Mercedes Træf NordFyn 6.-7. September 2024   Information - Tilmeldte biler

Se billeder & video og snik snak fra afholdte arrangementer og træf. Klik her

  1. Denne side bruger cookies. Ved af fortsætte med at bruge dette websted, accepterer du vores brug af cookies. Learn More.

Vandet koger!?

Emne i 'Motorkøling' startet af Faber, 24 April 2013.

  1. Faber

    Faber New Member

    Joined:
    22 Januar 2012
    Indlæg:
    105
    Likes Received:
    1
    Trophy Points:
    0
    Location:
    Broby
    Ratings:
    +1 / 0
    Min bil::
    300E
    Km:
    183000
    Årgang:
    1990
    Bil nr. 2 Km:
    0
    Kære superforum. Jeg har lagt mærke til at min 300E fra 1990 er begyndt at bruge lidt kølervæske. Skiftede låget på ekspansionsbeholderen, da det gummi var blevet lidt mørt. Og i dag med kørende varm motor åbnede jeg kølerhjelmen og lagde mærke til at kølervæsken boblede i toppen af beholderen. Hvad så ?? Så koger det og det må det ikke?! Hvad gør jeg? Hvad skal jeg se efter? På forhånd 1000 tak for svar. Mvh Faber
     
  2. djaabo

    djaabo Active Member

    Joined:
    7 Juli 2009
    Indlæg:
    4,000
    Likes Received:
    9
    Trophy Points:
    38
    Location:
    Greve
    Ratings:
    +9 / 0
    Min bil::
    CL500 Kompressor
    Km:
    145000
    Årgang:
    2003
    Bil nr. 2:
    SL60 AMG Turbo
    Bil nr. 2 Km:
    135000
    Bil nr. 2 Årgang:
    1994
    Det er ikke unormalt at vandet små koger lidt når man tager trykket af systemet med varm motor.

    Så længe at motor temperaturen ikke ligger over de 90 grader, så er alt i orden :)
     
  3. BRABUS

    BRABUS Well-Known Member

    Joined:
    30 Juni 2007
    Indlæg:
    9,440
    Likes Received:
    33
    Trophy Points:
    48
    Location:
    Sjælland
    Ratings:
    +36 / 0
    Min bil::
    W124 BRABUS 3.6-24
    Km:
    188
    Årgang:
    1991
    Bil nr. 2:
    VW Lupo 1.2 3L
    Bil nr. 2 Km:
    150
    Bil nr. 2 Årgang:
    2005
    Jeg læser det som at du har skiftet dit dæksel på ekspansions beholderen og nu bagefter med varm motor har åbnet kølerhjælmen (ikke låget til ekspansions beholderen) og nu kan se det bobler med låget siden fast monteret på beholderen.

    Så tænker jeg nemlig at så har du en utæthed enten således at du ikke har tryk på systemet så det koger ved 100 grader i stedet eller også er de bobler du ser kompressionen fra en cyl. som presses ind i kølersystemet og giver bobler i din ekspansions beholder og dermed er årsagen til den også bruger lidt vand.

    Så anyway, få tryk testet systemet, det kan du også selv gøre let ved at lade motoren blive varm til blæseren begynder at køre med rundt, og så ned under og se om det drypper nogle steder fra, eller om køleren ser våd ud nogen steder.

    er der ikke nogen våde tegn, så kunne det måske tyde på toppakningen, så vandet svagt sluges denne vej.
    Men så skal du ud og kikke efter hvid røg fra udstødningen :|
     
  4. Faber

    Faber New Member

    Joined:
    22 Januar 2012
    Indlæg:
    105
    Likes Received:
    1
    Trophy Points:
    0
    Location:
    Broby
    Ratings:
    +1 / 0
    Min bil::
    300E
    Km:
    183000
    Årgang:
    1990
    Bil nr. 2 Km:
    0
    Tak til BRABUS og JTC. Har ikke tjekket systemet for utæthed eller hvid røg endnu. Men har tjekket ekspansionsbeholderen for olie og olien for Hvidt slam ( kølervæske ). Der var ingenting at se. Så er en dårlig toppakning vel udelukket ikke?!! Mvh Faber
     
  5. djaabo

    djaabo Active Member

    Joined:
    7 Juli 2009
    Indlæg:
    4,000
    Likes Received:
    9
    Trophy Points:
    38
    Location:
    Greve
    Ratings:
    +9 / 0
    Min bil::
    CL500 Kompressor
    Km:
    145000
    Årgang:
    2003
    Bil nr. 2:
    SL60 AMG Turbo
    Bil nr. 2 Km:
    135000
    Bil nr. 2 Årgang:
    1994
    Ikke nødvendigvis. Hvidt slam kan kun ses hvis den bruger MEGET vand.
    Den eneste pålidlige fejlsøgning er en Co2 test af expansionsbeholderen 8)
     

Del denne side