Mercedes Træf NordFyn 6.-7. September 2024   Information - Tilmeldte biler

Se billeder & video og snik snak fra afholdte arrangementer og træf. Klik her

  1. Denne side bruger cookies. Ved af fortsætte med at bruge dette websted, accepterer du vores brug af cookies. Learn More.

113/109

Emne i 'Dieselmotorer' startet af Funk*, 7 Februar 2009.

  1. Funk*

    Funk* New Member

    Joined:
    24 August 2008
    Indlæg:
    174
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Location:
    Bramming
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    w124 300D
    Årgang:
    1990
    har kig på en 86´er, men er det så en 109 Hk eller en 113 Hk.

    Det jeg har i nu er en 113, og ville helst ha en tilsvarende, men jeg synes ikke de er specielt nemme at finde, uden at de er vanvittigt dyre.
     
  2. Guldsmeden

    Guldsmeden Active Member

    Joined:
    27 November 2006
    Indlæg:
    2,026
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    36
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    na
    Km:
    0
    Årgang:
    00
    Bil nr. 2:
    na
    Bil nr. 2 Km:
    0
    Bil nr. 2 Årgang:
    0
    Det er en 109 hk - Den får først 113 hk 9/89

    Men du kan let komme ud for at 109 hk maskinen, har flere hypper hjemme, idet den med 113 hk har udstødnings tilbageførsel, og dermed lettere kokser til.

    Der blev lavet en række opgraderinger ved første facelift i 89, som gør den lidt mere attraktiv - men det er ikke de 4 hk i forskel, der bør afgøre dit valg.
     
  3. Funk*

    Funk* New Member

    Joined:
    24 August 2008
    Indlæg:
    174
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Location:
    Bramming
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    w124 300D
    Årgang:
    1990
    ok, det er også kun motoren der er tale om, så er den potte jo ude..
     
  4. Funk*

    Funk* New Member

    Joined:
    24 August 2008
    Indlæg:
    174
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Location:
    Bramming
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    w124 300D
    Årgang:
    1990
    er der egentligt nogen synlig forskel, og er der nogen der kan beskrive den, eller endnu bedre vise billeder?
     
  5. Guldsmeden

    Guldsmeden Active Member

    Joined:
    27 November 2006
    Indlæg:
    2,026
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    36
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    na
    Km:
    0
    Årgang:
    00
    Bil nr. 2:
    na
    Bil nr. 2 Km:
    0
    Bil nr. 2 Årgang:
    0
    Motoren med 113 hk har et chromrør der løber ind over topdækslet bagerst.
     
  6. transvan

    transvan New Member

    Joined:
    2 September 2008
    Indlæg:
    79
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Location:
    vestsjælland
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    E250D stc.
    Km:
    530000
    Årgang:
    1996
    Bil nr. 2 Km:
    0
    Bil nr. 2 Årgang:
    0
    109'eren har det metal indsugning over motoren, i 113éren er det plastik.

    desuden har 113 plastikafdækning over toppen
     

    Attached Files:

  7. Funk*

    Funk* New Member

    Joined:
    24 August 2008
    Indlæg:
    174
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Location:
    Bramming
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    w124 300D
    Årgang:
    1990
    guldsmeden takker..

    Transvan, plastafdækning?

    billedet du har der, er da ikke fra en 300d?
     
  8. c.sørensen

    c.sørensen New Member

    Joined:
    25 Marts 2008
    Indlæg:
    66
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Ratings:
    +0 / 0
    nej den der en en 24V den har 136hk .
    min er en 113hk den er fra 12 md 1989 300D 12V dog stadig uden EGR system . men flere af dem har EGR
     
  9. Funk*

    Funk* New Member

    Joined:
    24 August 2008
    Indlæg:
    174
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Location:
    Bramming
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    w124 300D
    Årgang:
    1990
    hey.. nu har jeg så fået mig en 109´er og er gået igang med projektet.

    Så er det lige jeg snubler over alle de ledninger der er til forskel, altså der er noget mere ledning på 113´eren end på den "nye" med 109 hk.. hvad er de overskydende ledninger til og skal de bare stripses fast og gemmes til en anden go gang..
     
  10. Funk*

    Funk* New Member

    Joined:
    24 August 2008
    Indlæg:
    174
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Location:
    Bramming
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    w124 300D
    Årgang:
    1990
    hey.. nu har jeg så fået mig en 109´er og er gået igang med projektet.

    Så er det lige jeg snubler over alle de ledninger der er til forskel, altså der er noget mere ledning på 113´eren end på den "nye" med 109 hk.. hvad er de overskydende ledninger til og skal de bare stripses fast og gemmes til en anden go gang..
     
  11. Funk*

    Funk* New Member

    Joined:
    24 August 2008
    Indlæg:
    174
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Location:
    Bramming
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    w124 300D
    Årgang:
    1990
    ingen der liige kan gi et bud?

    Kom glad, det var meningen at motoren skulle sættes i og spille sød musik idag, men der er vel ingen mening i at smide den i hullet hvis ikke det kan spille sammen :)
     
  12. Funk*

    Funk* New Member

    Joined:
    24 August 2008
    Indlæg:
    174
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Location:
    Bramming
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    w124 300D
    Årgang:
    1990
    vi er måske ude i at den motor bare ikke passer?
     
  13. Guldsmeden

    Guldsmeden Active Member

    Joined:
    27 November 2006
    Indlæg:
    2,026
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    36
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    na
    Km:
    0
    Årgang:
    00
    Bil nr. 2:
    na
    Bil nr. 2 Km:
    0
    Bil nr. 2 Årgang:
    0
    Er det ledningen til bagerst i pumpen ?
     
  14. Funk*

    Funk* New Member

    Joined:
    24 August 2008
    Indlæg:
    174
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Location:
    Bramming
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    w124 300D
    Årgang:
    1990
    Jeg må indrømme at jeg har hyret folk til arbejdet, så lige præcis hvad det er er jeg ikke hetlt 100 på, ved bare der er ledninger i overskud.

    Men begge biler er fra 1990 men donorbilen har så fået en anden motor altså en 109 hk, derfor gik jeg egentligt ud fra det skulle kunne passe..

    hvad jeg lige hurtigt har kunne se er der noget ledningværk lige over luftfilterert, som ikke er på den "nye" motor.
     
  15. Funk*

    Funk* New Member

    Joined:
    24 August 2008
    Indlæg:
    174
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Location:
    Bramming
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    w124 300D
    Årgang:
    1990
    men skulle det nu være en ledning til pumpen.. ser det så skidt ud for mig og skal jeg ud og hitte en anden motor?
     
  16. Guldsmeden

    Guldsmeden Active Member

    Joined:
    27 November 2006
    Indlæg:
    2,026
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    36
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    na
    Km:
    0
    Årgang:
    00
    Bil nr. 2:
    na
    Bil nr. 2 Km:
    0
    Bil nr. 2 Årgang:
    0
    Nej, det tvivler jeg stærkt på :)
    Dine motoromdrejninger vil så nok bare ikke hæves, i koldstartsfasen.

    MEN... El er ikke lige mit felt.
    Måske andre bedre kan gennemskue det.

    På nogle motore sidder der på gas reguleringen en eller to kontakter. Måske det er den/dem du har ledninger tilovers til ?

    I aller yderste konsekvens kan du vel flytte udstødnings tilbageførslen, over på den nye motor ?
    Det er vel det værste der kan ske.

    NB. min 109 HK har den ledning bag på pumpen - Og den er fra 88.
    Men af en eller anden årsag, er der nogle imellem der ikke har.

    Er din vogn med aut gear - og den nye motor ligeså ?
     
  17. Funk*

    Funk* New Member

    Joined:
    24 August 2008
    Indlæg:
    174
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Location:
    Bramming
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    w124 300D
    Årgang:
    1990
    Jeps, begge er med aut. Jeg må hellere komme ud og kigge lidt på det, inden jeg kloer alt for meget mere i hvad der er og hvad der ikke er :) jeg takker ind til videre, og vender derefter tilbage med nyt.. stay tuned! :)
     

Del denne side