Mercedes Træf NordFyn 6.-7. September 2024   Information - Tilmeldte biler

Se billeder & video og snik snak fra afholdte arrangementer og træf. Klik her

  1. Denne side bruger cookies. Ved af fortsætte med at bruge dette websted, accepterer du vores brug af cookies. Learn More.

olietryk ujævnt!

Emne i 'Benzinmotorer ( 4 & 6 cyl.)' startet af Thomasu, 18 Marts 2014.

  1. Printz

    Printz Member

    Joined:
    6 Juni 2009
    Indlæg:
    103
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    16
    Location:
    Falster
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    E220
    Km:
    261000
    Årgang:
    1993
    Bil nr. 2:
    VW Type 1 1300 6v
    Bil nr. 2 Km:
    0
    Bil nr. 2 Årgang:
    1966
    5w40 er jo tyndere end 10w40 og kommer hurtigere til løfterne, men hvorfor tikker den så med 5w40 i et godt stykke tid men slet ikke med 10w40..
    Bevares , så kan de da godt være lidt slidte og olien er for tynd som ligger i løfterne og som så bliver varme så viskositeten ændre sig, og tikkeriet forsvinder, men så det vel stort set generalt på alle biler med 160k på bagen?

    Ved ikke hvad den før har kørt på og hvordan den er blevet kørt :)
    Min far byttede den fpr sin c-klasse til en ældre man med dårlig speederben, så han manglede en fartpilot :D
     
  2. Thomasu

    Thomasu Member

    Joined:
    14 Januar 2014
    Indlæg:
    74
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    6
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    230E
    Km:
    162000
    Årgang:
    1988
    Jeg fik vist startet en længere tråd, da jeg forsiktigt spurgte til olietryk og olietyper. Det er én sand fornøjelse at følge denne aktivitet efterfølgende- jeg har lært meget, som ny w124 ejer (tidligere w123). Tak for alle de gode indput, teorier og røverhistorier :)
    Nu har der jo været meget snak om 10W40, 5W40, så nu slynger jeg lige et lille spørgsmål ud.... hvad med 5W30? Er det en tyndere olie end de andre eller hvad gør det om det er en 30'er eller en 40'er?
    Den tikken I snakker om har jeg ikke oplevet endnu, men kan konstatere at min vogn, tidligere til alle services, har fået 10W40. Nu køre jeg 5W30 og må se nøste gang der skal skiftes om der bliver en forskel i gangen og om der er mindre eller mere tikken.

    God tur :)
     
  3. Bendix

    Bendix Well-Known Member

    Joined:
    22 Januar 2007
    Indlæg:
    4,465
    Likes Received:
    50
    Trophy Points:
    48
    Location:
    Nordsjælland
    Ratings:
    +60 / 1
    Min bil::
    w124 E420
    Km:
    225
    Årgang:
    1994
    Bil nr. 2:
    A207 E250
    Bil nr. 2 Km:
    185
    Bil nr. 2 Årgang:
    2011
    Re: Sv: olietryk ujævnt!

    5w40 kan tåle mere varme end 5w30.

    Mange moderne diesel'er kører 5w30 uden problemer, de giver typisk heller ikke så meget overskudsvarme.

    Jeg ville hellere vælge en 5w40, specielt hvis du presser den lidt eller kører med tung hænger.

    Sendt fra min Nexus 4 med Tapatalk
     
  4. Bilglad

    Bilglad Active Member

    Joined:
    30 Juni 2011
    Indlæg:
    2,068
    Likes Received:
    16
    Trophy Points:
    38
    Location:
    København K
    Ratings:
    +19 / 0
    Min bil::
    W210 300 Turbodiesel
    Km:
    600000
    Årgang:
    1998
    Nu kommer der jo lige masse påstande om at ventilløfter er defekte, hvilket teoretisk godt kan være tilfældet!
    jeg ville dog være forsigtig med at udtale mig inden jeg har set bilen og tjekket den for andre evt. fejl!!!!!

    Jeg har selv ladet mig overtale til at skifte ventilløftere og konklusionen var at de gamle løftere intet fejlede!!

    Men pga. af opfordringer fra personer som desværre ikke var kompetente nok valgte jeg at købe 24 stk. nye løfter samlet pakninger og kædestrammer og alt det løse man ender med at udskifte ved sådan en opgave!

    Desværre løste det ikke min fejl!

    Så tjek alt andet inden du får skiftet løftere det er den ekstra umage værd, dog er det meget nemmere at skifte løftere på en m102 motor da man ikke skal have knasten af eller behøver åbne forkammer!

    Men stadig væk går der hurtigt nogle timer inden man er færdig og der er en del som skal spændes med korrekt moment!

    dette er bare en side bemærkning og valget er naturligvis op til dig selv, jeg så bare gerne at andre ikke lavede den samme fejl som jeg selv har været igenem
     
  5. Bendix

    Bendix Well-Known Member

    Joined:
    22 Januar 2007
    Indlæg:
    4,465
    Likes Received:
    50
    Trophy Points:
    48
    Location:
    Nordsjælland
    Ratings:
    +60 / 1
    Min bil::
    w124 E420
    Km:
    225
    Årgang:
    1994
    Bil nr. 2:
    A207 E250
    Bil nr. 2 Km:
    185
    Bil nr. 2 Årgang:
    2011
    Ventil-tikken kan jo også være olietilførslen der halter, og sikkert også andet.

    Hvis man bare kunne diagnosticere 100% pr. forum, så er der jo ingen grund til at have mekanikere.

    Sendt fra min Nexus 4 med Tapatalk
     
  6. BRABUS

    BRABUS Well-Known Member

    Joined:
    30 Juni 2007
    Indlæg:
    9,440
    Likes Received:
    33
    Trophy Points:
    48
    Location:
    Sjælland
    Ratings:
    +36 / 0
    Min bil::
    W124 BRABUS 3.6-24
    Km:
    188
    Årgang:
    1991
    Bil nr. 2:
    VW Lupo 1.2 3L
    Bil nr. 2 Km:
    150
    Bil nr. 2 Årgang:
    2005
    Precis og mit statement er at kan motoren som i sin tid var lavet til at kunne køre på 5W/40 olie ikke gøre dette uden ventil tikken, men ikke tikker ved eks. 10W/40 så er det altså ikke oliens skyld, så er det en mekanisk nedslidt del "typisk" ventilløfterne (andet omkring disse kan også være fejlkilden) men er det så også en ventil tikken man hører, det jo så lige det :| men ja kunne et forum bare diagnosticere fejl 100% så var det fedt :D
     
  7. Bendix

    Bendix Well-Known Member

    Joined:
    22 Januar 2007
    Indlæg:
    4,465
    Likes Received:
    50
    Trophy Points:
    48
    Location:
    Nordsjælland
    Ratings:
    +60 / 1
    Min bil::
    w124 E420
    Km:
    225
    Årgang:
    1994
    Bil nr. 2:
    A207 E250
    Bil nr. 2 Km:
    185
    Bil nr. 2 Årgang:
    2011
    Præcis
    [Smiling-Bendix-with-tears-in-his-eyes]

    Sendt fra min Nexus 4 med Tapatalk
     

Del denne side