Mercedes Træf NordFyn 6.-7. September 2024   Information - Tilmeldte biler

Se billeder & video og snik snak fra afholdte arrangementer og træf. Klik her

  1. Denne side bruger cookies. Ved af fortsætte med at bruge dette websted, accepterer du vores brug af cookies. Learn More.
  1. tobiasn

    tobiasn Member

    Joined:
    14 April 2014
    Indlæg:
    39
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    6
    Location:
    Zug
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    500E
    Km:
    130000
    Årgang:
    1992
    Bil nr. 2:
    280CE
    Bil nr. 2 Km:
    260000
    Bil nr. 2 Årgang:
    1984
    Er det en løsning som gør at du kan slå ASR fra? Bliver det slået permanent fra?
     
  2. djaabo

    djaabo Active Member

    Joined:
    7 Juli 2009
    Indlæg:
    4,000
    Likes Received:
    9
    Trophy Points:
    38
    Location:
    Greve
    Ratings:
    +9 / 0
    Min bil::
    CL500 Kompressor
    Km:
    145000
    Årgang:
    2003
    Bil nr. 2:
    SL60 AMG Turbo
    Bil nr. 2 Km:
    135000
    Bil nr. 2 Årgang:
    1994
    Korrekt!

    Men som jeg også var inde på tidligere.. Så er der ingen måde at slå ASR fra på, uden man også slår ABS systemet fra..
    Så det var grunden til at jeg bygget det så ledes at tomgangs kotakten som sider bag speederpedalen på E500, S500 eller SL500.. Bruges til at slå antispin systemet til igen. Så når man slipper gassen for at bremse, så virker ABS systemet.

    Men kan også lave koger med den ene fod på bremsen og den anden på gassen, da det deaktivere ASR systemet og der er dermed frit slag for hjulspind :D

    Men, er det et system du selv ville skruge sammen, så husk at omskifter systemet skal foregå med transistore, IC eller anden hurtig switch system. Relæer er for langsomme og laver kick i ABS systemet.

    Man kan også benytte den hurtige måde med at tage forsyningen til ASR modulet.. Men som sagt så er der ingen ABS og LH styringen feder ikke blandingen op i toppen, da den ikke for fuldlast signal fra ASR modulet og derfor stopper motoren ved en ca 4.500rpm

    Porsonligt syntes jeg det er sjovere at komme ud af klappen i stedet for at brænde sine dæk af og siær hvis det er gadesliks :D :D
     

    Attached Files:

  3. BRABUS

    BRABUS Well-Known Member

    Joined:
    30 Juni 2007
    Indlæg:
    9,440
    Likes Received:
    33
    Trophy Points:
    48
    Location:
    Sjælland
    Ratings:
    +36 / 0
    Min bil::
    W124 BRABUS 3.6-24
    Km:
    188
    Årgang:
    1991
    Bil nr. 2:
    VW Lupo 1.2 3L
    Bil nr. 2 Km:
    150
    Bil nr. 2 Årgang:
    2005
    Jacob så er jeg ked af du ikke forstår hvad jeg mener, jeg kobler netop ikke ASR boksen fra, jeg fjerner blot signalet til boksen om at motoren er tændt "engine off" signalet dette slukker ikke boksen men sætter ASR boksen i "tændings stadie" altså ligesom når du kun har drejet tændingen til tænding hvor alle lamper lyser op ASR fejlindikator samt advarselstrekanten og den røde diode i snekæde knappen. I dette stadie og hele grunden til at boksen har dette signal er ASR ikke aktivt men boksen er og alle andre signalet bliver derfor behandlet så som canbus og signal til LH styringen, fordi bilen skal kunne slæbes væk med tænding på uden at ASR bremser hjulene ned ;)

    Jeg har afprøvet det og det virker, så jeg behøver ikke kikke diagrammer igennem mere når det er prøvet i praksis 8)
    Men du misforstod også hvad det var jeg gjorde tror jeg. ;)

    Så jeg er da ked af at høre du har fundet en langt mere besværlig vej og gøre det, nu du har haft diagrammerne som mig og kikke efter. Men det kræver jo også man forstår hvordan systemet virker og hvad boksen egentlig gør og hvad de forskellige signaler gør :nakkal:

    Men Dette er også forskellen på ASR 2 som findes på de 6 cyl. Som 300E-24 og så til ASR 3
    ASR 2 kobler ikke systemet fra ved tændings stadie, hvorfor det også er nævnt i instruktions bogen at man skal være opmærksom på dette ved bortslæbning med forhjulene i vejret og baghjulene trillende med tænding på da ASR så bremser baghjulene. Det gør ASR 3 ikke på eks. V8erne fordi man kunne se det noget usmarte i at det var aktivt blot med tænding på.

    Måden man så gør det på de 6 cyl. Med ASR 2 Er at fjerne signalet mellem ASR modulet og VDO modul så de ikke udveksler gas positions data. Det slår ASR fra uden at slå ABS fra 8) dette har jeg også afprøvet og den går heller ej i limp home mode :mrgreen:
     
  4. djaabo

    djaabo Active Member

    Joined:
    7 Juli 2009
    Indlæg:
    4,000
    Likes Received:
    9
    Trophy Points:
    38
    Location:
    Greve
    Ratings:
    +9 / 0
    Min bil::
    CL500 Kompressor
    Km:
    145000
    Årgang:
    2003
    Bil nr. 2:
    SL60 AMG Turbo
    Bil nr. 2 Km:
    135000
    Bil nr. 2 Årgang:
    1994
    Så må der findes flere udgaver på ASR systemet. På de SL500 og E500 jeg har afkoblet ASR systemet på.. Får ASR modulet ikke signal fra generatoren... Der foregår næsten alt data via Canbus og så er der 2 ledere der giver LH boksen signal om spjældvinkel = fuldlast signal.

    Men det skulle heller ikke under mig at der er en del forskellige systemer. Ved bare at til Sl500 alene, findes der jo 8 forskellige ASR moduler i henhold til årgange og model..

    Har set på nettet at der er flere systemet man kan købe som siges at koble ASR systemet fra på de nævnte modeller, men der foregår det via at forsyningen snuppes fra dem.

    Så jeg har efterfølgende kun installeret overstående metode, den virker på alle sammen.
     
  5. djaabo

    djaabo Active Member

    Joined:
    7 Juli 2009
    Indlæg:
    4,000
    Likes Received:
    9
    Trophy Points:
    38
    Location:
    Greve
    Ratings:
    +9 / 0
    Min bil::
    CL500 Kompressor
    Km:
    145000
    Årgang:
    2003
    Bil nr. 2:
    SL60 AMG Turbo
    Bil nr. 2 Km:
    135000
    Bil nr. 2 Årgang:
    1994
    Fik lige luret lidt diagrammer gennem fra 91 til 97 på W124, W140, W210 og R129

    Der findes over 20 forskellige ASR opsæt på M119 motoren. Der ændres i diagram eller styresytem for hvert år og på hver model.

    R129 og W140 deler styresystem og har ikke engine on signal via en ledning, det foregår via canbus.
    W210eren har et noget anderledes styresystem, men får også signal via canbus.

    Det er kun på W124eren man kan frakoble ASR på den metode ved at fjerne engine on signalet.
    I slutningen af W124 serien, gik man også væk fra denne ledning og brugte også signalerne fra canbus systemet.

    Så det forklare de 2 sider af historien :D
     
  6. BRABUS

    BRABUS Well-Known Member

    Joined:
    30 Juni 2007
    Indlæg:
    9,440
    Likes Received:
    33
    Trophy Points:
    48
    Location:
    Sjælland
    Ratings:
    +36 / 0
    Min bil::
    W124 BRABUS 3.6-24
    Km:
    188
    Årgang:
    1991
    Bil nr. 2:
    VW Lupo 1.2 3L
    Bil nr. 2 Km:
    150
    Bil nr. 2 Årgang:
    2005
    Ja, den ledning som er engine off signalet er som regel blå, og på 300E-24 er den blå med en brun stribe.
    Men ja der er mange forskellige udgaver fandt jeg også ud af :shock: så farvekoderne på ledningerne skal man absolut ikke gå efter da de variere fra system til system.

    Men pin 25 på ASR modulet på godt alle M119 motorer uanset model fjerne ASR uden ABS går ud af funktion eller den går i limp home mode eller andet omdrejnings begrænset halløj.

    De styrebokse som ikke har den men er canbus styret har allerede ASR off knappen standart, så her er det ikke nødvendigt med en eftermontering fandt jeg ud af da de er af nyere dato.

    Det eneste som både mig selv og Georg fra Mercedes plus 2 andre hos Mercedes med mere end 15 års erfaring i EPC ikke har kunne finde er selve soklen til ASR knappen på de nyere modeller. Den findes nemlig ikke på samme side som knapperne, soklen skal findes via lednings net og den er der bare ikke, eller også finder vi hele tiden snekæde soklen :D
     
  7. djaabo

    djaabo Active Member

    Joined:
    7 Juli 2009
    Indlæg:
    4,000
    Likes Received:
    9
    Trophy Points:
    38
    Location:
    Greve
    Ratings:
    +9 / 0
    Min bil::
    CL500 Kompressor
    Km:
    145000
    Årgang:
    2003
    Bil nr. 2:
    SL60 AMG Turbo
    Bil nr. 2 Km:
    135000
    Bil nr. 2 Årgang:
    1994
    Kun på W124eren, så vidt jeg kan se... På W140, R129 eller andre, bliver pin 25 ikke brugt.
    Kan også se at på min egen SLer, der er heller ikke noget på pin 25.
     
  8. BRABUS

    BRABUS Well-Known Member

    Joined:
    30 Juni 2007
    Indlæg:
    9,440
    Likes Received:
    33
    Trophy Points:
    48
    Location:
    Sjælland
    Ratings:
    +36 / 0
    Min bil::
    W124 BRABUS 3.6-24
    Km:
    188
    Årgang:
    1991
    Bil nr. 2:
    VW Lupo 1.2 3L
    Bil nr. 2 Km:
    150
    Bil nr. 2 Årgang:
    2005
    Ok. Jeg slog styreboksen op via alldata som du også bruger, mener ikke der var noget model specifikt og det er samme måde rentech og Brabus slår det fra på med deres boks der blot indeholder 3 relæer.
    Men det er da værd at se om man kan gøre det sådan inden man skal loope signaler fra bagerste ABS følere osv. 8)
     
  9. henrik68

    henrik68 Member

    Joined:
    27 Februar 2010
    Indlæg:
    179
    Likes Received:
    1
    Trophy Points:
    18
    Ratings:
    +1 / 0
    Min bil::
    w124 500E 6,0 Wäth
    Km:
    30000
    Årgang:
    1992
    Bil nr. 2:
    SL500
    Bil nr. 2 Km:
    93000
    Bil nr. 2 Årgang:
    1997
    Den ASR off jeg refererer til ved Hagmann, er den eneste kendte måde at gøre det på uden nogen indvirkning på de øvrige funktioner som de skriver 8)
     
  10. djaabo

    djaabo Active Member

    Joined:
    7 Juli 2009
    Indlæg:
    4,000
    Likes Received:
    9
    Trophy Points:
    38
    Location:
    Greve
    Ratings:
    +9 / 0
    Min bil::
    CL500 Kompressor
    Km:
    145000
    Årgang:
    2003
    Bil nr. 2:
    SL60 AMG Turbo
    Bil nr. 2 Km:
    135000
    Bil nr. 2 Årgang:
    1994
    Jeg bruger for det meste Wiss til at se diagrammer. Det er bare så pokkers dyrt med det abonement, men det er det hele vær..

    Der står alt hvad der er lavet af opdateringer ændringer o.s.v

    Så det kan anbefales.

    Alldatadiy er udenmærkede, men kan være meget mangelfuld når det bliver teknisk
     

Del denne side