 grader. Jeg tænker, at det ikke har noget med motorstyringen at gøre, men at sensoren til denne fejler. Jeg er noget usikker på, hvilken sensor jeg skal have fat på, men er det den blå (se billedet) med de to ben? Den måler 4.2Kohm kold og 342 ohm varm.

    2. Når jeg starter den kold, kan den starte med 1000-1200 omdrejninger i tomgang, indtil den bliver varm, andre gange er den på 1000 omdrejninger i ca 20-30 sekunder, indtil den går ned på de 700-800. Lidt ligesom, hvornår den vælger at gå i lavt tomgang, virker dette lidt tilfældigt.

    Når det nu er lidt som vinden blæser mht. tomgangsmønstret tænker jeg om, jeg lige skal kigge på skiven i blandingsanlægget igen - lige for en sikkerheds skyld og måske skifte rotor og hus i distributoren?
     

    Attached Files:

  7. flychr

    flychr Active Member

    Joined:
    4 Januar 2007
    Indlæg:
    1,639
    Likes Received:
    20
    Trophy Points:
    38
    Location:
    solrød strand
    Ratings:
    +21 / 0
    Min bil::
    w202 c200
    Km:
    205000
    Årgang:
    1996
    Bil nr. 2:
    230te
    Bil nr. 2 Km:
    360000
    Bil nr. 2 Årgang:
    1990
    Det kan jo også være tomgangsventilen . Selv om du har renset den er det ikke sikkert det er nok? Den er lidt dyr men den er nok godt slidt ?

    Sendt fra min SM-A505FN med Tapatalk
     
  8. thomz

    thomz New Member

    Joined:
    15 Juni 2015
    Indlæg:
    27
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    1
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    230E
    Km:
    0
    Årgang:
    1992
    Bil nr. 2 Km:
    0
    Mjaa, det giver egentlig meget god mening, synes nu den blev så pæn efter rens.
    Skiven i blandingsanlægget kører i øvrigt fint.
     
  9. Djarnis82

    Djarnis82 Active Member

    Joined:
    5 Oktober 2013
    Indlæg:
    895
    Likes Received:
    62
    Trophy Points:
    28
    Ratings:
    +63 / 0
    Min bil::
    230TE
    Km:
    360
    Årgang:
    1992
    Kan se at du nævner oliefilter, tændingsdele osv. Umiddelbart ville jeg vente med at angribe motorens tomgang indtil du har givet bilen den tune up (oliefilter, luftfilter, tændingsdele osv.), som jeg kan fornemme er på vej. Når det så er sagt, så...
    Jamen så er både lambdasystem og arbejdscyklus fungerende.
    Beklager jeg skrev P, du kører naturligvis med manuelle gear, så frigear er det rigtige:)
    Det er svært at sige om de målte modstande stemmer med tabelværdierne, når du ikke har målt den tilhørende temperatur. Men jeg kan sige at værdien 1,7 kohm svarer til ca. 25°C og 206 ohm svarer til ca. 90°C.
    upload_2020-7-5_17-2-20.png
    Nu melder du så også at bilen faktisk er ved at gå ud til tider. Så kan vi godt åbne for en større fejlfindingspakke:) Fejlen kan skyldes et eller en kombination af flere flg. punkter.
    1. Som flychr foreslår, så skal vi starte med at udelukke tomgangsventilen. Jeg tvivler på at den vil give den slags problemer, når den er renset, men vi skal udelukke den. Hvis du sender din adresse på pb, så sender jeg en velfungerende ventil, du kan prøve at bytte ud med.
    2. Fejl på brændstoffordeler. Nærmere bestemt, så binder stemplet indeni, men ikke nok til at du kan føle det på skiven.
    3. Brændstoftryk forkert.
    4. Død plet på potentiometret.
    5. Dårlige dyser.
    6. Førnævnte temperaturføler.
    7. Vakuumlækage (giver normalt for høj tomgang, men jeg sætter den på alligevel) eller tilstoppet krumtapudluftning.
     
    Sidst redigeret: 5 Juli 2020
  10. thomz

    thomz New Member

    Joined:
    15 Juni 2015
    Indlæg:
    27
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    1
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    230E
    Km:
    0
    Årgang:
    1992
    Bil nr. 2 Km:
    0
    Hejsa - mange tak for svar begge to, det er altså et fedt forum :)

    Ja, det er en ældre dame, som jeg måske har negligeret i et par år;-) - men den har bare kørt perfekt i lang tid.

    Da jeg overtog bilen for 5 år siden, skiftede jeg olie (men ikke oliefilter, fordi jeg dengang ikke havde den rigtige aftrækker til den og i mellemtiden glemte det lidt...I know, bad.....), tændrør, luftfilter, benzinfilter og differentialolie, men det er nok på tide at give den et godt serviceeftersyn igen, inden jeg går for meget videre i fejlsøgningen, som du foreslår.
    Og så vil jeg prøve at gennemgå de tjekpunkter du foreslår - der kommer nok nogle ekstra spørgsmål i den forbindelse.

    En kombination af arbjede og ferie i den næste tid, gør at jeg ikke har så meget tid til at kaste mig over bilen før om en måneds tid, men da vil jeg meget gerne låne din tomgangsventil, for at se, om det hjælper.
    Jeg vil kontakte dig, når jeg er klar til at lege med bilen igen, hvis det er ok?

    Èn ting du nævner, nemlig at temperatursensor måler meget godt med en 90 grader varm motor, gør mig lidt nervøs - er det for høj en temperatur?
    Grunden til, at jeg spørger, at jeg ikke får korrekt visning af kølevandstemperatur på mit instrumentbord - den kommer kun op til stregen over 40., så den sensor tænker jeg må være gået - jeg kan bare ikke lure, hvilken jeg skal have fat på.
    På det billede jeg vedhæftede, ser jeg 2 sensorer - én med 3 ben (hvortil der går et tobenet stik samt et etbenet) og én med 2 ben (den blå) - er det én af dem? Jeg har forsøgt at læse mig frem til det rundt omkring, men det er som om min bil afviger lidt på det punkt....
     
  11. Djarnis82

    Djarnis82 Active Member

    Joined:
    5 Oktober 2013
    Indlæg:
    895
    Likes Received:
    62
    Trophy Points:
    28
    Ratings:
    +63 / 0
    Min bil::
    230TE
    Km:
    360
    Årgang:
    1992
    Bedre sent end aldrig. Oliefiltret er den største synder, men pyt - nu sker det:)
    Det er fint, du skriver bare. De 7 punkter er meget hurtigt opridset, og de dækker mere end bare 7 dele. Fx pkt. 3 med brændstoftrykket. Herunder haves bl.a. pumpe, filter og brændstofrelæ. Det er dog muligt at kontrollere alle tre komponenter uden det vilde grej osv., hvis blot man er systematisk. Du kan komme langt vha. et multimeter, et stort litermål, et stopur, et stykke ledning med afisolerede ender, startspray samt alm. værktøj (og tungen lige i munden).
    Du kan ikke regne med de 90°C, når du ikke har målt den nøjagtige temperatur. Temperaturen er udtaget fra grafen ud fra din målte modstand, hvilket kun er en gyldig metode, hvis føleren måler korrekt (dvs. har den rigtige modstand ved den rigtige temp.). Din kolde måling svarer også til 25°C, hvilket er umuligt ift. vejret pt. medmindre motoren ikke var helt kold. Ny indsprøjtningsføler på, hvis du gerne vil have det til at spille 100. Men 90°C er ikke for meget for en motor, der har arbejdet. Mht. temperaturen på de knap 40°C i instrumentbordet, så er det kølevandsføleren, der er røget, hvilket er en meget god indikator for, at diverse temperaturfølere er stået af. Kølevandsføleren er den 2-benet føler (blå). Den 3-benet er til viskosekoblingen. Et godt råd ville være at udskifte alle tre. Det ville være tosset at koge toppakningen pga. en defekt viskoseføler, der koster kr. 185 original.

    Som sagt, du skriver bare herinde, når det er tid. God ferie:)

    Tilføjelse: Hvordan redder du den, når bilen er ved at gå ud? Har du fysisk set/hørt motorblæseren/viskosen slå til ved varm motor? Hvis nej, skal du på sommerferie i selvsamme bil?
     
    Sidst redigeret: 5 Juli 2020
  12. thomz

    thomz New Member

    Joined:
    15 Juni 2015
    Indlæg:
    27
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    1
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    230E
    Km:
    0
    Årgang:
    1992
    Bil nr. 2 Km:
    0
    Tak
    Når den er lige ved at gå ud, giver jeg den lidt gas, så den lige svinger og, men letter jeg gassen, går den ned igen. Andre gange, fx ved rødt, lader jeg den gå ud og starter, når det bliver grønt.
    Og nej, jeg har ikke hørt blæseren længe, så jeg vil bestille nye sensorer, som du foreslår.
    Jeg havde tænkt mig at køre lidt rundt i den i ferien, men det er måske dumt?
     
  13. Djarnis82

    Djarnis82 Active Member

    Joined:
    5 Oktober 2013
    Indlæg:
    895
    Likes Received:
    62
    Trophy Points:
    28
    Ratings:
    +63 / 0
    Min bil::
    230TE
    Km:
    360
    Årgang:
    1992
    Modtaget.
    Blæseren bør slå til ved ca. 110°C eller 100°C afh. af om motoren er med eller uden klimaanlæg. Værd at teste inden en lang varm køretur med risiko for kø. Jeg kogte toppakningen på min allerførste M102 en sommerdag på vej hjem fra arbejde ifm. køkørsel.
    Lærte hele tre ting den dag:
    1. Man skal så vidt muligt holde sig fra Køge Bugt Motorvejen i tidsrummet 14-18.
    2. Blæseren skal fungere.
    3. Overløbsslangen på kølereservoiret skal pege væk fra motorrummet.
     
  14. Djarnis82

    Djarnis82 Active Member

    Joined:
    5 Oktober 2013
    Indlæg:
    895
    Likes Received:
    62
    Trophy Points:
    28
    Ratings:
    +63 / 0
    Min bil::
    230TE
    Km:
    360
    Årgang:
    1992
    Hurtigt eksperiment, du lige kan prøve. Én ting ad gangen.

    - Prøv at tage stikket af tomgangsventilen og kør med det. Den bliver svære at starte, men det kan sagtens lade sig gøre. Hvis det intet ændre, så sæt stikket tilbage.

    - Prøv at tage krumtapudluftningen af ventildækslet og kør med det. Det sviner, men prøv. Hvis det intet ændre, så sæt slangen tilbage.

    - Prøv at tage stikket af skamgasventilen/EHA'en og kør med det. Hvis det intet ændre, så sæt stikket tilbage.
     
  15. thomz

    thomz New Member

    Joined:
    15 Juni 2015
    Indlæg:
    27
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    1
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    230E
    Km:
    0
    Årgang:
    1992
    Bil nr. 2 Km:
    0
    Det er 3 vigtige lektioner, som minder mig om en tur i myldretid med en læk vandpumpe i den gamle 190'er, den blev aldrig helt den samme igen.. æret være dens minde...enig, der skal være styr på temperatur. Sensorer er bestilt og bliver skruet i hurtigst muligt.
    Jeg vil også prøve de øvelser, du foreslår, er dog lidt presset på tid, men melder tilbage. Det er spændende motorlære, jeg er i gang med ::)
     
  16. thomz

    thomz New Member

    Joined:
    15 Juni 2015
    Indlæg:
    27
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    1
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    230E
    Km:
    0
    Årgang:
    1992
    Bil nr. 2 Km:
    0
    Hejsa, tror problemet er løst nucuteFik skiftet sensorer, hvilket var godt, da jeg nu kan se ordentlig temp og så er det en rar fornemmelse, at de måler rigtigt.
    Men det var en ny icv, der gjorde udslaget. Den gamle er nok slidt, som I foreslog, eller også har jeg ikke fået den renset godtngodt Jeg købte en kineserventil, så nu må jeg se, hvor længe den holder;clue. Men anyway, tomgang er klippestabil og bilen kører perfekt nu;bana. Tusind tak for hjælpen med fejlsøgning og gode forslag og hav en god sommercute
     
  17. Djarnis82

    Djarnis82 Active Member

    Joined:
    5 Oktober 2013
    Indlæg:
    895
    Likes Received:
    62
    Trophy Points:
    28
    Ratings:
    +63 / 0
    Min bil::
    230TE
    Km:
    360
    Årgang:
    1992
    Fantastisk! Kun anden gang at jeg oplever en tomgangsventil, der fysisk fejler (første gang var et ødelagt stik). Yderst sjældent. Hvis den nye ventil går i opløsning, ved du hvor du kan rekvirere en god brugt.
     
  18. thomz

    thomz New Member

    Joined:
    15 Juni 2015
    Indlæg:
    27
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    1
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    230E
    Km:
    0
    Årgang:
    1992
    Bil nr. 2 Km:
    0
    Cool, det husker jeg:hands:
     
Batteribyen.dk

Del denne side