Mercedes Træf NordFyn 6.-7. September 2024   Information - Tilmeldte biler

Se billeder & video og snik snak fra afholdte arrangementer og træf. Klik her

  1. Denne side bruger cookies. Ved af fortsætte med at bruge dette websted, accepterer du vores brug af cookies. Learn More.

Øko tuning på Diesel - 300-24

Emne i 'Tuning, ombytning af motor og specialmodeller' startet af jyk, 27 November 2012.

  1. jyk

    jyk New Member

    Joined:
    4 April 2012
    Indlæg:
    26
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    300D aut stc
    Km:
    387
    Årgang:
    1996
    Bil nr. 2 Km:
    0
    Hej

    indtil videre et hypotetisk spørgsmål:

    Er der en besparelse / effektforøgelse at hente på en 300D-24 ved at montere en varmeveksler, som opvarmer dieselolien før filtret?
    1) med vand fra kølesystem
    2) med motorolie

    Hvor meget effekt kan man hente? Brændstofbesparelsen afhænger vel af kørestil...
    Har vist læst en tråd, hvor @djaabo nævner muligheden...

    Kølevandsvarmeveksler kan installeres for u. 1000 kr. i materialer, ligner det. Skal man bruge en anden type varmeveksler end denne, når man vil bruge motorolie til opvarmning af diesel?:
    http://www.poel-shop.de/waermetauscher/ ... rung/a-71/

    Nogen der har konkret erfaring med en af opsætningerne?
    Go dag.

    Jesper
     
  2. Supercharger

    Supercharger New Member

    Joined:
    8 Juli 2011
    Indlæg:
    1,149
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Ratings:
    +0 / 1
    Min bil::
    -
    Årgang:
    0
    Er det ikke nemmere at lege med friture olie fra pizza bageren :lol:
    Som jeg har hørt og set (Mythbusters) at de testede med en Mercedes Diesel og filtreret friture olie at det fungerer fint. 8)

    http://www.youtube.com/watch?v=QEX1YFXYTdI
     
  3. djaabo

    djaabo Active Member

    Joined:
    7 Juli 2009
    Indlæg:
    4,000
    Likes Received:
    9
    Trophy Points:
    38
    Location:
    Greve
    Ratings:
    +9 / 0
    Min bil::
    CL500 Kompressor
    Km:
    145000
    Årgang:
    2003
    Bil nr. 2:
    SL60 AMG Turbo
    Bil nr. 2 Km:
    135000
    Bil nr. 2 Årgang:
    1994
    Øko tuning kan man ikke kalde det på de gamle rækkepumper.

    Man kan bare trimme den, så brændstof økonomien ville være uændret.. ved almindelig kørsel :!:
    Når man trykker til den, ville den yde mere og derved også bruge mere :wink:

    På Om606, sider der i forvejen en rimelig kraftig varme veksler, så der kan der ikke hentes så meget på den måde.
    Tilgengæld hentes der meget af en rækkepumpe trimning + finjustering af timming og et Green element filter.

    Hvorimod en Om603, hentes der noget mere med en større varmeveksler og lidt mindre med de andre justeringer og udskiftninger.

    Men på en CDI motor, kan man godt lave en øko tuning.. Dem laver jeg nemlig en hel del af, da jeg køre tilbud for komplet boks med montering for 1.500 inkl moms :shock:

    Stort set alle taxaer har boks på, da bilen køre længere på litteren :!:

    Min kones W210 220Cdi, har jeg lige givet den helt store service og finjusteringer + boks tuning.
    Den målte vi sidst til 23km/L :eek: Det er nu ok klaret af en motor med 500.000km på bagen
     
  4. anirak

    anirak Member

    Joined:
    6 Maj 2009
    Indlæg:
    523
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    16
    Location:
    næstved
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    420 se
    Km:
    246000
    Årgang:
    1992
    Bil nr. 2:
    300 td turbo
    Bil nr. 2 Km:
    750000
    Bil nr. 2 Årgang:
    1992
    hvad muligheder har så M119 motoren 4,2 bedre økonomi ?
     
  5. ckdk88

    ckdk88 Member

    Joined:
    4 Juni 2010
    Indlæg:
    308
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    16
    Location:
    Sydals
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    300TE
    Km:
    405000
    Årgang:
    1991
    Bil nr. 2:
    E320CDI
    Bil nr. 2 Km:
    315000
    Bil nr. 2 Årgang:
    2005
    En slanke kur til højrefoden, og et hårde fjeder under speederen :lol:
     
  6. hwidsted

    hwidsted Active Member

    Joined:
    15 Januar 2009
    Indlæg:
    1,499
    Likes Received:
    13
    Trophy Points:
    38
    Location:
    lige midt i vendsyssel
    Ratings:
    +13 / 0
    Min bil::
    300TD turbodiesel
    Km:
    450000
    Årgang:
    1991
    Bil nr. 2:
    /8 - 230-4
    Bil nr. 2 Km:
    92000
    Bil nr. 2 Årgang:
    1974
    bløde sko !!!!!
     
  7. djaabo

    djaabo Active Member

    Joined:
    7 Juli 2009
    Indlæg:
    4,000
    Likes Received:
    9
    Trophy Points:
    38
    Location:
    Greve
    Ratings:
    +9 / 0
    Min bil::
    CL500 Kompressor
    Km:
    145000
    Årgang:
    2003
    Bil nr. 2:
    SL60 AMG Turbo
    Bil nr. 2 Km:
    135000
    Bil nr. 2 Årgang:
    1994
    Gode dæk
    Det rigtige dæk tryk
    Frisk olie, olie filter og luftfilter
    Oktan 95 eller med tilsat ethanol

    Og det vigtigeste af det hele.. Pæn kørsel :D
     
  8. superclaus232

    superclaus232 New Member

    Joined:
    26 Oktober 2008
    Indlæg:
    193
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Location:
    odense
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    w124 E300D 24V
    Km:
    506
    Årgang:
    1994
    Bil nr. 2:
    FJ1200
    Bil nr. 2 Km:
    39
    Bil nr. 2 Årgang:
    1990
    Til djaabo

    Hvor meget kan du hente ved at finjustere en OM606 ?
     
  9. djaabo

    djaabo Active Member

    Joined:
    7 Juli 2009
    Indlæg:
    4,000
    Likes Received:
    9
    Trophy Points:
    38
    Location:
    Greve
    Ratings:
    +9 / 0
    Min bil::
    CL500 Kompressor
    Km:
    145000
    Årgang:
    2003
    Bil nr. 2:
    SL60 AMG Turbo
    Bil nr. 2 Km:
    135000
    Bil nr. 2 Årgang:
    1994
  10. Supercharger

    Supercharger New Member

    Joined:
    8 Juli 2011
    Indlæg:
    1,149
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Ratings:
    +0 / 1
    Min bil::
    -
    Årgang:
    0
    Altså.. Ejere af den herlige M119 Motor, er højt hævet over øko fanatikerne :lol: Vi kører med den kørestil M119 er bygget til :evil: :evil: :love:
     

Del denne side