Mercedes Træf NordFyn 6.-7. September 2024   Information - Tilmeldte biler

Se billeder & video og snik snak fra afholdte arrangementer og træf. Klik her

  1. Denne side bruger cookies. Ved af fortsætte med at bruge dette websted, accepterer du vores brug af cookies. Learn More.

300E 91' m. motorproblemer LØST

Emne i 'Benzinmotorer ( 4 & 6 cyl.)' startet af Rasbi, 8 Maj 2016.

  1. Djarnis82

    Djarnis82 Active Member

    Joined:
    5 Oktober 2013
    Indlæg:
    905
    Likes Received:
    64
    Trophy Points:
    28
    Ratings:
    +65 / 0
    Min bil::
    230TE
    Km:
    360
    Årgang:
    1992
    Bemærk: I Mercedes' manual siges, at referencepunktet er lodret under stoppet. Det skal forstås således: Det højeste punkt på skiven SKAL flugte med den cylindriske del af "luftkeglen", men dette er svært at udmåle, da skiven jo dækker. Derfor er der 90° derfra (under stoppet) en FIN reces, du nemmere kan måle ud fra. Mercedes' manualer er tit MEGET indforstået og formuleret til indviede. Så du slår blødt på palen til det ØVERSTE af skiven flugter, ved at aflæse på et punkt 90° derfra!
     

    Attached Files:

  2. Rasbi

    Rasbi New Member

    Joined:
    24 April 2016
    Indlæg:
    15
    Likes Received:
    4
    Trophy Points:
    3
    Location:
    Roskilde
    Ratings:
    +4 / 0
    Min bil::
    300E
    Km:
    400000
    Årgang:
    1991
    Bil nr. 2:
    VW Lupo 3L
    Bil nr. 2 Km:
    300000
    Bil nr. 2 Årgang:
    2002
    Hej Puch72 ogDjarnis.

    Mange tak for jeres input.

    Puch72:
    Umiddelbart var der ingen fugt derinde, men den HT/LT coil som sidder ovre ved ABS systemet har stået uden sit plastikcover i 3 år. Dog hjalp det ikke på motoren at jeg varmede den coil godt igennem med en hårtørrer.

    Djarnis:
    Tak for hint med palen, jeg må forsigtigt banke den ned uden det bliver for meget. Jeg kunne godt se det cylindriske område hvor skivens øvre kant skal flugte med øverste del af det cylindriske område. Her efter 1-2mm frigang til jeg mærker plunger med tryk på systemet. Når dette ikke er justeret korrekt endnu, vil bilen så også få for meget brændstof i tomgang?

    Mht. fejl i fordeler så må jeg nok skille den ad igen, da jeg ikke husker hvordan jeg gjorde helt præcist for 3 år siden. Dog husker jeg at jeg havde den med indendøre på en avis, så den burde være ren indeni.

    Jeg skød en lille film af bilen mens den kører i tomgang. Se link: https://www.dropbox.com/s/vzjo2om9s9ymtue/Fil 16-05-2016 20.02.40.mov?dl=0

    Det der foruroliger mig mest er at kørelyset tænder og slukker sporadisk mens motor er startet, men den tid den sorg. Først styr på fordeler. Der går nok igen nogle dage inden ny update her i tråden...

    Mvh Rasbi / Rasmus
     
  3. Djarnis82

    Djarnis82 Active Member

    Joined:
    5 Oktober 2013
    Indlæg:
    905
    Likes Received:
    64
    Trophy Points:
    28
    Ratings:
    +65 / 0
    Min bil::
    230TE
    Km:
    360
    Årgang:
    1992
    Fidusen ved, at grundindstilling (0,6 mm møtrik-dybde og 1-2 mm frigang), nulstilling (skive ved cylinder) og Duty Cycle (ca. 50%Hz) "sidder lige i skabet", er, at systemet ubesværet kan ramme det støkiometriske blandingsforhold (14,7 kg luft til 1 kg benzin, dvs. lambda = 1). Kort sagt, din motor får ikke nok luft, hvis skiven står for højt. [Der skal nok også kigges på potentiometer-indstilling, når du når så langt...]
    "Burde" og "avis" var ikke lige ordene, jeg søgte:) Men okay, du kan være heldig.
    Jeg ville nok vente med at afklare det problem, til motoren kan stå fint i specificeret omdrejningstal af sig selv (generatoren får sandsynligvis ikke nok at "æde").

    Men det går jo fremad - og det er fedt:)
     
  4. Rasbi

    Rasbi New Member

    Joined:
    24 April 2016
    Indlæg:
    15
    Likes Received:
    4
    Trophy Points:
    3
    Location:
    Roskilde
    Ratings:
    +4 / 0
    Min bil::
    300E
    Km:
    400000
    Årgang:
    1991
    Bil nr. 2:
    VW Lupo 3L
    Bil nr. 2 Km:
    300000
    Bil nr. 2 Årgang:
    2002
    Idag skal jeg ud rode med bilen. Har valgt at købe en ny benzinfordeler (brugt fra ebay) fordi jeg ikke stoler på den anden efter vi har haft den skilt ad uden at have en klap forstand på det.

    Så må vi se hvad der sker.

    Lige et spørgsmål efter jeg har gennemlæst tråden igen. I tårnet på bilen mellem skive og fordeler forventer jeg der skal være en skrue (til at justere duty cycle), men det føles bare som om jeg rammer en fejder nede i tårnhullet?
     
  5. Djarnis82

    Djarnis82 Active Member

    Joined:
    5 Oktober 2013
    Indlæg:
    905
    Likes Received:
    64
    Trophy Points:
    28
    Ratings:
    +65 / 0
    Min bil::
    230TE
    Km:
    360
    Årgang:
    1992
    Stilleskruen er fjederpåvirket, så du skal have fjederen forsigtigt i bund inden du drejer. Det kræver lige lidt følelse med det. Vent 10 sek. mellem justering og aflæsning.

    Du kan se fjederen her:
    upload_2016-9-10_9-51-43.png



    Tilføjelse: Husk med uret = mere benzin (%Hz falder), mod uret = mindre benzin (%Hz stiger). Lav kun små justeringer (ca. 1/6) pr. måling, hvor værktøjet ikke sidder i tårnet under aflæsningen. Når 50%Hz (+/-) er opnået, så lav en måling igen med luftfiltret påsat. Hvis tallet herefter har ændret sig lidt, så justér blandingen ned igennem hullet i luftfilterkassen, og overvej om filtret trænger til udskiftning. Ja, så siger det vel sig selv, at motoren, som udgangspunkt, skal være driftsvarm (ca. 80°C).
     
    Sidst redigeret: 10 September 2016
    • Like Like x 1
  6. Rasbi

    Rasbi New Member

    Joined:
    24 April 2016
    Indlæg:
    15
    Likes Received:
    4
    Trophy Points:
    3
    Location:
    Roskilde
    Ratings:
    +4 / 0
    Min bil::
    300E
    Km:
    400000
    Årgang:
    1991
    Bil nr. 2:
    VW Lupo 3L
    Bil nr. 2 Km:
    300000
    Bil nr. 2 Årgang:
    2002
    Tak for dit input Djarnis. Jeg har endnu ikke fået anskaffet mig et multimeter endnu som kan måle duty cycles. Jeg tænker at anskaffe det når motoren kører og kan holde tomgang?

    Den nye fordeler er installeret. 0,6 mm under fordeleren, 1-2 mm frigang på skiven op til plungeren med tænding på. Valgte så at koble alle de elektriske anordninger fra rundt om fordeleren da den jo skal kunne køre kun på det mekaniske. Motoren startede og røg langt mindre men kunne ikke holde sig tændt i tomgang. Til sidst kunne jeg slet ikke få gang i den igen. Tændrørene er stadig våde.

    Er næste step så at tilføre mindre benzin via tårnet i 1/6 omgange?

    Jeg har også en tilføjelse:
    Den har altid været lidt rusten i tomgangen men dengang den blev stillet ind i laden havde min far kørt i den hvor det på en tur på ca. 120 km gradvist var blevet værre og værre med tomgangen. Han blev nød til at kippe med gassen for at holde den igang. Når den fik noget at leve af kørte den fint.
     
    Sidst redigeret: 10 September 2016
  7. Djarnis82

    Djarnis82 Active Member

    Joined:
    5 Oktober 2013
    Indlæg:
    905
    Likes Received:
    64
    Trophy Points:
    28
    Ratings:
    +65 / 0
    Min bil::
    230TE
    Km:
    360
    Årgang:
    1992
    Ja, skru ned for benzinen. Men sæt el til igen, så EHA'en (den sorte boks på siden af fordeleren) kan kompensere via lambdasonden. Det kan nok godt justeres på følelse, men det bliver ikke godt uden multimeter.
     
    • Like Like x 1
  8. Rasbi

    Rasbi New Member

    Joined:
    24 April 2016
    Indlæg:
    15
    Likes Received:
    4
    Trophy Points:
    3
    Location:
    Roskilde
    Ratings:
    +4 / 0
    Min bil::
    300E
    Km:
    400000
    Årgang:
    1991
    Bil nr. 2:
    VW Lupo 3L
    Bil nr. 2 Km:
    300000
    Bil nr. 2 Årgang:
    2002
    Så startede den kr**tpetervæltemig. Og kørte som en mis..... Det CIS-anlæg er jo sindsygt fint følende.

    Aner ikke om fordeleren fejlede noget men nu kører bilen. Vi gjorde følgende:

    Udskiftede fordeleren, sørgede for 0,6 mm under fordeleren som beskrevet tidligere i tråden. Skruede skruen i tårnet helt i top = kæmpe frigang. Min far satte sig ind i bilen og prøvede at starte, når den ikke startede skruede jeg skruen 1/4-1/6 omgang med uret. Det blev vi så ved med i lang tid: Prøve at starte, skrue, starte skrue. Da vi var oppe omkring 1-2 mm frigang startede bilen som intet var hændt i de 4 år den har stået på 4 legablokke.

    Inden vi gjorde denne procedure havde vi som skrevet prøvet at stille den til 1-2mm frigang på skiven, men har altså ikke ramt det punkt hvor blandingsforholdet var ok til at starte.

    Stort tak til alle som har bidraget. Specielt stor tak til Djarnis82!!
     
    • Like Like x 1
  9. Djarnis82

    Djarnis82 Active Member

    Joined:
    5 Oktober 2013
    Indlæg:
    905
    Likes Received:
    64
    Trophy Points:
    28
    Ratings:
    +65 / 0
    Min bil::
    230TE
    Km:
    360
    Årgang:
    1992
    Lækkert, og nu er du blevet mere ninja;)
     
    • Like Like x 1
  10. Rasbi

    Rasbi New Member

    Joined:
    24 April 2016
    Indlæg:
    15
    Likes Received:
    4
    Trophy Points:
    3
    Location:
    Roskilde
    Ratings:
    +4 / 0
    Min bil::
    300E
    Km:
    400000
    Årgang:
    1991
    Bil nr. 2:
    VW Lupo 3L
    Bil nr. 2 Km:
    300000
    Bil nr. 2 Årgang:
    2002
    Hehe ja.

    Jeg har altid følt vi var på herrens mark med at finde fejlen på den bil. Dog igår da tændrørene pludselig var tørre (efter skruen i tårnet var skruet i top) og den begyndte at gå efter jeg lige gav skiven et "dap" mens min far prøvede at starte, fornemmede jeg faktisk vi var på rette vej kombineret med at jeg efterhånden havde fået en fornemmelse for hvordan mekanikken virkede.

    Stor dag igår.
     

    Attached Files:

    • Like Like x 3

Del denne side