Mercedes Træf NordFyn 6.-7. September 2024   Information - Tilmeldte biler

Se billeder & video og snik snak fra afholdte arrangementer og træf. Klik her

  1. Denne side bruger cookies. Ved af fortsætte med at bruge dette websted, accepterer du vores brug af cookies. Learn More.

11.8km/L - Nogen siger mere? hvad kan det være?

Emne i 'Tekniske data' startet af NicolajJetRider, 15 Februar 2011.

  1. NicolajJetRider

    NicolajJetRider New Member

    Joined:
    24 Oktober 2010
    Indlæg:
    19
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    w124 300D Aut
    Km:
    485000
    Årgang:
    1988
    Bil nr. 2:
    Vw Derby 1.0
    Bil nr. 2 Km:
    100000
    Bil nr. 2 Årgang:
    1978
    Hejsa Drenge

    Jeg har nu længere tid virkelig holdt øje med forbruget på min W124 300D 88' AUT.
    Bilen er ny serviceret med Castrol 10W40.
    Køre med 195-65-15 Vinterdæk.

    Når jeg tanker har jeg kørt ret præcist hver gang 11.7km/L på en tankfuld. Og jeg køre mest motorvej.
    I byerne skifter jeg gear under 2000rpm og når jeg køre på motorvejen køre jeg 110-120 2800-3000RPM.

    Hvad kan det være at den ikke køre mere? Eller skal den i det hele taget køre længere?

    Jeg var ude og køre nogle stumper hos en mercer freak og han sagde at efter han skruede hans i pumpen gik den 15km/l, passer dette?

    Hvad går jeres?

    Mvh Nicolaj
     
  2. kongebiler

    kongebiler Active Member

    Joined:
    30 Marts 2007
    Indlæg:
    2,645
    Likes Received:
    13
    Trophy Points:
    38
    Location:
    Hadsten v Århus
    Ratings:
    +15 / 0
    Min bil::
    124033 :-)
    Km:
    550.000
    Årgang:
    1990
    Bil nr. 2:
    W140 400SE
    Bil nr. 2 Km:
    300.000
    Bil nr. 2 Årgang:
    1992
    hvornår har den sidst fået et sæt dyser ? 485K på de samme dyser kan måske gøre de ikke sprøjter 100% mere, men ingen garanti
    få justeret indsprøjtnings tidspunktet på pumpen, det kan give en hel del, i hvert fald på kræfterne
     
  3. casper

    casper Member

    Joined:
    14 Februar 2007
    Indlæg:
    438
    Likes Received:
    1
    Trophy Points:
    18
    Location:
    2820 Gentofte
    Ratings:
    +1 / 0
    Min bil::
    w124 280TE
    Årgang:
    1993
    De mest basale parametre er:
    Indsprøjtningsdyser
    timing på indsprøjtningspumpe
    luftfilter
    brændstoffiltre

    Derefter kommer ting som:
    gearolie
    hængende bremser
    hjullejer osv.

    Jeg kan hjælpe med indsprøjtningsdyserne, du kan tage dem ud og sende til mig så udmåler jeg dem gratis for dig, eller du kan komme forbi så kan vi både se på dem og på indsprøjtningspumpen. Hvor henne i landet husserer du?
     
  4. Klaus

    Klaus New Member

    Joined:
    14 Oktober 2006
    Indlæg:
    467
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Location:
    Sdr.Vium i Westjylland
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    W201 2,5D
    Km:
    360000
    Årgang:
    1991
    Bil nr. 2:
    KIA Ceed sport 115
    Bil nr. 2 Km:
    60000
    Bil nr. 2 Årgang:
    2009
    Lige en indskudt bemærkning, kan man selv se/vurdere hvornår dyserne trænger ?
     
  5. hunden1979

    hunden1979 New Member

    Joined:
    28 Oktober 2010
    Indlæg:
    190
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    W124 300 E
    Km:
    355000
    Årgang:
    1989
    Bil nr. 2:
    Peugeot 407SW
    Bil nr. 2 Km:
    233000
    Bil nr. 2 Årgang:
    2009
    Min 300D køre også ca 11kml i disse tider!
    Dog noget længere ved motorvej (110) der sniger den sig op i nærheden af 15-16 (groft)
    PS: Køre også på 195/65r15
     
  6. NicolajJetRider

    NicolajJetRider New Member

    Joined:
    24 Oktober 2010
    Indlæg:
    19
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    w124 300D Aut
    Km:
    485000
    Årgang:
    1988
    Bil nr. 2:
    Vw Derby 1.0
    Bil nr. 2 Km:
    100000
    Bil nr. 2 Årgang:
    1978
    Mange tak for det fine tilbud! Kommer dog fra Sydfyn, men er på Sjælland af og til. :) vil det give noget på de lange stræk at den får justeret pumpen op i til førsel? Jeg har ingen ide om hvor gamle dyserne er, tidligere ejer har ikke skiftet dem for han var en klovn :) den havde kørt 485.000 da jeg købte den og nu 493.000km nu, jeg har sat en sports undervogn på og 40/40 sænkning på, lavet udstødning. Skiftet olie på gear kasse og motor, det klare diesel filter i bunden af motoren skiftet men dog ikke det store brændstoffilter. Oliefilter også skiftet. :) når motoren startes og er iskold, kan den godt gå noget ujævnt, starter perfekt men tænder nærmest kun på 5, efter 5-7sek går den rent og så ruller den :)
     
  7. casper

    casper Member

    Joined:
    14 Februar 2007
    Indlæg:
    438
    Likes Received:
    1
    Trophy Points:
    18
    Location:
    2820 Gentofte
    Ratings:
    +1 / 0
    Min bil::
    w124 280TE
    Årgang:
    1993
    @Klaus,
    Nej ikke uden at demontere dem og spænde dem op i en dysetester. Men hvor det kræver special viden og værktøj at renovere og indstille dyserne så er tilstanden på 90% af de dyser jeg får ind så dårlige at folk selv, uden erfaring ville kunne se at de var dårlige når de sad i testeren. Typisk set en stråle som fra en vandpistol i stedet for en fint forstøvet tåge af diesel.....

    @NicolajJetRider
    Med de symptomer ved koldstart lyder det mest sandsynsligt som kombinationen, dyser og timing. Hvilken en, eller begge, den er gal med kan man kun afgøre ved at udmåle timing og dyser. Din indsprøjtningspumpe af typen PES 6M har en konstruktion der betyder at en faldende brændstoftryk vil betyde en forskydning af den dynamiske timing i sen retning. Det betyder at et stoppet finfilter(det store) vil have samme effekt som en timing af pumpen der står forkert i ren retning. Så tag og skift det, det er da en hurtig måde at udelukke det bidrag på.
     
  8. NicolajJetRider

    NicolajJetRider New Member

    Joined:
    24 Oktober 2010
    Indlæg:
    19
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    w124 300D Aut
    Km:
    485000
    Årgang:
    1988
    Bil nr. 2:
    Vw Derby 1.0
    Bil nr. 2 Km:
    100000
    Bil nr. 2 Årgang:
    1978
    Det vil jeg prøve i en fart, men det nok ikke tosset at få den trimmet på dyser og pumpe! Hvad skal du have for sådan en rundte?:)
     
  9. clubman

    clubman New Member

    Joined:
    27 August 2010
    Indlæg:
    139
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    w203 c270 cdi
    Årgang:
    2001
    Bil nr. 2 Km:
    0
    Vil klart anbefale dig at få Casper til at lave nogen dysser til dig. Han har lavet nogen til mig og du får en helt anden bil ud a det. Motoren lyder meget frisker og går meget mere jævnt.
     
  10. Spaceraver

    Spaceraver Member

    Joined:
    26 Oktober 2007
    Indlæg:
    228
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    16
    Location:
    Store Darum
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    W211 320CDI
    Km:
    443000
    Årgang:
    2004
    Bil nr. 2:
    W124 E300D
    Bil nr. 2 Km:
    542000
    Bil nr. 2 Årgang:
    1993
    Du ku jo smide et par nye dyser med holdere og nye flammeskiver i fra Monopoel.de til €45,99 stykket plus nye flammeskiver til €0,49.

    Husk toppen til den.
    2v motor
    dyser http://www.monopoel.de/catalog/kca27s55 ... -p-36.html
    top http://www.monopoel.de/catalog/stecknus ... p-423.html

    4v motor
    dyser http://www.monopoel.de/catalog/kce27s3- ... p-466.html
    top http://www.monopoel.de/catalog/stecknus ... p-422.html

    flammeskive til begge modeller
    http://www.monopoel.de/catalog/flammsch ... -p-39.html

    Jeg ved ikke om Casper kan bygge nye billigere end det, i så fald undskylder jeg. :)
     
  11. casper

    casper Member

    Joined:
    14 Februar 2007
    Indlæg:
    438
    Likes Received:
    1
    Trophy Points:
    18
    Location:
    2820 Gentofte
    Ratings:
    +1 / 0
    Min bil::
    w124 280TE
    Årgang:
    1993
    Det kan godt lade sig gøre, men jeg vil dog indrømme at de er tæt på. prisen er 300,- per dyse hvor monopeol tager 340,- plus 50 kr til banken for en overførsel. Så er der forskel på leveringstid, og forsendelse. Hos mig kan du hente dyserne selv hvis de ønskes(og man bor i denne del af landet), og så er der selve montering. Jeg kan udføre monteringen hvis det ønskes, eller man kan selv stå for det.Indsprøjtningssystemet er er sted i motoren hvor man hurtigt kan totalskade denne hvis man ikke ved hvad man laver, det godt give lidt nerver når man står der med motorens liv i hånden. Har jeg leveret dyserne så kan i dette tilfælde "ringe til en ven", når nu "publikum" og "50/50" ikke har givet noget ;-)

    Monopoel leverer dyser med et ikke-standard indsprøjtningsstryk der er lavet til raps-drift, og ikke ren diesel drift. Jeg laver dem så de passer til MB specifikationer som udgangspunkt, men alt kan lade sig gøre hvis det ønske eksempelvis dyser til rapsdrift hvis det ønskes. Så alt i alt er der en del forskelle, men jeg vil medgive at det er imponerende billigt. Personligt har jeg brugt monopoel mange gange til rapskomponenter så som varmevekslere slanger fittings osv., og de levere gode produkter til en rimeligt pris, så var det den type produkter der ledes efter så ville jeg også selv anbefale monopoel.
     

Del denne side