Mercedes Træf NordFyn 6.-7. September 2024   Information - Tilmeldte biler

Se billeder & video og snik snak fra afholdte arrangementer og træf. Klik her

  1. Denne side bruger cookies. Ved af fortsætte med at bruge dette websted, accepterer du vores brug af cookies. Learn More.

Skifte plejlstang uden at hive top af. M102

Emne i 'Benzinmotorer ( 4 & 6 cyl.)' startet af kapaw, 2 Oktober 2012.

  1. kapaw

    kapaw New Member

    Joined:
    27 Januar 2012
    Indlæg:
    143
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    230e
    Km:
    300000
    Årgang:
    1989
    Bil nr. 2 Km:
    0
    Hej min motor kommer med lidt klunk lyde fra motoren.. Jeg mistænker en leje, da den ene under side på et leje er gammelt, på den ny renoveret motor! Men hvis det ikke er denne så må det være skæv plejl stang, og så vil jeg hører om det er muligt at skifte uden af have toppen af, og hører den fra bunden, på min 230e

    Jeg har også en vakuum slange som sidder på slangen som går til top dæksel og luft filter,, hvor skal enden sidde :p
     
  2. kapaw

    kapaw New Member

    Joined:
    27 Januar 2012
    Indlæg:
    143
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    230e
    Km:
    300000
    Årgang:
    1989
    Bil nr. 2 Km:
    0
    Et leje
    Gøre det fra bunden

    Skulle der vist nok stå :nakkal:
     
  3. BRABUS

    BRABUS Well-Known Member

    Joined:
    30 Juni 2007
    Indlæg:
    9,440
    Likes Received:
    33
    Trophy Points:
    48
    Location:
    Sjælland
    Ratings:
    +36 / 0
    Min bil::
    W124 BRABUS 3.6-24
    Km:
    188
    Årgang:
    1991
    Bil nr. 2:
    VW Lupo 1.2 3L
    Bil nr. 2 Km:
    150
    Bil nr. 2 Årgang:
    2005
    Det Kan du godt.
    Jeg havde alle mine plejlestænger og stempler ude på min 230er fra bunden af.

    Men husk at spænde med rigtig moment når det samles igen ;)

    vakum slangen skal side ned til din benzintryksregulator 8)
    Se billedet.
     

    Attached Files:

    • M102.JPG
      M102.JPG
      File size:
      86.9 KB
      Visninger:
      1,197
  4. kapaw

    kapaw New Member

    Joined:
    27 Januar 2012
    Indlæg:
    143
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    230e
    Km:
    300000
    Årgang:
    1989
    Bil nr. 2 Km:
    0
    Jeg tror måske på det kan være plejlstangen, da lyden ikke er konstant. Den kan for svinge 1sec en gang i mellem, så det er en lille hammer der slår kontant, men med 1sec mellemrum hvert 5sec.
     
  5. kapaw

    kapaw New Member

    Joined:
    27 Januar 2012
    Indlæg:
    143
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    230e
    Km:
    300000
    Årgang:
    1989
    Bil nr. 2 Km:
    0
    Spænder altid rigtigt moment. Det fejler aldrig :cry:
     
  6. BRABUS

    BRABUS Well-Known Member

    Joined:
    30 Juni 2007
    Indlæg:
    9,440
    Likes Received:
    33
    Trophy Points:
    48
    Location:
    Sjælland
    Ratings:
    +36 / 0
    Min bil::
    W124 BRABUS 3.6-24
    Km:
    188
    Årgang:
    1991
    Bil nr. 2:
    VW Lupo 1.2 3L
    Bil nr. 2 Km:
    150
    Bil nr. 2 Årgang:
    2005
    Jep :coolguy:
     
  7. kapaw

    kapaw New Member

    Joined:
    27 Januar 2012
    Indlæg:
    143
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    230e
    Km:
    300000
    Årgang:
    1989
    Bil nr. 2 Km:
    0
    Hvad har denne vakuum slange af effekt. Jeg var inde ved Amager møller og få målt den igennem uden slangen.. Han kørte den ind uden slangen på, så alt stod lækkert.
     
  8. Guldsmeden

    Guldsmeden Active Member

    Joined:
    27 November 2006
    Indlæg:
    2,026
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    36
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    na
    Km:
    0
    Årgang:
    00
    Bil nr. 2:
    na
    Bil nr. 2 Km:
    0
    Bil nr. 2 Årgang:
    0
    Remdæmper ?
     
  9. BRABUS

    BRABUS Well-Known Member

    Joined:
    30 Juni 2007
    Indlæg:
    9,440
    Likes Received:
    33
    Trophy Points:
    48
    Location:
    Sjælland
    Ratings:
    +36 / 0
    Min bil::
    W124 BRABUS 3.6-24
    Km:
    188
    Årgang:
    1991
    Bil nr. 2:
    VW Lupo 1.2 3L
    Bil nr. 2 Km:
    150
    Bil nr. 2 Årgang:
    2005
    der skal være en årsag til den blvier skæv som eks. hvis toppakningen har været gået og der har været vand i kamret.
    Vand kan ikke komprimeres og den vil derfor Komprimere stangen i stedet :whistle:
    Jeg tror mest på gammel leje halvdel sammen med ny lejehalvdel. evt. efterspænding af plejlelejerne :|

    Det er hurtigt at afmontere bundkaret, klare man på et split sekund :lol:
     
  10. BRABUS

    BRABUS Well-Known Member

    Joined:
    30 Juni 2007
    Indlæg:
    9,440
    Likes Received:
    33
    Trophy Points:
    48
    Location:
    Sjælland
    Ratings:
    +36 / 0
    Min bil::
    W124 BRABUS 3.6-24
    Km:
    188
    Årgang:
    1991
    Bil nr. 2:
    VW Lupo 1.2 3L
    Bil nr. 2 Km:
    150
    Bil nr. 2 Årgang:
    2005
    Den sænker benzintrykket i tomgang da den ikke behøver fuld tryk på mængdefordeleren ;)
    Du vil aldrig opleve en forskæl.
    Det er nok lavet for at skåne mængdefordeleren mod stort indre tryk når den bare skal levere tomgangs nødrationer :D
     
  11. kapaw

    kapaw New Member

    Joined:
    27 Januar 2012
    Indlæg:
    143
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    230e
    Km:
    300000
    Årgang:
    1989
    Bil nr. 2 Km:
    0
    Jeg skal have skiftet olie snart. Så jeg håber på jeg bare kan skubbe bundkaret til side og komme til de 2 bolte. Bare surt at skifte leje og samle igen hvis det er stangen der ligner mere en banan.
     
  12. BRABUS

    BRABUS Well-Known Member

    Joined:
    30 Juni 2007
    Indlæg:
    9,440
    Likes Received:
    33
    Trophy Points:
    48
    Location:
    Sjælland
    Ratings:
    +36 / 0
    Min bil::
    W124 BRABUS 3.6-24
    Km:
    188
    Årgang:
    1991
    Bil nr. 2:
    VW Lupo 1.2 3L
    Bil nr. 2 Km:
    150
    Bil nr. 2 Årgang:
    2005
    Ja, men du kan vel bare skrue den ud og tjekke den når du er der inde.

    Men hvad for dig til at tro det er en stang som kan lave lyden?
    Jeg har hørt om motorer som har haft så bøjede stænger at stemplet manglede 1cm. fra at komme i top og man kunne stadig ikke høre noget. (Mercedes Benz 350SD) første motorer havde tilbøjeligheder til netop at bøje stænger og slide cyl. ovale.
    Selv en motor som har været ved at sætte sig behøver ikke at have bøjet en stang.

    Måske tjekke krumtappens anlægsflader til lejerne for ridser osv. det kan have meget at sige.
    sådan en kan poleres op og i slemmetilfælde slibes og nye oversize lejer monteres, men ikke nogen let opgave.
     
  13. kapaw

    kapaw New Member

    Joined:
    27 Januar 2012
    Indlæg:
    143
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    230e
    Km:
    300000
    Årgang:
    1989
    Bil nr. 2 Km:
    0
    Umm nej hvis de kan gi sig så meget uden der har været nogen lyd er det nok ikke det.. Kunne jo ikke se noget da de lå på bordet... Jeg må ringe til mb imorgen og bestille. Et sæt lejer
     
  14. ckdk88

    ckdk88 Member

    Joined:
    4 Juni 2010
    Indlæg:
    308
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    16
    Location:
    Sydals
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    300TE
    Km:
    405000
    Årgang:
    1991
    Bil nr. 2:
    E320CDI
    Bil nr. 2 Km:
    315000
    Bil nr. 2 Årgang:
    2005
    Hvis du har en bøjet pejlstang vil der være mindre kompression på den cyl, så prøv og få lavet en kompressionstest, så ved du måske lidt mere om det er en bøjet pejlstang eller et dårligt leje.
    Men kører motoren som den skal helt jævnt og stabilt, kunne det ikke være en remdæmper eller andet der laver lyden/problemet.
     
  15. kapaw

    kapaw New Member

    Joined:
    27 Januar 2012
    Indlæg:
    143
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    230e
    Km:
    300000
    Årgang:
    1989
    Bil nr. 2 Km:
    0
    ja jeg må se hvad jeg finder ud af, tak for tipne, skal lige finde ud af hvad en test koster
     
  16. BRABUS

    BRABUS Well-Known Member

    Joined:
    30 Juni 2007
    Indlæg:
    9,440
    Likes Received:
    33
    Trophy Points:
    48
    Location:
    Sjælland
    Ratings:
    +36 / 0
    Min bil::
    W124 BRABUS 3.6-24
    Km:
    188
    Årgang:
    1991
    Bil nr. 2:
    VW Lupo 1.2 3L
    Bil nr. 2 Km:
    150
    Bil nr. 2 Årgang:
    2005
    Jeg ville ikke stole blindt på en kompresions test, de er som regel meget uprecise og er det så lige ens betydende med det er en bøjet stang eller er det måske noget andet osv...

    Nu er dine tændrørs huller desværre ikke placeret lige over stemplerne som på min eks. så kunne du meget nemt bare skrue tændrøret ud og stikke en lang "pind" ned og mærke af hvor langt den køre ned eller op i forhold til ventildæksel og så om det er det samme på de andre.

    Men du kan tilgendgæld "Kikke" ind fra siden og SE når stemplet er i top (med lygte) og fordi du har 2 stempler der køre i top samtidig, så kan du jo perfekt sammenligne med den ved siden af (de 2 yderste køre i top sammen og de 2 midsterste køre i top sammen) det er næsten mere presicerende end en komrpesionstest og det er en nem og hurtig opgave.

    Men igen, jeg tror det er et helt galt spor at kikke efter, en bøjet stang giver ikke små hammer lyde for hver 5 sek.
    Så er du ude i plejlelejer men så burde den også være konstant og ikke komme og gå.

    Er du sikker på det kommer nedefra og ikke fra toppen? jeg tænker løfter der klapre, trods den lige er renoveret.
    Du har jo ikek fået nye løftere i toppen osv. ;)
     
  17. kapaw

    kapaw New Member

    Joined:
    27 Januar 2012
    Indlæg:
    143
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    230e
    Km:
    300000
    Årgang:
    1989
    Bil nr. 2 Km:
    0
    jeg kan hører en lille tikken fra toppen, og det er slet ikke samme lyd, jeg er 90% at det kommer nede fra bunden,,

    og det er ikke hvert 5sek den kommer. det er ca 2gange i sec, og nogen gange stopper lyden, eller bliver meget svag,

    lyden kan jeg kun sige mener om at der ikke er noget stempelringe på stemplet og det bare rammer mod blokken, en hul klonke lyd... men igen bliver meget svag til tider, men det varer kun max 2sec = 4 klonk lyde :lol: :lol:
     
  18. Guldsmeden

    Guldsmeden Active Member

    Joined:
    27 November 2006
    Indlæg:
    2,026
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    36
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    na
    Km:
    0
    Årgang:
    00
    Bil nr. 2:
    na
    Bil nr. 2 Km:
    0
    Bil nr. 2 Årgang:
    0
    Den beskrivelse synes jeg også passer bedre på en ventilløfter. :)
     
  19. kapaw

    kapaw New Member

    Joined:
    27 Januar 2012
    Indlæg:
    143
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    230e
    Km:
    300000
    Årgang:
    1989
    Bil nr. 2 Km:
    0
    guldsmeden fortæl nærmere om hvorfor du mener det :D ? vil gerne være klogere,

    er der nogen måde at tjekke det på?

    den har været ved cyklenderservice og blevet renoveret
     
  20. kapaw

    kapaw New Member

    Joined:
    27 Januar 2012
    Indlæg:
    143
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    230e
    Km:
    300000
    Årgang:
    1989
    Bil nr. 2 Km:
    0
    skal lige siges at når motoren er helt kold gør den det ikke indtil den får kørt lidt,

    den lyder også som om det stopper når den for nogle rmp
     

Del denne side