Mercedes Træf NordFyn 6.-7. September 2024   Information - Tilmeldte biler

Se billeder & video og snik snak fra afholdte arrangementer og træf. Klik her

  1. Denne side bruger cookies. Ved af fortsætte med at bruge dette websted, accepterer du vores brug af cookies. Learn More.

190E 2,3 manuel dør ved gas? :(

Emne i 'Benzinmotorer' startet af malte39, 18 November 2014.

  1. malte39

    malte39 New Member

    Joined:
    17 November 2014
    Indlæg:
    33
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    190e 2,3
    Km:
    146
    Årgang:
    1988
    Bil nr. 2:
    mitshibishi galant
    Bil nr. 2 Km:
    360
    Bil nr. 2 Årgang:
    1998
    Hej, Jeg er helt grøn her på forumet, og har oprette mig pga. nogle problemer med min mercedes 190E 2,3L manuel 5 trinsfra 87-88.. men ser frem til at være en del af forumet :D Den er hentet i tyskland for nogle uger siden, Motoren ligner umidbart den normale 2,0E 4 cylinderde benziner ( sådan en har jeg også, ) nå ja, men den den starter fint, og så længe man har en meget meget let fod på speederen så køre den også ganske fornuftigt, men så snart den får lidt gas, selv ved by kørsel så dør den fundstændigt og vil intet til man slipper pedalen igen til en fornuftigt stilling. ved motorvej kan den til tider godt rende 160 km/t og stadig fortsætte op af, dog køre den stadig ikke perfekt men rimeligt ( på autobahn hjem af ) og andre gange maxs 80 km/t, uandset hvad man gør.. når den er helt galt og ikke gider over 80 kan man med fordel sætte i frigear og slukke og tænde motoren, så kan den komme op på 110 km/t i måske 3 minutter for derefter at gå ned til 80 km/t igen.. andre gange holde de 110 km/t i 20 min.. Den har ikke kørt så meget de sidste par år, og har også kørt uden termostat :shock: ( satte et gammelt vej kort ind foran det meste af køleren og fik den op på de 95 grader vs. de 45 grader den var uden kortet ) vis man jokker spederen i bund i frigear går den op til ca. 4000 rpm og dør ligeså langsomt til den går ned til 2000 hvor den så bliver... den hakker ikke men lyder mere som den går utroligt magert :shock:

    Benzin filteret og benzin pumpen ser begge dele næsten helt nyt ud, er mekaniker lærling så har en del kendskab til den, har også tjekket alle vaccum slanger og benzin tilførselen til pumpen osv. alt ser ok ud. der er også nye tændrør, tændkabler, rotor og fordeler dæksle på så fejen skulle hellere ikke ligge der.. Det føles som om den går for magert i høje rpm og derfor dør ud, men har også tjekket lambda sonden og den ser også ret ny ud, ( har dog ikke målt den endnu :| ) den har også fået en sjat benzin til sætning fra biltema i benzinen uden resutater.. har også skruet på skruen på luftmasse måleren, hvilket hellere ikke har gjort nogle forskel, samme historie med tændingen :(

    hvad kan problemet være? syntes jeg næsten har gennem gået eller skiftet alt der kan forudsagde det.. tænker selv at det kan være noget motorstyring når det nu er lidt periodisk ? passer denne evt. fra min 2.0L liters der er samme årgang?? så kunne man jo prøve at bytte :D

    Hilsen malthe :D takker på forhånd :D
     
  2. djaabo

    djaabo Active Member

    Joined:
    7 Juli 2009
    Indlæg:
    4,000
    Likes Received:
    9
    Trophy Points:
    38
    Location:
    Greve
    Ratings:
    +9 / 0
    Min bil::
    CL500 Kompressor
    Km:
    145000
    Årgang:
    2003
    Bil nr. 2:
    SL60 AMG Turbo
    Bil nr. 2 Km:
    135000
    Bil nr. 2 Årgang:
    1994
    Problemer med benzin tilførelsen. Du skal måle trykket via et t stykke man sætter ind på fødesiden af benzinmængdefordeleren.

    Så må man gå systematisk til værks og efterse regulator, pumper og filtre
     
  3. Bilglad

    Bilglad Active Member

    Joined:
    30 Juni 2011
    Indlæg:
    2,068
    Likes Received:
    16
    Trophy Points:
    38
    Location:
    København K
    Ratings:
    +19 / 0
    Min bil::
    W210 300 Turbodiesel
    Km:
    600000
    Årgang:
    1998
    Jeg har oplevet at den specifikke motor type, i visse tilfælde er særligt sensitiv over for dårlige dysser, men inden så få målt tænding system igennem(tændspole), der skal være meget kraftig gnist på alle tændøre. men konstateres tændingen ok, så ville jeg få undersøgt dysserne...

    på en 6 benet maskine mærker man ikke en dårlig dysse så meget da den kun udgør ca 16,66 % indflydelse men på en 4 benet er man helt oppe i nærheden af 25% reduktion hvis bare en ikke fungere ordentligt, er der 2 stk som er slidte så er den helt gal og bilen kan dårligt holde hastigheden op ad en bakke..

    det var mit tip håber du finder fejlen
     
  4. malte39

    malte39 New Member

    Joined:
    17 November 2014
    Indlæg:
    33
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    190e 2,3
    Km:
    146
    Årgang:
    1988
    Bil nr. 2:
    mitshibishi galant
    Bil nr. 2 Km:
    360
    Bil nr. 2 Årgang:
    1998
    Tak for svarende :) ang. måling af tryg så har jeg målt benzin trygget ved "pumpe klodsen " men måleren jeg brugte gik kun til det der svare til ca. 2,5 bar så kunne ikke aflæse trygget, blot konstatere at det var over 2,5 bar.. Var ude og trille her til aften.. der gik den overraskende godt og ramte hurtigt de 130 på motor vejen uden nogle problemer som sådan.. den havde på et tidspunkt noget ved 4,500 rpm og gad ikke rigtigt noget, men efter et gearskift op af kom den da afsted.. Selv når den køre virkelig dårligt kan den stadig lave hjul spind på de 10 år gamle tørre dæk både i 1. og 2.gear.. ikke ved at voldtage koblingen men blot ved at give den gas.. den trækker skide godt i de helt lave rpm. selv når den har en " dårlig dag " men vil bare ikke over 3000 rpm uandset hvad man gør.

    hvor sidder den nævnte benzin fordeler henne? og ja, en 4 benet kan det mærkes på ved at den lyder lidt som en disel vis den går dårligt på en cylinder. men den her er jo også 4 benet så det burde kunne mærkes. tændrørende har ens " farve " men er dog helt sodet til? burde de ikke være når det føles som om den går magert til tider? :shock:

    prøver lige at udmåle tændspolen her i morgen, mener værdierne står i hanyes håndbog :D
     
  5. malte39

    malte39 New Member

    Joined:
    17 November 2014
    Indlæg:
    33
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    190e 2,3
    Km:
    146
    Årgang:
    1988
    Bil nr. 2:
    mitshibishi galant
    Bil nr. 2 Km:
    360
    Bil nr. 2 Årgang:
    1998
    status.. efter en kort prøve tur kunne jeg konstatere af den køre af helvede til.. ville ikke over 3000 rpm selv i frigear, prøvede for sjov at holde gassen i bund i 3. gear med 50 imens den døde og tabte mere og mere fart.. først da jeg slap den gav den lidt liv fra sig.. endte med at skulle tanke den og valgte så at lade den stå i tomgang mens jeg tankede ( benzinen der var der i var maxs 1 uge gammelt ) og da jeg lagde fra land fra tanken kunne jeg allerede mærke en klart forbedert træk kraft og omdrejnings villighed, fra tanken af og hjem kørte den så perfekt.. tænker at lambda sonden evt. kan være ved at stå af og den derfor er lang til om at varme op og give de rigtige inputs til styre endheden?? hvilket forvire den og laver forkerte blandings forhold.. eller er det mig der er helt ude og skide? :) ved at nyere biler sagtens kan køre med en defekt lambda sonde udover et forøget benzn forbrug.. men det her er jo ikke en nyere bil ;) har tjekket gnisten ved varm motor.. ( tændspolen bliver jo også lidt varm så det kan godt have noget af sige ) og den laver en fin blå kraftig gnist når tændrøret er afmonteret.. magtede ikke lige at udmåle den da der regnede og den pt. står på en parkerings plads..

    nogle forslag? :)
     
  6. flychr

    flychr Active Member

    Joined:
    4 Januar 2007
    Indlæg:
    1,681
    Likes Received:
    21
    Trophy Points:
    38
    Location:
    solrød strand
    Ratings:
    +22 / 0
    Min bil::
    w202 c200
    Km:
    205000
    Årgang:
    1996
    Bil nr. 2:
    230te
    Bil nr. 2 Km:
    360000
    Bil nr. 2 Årgang:
    1990
    urenheder i tank?
    chr
     
  7. Marsk

    Marsk Member

    Joined:
    31 Marts 2009
    Indlæg:
    127
    Likes Received:
    3
    Trophy Points:
    18
    Ratings:
    +3 / 0
    Min bil::
    w124 220E
    Km:
    250000
    Årgang:
    1993
    Bil nr. 2:
    Ford Mondeo V6
    Bil nr. 2 Km:
    330000
    Bil nr. 2 Årgang:
    2005
    Jeg har ved flere sammehænge på andre biler fundet vand i tank, når de beskrevne sumptomer opstår. Kender ikke opbygningen på din motor, men hvis har mulighed for at fjerne luftfilter eller slange, så du kan se "gasspæjlet" og du tager en gammel tændingspistol med stroposkoplys, så kan man se evt vanddråber i benzinen meget tydeligt, når motoren kører og du giver lidt gas med hånden.

    Ellers tøm tanken helt i en klar plast dunk og du kan se det. Der kan være meget vand og sprit og andre mirakelmidler kan kun klare små mængder.

    mvh Uffe
     
  8. malte39

    malte39 New Member

    Joined:
    17 November 2014
    Indlæg:
    33
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    190e 2,3
    Km:
    146
    Årgang:
    1988
    Bil nr. 2:
    mitshibishi galant
    Bil nr. 2 Km:
    360
    Bil nr. 2 Årgang:
    1998
    kørte bilen hjem fra den polske grænse så tror evt, vand vil være kørt igennem / ædt da det er noget tungere end benzin, har haft luft filter osv. af flere gang og der er ikke nogle spor af vand, det plejer også at give en cremet hvid belægning på div. dele der nu kommer i kontakt med det.. ang. skidt er filteret og pumpen helt nyt, så det burde heller ikke fejle noget, selvom alt tyder på at det er benzin tilførslen det jo kniver med.. i morgen prøver jeg at sætte filter, pumpe, vacum tingen ved siden af pumpen og filtret samt lambda sonden fra min fungerende 2.0èr over på min halv defekte 2,3èr.. så må jeg se hvad den siger til det.. og selvføldig kontrolere benzinen evne til at forlade tanken og evt. fugt deri :)
     

Del denne side