Mercedes Træf NordFyn 6.-7. September 2024   Information - Tilmeldte biler

Se billeder & video og snik snak fra afholdte arrangementer og træf. Klik her

  1. Denne side bruger cookies. Ved af fortsætte med at bruge dette websted, accepterer du vores brug af cookies. Learn More.

109 Kænguruer under hjelmen.

Emne i 'Automatgear' startet af Guldsmeden, 28 Oktober 2007.

  1. Guldsmeden

    Guldsmeden Active Member

    Joined:
    27 November 2006
    Indlæg:
    2,026
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    36
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    na
    Km:
    0
    Årgang:
    00
    Bil nr. 2:
    na
    Bil nr. 2 Km:
    0
    Bil nr. 2 Årgang:
    0
    Min ellers højt værdsatte, nyanskaffede nr. 2 bil, ter sig fornærmet hver gang jeg skifter til 2. gear.
    Det viser sig ved at den hopper henad vejen, som en fuld skade. :(

    De fleste af jer har sikkert allerede luret det... Den er med MANUEL gear. :roll: - Men den var billig 8)

    Nu er der jo ikke meget nyt i at en manuel MB er et stykke sært teknik.
    Men hvorfor fungerer de egentlig så dårligt ?

    Hvem kender løsningen ?
     
  2. BRABUS

    BRABUS Well-Known Member

    Joined:
    30 Juni 2007
    Indlæg:
    9,441
    Likes Received:
    33
    Trophy Points:
    48
    Location:
    Sjælland
    Ratings:
    +36 / 0
    Min bil::
    W124 BRABUS 3.6-24
    Km:
    188
    Årgang:
    1991
    Bil nr. 2:
    VW Lupo 1.2 3L
    Bil nr. 2 Km:
    150
    Bil nr. 2 Årgang:
    2005
    Ja du gav jo kun 9 kilo for den :) var det ikke?

    Der er jo noget med den er med gynægologisk kobling sådan en manuel sjover der.
    Måske det er koblings mekanismen der driller.

    Ellers så skifter du for tidligt op i gear :) hehe og så kommer dette besemor syndrom med hopperiet pga for lave omdrejninger :)

    Ej jeg synes det lyder sært det skulle være gear bestemt hvornår den gør det.
    Jeg har jo selv haft en 230CE med manuel gear. (w123er) og det var det rageste ja osv. men det var nu fordi den knækkede sig 3 gange.
    synromesserne var noget bras, gammel og brugt.

    Gør den det også hvis du skifter til 3 gear?
     
  3. Smut 25

    Smut 25 Active Member

    Joined:
    18 April 2007
    Indlæg:
    2,311
    Likes Received:
    17
    Trophy Points:
    38
    Location:
    Fyn
    Ratings:
    +18 / 0
    Min bil::
    S 124 250 Td 5 gear
    Km:
    665000
    Årgang:
    1988
    Bil nr. 2:
    W124 300 E 24V
    Bil nr. 2 Km:
    435000
    Bil nr. 2 Årgang:
    1991
    Brabus hvis en manuel gearkasse på en Mercedes også er noget bras
    kan jeg kun konstater at de ihvertfald ikke er i stand til og lave en gearkasse overhovedet :(
    Fordi bilen var billig behøver den jo ikke hoppe rundt

    Guldsmeden nu har du ikke tanket diesel på benzin :D :D :D
     
  4. BRABUS

    BRABUS Well-Known Member

    Joined:
    30 Juni 2007
    Indlæg:
    9,441
    Likes Received:
    33
    Trophy Points:
    48
    Location:
    Sjælland
    Ratings:
    +36 / 0
    Min bil::
    W124 BRABUS 3.6-24
    Km:
    188
    Årgang:
    1991
    Bil nr. 2:
    VW Lupo 1.2 3L
    Bil nr. 2 Km:
    150
    Bil nr. 2 Årgang:
    2005
    Jeg havde 3 gearkasser af den manuelle type på min W123 230 CE og de holder bare ikke til noget som helst.

    Men det er et meget udbredt kendt problem at en mercedes gearkasse (manuel) ikke kan tåle friske gearskift.
    Og med friske mener jeg ikke voldlige med børsten tænder eller noget.
    Det er bare helt almindeligt hvor det arbejde som syncromessen skal udføre ikke tåler man gør som jeg eks kan gøre i min daihatsu. hvor der ingen problemer er med hurtige gear skifte. eller nogen af de andre biler jeg har haft med manuel gear.

    Men 3 gear kasser blev det til på min 230CEer jeg havde i 2 år.
    for at gearkassen skal leve længe skal man følge omdrejningerne til de falder der hvor det passer med næste gear og så her skifte og ikke bare skifte som vi alle gør normalt ved en frisk acceleration.
    Og ja jeg venter skam på den lader gear vælgeren gå ind i næste gear ikke noget tvingeri, men det kan de altså ikke tåle i længden.
    Morffe skift skal der til.

    Fordi bilen er billig er der støre sandsynelighed for at bilen fejler noget hist og her og at der vil komme noget her og der med tiden. ja.
    Men nej fordi den er billig behøver den ikke hoppe rundt hehe...
    Det er dog besynderligt det kun er i 2 gear. hvis det er tilfældet
     
  5. Smut 25

    Smut 25 Active Member

    Joined:
    18 April 2007
    Indlæg:
    2,311
    Likes Received:
    17
    Trophy Points:
    38
    Location:
    Fyn
    Ratings:
    +18 / 0
    Min bil::
    S 124 250 Td 5 gear
    Km:
    665000
    Årgang:
    1988
    Bil nr. 2:
    W124 300 E 24V
    Bil nr. 2 Km:
    435000
    Bil nr. 2 Årgang:
    1991
    ja okay forsøgte bare og få et lille smil på læben om det lykkes
    ved i jo kun selv men jeg håber det.... :D
    Jeg ville umidelbart uden og ha en bjælde forstand på det
    tro det kunne være noget vakum regulering men så ville den vel dø hen og ikke hoppe men hvad hvis der måske mgl et par tænder på 2 gears hjullet havde engang en Honda 500 mc som blev slidt i 4 gear den nykkede også konstant problemet var den ku gå 160 i 5 men 170 i 4
    og jeg havde 20 km motovej ergo lå den i 4.
    min pointe der ku mangle en tand efter lidt vold fra 1 til 2..???
     
  6. Guldsmeden

    Guldsmeden Active Member

    Joined:
    27 November 2006
    Indlæg:
    2,026
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    36
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    na
    Km:
    0
    Årgang:
    00
    Bil nr. 2:
    na
    Bil nr. 2 Km:
    0
    Bil nr. 2 Årgang:
    0
    Nej det er faktisk kun når jeg skifter fra 1. til 2.
    Sært ikke !

    Jeg har jo igennem tiden kørt i mange forskellige biler, men aldrig i en manuel 124 der var velfungerende. (har i nogensinde hørt om en ? )
    En hydraulisk kobling er helt sikkert at foretrække, hvad holdbarhed angår - Men det er f... umuligt at køre med.

    Jeg er jo også tidl 123'er ejer (men stadig fan) Det var tider.
    Faktisk havde jeg også engang en manuel 123'er 240D.... Samme problem.
    Men jeg lærte faktisk at køre med det. Og det gør jeg sikkert også med min 124'er.
     
  7. Smut 25

    Smut 25 Active Member

    Joined:
    18 April 2007
    Indlæg:
    2,311
    Likes Received:
    17
    Trophy Points:
    38
    Location:
    Fyn
    Ratings:
    +18 / 0
    Min bil::
    S 124 250 Td 5 gear
    Km:
    665000
    Årgang:
    1988
    Bil nr. 2:
    W124 300 E 24V
    Bil nr. 2 Km:
    435000
    Bil nr. 2 Årgang:
    1991
    Vil give dig ret i de er lidt mystiske og køre med
    konen kører fint med den men jeg slås også lidt med og få den til og gå i gear og ramme 2 gear ved kryds og hun brokker sig helt vildt når den
    hvæser af mig det gir genlyd på pasager sædet.
    havde overhovedet ingen problemer i 190 men nu skal det lige siges jeg kører max 500 km om md i den..
     
  8. Guldsmeden

    Guldsmeden Active Member

    Joined:
    27 November 2006
    Indlæg:
    2,026
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    36
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    na
    Km:
    0
    Årgang:
    00
    Bil nr. 2:
    na
    Bil nr. 2 Km:
    0
    Bil nr. 2 Årgang:
    0
    Tror nu ikke at det er et gearkasse problem. Det er vel nærmest et chauffør problem. :oops:

    Problemet består i at finde koblings punktet, og det er helt umuligt.
    Det KAN faktisk lade sig gøre at skifte til 2. UDEN bonanza effekten indtræder. Men det er godtnok svært.
    Det kræver konsentration, og gyldne løfter om en flot ny lap et eller andet sted. :)
    Og ja... Den kostede den famøse sum af 9.000 kr men så fulgte der også en masse reservedele med. 8)
    Den spinder som en mis, og går faktisk langt bedre i motoren end min den fine 124'er. (som snart er færdig. Hurraa)

    Min nr 2 bil er jo selvfølgelig også en 300 D (jeg er jo også fan af Rudolf)
    Er der mon også noget der hedder kænguru diesel ?
     
  9. Smut 25

    Smut 25 Active Member

    Joined:
    18 April 2007
    Indlæg:
    2,311
    Likes Received:
    17
    Trophy Points:
    38
    Location:
    Fyn
    Ratings:
    +18 / 0
    Min bil::
    S 124 250 Td 5 gear
    Km:
    665000
    Årgang:
    1988
    Bil nr. 2:
    W124 300 E 24V
    Bil nr. 2 Km:
    435000
    Bil nr. 2 Årgang:
    1991
    ja havde luret dig lidt men var ikke sikker :D
    du skriver snart færdig det vil sige vi kan forvente og få den af se til
    september... :D
     
  10. lada73

    lada73 Member

    Joined:
    20 August 2007
    Indlæg:
    141
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    16
    Location:
    sjælland/glostrup
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    ikke bil lige nu
    Km:
    0
    Årgang:
    1820
    Bil nr. 2 Km:
    0
    Hej guldsmed
    Min 4 trins manuel 230E virker fint, jeg har haft bilen i 2 md nu og skifter nu uden at tænke over det fra 1 til 2 :D men jo den krævede da tilvænding ikke som min forige mazda 323, der tænkte man også skiftede den :D :D men hvad hjalp det når resten er noget skrammel (RUST).
    Men lad os bare konkludere at manuele stjerne gearkasser ikke er det mest raffineret stykke mekanik :oops:
     
  11. lada73

    lada73 Member

    Joined:
    20 August 2007
    Indlæg:
    141
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    16
    Location:
    sjælland/glostrup
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    ikke bil lige nu
    Km:
    0
    Årgang:
    1820
    Bil nr. 2 Km:
    0
    Hej guldsmed
    Min 4 trins manuel 230E virker fint, jeg har haft bilen i 2 md nu og skifter nu uden at tænke over det fra 1 til 2 :D men jo den krævede da tilvænding ikke som min forige mazda 323, der tænkte man også skiftede den :D :D men hvad hjalp det når resten er noget skrammel (RUST).
    Men lad os bare konkludere at manuele stjerne gearkasser ikke er det mest raffineret stykke mekanik :oops:
     
  12. Guldsmeden

    Guldsmeden Active Member

    Joined:
    27 November 2006
    Indlæg:
    2,026
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    36
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    na
    Km:
    0
    Årgang:
    00
    Bil nr. 2:
    na
    Bil nr. 2 Km:
    0
    Bil nr. 2 Årgang:
    0
    SUPER ! Det giver mig håb. :D

    Faktisk købte jeg bilen fra et dødsbo, og sønnen forklarede at det kun var hans nu afdøde far, der til fulde mestrede teknikken - at skifte til 2. på ordentlig vis. :?
    Ikke engang hans mor - som ellers også var rutineret 124'er chauffør - kunne enes ordentlig med familliens vogn igennem 8 år. :shock:

    Men... Jeg håbede at der var en der havde hørt om en hel, eller bare delvis løsning.
    Måske nogle forstærkede hardyskiver, Stivere motorophæng, Eller måske en forbedret type koblings plade ?

    Der må da være noget man kan gøre ? Hvorfor gør den det i det hele taget ?

    Hvis det skal undgås helt, skal den virkelig have bank.
    Så hvis i møder en army grå 300 D, der køres som en rallyvogn... Så er det sikkert mig. :oops:


    Selvfølgelig kommer den med til September. :wink:
    Og faktisk blev den langt om længe, synet i dag. :D
     
  13. Guldsmeden

    Guldsmeden Active Member

    Joined:
    27 November 2006
    Indlæg:
    2,026
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    36
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    na
    Km:
    0
    Årgang:
    00
    Bil nr. 2:
    na
    Bil nr. 2 Km:
    0
    Bil nr. 2 Årgang:
    0
    Så blev fejlen fundet, og det VAR chauføren det var galt med.
    Øre - fod, kordinationen var simpelthen langt fra raffineret nok. :roll:

    Jeg har nu haft bilen i nogle måneder, og vi er faktisk gået hen blevet helt gode venner.

    Jeg frygter ikke længere 2. gear !
     
  14. uffe

    uffe Active Member

    Joined:
    31 August 2006
    Indlæg:
    1,636
    Likes Received:
    22
    Trophy Points:
    38
    Location:
    holbæk
    Ratings:
    +26 / 0
    Min bil::
    E211 320 CDI 3.2 AMG
    Km:
    457000
    Årgang:
    2003
    Bil nr. 2:
    W124 300 E-24
    Bil nr. 2 Km:
    324600
    Bil nr. 2 Årgang:
    1990
    manuel uff... for den da...

    lave min søsters klare til syn og kørte i den nogen dag, men holdkæft hvor ´jeg savnet min automatkasse, det var en w201 2.0 E
     

Del denne side