Mercedes Træf NordFyn 6.-7. September 2024   Information - Tilmeldte biler

Se billeder & video og snik snak fra afholdte arrangementer og træf. Klik her

  1. Denne side bruger cookies. Ved af fortsætte med at bruge dette websted, accepterer du vores brug af cookies. Learn More.

Forskel på OVP relæer ?

Emne i 'El-system' startet af mb230ce250d, 12 November 2016.

  1. mb230ce250d

    mb230ce250d Member

    Joined:
    6 September 2013
    Indlæg:
    352
    Likes Received:
    8
    Trophy Points:
    18
    Ratings:
    +9 / 0
    Min bil::
    300e
    Km:
    102000
    Årgang:
    1990
    Bil nr. 2 Km:
    0
    Hej .
    Opretter en ny tråd om dette emne, da jeg gerne vil høre om nogen kan forklare forskellen på disse to typer. Da jeg har fået udleveret den gængse MA2015403745 med 3 rækker af 3 ben hver altså total 9 ben . Den originale fra 1990 der sad i min 300e - 12v W124 er type MA2015403845! Og der er kun ! 2 rækker a 3 ben og 1 række med 1 ben! Fik den udleveret efter stelnummeret på min bil af Ejner Hessel og det er først nu efter de sidste par emner om dårlig motorgang og Ovp relæer at jeg lige tjekkede og blev nysgerrig ;-)
     

    Attached Files:

  2. Djarnis82

    Djarnis82 Active Member

    Joined:
    5 Oktober 2013
    Indlæg:
    905
    Likes Received:
    64
    Trophy Points:
    28
    Ratings:
    +65 / 0
    Min bil::
    230TE
    Km:
    360
    Årgang:
    1992
    Det røde er med "dobbeltkreds" - derfor også to sikringer.
     
    Sidst redigeret: 12 November 2016
  3. kainstor

    kainstor Member

    Joined:
    7 December 2014
    Indlæg:
    354
    Likes Received:
    8
    Trophy Points:
    18
    Location:
    Nordjylland
    Ratings:
    +8 / 0
    Min bil::
    (Solgt)W201 190E
    Km:
    165000
    Årgang:
    1989
    Den nye og forbedrede type har to 10a sikringer i toppen og har 9 ben hvor den gamle type havde 7. Mindes at have hørt at de sidste vedrører enten klimaanlægget eller ASD på en eller anden måde?! Måske nogle kan bekræfte det? Hvis bilen ikke har stikket til de sidste to - lader du dem bare stikke ud fra stikket og det vil fungere som det skal alligevel.
     
    Sidst redigeret: 12 November 2016
  4. 18051998

    18051998 Member

    Joined:
    7 Juni 2011
    Indlæg:
    237
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    16
    Location:
    Viborg
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    Golf 4
    Km:
    311000
    Årgang:
    1999
    Bil nr. 2:
    Audi A6 2,8
    Bil nr. 2 Km:
    310000
    Bil nr. 2 Årgang:
    1995
    Er tomgangen så blevet bedre med det nye OVP relæ med 9 ben???oplevede mærkant højere tomgang på min tidligere 300E fra 1986, men var meget svær at starte med det 9 benet, så vendte tilbage til det gamle OVP relæ med 1 sikring.
     
  5. kainstor

    kainstor Member

    Joined:
    7 December 2014
    Indlæg:
    354
    Likes Received:
    8
    Trophy Points:
    18
    Location:
    Nordjylland
    Ratings:
    +8 / 0
    Min bil::
    (Solgt)W201 190E
    Km:
    165000
    Årgang:
    1989
    Umiddelbart tror jeg det er holdbarheden der er forbedret på. Det siges dog at et dårlig overspændingsrelæ kan være skyld i næsten alt på de her biler. Men det er jeg sikker på at der er andre der kan svare på.
     
  6. mb230ce250d

    mb230ce250d Member

    Joined:
    6 September 2013
    Indlæg:
    352
    Likes Received:
    8
    Trophy Points:
    18
    Ratings:
    +9 / 0
    Min bil::
    300e
    Km:
    102000
    Årgang:
    1990
    Bil nr. 2 Km:
    0
    Hej.
    Dejligt med hurtige tilbagemeldinger, men angående om min tomgang er blevet bedre? Må jeg ærlig indrømme nej er ikke 100% tilfreds . Skiftede brændstrofrelæet pga den gik ud når man mindst ventede det. Og fejlen lå i den! Så tænkte at når jeg var derinde bag batteriet kunne jeg skifte ovp relæet samtidigt. Men synes ikke helt at den starter som den bør herefter, da den føles som om den går på 5 cylinder selv om jeg har udskiftet alle tændingsdele med nyt. Samt nogle gange skal den startes to gange, men efter 10 sekunder går den som den skal. Så tænker at jeg vil prøve at bytte tilbage med det gamle da det umiddelbart ikke fejlede noget og se om der er forskel ved opstart. Skal nævnes at hele bilen kun har kørt 103000 km. Men tændrørskablerne var møre, så gad ikke tage chancer og bilen står i min 8 grader varm garage. Men kan ikke forstille at det nye ovp med to sikringer gør forskel eller hva?
     
  7. mb230ce250d

    mb230ce250d Member

    Joined:
    6 September 2013
    Indlæg:
    352
    Likes Received:
    8
    Trophy Points:
    18
    Ratings:
    +9 / 0
    Min bil::
    300e
    Km:
    102000
    Årgang:
    1990
    Bil nr. 2 Km:
    0
    Til 18051998 gik din herefter tilfredsstillende? Mht opstart osv?
     
  8. Djarnis82

    Djarnis82 Active Member

    Joined:
    5 Oktober 2013
    Indlæg:
    905
    Likes Received:
    64
    Trophy Points:
    28
    Ratings:
    +65 / 0
    Min bil::
    230TE
    Km:
    360
    Årgang:
    1992
    OVP-relæet anvendes bare til at beskytte ECU og ABS mod forhøjet spænding. Normalt beskyttes komponenter mod forhøjet ampere i sikringsboksen, men ECU og ABS er super følsomme overfor pludselige voltoverslag. Så strømmen til indsprøjtning/drift og ABS går via OVP'et. Derfor hænger dårlig motorgang og startbesvær tit sammen med lysende ABS-lampe, hvis altså fejlen skyldes OVP-relæet. Der er altid batterispænding (inkl. generator/opladning) på ben 30 (derfor mest ir) og altid stel på ben 31. Med tændingen slået fra, er der + på 30a, mens der ingen spænding er på de beskyttede kredsløb, 87E og 87L. Med tænding på, er der + på ben 15 (det tynde ben) og relæet slår til, så der er en afgrænset/kontrolleret spænding (ekskl. opladningsfluktationer osv.) på både 87E (ECU og ABS) og 87L (tomgangsregulator).

    upload_2016-11-12_22-26-55.png

    Jeg tror ikke, at man kan tale om, at det nye relæ giver bedre tomgang eller hænger sammen med klimaanlægget. Jeg mener bare, at det er en forbedret drifts- og sikkerhedsforanstaltning. Selvom én sikring er røget (fx ved brug af startkabler på bilen), så er der stadig motordrift og bremsesikkerhed pga. den ekstra sikring.
     
    Sidst redigeret: 13 November 2016
  9. mb230ce250d

    mb230ce250d Member

    Joined:
    6 September 2013
    Indlæg:
    352
    Likes Received:
    8
    Trophy Points:
    18
    Ratings:
    +9 / 0
    Min bil::
    300e
    Km:
    102000
    Årgang:
    1990
    Bil nr. 2 Km:
    0
    Sådan Djarnis82 så fik vi belyst det, tak for det;-) det er super dejligt at du vil hjælpe med det.
     
  10. Djarnis82

    Djarnis82 Active Member

    Joined:
    5 Oktober 2013
    Indlæg:
    905
    Likes Received:
    64
    Trophy Points:
    28
    Ratings:
    +65 / 0
    Min bil::
    230TE
    Km:
    360
    Årgang:
    1992
    Så lidt - det er jo derfor, at vi er herinde:)

    Tilføjelse: Det der tilgengæld er lidt spøjst, er, at det gamle relæ med én sikring ser ud til, at have været forberedt til to sikringer. Som om at ingeniørerne er blevet afbrudt i designfasen af regnskabsafdelingen, som nok har ment, at der var brugt rigeligt tid og penge på W201.
     
    Sidst redigeret: 13 November 2016
  11. Bilglad

    Bilglad Active Member

    Joined:
    30 Juni 2011
    Indlæg:
    2,068
    Likes Received:
    16
    Trophy Points:
    38
    Location:
    København K
    Ratings:
    +19 / 0
    Min bil::
    W210 300 Turbodiesel
    Km:
    600000
    Årgang:
    1998
    hvis nogen undrer sig over at hvorfor relæ bliver dårlige, så kan jeg afsløre at det ofte er pga. kortslutning på printpladen inde i relæ'et
     
  12. 18051998

    18051998 Member

    Joined:
    7 Juni 2011
    Indlæg:
    237
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    16
    Location:
    Viborg
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    Golf 4
    Km:
    311000
    Årgang:
    1999
    Bil nr. 2:
    Audi A6 2,8
    Bil nr. 2 Km:
    310000
    Bil nr. 2 Årgang:
    1995
    Tomgang blev aldrig helt godt, og oplevede næsten det samme som du skriver med start tørnede bare rigtig længe inden den startede, så sammen med nyt benzinrelæ og gammelt OVP relæ gik den/startede den rigtig godt og gik aldrig i stå....jeg ville ikke sætte den med 9 ben i en 7 benet sokkel:)
     
  13. Djarnis82

    Djarnis82 Active Member

    Joined:
    5 Oktober 2013
    Indlæg:
    905
    Likes Received:
    64
    Trophy Points:
    28
    Ratings:
    +65 / 0
    Min bil::
    230TE
    Km:
    360
    Årgang:
    1992
    Lige præcis. Da jeg havde problemer med min motor, hvor fejlen dog viste sig at være relateret til kæde og strammer, var jeg først igennem samtlige andre muligheder, hvor jeg fik løst og udbedret diverse småfejl. Heriblandt havde jeg foretaget nogle målinger med et multimeter på tomgangsregulatoren. Med kredsløbet afbrudt målte jeg regulatorens indre modstand til omkring 8 ohm, hvilket er indenfor spec. (MB: 7,5-10 ohm). Men når bilen stod i tomgang, så fik jeg tit helt tilfældige fluktuationer i milliampere, der også kunne mærkes ved, at tomgangen til tider ikke var 100% smooth. Jeg var helt med på, at regulatoren stabiliserer tomgangen ved at lave de sidste, hurtige kompensationer i luften vha. små justeringer i milliampere fra ECU, men nogle gange gik den i nul eller blev ulæselig. Uvidende om den egentlige årsag, så anskaffede jeg en anden tomgangsregulator. Samme scenario igen: modstand omkring 8 ohm og til tider nul eller ulæselig mA ved tomgang. Så skrev Bilglad, at jeg skulle forsøge med et nyt OVP-relæ. Nyt OVP-relæ isat og vupti, så blev strømmen til regulatoren mere konsistent (ca. 600±50 mA) og motorens Duty Cycle kunne indsnævres til et kortere interval. Dvs. at skamgasventilen (EHA’en) har stået for det meste benarbejde. Den har udmærket været i stand til at kompensere for et defekt signal fra OVP til tomgangsregulator (= dårlig luftjustering) udelukkende vha. bittesmå, hurtige benzinlæk i blandingsanlæggets indre. Men da der er grænser for, hvor meget EHA’en kan udrette ud fra de arbejdsbetingelser, så lå Duty Cycle og svingede i et lidt for stort interval på 50±12%, som efter udskiftning af relæet kunne præciseres til 50±4% (MB: 50±10%)!

    Senere stødte jeg på flg. diagram over OVP-relæet.

    upload_2016-11-14_18-24-41.png

    Hvor ben 87L ses at gå til tomgangsregulatoren. Da jeg hverken er fan af eller ferm til elektronik, men gerne vil til bunds i problemstillinger, så adskilte jeg det gamle relæ. Og rigtigt nok, så viste det sig, at én lodning omkring 87L var delvist mat.

    upload_2016-11-14_19-14-27.png

    Ikke knækket, brændt eller irret, men bare mat af oxidering. Ilt fra atmosfæren har over tid arbejdet sig igennem mikrosprækker i loddetinnets overflade, så materialet er blevet dårligt ledende. Man kan åbenbart sagtens køre rundt med et dårligt relæ, hvor bilen gradvist bliver ringere, uden at man mærker noget til det!
     
    Sidst redigeret: 14 November 2016
  14. mb230ce250d

    mb230ce250d Member

    Joined:
    6 September 2013
    Indlæg:
    352
    Likes Received:
    8
    Trophy Points:
    18
    Ratings:
    +9 / 0
    Min bil::
    300e
    Km:
    102000
    Årgang:
    1990
    Bil nr. 2 Km:
    0
    Hej
    Så er det ikke rigtig konkluderet at med den "nye røde type" er der så to sikret kredsløb på 87L og 87E og 30A. Dvs de sidste 2 ben ekstra reelt ikke har noget at sige på min 7 benet stik i WdB124030 udgaven. Det med at detcer forskel på den gamle sorte type og nye røde type.
    Nå var omkring Ejner Hessel for at høre om man stadigvæk kunne få det gamle og nej der er kun det "røde" .

    Er det muligt at vi også kan gennemgå tomgasventilen, og skamgasventilen ;-) ? Det er jo vildt spændende;-)
     
  15. mb230ce250d

    mb230ce250d Member

    Joined:
    6 September 2013
    Indlæg:
    352
    Likes Received:
    8
    Trophy Points:
    18
    Ratings:
    +9 / 0
    Min bil::
    300e
    Km:
    102000
    Årgang:
    1990
    Bil nr. 2 Km:
    0
    Nå der var lige et par stavefejl, men mener at der ikke er forskel i funktionen fra ovp relæet af den gamle type til den nye type?
     
  16. Djarnis82

    Djarnis82 Active Member

    Joined:
    5 Oktober 2013
    Indlæg:
    905
    Likes Received:
    64
    Trophy Points:
    28
    Ratings:
    +65 / 0
    Min bil::
    230TE
    Km:
    360
    Årgang:
    1992
    Nu har jeg ikke adskilt det nye OVP-relæ, men hvad jeg umiddelbart kan se i det gamle, så må de nye 87L og 30a ligge på en metalskinne langs med de gamle 87E og 30a. Så det dobbelte (beskyttet) kredsløb er i forlængelse, dvs. ingen ændring i funktionen. Og hvis to ben rager ud ved siden af stikket, så er der stadig to sikringer til de "gamle" 87L og 87E, idet jeg vil mene, at de sidder i forlængelse af de oprindelige ben på en sådan måde, at en strøm, der jo er doven og vælger den nemmeste vej, stadig vil være i samme kredsløb. Den eneste forskel fra det gamle relæ er: lodningerne er friske og relæet har en ekstra sikkerhedsforanstaltning. Men man kan sagtens friske de gamle lodninger op og skifte sikringen, så man har et godt relæ igen, hvis man har mod på det. Det har computer- og hifi-nørder gjort i generationer:)
     
    Sidst redigeret: 15 November 2016
  17. Djarnis82

    Djarnis82 Active Member

    Joined:
    5 Oktober 2013
    Indlæg:
    905
    Likes Received:
    64
    Trophy Points:
    28
    Ratings:
    +65 / 0
    Min bil::
    230TE
    Km:
    360
    Årgang:
    1992
    Ja okay, det er måske lidt dårligt forklaret. Det jeg ville frem til var, at du kan sagtens køre rundt med det nye OVP-relæ med to ben stikkende ud ved siden af. Nu har du bare to sikringer, du kan brænde af:)
    Kan det ikke tænkes, at I ved at sætte et nyt OVP-relæ i bilen, har vækket system og følere til live igen, således at en anden underliggende fejl springer frem af sit skjul? Evt. fejludlæse via diagnosestikket/Duty Cycle.
     
    Sidst redigeret: 15 November 2016
  18. 18051998

    18051998 Member

    Joined:
    7 Juni 2011
    Indlæg:
    237
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    16
    Location:
    Viborg
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    Golf 4
    Km:
    311000
    Årgang:
    1999
    Bil nr. 2:
    Audi A6 2,8
    Bil nr. 2 Km:
    310000
    Bil nr. 2 Årgang:
    1995
    Det er en fin forklaring du giver om OVP relæet Djarnis82, og i tidligere tråde om emnet bliver det jo også nævnt at irret ben og dårlig printplade på OVP er=ulykker i motorgang....for at belyse det endnu bedre, hvordan jeg oplevede forskellen mellem den 7 benet og den 9 benet blev bilen startet med 9 benet med 1200-1300 omdrejninger i tomgang....hev relæet op stadig med motoren i gang og satte den 7 benet i og tomgangen faldt øjebliklig til 600-700 omdrejninger...det er min erfaring med de 2 relæer og andre herinde har jo skiftet fra gammel til nyt OVP relæ med godt resultat:)
     
  19. Djarnis82

    Djarnis82 Active Member

    Joined:
    5 Oktober 2013
    Indlæg:
    905
    Likes Received:
    64
    Trophy Points:
    28
    Ratings:
    +65 / 0
    Min bil::
    230TE
    Km:
    360
    Årgang:
    1992
    Der må have været noget galt (tomgangsregulator, microswitch, gasspjældføler, vakuumlæk), som bilen har registreret med det nye OVP-relæ. Det kan ikke bare have været alm. koldstartsberigelse - evt. kombineret med vakuumlæk? Jeg kan næsten ikke tro andet.
     
  20. 18051998

    18051998 Member

    Joined:
    7 Juni 2011
    Indlæg:
    237
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    16
    Location:
    Viborg
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    Golf 4
    Km:
    311000
    Årgang:
    1999
    Bil nr. 2:
    Audi A6 2,8
    Bil nr. 2 Km:
    310000
    Bil nr. 2 Årgang:
    1995
    Sikkert ja men min var så gammel, at den ikke havde den skinne som man sætter OVP relæ ned i, så sad noget løst i sokkel og vibrationer gjorde vel heller ikke tingene bedre...strips og nyt benzinrelæ virkede for mig dog ikke på tomgang, men trækkraft var som genfødt på ny:)
     

Del denne side