Mercedes Træf NordFyn 6.-7. September 2024   Information - Tilmeldte biler

Se billeder & video og snik snak fra afholdte arrangementer og træf. Klik her

  1. Denne side bruger cookies. Ved af fortsætte med at bruge dette websted, accepterer du vores brug af cookies. Learn More.

Manual på udskiftning af de to grønne pakninger ved mængdefordeleren?

Emne i 'Benzinmotorer ( 4 & 6 cyl.)' startet af mb230ce250d, 2 Maj 2017.

  1. mb230ce250d

    mb230ce250d Member

    Joined:
    6 September 2013
    Indlæg:
    352
    Likes Received:
    8
    Trophy Points:
    18
    Ratings:
    +9 / 0
    Min bil::
    300e
    Km:
    102000
    Årgang:
    1990
    Bil nr. 2 Km:
    0
    Hej.
    Er der nogen der kan hjælpe med en manual på ovennævnte, da jeg skal til at skifte skamgasventilen. Der medfølger to stk grønne pakninger.
     
  2. BRABUS

    BRABUS Well-Known Member

    Joined:
    30 Juni 2007
    Indlæg:
    9,440
    Likes Received:
    33
    Trophy Points:
    48
    Location:
    Sjælland
    Ratings:
    +36 / 0
    Min bil::
    W124 BRABUS 3.6-24
    Km:
    188
    Årgang:
    1991
    Bil nr. 2:
    VW Lupo 1.2 3L
    Bil nr. 2 Km:
    150
    Bil nr. 2 Årgang:
    2005
    • Creative Creative x 1
  3. mb230ce250d

    mb230ce250d Member

    Joined:
    6 September 2013
    Indlæg:
    352
    Likes Received:
    8
    Trophy Points:
    18
    Ratings:
    +9 / 0
    Min bil::
    300e
    Km:
    102000
    Årgang:
    1990
    Bil nr. 2 Km:
    0
    Hej Brabus
    Takker :)
     
  4. mb230ce250d

    mb230ce250d Member

    Joined:
    6 September 2013
    Indlæg:
    352
    Likes Received:
    8
    Trophy Points:
    18
    Ratings:
    +9 / 0
    Min bil::
    300e
    Km:
    102000
    Årgang:
    1990
    Bil nr. 2 Km:
    0
    Dejligt med NM angivelse! Som at skrue på min racercykel :)
     
    • Like Like x 1
  5. mb230ce250d

    mb230ce250d Member

    Joined:
    6 September 2013
    Indlæg:
    352
    Likes Received:
    8
    Trophy Points:
    18
    Ratings:
    +9 / 0
    Min bil::
    300e
    Km:
    102000
    Årgang:
    1990
    Bil nr. 2 Km:
    0
    GDS kassen er til Hz 50 +minus de 10 %:)
     
  6. mb230ce250d

    mb230ce250d Member

    Joined:
    6 September 2013
    Indlæg:
    352
    Likes Received:
    8
    Trophy Points:
    18
    Ratings:
    +9 / 0
    Min bil::
    300e
    Km:
    102000
    Årgang:
    1990
    Bil nr. 2 Km:
    0
    Hej igen.
    Ja fik den udskiftet og nu er Hz udmålingen på i stik 3 og 2 =125 % og i stik 1 og 3 =180% så skal eller er nødsaget til at indstille benzintrykket i mængdefordeleren. Samt formodentlig samtidigt co2 udmåling for at have overblikket på det. Er der nogen der vil byde ind med erfaring vedrørende udførelsen af denne opgave? Samt link til ebay på værktøjet hertil er jeg en glad mand :) stikket til udlæsning! Altså det runde over ved abs blokken er det ikke stik 1 og 3 man udlæser Hz fra mængdefordeleren ud fra? Plus i 3 og minus i 1?
     
  7. mb230ce250d

    mb230ce250d Member

    Joined:
    6 September 2013
    Indlæg:
    352
    Likes Received:
    8
    Trophy Points:
    18
    Ratings:
    +9 / 0
    Min bil::
    300e
    Km:
    102000
    Årgang:
    1990
    Bil nr. 2 Km:
    0
    Hej igen.
    Jeg formoder at min m103 300e motor er M103985, og jf. Fra Brabus bilagene at den ved tomgang skal gå mellem 650 til 750 omdrejninger/min. Og ligge på 35 til 45 Hz og co2 over eller lig med 0,5. Og ved 2500 omdrejninger/min. Max plus minus 10 %. Mener til syn i oktober at den lå på 1.023 ved synsmandens fodtryk. Men udfra dette forstår jeg det som om at det er med Hz udmålingen og ikke benzintryk måleren?
     
  8. Djarnis82

    Djarnis82 Active Member

    Joined:
    5 Oktober 2013
    Indlæg:
    905
    Likes Received:
    64
    Trophy Points:
    28
    Ratings:
    +65 / 0
    Min bil::
    230TE
    Km:
    360
    Årgang:
    1992
    Med driftsvarm motor skal rød i 3 og sort i 2, og aflæse omkring 50% (+/- 10%). Multimetret skal måle Duty Cycle i % og ikke i Hz, så tryk på vælgeren til der står % i displayet.
     
  9. mb230ce250d

    mb230ce250d Member

    Joined:
    6 September 2013
    Indlæg:
    352
    Likes Received:
    8
    Trophy Points:
    18
    Ratings:
    +9 / 0
    Min bil::
    300e
    Km:
    102000
    Årgang:
    1990
    Bil nr. 2 Km:
    0
    Hej Dennis.
    Tak for tilbagemeldingen, men det er altså ikke meningen at jeg skal have en co2 tester i udstødningen og aflæse? Den viser 125 % så kan jeg nedjustere den til 50 %.
     
  10. Djarnis82

    Djarnis82 Active Member

    Joined:
    5 Oktober 2013
    Indlæg:
    905
    Likes Received:
    64
    Trophy Points:
    28
    Ratings:
    +65 / 0
    Min bil::
    230TE
    Km:
    360
    Årgang:
    1992
    Det er naturligvis altid mere optimalt at lave en røgmåling samtidig - det anbefales også af MB. Jeg er dog ret sikker på, at du måler forkert! Procenten kan ikke være højere end 100% - det er et arbejdssignal. Husk at bilen skal stå i P med nul forbrug, dvs. ingen radio eller klima. Der må heller ikke være lækage af hverken vakuum eller benzin, og alle følerne skal helst fungere (kølevand, microswitch osv.).
     
    Sidst redigeret: 8 Maj 2017
  11. mb230ce250d

    mb230ce250d Member

    Joined:
    6 September 2013
    Indlæg:
    352
    Likes Received:
    8
    Trophy Points:
    18
    Ratings:
    +9 / 0
    Min bil::
    300e
    Km:
    102000
    Årgang:
    1990
    Bil nr. 2 Km:
    0
    Hej Dennis.
    Takker for hvordan mit multimeter skal bruges. Har taget et billede af det her til aften. Hvor multimeteret er sat i Hz og % som indikerer duty cirkle. Er det ikke korrekt? Den viser 7.6 % så vil jeg lige kører den drift varm i morgen igen og justere den op til de 50 %. Så giver en tilbagemelding IMG_20170506_225214.jpg :) takker
     
  12. Djarnis82

    Djarnis82 Active Member

    Joined:
    5 Oktober 2013
    Indlæg:
    905
    Likes Received:
    64
    Trophy Points:
    28
    Ratings:
    +65 / 0
    Min bil::
    230TE
    Km:
    360
    Årgang:
    1992
    Hmmm, der er et eller andet du gør forkert ved din måling, Christian. Sidder elektroderne i de rigtige udgange på multimetret (sort i "COM" og rød i "V Ohm Hz")? Den ville slet ikke kunne køre med 7,6%. Jeg tillader mig lige at anvende lidt matematik, for det svarer nemlig til:
    upload_2017-5-7_0-36-49.png
    Altså en alt for fed blanding ift. det ideale 14,7 kg luft til 1 kg benzin. Måler du med + i 3 og - i 2? Jeg kender ikke dit multimeter, men er du sikker på, at det kan måle arbejdscyklus? Prøv at lave en kontrolmåling af system og metode med tænding på, men motoren slukket. Det skulle meget gerne give omkring 70%.
     

    Attached Files:

    Sidst redigeret: 7 Maj 2017
  13. mb230ce250d

    mb230ce250d Member

    Joined:
    6 September 2013
    Indlæg:
    352
    Likes Received:
    8
    Trophy Points:
    18
    Ratings:
    +9 / 0
    Min bil::
    300e
    Km:
    102000
    Årgang:
    1990
    Bil nr. 2 Km:
    0
    Hej igen Dennis. Jeps de sidder som du skriver. Alle målinger skal foretages ved 80 grader eller driftvarm motor 82 grader. Og blæser, radio slukket.
     

    Attached Files:

  14. mb230ce250d

    mb230ce250d Member

    Joined:
    6 September 2013
    Indlæg:
    352
    Likes Received:
    8
    Trophy Points:
    18
    Ratings:
    +9 / 0
    Min bil::
    300e
    Km:
    102000
    Årgang:
    1990
    Bil nr. 2 Km:
    0
    Hej igen.
    Lige for at være sikker, der er kun den her mulighed for at justere ved mængdefordeleren mængdefordeleren? Da den gamle skamgasventil var ved at være lidt træt i det, men efter jeg har monteret den nye er der virkelig sket en forskel. Som den skal indjusteres med. Men den går virkelig langt nede i omdrejninger og køres med stille og rolig fod.
     
  15. mb230ce250d

    mb230ce250d Member

    Joined:
    6 September 2013
    Indlæg:
    352
    Likes Received:
    8
    Trophy Points:
    18
    Ratings:
    +9 / 0
    Min bil::
    300e
    Km:
    102000
    Årgang:
    1990
    Bil nr. 2 Km:
    0
    Hej igen.
    Følgende målinger :

    Koldstart :
    Tænding :30.7%
    Tomgang :50,2%

    Driftvarm :
    Tænding :30,6%
    Tomgang :20,7%

    Målingerne er foretaget ved +i stik 3 og - i stik 2. Når jeg så tager - i stik 2 ud viser den fra 52-47 % også selv om jeg sætter - på stel?

    Problemet er når jeg accelerer i 3 gear at den når den skifter op i 4 gear at den drukner lidt? Derfor jeg skiftet den ud med ny da jeg tænkte at elektronikken var forældet. Men den nye arbejder anderledes?
     
  16. Djarnis82

    Djarnis82 Active Member

    Joined:
    5 Oktober 2013
    Indlæg:
    905
    Likes Received:
    64
    Trophy Points:
    28
    Ratings:
    +65 / 0
    Min bil::
    230TE
    Km:
    360
    Årgang:
    1992
    Så ligner det rigtige målinger:)
    Hvis du bytter om på elektroderne (MB har valgt at definere arbejdscyklus "omvendt"), så får du nemlig:

    Koldstart:
    Tænding: 100% - 30,7% = 69,3%, dvs. ca. 70% = korrekt kontrol:)
    Tomgang: 100% - 50,2% = 49,8%, dvs. ca. 50% = fast program "lige efter bogen", da lambdasonden stadig er kold:)

    Driftsvarm:
    Tænding: 100% - 30,6% = 69,4%, dvs. ca. 70% = korrekt kontrol:)
    Tomgang: 100% - 20,7% = 79,3%, dvs. for mager blanding, der lige skal justeres til 50% (stop evt. lækage af vakuum eller benzin, det kan have samme effekt). Derfor at du skal køre med let fod, da den får for meget luft:(

    Nu ved jeg ikke om skamgasventilen er helt ny? Hvis ikke, så kan det jo godt være, at der er justeret på den. Men hold dig til at justere på blandingsskruen i anlægget, da skamgasventilen er finmekanik og man hurtigt kan lave rav i kompenseringen. Men for en sikkerheds skyld, så kontrollér lige først, at der ikke er benzinlæk under skamgasventilen og/eller utæthed(er) i vakuumsystemerne, inden du justere på noget!

    Det er fordi, at 2 er stel:)
     
    Sidst redigeret: 8 Maj 2017
  17. mb230ce250d

    mb230ce250d Member

    Joined:
    6 September 2013
    Indlæg:
    352
    Likes Received:
    8
    Trophy Points:
    18
    Ratings:
    +9 / 0
    Min bil::
    300e
    Km:
    102000
    Årgang:
    1990
    Bil nr. 2 Km:
    0
    Hej Dennis.
    Det er en ny "benzintrykregulator" / skamgasventilen, og jeg må nok erkende at på bagsiden af den sider der en justeringsskrue! Som når jeg sammenligner med den gamle er der forskel i skruens placering. Altså dybden! Og det er der jeg tror at fejlen ligger.
    Ang min aflæsning af multimeteret er der i stik 2 jo aflæst 20,7 % og når jeg tager den af viser den 50%?
    Men vil lige prøve at i morgen at forsigtig "lege med det"
    Men aflæsningstekniken er korrekt?
     
  18. Djarnis82

    Djarnis82 Active Member

    Joined:
    5 Oktober 2013
    Indlæg:
    905
    Likes Received:
    64
    Trophy Points:
    28
    Ratings:
    +65 / 0
    Min bil::
    230TE
    Km:
    360
    Årgang:
    1992
    Hvis den er spritny, skal du ikke pille ved den. Den er kalibreret. Ja, der sidder en 2 mm unbrako justeringsskrue på bagsiden af skamgasventilen/EHA'en (ikke benzintrykregulatoren - det er navnet på en anden fætter på anlægget). Men den skrue er under en messingskrue med lige kærv, der fungere som beskyttelse. Så hvis der blot er forskel på dybden af denne skrue med lige kærv - og ikke på unbrako justeringsskruen under denne - så gør det intet.
    Din aflæsningsteknik er korrekt nu. Du skal bare lige vende polariteten (dvs. trække tallet fra 100% eller bytte om på "COM" og "Hz"). Dette har dog ikke betydning, når du skal ramme de 50%. Der er jo lige langt til midten fra begge ender. Når du aflæser 20,7% svarer dette til 100% - 20,7% = 79,3%, altså for meget luft. Derfor vil jeg kigge efter huller i gummislanger/pakninger osv. eller benzinlækage, inden justering på blandingsanlægget. Det kunne godt virke som om, at din bil trækker umålt luft ind, dvs. et andet sted end gennem luftfiltret (= vakuumlækage), og/eller mister afmålt benzin, fx fra under skamgasventilen. Så hvis du bare stiller på skruen, så du rammer de 50%, og der samtidigt er tale om lækage (benzin/vakuum), så bliver din motor ufleksibel og dårligt gående ved vekslende omdrejninger, da systemet konstant skal kompensere/lappe store huller i blandingsforholdet.
     
    Sidst redigeret: 7 Maj 2017
  19. BRABUS

    BRABUS Well-Known Member

    Joined:
    30 Juni 2007
    Indlæg:
    9,440
    Likes Received:
    33
    Trophy Points:
    48
    Location:
    Sjælland
    Ratings:
    +36 / 0
    Min bil::
    W124 BRABUS 3.6-24
    Km:
    188
    Årgang:
    1991
    Bil nr. 2:
    VW Lupo 1.2 3L
    Bil nr. 2 Km:
    150
    Bil nr. 2 Årgang:
    2005
    Det er der nemlig rigtig mange der glemmer og man er så fikseret på at få plus og minus på i de rigtige poler i stikket at man netop med sikkerhed får den omvendte måling da de fleste multimetre af selv dyre mærker måler % af den positive periode og ikke den Negative periode som Mercedes refererre til. :D
     
  20. mb230ce250d

    mb230ce250d Member

    Joined:
    6 September 2013
    Indlæg:
    352
    Likes Received:
    8
    Trophy Points:
    18
    Ratings:
    +9 / 0
    Min bil::
    300e
    Km:
    102000
    Årgang:
    1990
    Bil nr. 2 Km:
    0
    Hej igen.
    Hermed billeder af EHA 'en. Det skal nævnes at før jeg udskiftere den med ny kørte den jævnt i omdrejninger, på nær når jeg accelerede i 3 gear under overhalinger hvor den druknede lidt efterfølgende?
     

    Attached Files:

Del denne side