Mercedes Træf NordFyn 6.-7. September 2024   Information - Tilmeldte biler

Se billeder & video og snik snak fra afholdte arrangementer og træf. Klik her

  1. Denne side bruger cookies. Ved af fortsætte med at bruge dette websted, accepterer du vores brug af cookies. Learn More.

300E 91' m. motorproblemer LØST

Emne i 'Benzinmotorer ( 4 & 6 cyl.)' startet af Rasbi, 8 Maj 2016.

  1. Rasbi

    Rasbi New Member

    Joined:
    24 April 2016
    Indlæg:
    15
    Likes Received:
    4
    Trophy Points:
    3
    Location:
    Roskilde
    Ratings:
    +4 / 0
    Min bil::
    300E
    Km:
    400000
    Årgang:
    1991
    Bil nr. 2:
    VW Lupo 3L
    Bil nr. 2 Km:
    300000
    Bil nr. 2 Årgang:
    2002
    Hej alle gode folk på 124forum.dk

    Jeg har fået min fars w124'er (Kørt 421xxx). Dejlig æske. Den har bare problemer med at gå ordenligt og derfor vil jeg gerne spørge jer til råds. Har søgt og søgt og læst stolpe op og stolpe ned om mængdefordeler, ovp relæ, fejlkoder, dyser, strømfordeler osv osv, men ved ikke helt hvor jeg skal starte.

    Den starter som en mis, går ok de første 20 sekunder hvorefter den begynder at gå MEGET dårligt i tomgang for til sidst at gå ud. Jeg kan godt holde den i live ved "kippe" med gassen. Når den går dårligt ryger den samtidig sort.

    Jeg har testet kompressionen og den siger:
    cyl 1 (11 bar)
    cyl 2 (11 bar)
    cyl 3 (11 bar)
    cyl 4 (10,1 bar)
    cyl 5 (11 bar)
    cyl 6 (11 bar)

    Bemærkede at motorolien lugtede meget af benzin og ved nærmere undersøgelse viser det sig at olien var blandet helt tynd af benzin?
     
  2. Lasse

    Lasse Active Member

    Joined:
    15 Maj 2007
    Indlæg:
    2,056
    Likes Received:
    5
    Trophy Points:
    38
    Ratings:
    +6 / 0
    Min bil::
    300E-24, Avantgarde
    Km:
    280000
    Årgang:
    1991
    Bil nr. 2:
    S213 E220d
    Bil nr. 2 Km:
    120000
    Bil nr. 2 Årgang:
    2017
    Er det samme problem, med kold og varm motor?
     
    • Like Like x 1
  3. Rasbi

    Rasbi New Member

    Joined:
    24 April 2016
    Indlæg:
    15
    Likes Received:
    4
    Trophy Points:
    3
    Location:
    Roskilde
    Ratings:
    +4 / 0
    Min bil::
    300E
    Km:
    400000
    Årgang:
    1991
    Bil nr. 2:
    VW Lupo 3L
    Bil nr. 2 Km:
    300000
    Bil nr. 2 Årgang:
    2002
    Nej. Den kan ikke starte efter den er kørt i stå første gang. Noget tid efter (timer) kan den så startes igen og det samme problem sker. Jeg har tjekket koldstarts dysen og den tilføjer ikke ekstra benzin.
     
  4. bjarne124

    bjarne124 Member

    Joined:
    1 April 2009
    Indlæg:
    134
    Likes Received:
    1
    Trophy Points:
    18
    Location:
    Nordjylland
    Ratings:
    +1 / 0
    Min bil::
    w124 E250
    Km:
    251
    Årgang:
    1994
    Bil nr. 2:
    Opel Astra 1.6 Aut.
    Bil nr. 2 Km:
    134000
    Bil nr. 2 Årgang:
    1995
    Hej rasbi :) .. jeg tænker måske noget falsk luft et sted (muligvis ved dyserne, oringene kan godt blive hårde med tiden)...og da den ryger sort, får den for meget benzin i forhold til luft så blandingen bliver for fed...og drukner den så tilsidst så kan der måske godt sive lidt uforbrændt brændstof ned i olien.
    Men efter den går istå så prøv at hive tændrørerne op og se på dem, så kan du måske se hvilke cylindre der har problemer,.. med endten falsk luft, eller dårlig tænding...

    jeg havde engang et problem med en bil, vi havde inde på værkstedet. den gik ud når den blev varm, og kunne først startes igen når den blev kold. det fandt jeg udaf var en defekt hall giver i tændingen..når den blev varm forsvandt forbindelsen i giveren og bilen gik ud...også efter et par timer var der forbindelse i hall giveren igen og bilen startede fint.. det kan godt drille lidt sometider med at finde sådan nogle problemer...

    mvh. Bjarne bluestar
     
    Sidst redigeret: 9 Maj 2016
    • Like Like x 1
  5. Bilglad

    Bilglad Active Member

    Joined:
    30 Juni 2011
    Indlæg:
    2,068
    Likes Received:
    16
    Trophy Points:
    38
    Location:
    København K
    Ratings:
    +19 / 0
    Min bil::
    W210 300 Turbodiesel
    Km:
    600000
    Årgang:
    1998
    Hvis du er heldig og det er man normalt med en m103 motor, så er der fugt i tændingen. start med at tjekke strømfordeler og rotor, hvis det ikke er blevet skiftet i længere tid, kan det godt svare sig at investere her, husk evt. også en ny o-ring til at tætne strømfordeleren med..
     
    • Like Like x 1
  6. Rasbi

    Rasbi New Member

    Joined:
    24 April 2016
    Indlæg:
    15
    Likes Received:
    4
    Trophy Points:
    3
    Location:
    Roskilde
    Ratings:
    +4 / 0
    Min bil::
    300E
    Km:
    400000
    Årgang:
    1991
    Bil nr. 2:
    VW Lupo 3L
    Bil nr. 2 Km:
    300000
    Bil nr. 2 Årgang:
    2002
    Hej Bjarne og PH.

    Tak for jeres input.

    Jeg vil fluks købe nye pakninger til injektorne da disse jo ikke koster alverden. Findes der en måde hvor jeg med trykluft kan lede efter lækager i indsprøjtningssystemet? Det skal siges at jeg har haft fordeleren af bilen for at genopbygge den med nye pakninger indeni.

    Den fik en ny strømfordeler da mekanikeren troede den fejlede her men derfor kan den jo stadig være behæftet med fejl. Alle 6 tændrør er helt sorte. Se billede.
     

    Attached Files:

  7. Bendix

    Bendix Well-Known Member

    Joined:
    22 Januar 2007
    Indlæg:
    4,465
    Likes Received:
    50
    Trophy Points:
    48
    Location:
    Nordsjælland
    Ratings:
    +60 / 1
    Min bil::
    w124 E420
    Km:
    225
    Årgang:
    1994
    Bil nr. 2:
    A207 E250
    Bil nr. 2 Km:
    185
    Bil nr. 2 Årgang:
    2011
    Ja tjek det når den er gået ud. Selv om det er helt nyt, så er det stadig sårbart overfor fugt.

    Da jeg startede min op op i foråret, åbnede jeg begge strømfordelere, der var fugt, selv om de var nye. Jeg varmede dem med en varmepistol, så de var godt gennemvarme, så er alt fugt væk, og evt. fugt kan ikke kondensere på dækslet.

    Er der kulspor i dækslet, så slib dem væk med fint smergellærred.

    Sendt fra min HUAWEI GRA-L09 med Tapatalk
     
    • Like Like x 1
  8. Djarnis82

    Djarnis82 Active Member

    Joined:
    5 Oktober 2013
    Indlæg:
    905
    Likes Received:
    64
    Trophy Points:
    28
    Ratings:
    +65 / 0
    Min bil::
    230TE
    Km:
    360
    Årgang:
    1992
    Det er her synderen er! Fik du målt dybden fra møtrik ved kontrolstemplet på bagsiden af fordeleren? Det er den vigtigste indstilling på dit indsprøjtningsanlæg! Hvis den er forkert, så kan du umuligt indstille andet korrekt! Hvis du ikke fik målt den inden du adskilte fordeleren, så kan du sætte den til 0,6 mm. Er recessen fx bare 1/4 omdrejning forkert, så svarer det til 1,3 mm forskel i afstand mellem løftearm og kontrolstempel, dvs. meget forkert benzinfordeling! Dernæst skal du justere/kontrollere nulstillingen på skiven og kontrollere om der er 1-2 mm frigang. De tre nævnte trin er et must, der bare skal sidde lige i skabet inden noget andet!
     
    Sidst redigeret: 16 Maj 2016
    • Like Like x 1
  9. flychr

    flychr Active Member

    Joined:
    4 Januar 2007
    Indlæg:
    1,681
    Likes Received:
    21
    Trophy Points:
    38
    Location:
    solrød strand
    Ratings:
    +22 / 0
    Min bil::
    w202 c200
    Km:
    205000
    Årgang:
    1996
    Bil nr. 2:
    230te
    Bil nr. 2 Km:
    360000
    Bil nr. 2 Årgang:
    1990
    "Bemærkede at motorolien lugtede meget af benzin og ved nærmere undersøgelse viser det sig at olien var blandet helt tynd af benzin?"
    Hov det må da være en "stor" fejl her ?
    chr
     
    • Like Like x 1
  10. Djarnis82

    Djarnis82 Active Member

    Joined:
    5 Oktober 2013
    Indlæg:
    905
    Likes Received:
    64
    Trophy Points:
    28
    Ratings:
    +65 / 0
    Min bil::
    230TE
    Km:
    360
    Årgang:
    1992
    Jep, derfor jeg kraftigt mistænker ukorrekt grundstilling på fordeler...
     
    • Like Like x 1
  11. Rasbi

    Rasbi New Member

    Joined:
    24 April 2016
    Indlæg:
    15
    Likes Received:
    4
    Trophy Points:
    3
    Location:
    Roskilde
    Ratings:
    +4 / 0
    Min bil::
    300E
    Km:
    400000
    Årgang:
    1991
    Bil nr. 2:
    VW Lupo 3L
    Bil nr. 2 Km:
    300000
    Bil nr. 2 Årgang:
    2002
    Nej det gjorde jeg ikke. Det tror jeg du har ret i, for jeg tror at motoren drukner fuldstændig (tændrør helt våde af benzin lige efter den er gået ud). Der går lige et par dage inden jeg kigger forbi hjemme hvor bilen står men skal nok opdatere når jeg ved mere.

    Tak for jeres indlæg og god dag!
     
  12. djaabo

    djaabo Active Member

    Joined:
    7 Juli 2009
    Indlæg:
    4,000
    Likes Received:
    9
    Trophy Points:
    38
    Location:
    Greve
    Ratings:
    +9 / 0
    Min bil::
    CL500 Kompressor
    Km:
    145000
    Årgang:
    2003
    Bil nr. 2:
    SL60 AMG Turbo
    Bil nr. 2 Km:
    135000
    Bil nr. 2 Årgang:
    1994
    Som der bliver nævnt, hvis tændingen er i orden.. Så har jeg altså før stødt på at benzinmægndefordeleren kan lave balade = for fed blanding = sort røg.
     
    • Like Like x 1
  13. Rasbi

    Rasbi New Member

    Joined:
    24 April 2016
    Indlæg:
    15
    Likes Received:
    4
    Trophy Points:
    3
    Location:
    Roskilde
    Ratings:
    +4 / 0
    Min bil::
    300E
    Km:
    400000
    Årgang:
    1991
    Bil nr. 2:
    VW Lupo 3L
    Bil nr. 2 Km:
    300000
    Bil nr. 2 Årgang:
    2002
    Har jeg forstået det korrekt ? :

    Sørg for 0,6 mm afstand mellem kontrolpind og recess, billede 1

    Derefter juster skiven til 1-2 mm frigang, billede 2

    Hvis det ikke virker vil jeg se mig om efter en anden fordeler.
     

    Attached Files:

  14. Djarnis82

    Djarnis82 Active Member

    Joined:
    5 Oktober 2013
    Indlæg:
    905
    Likes Received:
    64
    Trophy Points:
    28
    Ratings:
    +65 / 0
    Min bil::
    230TE
    Km:
    360
    Årgang:
    1992
    Nej, det er dybden fra møtrik til bund. Nulstillingen er dér, hvor skiven flugter med den cylindriske del af luftkeglen. Herfra må der så være 1-2 mm frigang inden du mærker modstand, dvs. løftestangen rammer kontrolstemplet inden i fordeleren.
    For nulstilling se flg. tråd: http://mbyc.dk/index.php?threads/indsprøjtning-230e.11335/#post-94742
     

    Attached Files:

  15. Rasbi

    Rasbi New Member

    Joined:
    24 April 2016
    Indlæg:
    15
    Likes Received:
    4
    Trophy Points:
    3
    Location:
    Roskilde
    Ratings:
    +4 / 0
    Min bil::
    300E
    Km:
    400000
    Årgang:
    1991
    Bil nr. 2:
    VW Lupo 3L
    Bil nr. 2 Km:
    300000
    Bil nr. 2 Årgang:
    2002
    Smukt! Tak.. Kan slet ikke vente med at få det indstillet nu... Der går dog lige at par dage :-S
     
  16. Djarnis82

    Djarnis82 Active Member

    Joined:
    5 Oktober 2013
    Indlæg:
    905
    Likes Received:
    64
    Trophy Points:
    28
    Ratings:
    +65 / 0
    Min bil::
    230TE
    Km:
    360
    Årgang:
    1992
    Det kan jeg da godt forstå:) Når du kontrollerer frigangen, så skal det være med tænding på bilen, da pumpen yder et tryk på stemplet inden i fordeleren. Igen, det er den vigtigste indstilling, du kan foretage på KE-systemet, så vær præcis og forsigtig!
     
  17. bjarne124

    bjarne124 Member

    Joined:
    1 April 2009
    Indlæg:
    134
    Likes Received:
    1
    Trophy Points:
    18
    Location:
    Nordjylland
    Ratings:
    +1 / 0
    Min bil::
    w124 E250
    Km:
    251
    Årgang:
    1994
    Bil nr. 2:
    Opel Astra 1.6 Aut.
    Bil nr. 2 Km:
    134000
    Bil nr. 2 Årgang:
    1995
    Ja hvis k fordeleren har været skildt ad er det sansynligvis her fejlen ligger,da den er ret følsom. Pøj pøj med arbejdet.
     
  18. Rasbi

    Rasbi New Member

    Joined:
    24 April 2016
    Indlæg:
    15
    Likes Received:
    4
    Trophy Points:
    3
    Location:
    Roskilde
    Ratings:
    +4 / 0
    Min bil::
    300E
    Km:
    400000
    Årgang:
    1991
    Bil nr. 2:
    VW Lupo 3L
    Bil nr. 2 Km:
    300000
    Bil nr. 2 Årgang:
    2002
    Så har de to novicer (min far og jeg) været ude og rode med maskineriet

    Dyser har fået nye pakninger.

    Fordeleren er indstillet til 0,6 mm (afstand mellem møtrik kant og flade med nedfræsning). Skiven står for højt = for meget frigang. Er dog i tvivl om hvordan jeg indstiller denne. Er det via "tårnet" eller er det den pal jeg skal banke ned jvf. Djarnis tråd?

    Motoren kan nu tage gas og lader ikke til at drukne ligeså meget som før. Kan dog stadig slet ikke holde tomgang. Lyder ikke som om den går på alle cylindre (i tomgang) motor hopper og danser men ovenstående med skiven er så heller ikke udbedret endnu.

    Vi adskilte også strømfordeler for enden af motorblok og varmede denne med hårtørrer. Udover det målte vi tændkablerne igennem. Deres modstand svinger fra 1240 ohm til 1360. Har det noget at sige?

    Senere idag vil jeg prøve at rense den strømfordeler(?) som sidder i højre side som er forbundet med den primære fordeler for enden af motorblokken.
     
  19. puch72

    puch72 Member

    Joined:
    1 December 2013
    Indlæg:
    378
    Likes Received:
    6
    Trophy Points:
    18
    Ratings:
    +7 / 0
    Min bil::
    230E
    Km:
    288000
    Årgang:
    1989
    Bil nr. 2 Km:
    0
    Hej. For at undersøge om den kører på alle cylinder. Tag en tændrørs hætte af et tændrør start bilen, hvis bilen kører dårligere så er den cylinder ok, hvis du så tager en af og motoren ikke ændre sig, ja så har du fat i den cylinder der et problemer med. Håber du forstår hvad jeg mener. Du skriver at du har tørret det ene dæksel, var der fugt i, for bare det mindste fugt er nok til at den kører dårligt.
     
  20. Djarnis82

    Djarnis82 Active Member

    Joined:
    5 Oktober 2013
    Indlæg:
    905
    Likes Received:
    64
    Trophy Points:
    28
    Ratings:
    +65 / 0
    Min bil::
    230TE
    Km:
    360
    Årgang:
    1992
    Hej Rasbi,
    Så langt, så godt:) Du skal MEGET forsigtigt banke palen ned, til skiven er, hvor den skal være i nulstilling. Dette sted kan, som jeg nævner i anden tråd, være lidt tricky at ramme præcis. Når dette er gjort, skal du kontrollér frigangen (1-2 mm inden modstand med tænding på) og justere motorens Duty Cycle til 50% ± ca. 4% (i tårnet, efter opvarmning!). Modstanden i kablerne afhænger naturligvis af temperatur og længde, men skal dog være et sted mellem 0,7 og 1,3 kiloohm, så det passer vel nogenlunde. Men igen, der skal altså styr på benzinfordelingen, inden du kan tænke på andet, da det tydeligvis er fucked up!
    Jeg skal ikke kunne udelukke, at der ikke er sket andre "småfejl", da du adskilte fordeleren (er du fx 100% sikker på: At kanalerne flugter med kontrolstemplet? Hygiejnen undervejs ved arbejdet, da hullet til de enkelte kanaler ved tomgang kun er 0,x mm × 0,y mm? Korrekt isætning af O-ringe, diafram osv.?), men det må vi lige se på, når du har fået ordnet det andet først.
     

    Attached Files:

    Sidst redigeret: 16 Maj 2016

Del denne side