Mercedes Træf NordFyn 6.-7. September 2024   Information - Tilmeldte biler

Se billeder & video og snik snak fra afholdte arrangementer og træf. Klik her

batteri dødt eller ej?..

Emne i 'El-system' startet af Stofberg, 27 Juli 2013.

  1. Stofberg

    Stofberg New Member

    Joined:
    29 Juni 2012
    Indlæg:
    481
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    Mercedes 190E 2.6
    Km:
    361000
    Årgang:
    1989
    Bil nr. 2 Km:
    0
    Hey..

    nu da min kære vogn er begyndt at smide sig under 12,2V på batteriet og selvf ikke altid kan smide starteren rundt ved den lave spænding undres jeg over om man kan slå "stensikkert" fast at batteriet er færdigt.. jeg har prøvet at tænde fx lygterne imens jeg målte batteri hvorpå jeg kan se diverse tab og lign har måtte starte bilen med hjælp fra booster et par gange og kan se via volt meter at bilen lader ganske flot! i sekundet man slukker bilen er den på minumum 12,6V blot efter 1-2mins tomgang - det skal siges jeg tror batteriet har en hvis alder samt det kun er 60AH / 540 Start amp / 12v og med en lille Generator på 55Ah samt et rimeligt anlæg ved jeg jo egentlig godt at der er press på den lille stakkel, men kan man ud fra den konkludering at bilen kan køre fint og uden problemer så længe den er tændt? kan se på volt meter at jeg selv ved tomgang smider 13v min på batteriet ( det kan være upræcist )

    - tænkte på hvis det er sikkert mht batteriet er dødt, at smide en 88AH /610 start amp / 12v i så jeg har lidt mere til anlægget + en større generator i fremtiden :)

    Mvh Stofberg
     
  2. BRABUS

    BRABUS Well-Known Member

    Joined:
    30 Juni 2007
    Indlæg:
    9,440
    Likes Received:
    33
    Trophy Points:
    48
    Location:
    Sjælland
    Ratings:
    +36 / 0
    Min bil::
    W124 BRABUS 3.6-24
    Km:
    188
    Årgang:
    1991
    Bil nr. 2:
    VW Lupo 1.2 3L
    Bil nr. 2 Km:
    150
    Bil nr. 2 Årgang:
    2005
    Lyder meget som et batteri der er ved at være dødt.

    Husk på at ladning tager tid, så du kan ikke køre strøm på dit batteri, man SKAL lade det op med en lader i den tid det tager at lade det op = 60Ah Og du kan max påtrykke en lade strøm af 10% af dets pålydende værdi, så selvom du har en stor lader, så vil din ladning ALTID tage mindst 10 Timer før det er fuldt opladt.
    Det vil måske kun tage 2 timer at oplade eks. 70% af dets spændings kapacitet, men det vil også kun tage det samme at tappe af igen, eftersom Ah "kapacitetten" af batteriets vægtfylde ikke følger med.
    Så derfor er det bedst altid at bruge et batteri fra dets top kapacitet og ikke altid køre det på sokkeholderne.

    Det skal helst efter du går ud om morgnen måle mindst 12,4 Volt EFTER du har haft startet den og slukket motoren igen.
    Så lyder meget som et batteri du enten skal se at få ladet HELT op med en autolader eller som om det er færdigt.
     
  3. Stofberg

    Stofberg New Member

    Joined:
    29 Juni 2012
    Indlæg:
    481
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    Mercedes 190E 2.6
    Km:
    361000
    Årgang:
    1989
    Bil nr. 2 Km:
    0

    Takker for svaret! 8) - her forleden kørte jeg en tur på 30km hvorpå jeg ville tanke og der var man så strandet.. så tror blot det bliver "byt til nyt" :D - har ladet en del på det sidste ligeledes, boosteren er os blevet "sløv" til at kunne få bilen igang somom den ikke kan afgive nok boost :)
     
  4. Bendix

    Bendix Well-Known Member

    Joined:
    22 Januar 2007
    Indlæg:
    4,468
    Likes Received:
    50
    Trophy Points:
    48
    Location:
    Nordsjælland
    Ratings:
    +60 / 1
    Min bil::
    w124 E420
    Km:
    225
    Årgang:
    1994
    Bil nr. 2:
    A207 E250
    Bil nr. 2 Km:
    185
    Bil nr. 2 Årgang:
    2011
    Lader den, hvor mange volt er der på batteriet med motor startet?


    Bendix

    Sent from my Nexus 4 using Tapatalk 4 Beta
     
  5. hiburebe

    hiburebe Member

    Joined:
    29 Januar 2011
    Indlæg:
    362
    Likes Received:
    1
    Trophy Points:
    18
    Ratings:
    +1 / 0
    Min bil::
    W124-300e sportline
    Km:
    325000
    Årgang:
    1991
    Bil nr. 2:
    W164ML 320cdi 4matic
    Bil nr. 2 Km:
    260000
    Bil nr. 2 Årgang:
    2006
    Jeg synes nu mere det lyder som en "sløv"/ død generator......
     
  6. Stofberg

    Stofberg New Member

    Joined:
    29 Juni 2012
    Indlæg:
    481
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    Mercedes 190E 2.6
    Km:
    361000
    Årgang:
    1989
    Bil nr. 2 Km:
    0

    Det skal siges at det er et "volt" ur til bilen der viser det og det er den volt der er til rådighed på klemme 15 fx hvis mit ur siger 12v siger multimeter 12,6 fx

    men der står 55Ah 13v på min generator :)
     
  7. Bendix

    Bendix Well-Known Member

    Joined:
    22 Januar 2007
    Indlæg:
    4,468
    Likes Received:
    50
    Trophy Points:
    48
    Location:
    Nordsjælland
    Ratings:
    +60 / 1
    Min bil::
    w124 E420
    Km:
    225
    Årgang:
    1994
    Bil nr. 2:
    A207 E250
    Bil nr. 2 Km:
    185
    Bil nr. 2 Årgang:
    2011
    Bør den ikke lade med over 14 volt ?


    Bendix
     
  8. Brizz

    Brizz Member

    Joined:
    25 August 2012
    Indlæg:
    322
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    16
    Location:
    Vendsyssel
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    Skoda Superb
    Km:
    116000
    Årgang:
    2009
    Bil nr. 2:
    Honda VFR800Fi
    Bil nr. 2 Km:
    56400
    Bil nr. 2 Årgang:
    1998

    Jo, den bør ligge omkring 14,4V i tomgang.
     
  9. Stofberg

    Stofberg New Member

    Joined:
    29 Juni 2012
    Indlæg:
    481
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    Mercedes 190E 2.6
    Km:
    361000
    Årgang:
    1989
    Bil nr. 2 Km:
    0
    prøver lige at måle på det med multimeter nu jeg har en assistent ! men ellers vil jeg starte den op og tage stelkablet af batteriet.. hvis den dør er det jo klart Generatoren, men hvis den holder sig i live er det jo batteriet.. virker som en skudsikker løsning :)
     
  10. BRABUS

    BRABUS Well-Known Member

    Joined:
    30 Juni 2007
    Indlæg:
    9,440
    Likes Received:
    33
    Trophy Points:
    48
    Location:
    Sjælland
    Ratings:
    +36 / 0
    Min bil::
    W124 BRABUS 3.6-24
    Km:
    188
    Årgang:
    1991
    Bil nr. 2:
    VW Lupo 1.2 3L
    Bil nr. 2 Km:
    150
    Bil nr. 2 Årgang:
    2005
    Den lader ikke med 14 volt hvis batteriet er ved at stå af på en celle.
    Det giver også mening at du ikke synes din booster virker så effektivt mere med et dødt batteri fordi bateriet sluger mere og mere power når det er ved at være dødt.
    Faktisk kan man ende op med at boosteren slet ikek kan starte bilen mere fordi batteriet er dødt og sluger alt strømmen.
    Dette kan tjekkes ved at koble batteriet fra og starte den KUN på boosteren.
    Man skal jo INTET bruge sin generator til for at starte bilen, her er det udelukkende batteriet der sparker den igang og når du siger det også er et problem med boosteren, så mistænker man altid batteriet og kobler det fra for at se om der så er mere gang i den med boosteren eller et andet batteri, det kan intet have at gøre med generatoren.

    Hvis man har prøvet at starte sin bil efter batteriet har været HELT dødt og så måle hvad den lader med, så plejer det at være omkring de 13 volt fordi batteriet ses mere og mere som en kortslutning, som det nærmer sig 0 Volt.

    Så jeg vil sige, så længe du kan se generatoren lader med bare et eller andet, så start ALTID med at cheke batteriet for hvor godt det holder ladningen.

    En simpel test kan være at starte bilen 10 gangelige efter hinanden efter den har stået natten over.
    Det skal den kunne håndtere, selv med det billigste batteri i god stand.
    Men som regel vil et batteri som kun er ladet på kortvarig eller som er ved at være dødt, miste pusten allerede efter 3 starter og det skal det ikke.
     
  11. Joand

    Joand Member

    Joined:
    19 Juli 2009
    Indlæg:
    150
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    16
    Location:
    Østjylland
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    w124 300TE 24V
    Km:
    301000
    Årgang:
    1990
    Bil nr. 2 Km:
    0
    Bil nr. 2 Årgang:
    0
    Re: Sv: batteri dødt eller ej?..

    Tag aldrig ledninger af generator / batteri når motoren er igang. Man kan ødelægge dioder i generator=-O.
    Men så er der jo også grund til at købe ny generator;-)

    Sendt fra min HTC One med Tapatalk2
     
  12. BRABUS

    BRABUS Well-Known Member

    Joined:
    30 Juni 2007
    Indlæg:
    9,440
    Likes Received:
    33
    Trophy Points:
    48
    Location:
    Sjælland
    Ratings:
    +36 / 0
    Min bil::
    W124 BRABUS 3.6-24
    Km:
    188
    Årgang:
    1991
    Bil nr. 2:
    VW Lupo 1.2 3L
    Bil nr. 2 Km:
    150
    Bil nr. 2 Årgang:
    2005
    Nej det kommer an på standen af batteriet, hvis det er ved at falde sammen på en celle, så sluger det mere strøm og dermed ser man ofte at lade spændingen falder til følge.
    Men under normale forhold med frisk batteri, så skal den ligge på 14,2 til 14,6 volt alt efter hvad ens laderelæ er på 8)
     
  13. BRABUS

    BRABUS Well-Known Member

    Joined:
    30 Juni 2007
    Indlæg:
    9,440
    Likes Received:
    33
    Trophy Points:
    48
    Location:
    Sjælland
    Ratings:
    +36 / 0
    Min bil::
    W124 BRABUS 3.6-24
    Km:
    188
    Årgang:
    1991
    Bil nr. 2:
    VW Lupo 1.2 3L
    Bil nr. 2 Km:
    150
    Bil nr. 2 Årgang:
    2005
    Det er også det som de fleste tror med en lav lade spænding, men man skal huske på at en lav ladespænding er naturligt med et batteri som eks. har en celle som er ved at dø.
    Jeg har set det mange gange også på egen vinter bil, så snart det så får et frisk batteri, så flyver lade spændingen op på de 14,4 volt igen 8) og det er en hyppigere årsag end at en generator begynder at miste lade spænding fordi laderlæet er dødt som altid plejer at resultere i enten ingen ladning eller overladning, aldrig sådan 1 volt lavere, en transistor enten kortslutter eller afbryder i 99 ud af 100 tilfælde vil jeg sige.
    Går en diode, så kompenceres der bare fra laderelæet ved at lade mere spænding gå igennem.
     
  14. Stofberg

    Stofberg New Member

    Joined:
    29 Juni 2012
    Indlæg:
    481
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    Mercedes 190E 2.6
    Km:
    361000
    Årgang:
    1989
    Bil nr. 2 Km:
    0
    Jeg tog lige den grundlæggene test.

    Startede bilen (på mystisk vis kan batteriet godt nogle gange men man kan mærke det er på sidste skud)

    den lader batteriet med 13,8v
    fik os sagt min generator kun er 13v det er ikke sandt der stod 14V 55Ah
    batteriet kan holde en spænding på maks 12,6volt men så snart der er forbrug på (fx kørelys) siger vi 12v og bilen har ingen rigtig mulighed for at starte medmindre den lige har været tændt lidt, sagt på en anden måde den håndtere ikke at holde sit "boost" oppe men anlæg og lign kan uden problemer give gas.. så jeg ville mene den har mistet sin "Boost amp power" - dog har jeg oplevet "dimmene" lys når jeg spillede.. dog er det godt at være HELT sikker 8)

    da motoren var tændt hev jeg batteriet af (stel) da generator jo selvf generere en stel og en plus selv - og motoren lød faktisk meget bedre den skulle lige pludselig ikke smide alt generator power af på batteriet, så tror bare jeg finder mig et batteri idag.. ironisk nok har jeg altid haft problemer med mit batteri pga anlæg og det er endda et Varta, men det er jo os lidt småt - så henter nok bare en ordentlig moppedreng i Harald skrald og lader det kører til den knækker sammen :D
     
  15. Superman

    Superman New Member

    Joined:
    19 Juli 2012
    Indlæg:
    448
    Likes Received:
    1
    Trophy Points:
    0
    Ratings:
    +1 / 0
    Min bil::
    W210 E290
    Km:
    506000
    Årgang:
    1997
    Nu må du undskylde hvis du opfatter det her som en provokation. rules

    Men du er i lære som mekaniker, og du har skrevet at du gerne vil stille op til DB-Drag.. cute

    Så burde du, om nogen, have styr på hvordan batteri og generator fungerer i en bil.. Og hvorfor købe batteri i Harald Nyborg? Skulle du ikke stille op i konkurrencer? Exide vinder langt de fleste test, køb sådan et.
     
  16. BRABUS

    BRABUS Well-Known Member

    Joined:
    30 Juni 2007
    Indlæg:
    9,440
    Likes Received:
    33
    Trophy Points:
    48
    Location:
    Sjælland
    Ratings:
    +36 / 0
    Min bil::
    W124 BRABUS 3.6-24
    Km:
    188
    Årgang:
    1991
    Bil nr. 2:
    VW Lupo 1.2 3L
    Bil nr. 2 Km:
    150
    Bil nr. 2 Årgang:
    2005
    Varta er det værste pis i mine øjne. Har nu set 3 af de store dø inden 2 år og det bare ikke dårlig vedligehold eftersom de har været plejet med opladninger med ctek ladere osv.

    Så smed jeg et Exide marine Dual dingeling batteri i min og DET spiller godt nok bare.

    Det er det som thansen har der koster 1998 kr. Og så har du separate poler fortilslutning til dit anlæg 8)

    Men ja det var en god måde at teste at dit batteri er selve slugeren 8)
    Om det skader dioderne :| det var forsøget værd måske :mrgreen:
     
  17. Stofberg

    Stofberg New Member

    Joined:
    29 Juni 2012
    Indlæg:
    481
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    Mercedes 190E 2.6
    Km:
    361000
    Årgang:
    1989
    Bil nr. 2 Km:
    0
    Det sandt og jeg ved også godt hvordan begge virker..

    men vil nu hellere være sikker end at lave fejl, jeg fortrækker at lære af andres fejl / viden 8) - apropo Exide så nææ.. der er ingen ved DB drag der bruger dem over stock klassen os derfor jeg kører et casual Harald skrald batteri da jeg ellers skal danse med de "tunge drenge" og jeg tvivler på at et Exide er pengene værd tbh :)

    http://www.hilmars-audio.dk/shop/sznajd ... 1919p.html - hellere dette, dog er jeg på budget :cool:
     
  18. Stofberg

    Stofberg New Member

    Joined:
    29 Juni 2012
    Indlæg:
    481
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    Mercedes 190E 2.6
    Km:
    361000
    Årgang:
    1989
    Bil nr. 2 Km:
    0

    Det er smart nok mht til seperate poler og klart noget jeg ville fortrække,
    men fandt et batteri specielt designet til Batterikassen på MB vogne på 720A 88AH 12V til en bitte pris af 700kr.. ganske god opgradering og samtidig lærlinge venlig pris hvis det så kun holder 2-3år har det jo egentlig tjent sig selv hjem.. :lol:

    men hvad er det lige der kan skade "dioderne"? :) der er jo bare en "aftapning" mindre - ved at på nyere biler kan man ikke gøre dette trick da når man hiver stel kabel af kan det "spike" med volt som kan forudsage skade på styre-enheden men kun fordi de også er følsomme over for strømtab etc
     
  19. heiber

    heiber New Member

    Joined:
    29 December 2012
    Indlæg:
    195
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    230 E
    Km:
    280000
    Årgang:
    1989
    Bil nr. 2 Km:
    0
    Hej, er der ikke også noget med, at hvis man køre med
    manuel gear, kan man sætte bilen i 5 gear træde på bremsen
    og starte bilen og hvis batt. viser under 9 v er batt defekt.
    Jeg vil da sige at hvis du har et batt. der viser min. 13.5 v
    i tomgang med alt slukket, vil jeg da mene at genaratoren er
    ok, men husk den skal også lade ampere på batt.
    Derfor er det også en rigtig god ide som brabus siger, at
    lade batt. med en rigtig oplader, feks en weekend.
    Og bare fordi man er i lærer som mekaniker, er det sku
    da ok at spørge.
     
  20. BRABUS

    BRABUS Well-Known Member

    Joined:
    30 Juni 2007
    Indlæg:
    9,440
    Likes Received:
    33
    Trophy Points:
    48
    Location:
    Sjælland
    Ratings:
    +36 / 0
    Min bil::
    W124 BRABUS 3.6-24
    Km:
    188
    Årgang:
    1991
    Bil nr. 2:
    VW Lupo 1.2 3L
    Bil nr. 2 Km:
    150
    Bil nr. 2 Årgang:
    2005
    Det er der du tager fejl rules
    Dyre batterier holder distancen meget længere og kan meget bedre betale sig inden du har købt dig fattig i billige batterier :yes: tjek i øvrigt kents super gode videoer omkring tjek af strøm og batterier osv.
    Læg mærke til han også starter ud med at mistænke batteriet ;)
    :arrow: http://mercedessource.com/node/8569

    Og her en god forklaring om batterier og deres kvalitet kontra kost priser 8)
    :arrow: http://www.mercedessource.com/node/9623
     

Del denne side