Mercedes Træf NordFyn 6.-7. September 2024   Information - Tilmeldte biler

Se billeder & video og snik snak fra afholdte arrangementer og træf. Klik her

Olieskift på 2 MB'er

Emne i 'Benzinmotorer ( 4 & 6 cyl.)' startet af FHP, 17 Februar 2013.

  1. heiber

    heiber New Member

    Joined:
    29 December 2012
    Indlæg:
    195
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    230 E
    Km:
    280000
    Årgang:
    1989
    Bil nr. 2 Km:
    0
    Hej Brabus jeg siger ikke dit valg er dårligere end mit,men der bliver
    spurgt til olie skift på en 260 E jeg syntes et 5w-40 er det rigtige valg,
    der må jo også være en årsag til castrol anbefaler 5w-40. det må jo
    fordi de mener det holder max. Og igen hvis du køre på et org.
    mercedes værksted og beder om olie skift på en 260 E, hvad olie
    tro du så bliver påfyldt. farvel
     
  2. djaabo

    djaabo Active Member

    Joined:
    7 Juli 2009
    Indlæg:
    4,000
    Likes Received:
    9
    Trophy Points:
    38
    Location:
    Greve
    Ratings:
    +9 / 0
    Min bil::
    CL500 Kompressor
    Km:
    145000
    Årgang:
    2003
    Bil nr. 2:
    SL60 AMG Turbo
    Bil nr. 2 Km:
    135000
    Bil nr. 2 Årgang:
    1994
    Jeg ville sige at 5W40 er for tynd til en M103 motor. Som jeg nævnte tidligere, så er der nogle M102 motore der snakker fra ventilløfterne med en 5W40 olie

    Motoren er bygget til en 10W40 og skal derfor også havde det. En 10W60 kan også godt bruges, men det er der næsten igen der gør, da det er unødvendigt rent prismæssigt.
     
  3. BRABUS

    BRABUS Well-Known Member

    Joined:
    30 Juni 2007
    Indlæg:
    9,440
    Likes Received:
    33
    Trophy Points:
    48
    Location:
    Sjælland
    Ratings:
    +36 / 0
    Min bil::
    W124 BRABUS 3.6-24
    Km:
    188
    Årgang:
    1991
    Bil nr. 2:
    VW Lupo 1.2 3L
    Bil nr. 2 Km:
    150
    Bil nr. 2 Årgang:
    2005
    Det må betragtes som at synes det er en dårligere olie at bruge end den du mener er den rigtige som 5W/40 :D

    Men som du også skriver så anbefaler Castrol jo faktisk en W0/40 olie som den bedste olie.
    Dette mener jeg er direkte forkert.
    De motorer har på ingen måde gavn af en olie med så lav en viskositet, med mindre vi snakker under 20 minus grader.
    Så ville jeg måske give dem ret.
    Men ellers er den olie alt for tynd, flere herinde fra har vist prøvet sig lidt frem med netop 0W/40 olie som var helt galt.

    Det vigtige er at det første tal med W foran angiver viscositeten ved 0 grader. dvs. de er kun et udtryk for hvordan olien er i det vigtigste øjeblik, når vi starter vores motor kold.
    Herefter når vi når drifts temperatur er det, det andet tal man skal regne med.
    trods vores motorer normalt ligger på omkring de 70-80 grader i bundkaret, så vil denne temperatur stige når vi lader motoren sejtrække eller holder i tomgang en varm sommerdag.
    helt præcist har jeg set temperature på 100 grader blot ved at køre en kort tur igennem Roskilde indre by en travl trafikeret eftermiddag. denne temperatur nedbryder olien hurtigere over tid jo mindre modstands dygtig den er over for høje temperaturer også selvom vi ikke snakker om olien maksimale temperatur "Loft"/formåen

    Derfor vil en 60er olie holde livet længere uden at miste sin smøre evne og fordampnings evnen vil også være mindre ved et hvert given drifts temperatur fordi den er mere modstands dygtig end eks. en 40 olie.
    Så det er ikke kun ved ekstreme temperaturer man kan nyde godt af denne olie.
    Men ens motor skal selvf. kunne kalre en lidt tykkere olie.
    Men det er bestemt ik noget problem på vores netop ældre motorer.
    Det er også derfor der står den kan klare problemer med ventilløfter tikkeirer eks.
    Den performer ikke bare længere op i temperaturer end en 40 olie, den performer også bedre end en 40 olie ved selv en drifts temperatur på 75 grader.
     
  4. Nick

    Nick Active Member

    Joined:
    16 Oktober 2006
    Indlæg:
    1,517
    Likes Received:
    13
    Trophy Points:
    38
    Location:
    Nordsjælland
    Ratings:
    +13 / 1
    Min bil::
    w124 3,6 Brabus
    Årgang:
    1992
    Bil nr. 2:
    Mercedes 500E
    Bil nr. 2 Årgang:
    1991
    Jeg bruger 10w40 olie til 103 motorer. De lyder ikke for godt i ventiler på en 5w40, og når den er godt varm kan olietryk godt blive for lavt i tomgang.
     
  5. heiber

    heiber New Member

    Joined:
    29 December 2012
    Indlæg:
    195
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    230 E
    Km:
    280000
    Årgang:
    1989
    Bil nr. 2 Km:
    0
    He he det er sjovt det her :mrgreen: Ok jeg giver jer ret 10W-40
    er en bedre olie, men nu var det jo ikke om 0 eller 5 w var for lavt
    men, at jeg syntes 60 var for højt til alm. brug, for hvor tit er det
    lige, man holder i kø en varm sommerdag kontra at kører på dage
    med alm. temp :|
    Brabus du skriver at 60 olie vil holde længer, hvad er længer???
    hvis man skifter olie en gang om året/ x antal km må det da
    være fint. Og igen vi snakker om en 260 E, med, går jeg ud fra
    alm. kørsel.
    Brabus du skriver at 60 olie performer beder end 40 olie ved
    drifts temp. på 75* hvor har du læst det.
     
  6. heiber

    heiber New Member

    Joined:
    29 December 2012
    Indlæg:
    195
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    230 E
    Km:
    280000
    Årgang:
    1989
    Bil nr. 2 Km:
    0
    Hej Nick forstår ikke lige hvad du mener med, at du har lavt
    olie tryk ved varm motor med 5w40 kontra 10w40. :|
     
  7. djaabo

    djaabo Active Member

    Joined:
    7 Juli 2009
    Indlæg:
    4,000
    Likes Received:
    9
    Trophy Points:
    38
    Location:
    Greve
    Ratings:
    +9 / 0
    Min bil::
    CL500 Kompressor
    Km:
    145000
    Årgang:
    2003
    Bil nr. 2:
    SL60 AMG Turbo
    Bil nr. 2 Km:
    135000
    Bil nr. 2 Årgang:
    1994
    Tyndere olie = lavere olietryk
     
  8. heiber

    heiber New Member

    Joined:
    29 December 2012
    Indlæg:
    195
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    230 E
    Km:
    280000
    Årgang:
    1989
    Bil nr. 2 Km:
    0
    Ja Ja det ved jeg godt, men bliver det for lavt :?:
    Men han snakker jo om varm motor, så er 40 olie
    jo en 40 olie, det har jo ikke noget at gøre med
    5w eller 10w. :-D
     
  9. BRABUS

    BRABUS Well-Known Member

    Joined:
    30 Juni 2007
    Indlæg:
    9,440
    Likes Received:
    33
    Trophy Points:
    48
    Location:
    Sjælland
    Ratings:
    +36 / 0
    Min bil::
    W124 BRABUS 3.6-24
    Km:
    188
    Årgang:
    1991
    Bil nr. 2:
    VW Lupo 1.2 3L
    Bil nr. 2 Km:
    150
    Bil nr. 2 Årgang:
    2005
    for at besvare det nemt.

    Forstil dig at din olies viscositet bliver tyndere lineært med at temperaturen stiger.
    Så den ved 0 grader har viscositet 5W og ved 100 grader har viscositet 40
    Hvad er din viscositet så ved 80 grader... :|

    Vil din viscositet så være den samme ved 80 grader med en 10W/40 olie.
    Svaret er nej, den vil være tyndere indtil den når de 100 grader. ;) nok er forskællen lille, men den er der. ;)

    Hvis en olie har en bedre modstands dygtighed over for nedbrydelse af smøre evnen eftersom den er beregnet på hårdt brug og stå distancen bedre end de andre olier.
    Hvilken olie smører så bedst og beskytter din motor bedst liiige på den sidste tur inden du skifter olie 1 år efter :whistle:
    Nemlig. cute

    Ang. egenskaber for Castrol 10W/60 olien som jeg også omtaler kan du bla. se her hos Billig bilpleje.
    :arrow: http://www.billigbilpleje.dk/product/castrol-edge-sport-10w60-4-ltr-863/

    Der står bla. det om fordampnings evnen og den længere holdbarhed og smøre evne :info:
     
  10. heiber

    heiber New Member

    Joined:
    29 December 2012
    Indlæg:
    195
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    230 E
    Km:
    280000
    Årgang:
    1989
    Bil nr. 2 Km:
    0
    Kigger du under en 10w40 olie står der stor set det samme :-D
    Under 10w60 står der også den er teste til brug på højtydende
    turbomotorer. :mrgreen:
    Jeg forstår godt det du siger,MEN når nu selv castrol anbefalder
    en 40 olie, må vi jo gå ud fra det er det bedste til en 260E.
    (det er jo stadig sådanne en bil vi snakker om.)
     
  11. FHP

    FHP Member

    Joined:
    4 Juni 2012
    Indlæg:
    71
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    6
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    260E
    Km:
    171000
    Årgang:
    1987
    Bil nr. 2:
    C180
    Bil nr. 2 Km:
    172000
    Bil nr. 2 Årgang:
    2005
    Er det ikke lidt offtopic nu? Årsagen til mit spørgsmål var at det undrede mig at bl.a. Castrol anbefaler noget tyndt sjask til begge biler (spørgsmålet dækkede 2 biler husker i nok). Men det er nok fordi der er flere penge i den olie, for det kan da umuligt handle om vi her i DK har -20-30 gr. om vinteren.
    Any way nu har jeg droppet selv at skifte olie og indskrevet bilerne til den lokale grill. Fantastisk olie de har..... nu kan 103'eren lave fritter og 302'eren lyder som en hest :lol:
    Begge biler kører dagligt Roskilde - Kbh og retur og der er absolut (stadig) en del kø-kørsel. Så jeg syntes nu at Brabus's råd giver mening. Læg hertil hans erfaringer med 10W60 olien over rigtig mange KM. Det er vel i sig selv en "godkendelse" af olie valget.

    Og nu et helt offtopic spørgsmål. Er der nogen der kan/vil stille en lift til rådighed i nærheden af Roskilde?
     

Del denne side