Mercedes Træf NordFyn 6.-7. September 2024   Information - Tilmeldte biler

Se billeder & video og snik snak fra afholdte arrangementer og træf. Klik her

Blæser kører perfekt men der kommer ikke luft ?

Emne i 'Alm. Varme/ventilation i kabine' startet af monzta, 15 Januar 2012.

  1. monzta

    monzta New Member

    Joined:
    10 Januar 2012
    Indlæg:
    304
    Likes Received:
    1
    Trophy Points:
    0
    Ratings:
    +1 / 0
    Min bil::
    300DT
    Km:
    563000
    Årgang:
    1990
    Bil nr. 2 Km:
    0
    Hej. Min blæser kører som den skal, alle trin virker, den siger helt normalt (ingen hylelyde eller lign, og man kan hører den kører med ok pænt smæk på i højeste trin) men der kommer stort set ikke luft ud af blæsedyserne. Det gælder dem allesammen, både til sideruder, fødder og forrude. Jeg afmonterede handskerumskassen men slangerne sidder som de skal, og jeg kan også konstatere at der stort set ikke kommer luft ud af blæseren da jeg afmonterede sideslangen helt inde på blæseren.

    Så jeg er ret sikker på det ikke skyldes slangerne er hoppet af.

    Mit spørgsmål er så om der sidder et filter et sted der kan være stoppet eller lign ? Den smule luft der kommer ind lugter / virker heller ikke superfrisk så det kan jo være at tilførslen af frisk luft udefra er tilstoppet og den smule den slynger ud i kabinen er "brugt" luft :?:

    Hvis nogen har nogle idéer så sig endelig til. Som sagt blæseren kører som den skal efter hvad jeg kan høre. Jeg havde en Toyota Sportsvan med aircon der gjorde noget tilsvarende og her var det pollenfilteret der skulle skiftes... Men der er ikke Aircon i 300´eren..?
     
  2. monzta

    monzta New Member

    Joined:
    10 Januar 2012
    Indlæg:
    304
    Likes Received:
    1
    Trophy Points:
    0
    Ratings:
    +1 / 0
    Min bil::
    300DT
    Km:
    563000
    Årgang:
    1990
    Bil nr. 2 Km:
    0
    Ved en nærmere inspektion af blæsermotoren må jeg igen konstatere at den absolut fungerer perfekt.

    Men jeg har nogle spørgsmål. Efter at have fjernet afdækningen omkring vinduesvisker og hen over blæsemotor er der et "hul" ned til blæseren på begge sider af viskeren. I hullet til venstre er det meget tydeligt at mærke at der bliver suget luft ned i motoren. Men på den anden side er det meget tydeligt at mærke at der bliver blæst luft op igen ? Det virker umiddelbart MEGET mystisk, og kunne jeg få det blæs der er på højre side ind i kabinen ville jeg køre med cabriolet-hår hele året rundt jo :)

    Hvad kan det skyldes, kan blæseren være monteret forkert så den både suger og blæser lige ud i det fri igen eller kan systemet under blæseren være tilstoppet ?
     
  3. monzta

    monzta New Member

    Joined:
    10 Januar 2012
    Indlæg:
    304
    Likes Received:
    1
    Trophy Points:
    0
    Ratings:
    +1 / 0
    Min bil::
    300DT
    Km:
    563000
    Årgang:
    1990
    Bil nr. 2 Km:
    0
    Bliver nødt til at holde nu da dagslyset er væk, men så vidt jeg kan se er der to løsninger på mit problem.

    1. Systemet efter blæsermotoren er totalt tilstoppet eller tæt på. Der siver ikke luft ud under instrumentbordet så systemet er umiddelbart tæt nok, men er det til gengæld tilstoppet efter blæsermotoren kan det også forklare hvorfor luften kommer ud igen ved blæsermotoren.

    2. Der mangler en del omkring blæsemotoren der skal blænde højre side af blæsemotoren af da det er her der kommer rigtig meget luft op når blæseren kører. Det giver imidlertid ikke meget mening da der for det første ikke ser ud til at mangle noget + blæsesystemet har en rist på hver side af vinduesviskeren for at forhindre blade og andet i at falde ned i blæsemotoren. Dette stykke ville øjensynligt være blændet af hvis det på højre side af blæsemotoren ikke også skulle suge luft...

    Så jeg er lidt i tvivl her, håber der er nogen der kan hjælpe med info omkring det. Regner med at fixe videre på det i morgen tidlig :)
     
  4. Smut 25

    Smut 25 Active Member

    Joined:
    18 April 2007
    Indlæg:
    2,311
    Likes Received:
    17
    Trophy Points:
    38
    Location:
    Fyn
    Ratings:
    +18 / 0
    Min bil::
    S 124 250 Td 5 gear
    Km:
    665000
    Årgang:
    1988
    Bil nr. 2:
    W124 300 E 24V
    Bil nr. 2 Km:
    435000
    Bil nr. 2 Årgang:
    1991
    vand standen i Motoren den er ok ikk....
     
  5. monzta

    monzta New Member

    Joined:
    10 Januar 2012
    Indlæg:
    304
    Likes Received:
    1
    Trophy Points:
    0
    Ratings:
    +1 / 0
    Min bil::
    300DT
    Km:
    563000
    Årgang:
    1990
    Bil nr. 2 Km:
    0
    Jo vandstanden er helt super-duper. Som sagt varme er der fint nok, og blæsermotoren kører også fint nok. Der kommer ganske enkelt bare ikke luft ud af luftdyserne i kabinen..

    Ligesom hvis man har et tilstoppet pollenfilter på en bil med aircon...?

    Kan det være radiatoren der er totalt tilstoppet i risten ? Men ved kold luft kommer der heller ikke særlig meget luft...
     
  6. 280TE

    280TE New Member

    Joined:
    6 November 2010
    Indlæg:
    285
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    S124 280te
    Km:
    300000
    Årgang:
    1994
    Bil nr. 2 Km:
    0
    Har den ikke et pollen filter ?
     
  7. monzta

    monzta New Member

    Joined:
    10 Januar 2012
    Indlæg:
    304
    Likes Received:
    1
    Trophy Points:
    0
    Ratings:
    +1 / 0
    Min bil::
    300DT
    Km:
    563000
    Årgang:
    1990
    Bil nr. 2 Km:
    0
    Nej for den har ikke aircon...
     
  8. hiburebe

    hiburebe Member

    Joined:
    29 Januar 2011
    Indlæg:
    362
    Likes Received:
    1
    Trophy Points:
    18
    Ratings:
    +1 / 0
    Min bil::
    W124-300e sportline
    Km:
    325000
    Årgang:
    1991
    Bil nr. 2:
    W164ML 320cdi 4matic
    Bil nr. 2 Km:
    260000
    Bil nr. 2 Årgang:
    2006
    Mener der sidder nogle vacumstyrede spjæld hist og pist der bla hjækper ti lat lukke i forbindelse med recirkulation. Måske jeg husker forkert.....Jeg kan ikke huske hvordan det skal virke på en uden aircon.

    Og den jeg har nu er med den "store" klimapakke :D altså den fuldautomatiske. Så den kan man nok ikke sammenligne med.

    Men prøv og forfølg min ide` det kunne jo godt være at du mangler noget vacum et eller andet sted.
     
  9. Aasted

    Aasted New Member

    Joined:
    2 Januar 2010
    Indlæg:
    583
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Location:
    Nordsjaelland
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    SOLGT w124 250TD
    Km:
    340
    Årgang:
    1989
    Bil nr. 2:
    Ford Focus 2,0 TDi
    Bil nr. 2 Km:
    12406
    Bil nr. 2 Årgang:
    2013
    Prøv at søge mit emne om den grønne vacuum slange.
    Suget til alle de der spjæld der muligvis er der til at hjælpe med recirkulation, kommer fra motoren.
    På min kommer den fra toppen af motoren ude foran, løber ned langs venstre side af motoren og op til højre for sikringsboksen. Her deler den sig så den ene løber til instrumentbordets kontakt til højdejustering af lygterne. Den anden løber ind bag torpedoen og kommer frem bag handskerummet.
    Her deler den sig så yderligere.

    Jeg fandt ud af at luftslanger til akvariepumper (de tynde klare) passer perfekt på vores vakuumslanger.
    Hvis du f.eks. sætter den på ude ved sikringsboksen, og har den anden ende med ind i bilen, kan du ved at suge i slangen ret enkelt finde ud af om der er utætheder i systemet, og hvor de er.

    Altså hvis du ikke har det professionelle udstyr.
     
  10. monzta

    monzta New Member

    Joined:
    10 Januar 2012
    Indlæg:
    304
    Likes Received:
    1
    Trophy Points:
    0
    Ratings:
    +1 / 0
    Min bil::
    300DT
    Km:
    563000
    Årgang:
    1990
    Bil nr. 2 Km:
    0
    Hej. Det var et godt bud, men spjæld regulering i min Mercer er mekanisk i form af en tyk ståltråd (ligner sådan noget til el-hegn). Hvis jeg tager handskerums kassen ud kan jeg meget nemt se den på siden af den store sorte plastickasse som er blæsehuset / fordelingshuset. Og den åbner og lukker som den skal i alle positioner.

    Som sagt, blæseren kører for fulde knald og lyder rigtig, ved nærmere inspektion lader det til at blæsemotoren suger luft på venstre side af vinduesviskeren, men blæser til gengæld samme mængde luft op i højre side. Så af en eller anden årsag bliver blæserluften ikke ledt ind i rørene til luftdyser inde i kabinen.

    Jeg overvejede også om det var radiatoren der kunne være stoppet, men der er ikke nogen forskel hvis jeg slår over på kold luft i stedet for varm. Jeg kan mærke at luften bliver kold = den meget lille smule luft der bliver pumpet ind bliver ganske korrekt ført enten igennem varmelegeme eller udenom som det også skal. Men som sagt der er ikke forskel på blæsestyrken hvis jeg skifter mellem varm og kold luft.

    Der er simpelthen ikke andet for end at jeg må skille skidtet ad i morgen og se om jeg kan finde fejlen. :-|
     
  11. monzta

    monzta New Member

    Joined:
    10 Januar 2012
    Indlæg:
    304
    Likes Received:
    1
    Trophy Points:
    0
    Ratings:
    +1 / 0
    Min bil::
    300DT
    Km:
    563000
    Årgang:
    1990
    Bil nr. 2 Km:
    0
    Og lige et sidste spørgsmål.

    Hvad dulan er det for en fætter det her og hvad bruges den til ? Den kører konstant når jeg sætter tænding på bilen.. Sidder lige under blæs til sidevinduer bag instrumentbordet til højre for handskerummet...`?????

    [​IMG]
     
  12. Bendix

    Bendix Well-Known Member

    Joined:
    22 Januar 2007
    Indlæg:
    4,466
    Likes Received:
    50
    Trophy Points:
    48
    Location:
    Nordsjælland
    Ratings:
    +60 / 1
    Min bil::
    w124 E420
    Km:
    225
    Årgang:
    1994
    Bil nr. 2:
    A207 E250
    Bil nr. 2 Km:
    185
    Bil nr. 2 Årgang:
    2011
    Sv: Blæser kører perfekt men der kommer ikke luft ?

    Mon ikke det er pumpen, der pumper luft til føleren fra luftlampen?


    Bendix

    Sendt fra min GT-I9000 med Tapatalk
     
  13. monzta

    monzta New Member

    Joined:
    10 Januar 2012
    Indlæg:
    304
    Likes Received:
    1
    Trophy Points:
    0
    Ratings:
    +1 / 0
    Min bil::
    300DT
    Km:
    563000
    Årgang:
    1990
    Bil nr. 2 Km:
    0
    Okay kan jeg ikke få en forklaring på det det er lidt sort snak.. Luftlampe ? Hvad for en føler ? Kan den være skyld i mit problem ?
     
  14. Bendix

    Bendix Well-Known Member

    Joined:
    22 Januar 2007
    Indlæg:
    4,466
    Likes Received:
    50
    Trophy Points:
    48
    Location:
    Nordsjælland
    Ratings:
    +60 / 1
    Min bil::
    w124 E420
    Km:
    225
    Årgang:
    1994
    Bil nr. 2:
    A207 E250
    Bil nr. 2 Km:
    185
    Bil nr. 2 Årgang:
    2011
    Sv: Blæser kører perfekt men der kommer ikke luft ?

    Fra risten i loftlampen går en slange ned til denne pumpe, der trækker luft ned til en føler. Den skal køre konstant.


    Bendix

    Sendt fra min GT-I9000 med Tapatalk
     
  15. monzta

    monzta New Member

    Joined:
    10 Januar 2012
    Indlæg:
    304
    Likes Received:
    1
    Trophy Points:
    0
    Ratings:
    +1 / 0
    Min bil::
    300DT
    Km:
    563000
    Årgang:
    1990
    Bil nr. 2 Km:
    0
    Okay på den måde, så den har ikke noget at gøre med blæseren som sådan ?
     
  16. 300E24

    300E24 Member

    Joined:
    23 November 2010
    Indlæg:
    365
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    16
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    Volvo V40 2.0T
    Km:
    135000
    Årgang:
    2002
    Bil nr. 2:
    Renault Laguna V6-24
    Bil nr. 2 Km:
    74000
    Bil nr. 2 Årgang:
    1999
    Hej Montza

    Nej, den lille blæser,eller rettere suge motor har intet med din kabineblæser at gøre, den trækker luft forbi en føler i loftlampen, som så styrer temperaturen på luften.

    M.h.t. din blæsermotor, så skriver du at den duger i den ene side, men "puster" i den anden side ude i motorrummet. Luften vil altid forsvinde den vej hvor der er mindst modstand. Det kunne tyde på at det ene blæserhjul er flækket der hvor det sidder fast på motorens aksel, så det ikke drejer med rundt mere, eller kun drejer lidt... Så vil luften ryge "baglæns" da det er den letteste vej væk.

    Hvis du kan komme til at røre de to "møllehjul" af plast på blæseren, så kan du teste det ved at prøve at dreje dem hver sin vej, eller ved at "låse" den ene og prøve at dreje det andet. Kan du det, så sidder det ene hjul ikke fast mere, og blæsermotoren skal skiftes. Jeg tror ikke på at du kan lave et holdbart fix hvis plasten er flækket mokring akslen.

    Med mindre at der ligger døde rotter i alle dine ventilationskanaler og stopper det hele til, så er det, i mit hoved, den eneste forklaring jeg kan komme på ud fra din beskrivelse.



    Brian
     

    Attached Files:

  17. Aasted

    Aasted New Member

    Joined:
    2 Januar 2010
    Indlæg:
    583
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Location:
    Nordsjaelland
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    SOLGT w124 250TD
    Km:
    340
    Årgang:
    1989
    Bil nr. 2:
    Ford Focus 2,0 TDi
    Bil nr. 2 Km:
    12406
    Bil nr. 2 Årgang:
    2013
    der er lige en mulighed mere

    Hvis nu den forrige ejer har skiftet blæsermotor og så sat det ene blæserhjul forkert på.

    Så vil det have præcis den virkning der beskrives.

    Lige en advarsel. De der blæserhjul er utroligt skrøbelige og dyre (tror jeg nok), så pas meget på med dem.
    De kan pilles af akslen med stor forsigtighed, men pas på. Noget med en aftrækker og fordelingsklodser og en pind ned på akslen og en skruestik.

    Det kan nemt gå galt. :cry:
     
  18. Aasted

    Aasted New Member

    Joined:
    2 Januar 2010
    Indlæg:
    583
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Location:
    Nordsjaelland
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    SOLGT w124 250TD
    Km:
    340
    Årgang:
    1989
    Bil nr. 2:
    Ford Focus 2,0 TDi
    Bil nr. 2 Km:
    12406
    Bil nr. 2 Årgang:
    2013
    FInt den kører konstant. Det gjorde min nemlig ikke. Måtte skille den helt ad og smøre m.m. 8)

    Og når du har fundet den, kan du rose dig af at du er ude i alle krogene af bilen :lol:
     
  19. monzta

    monzta New Member

    Joined:
    10 Januar 2012
    Indlæg:
    304
    Likes Received:
    1
    Trophy Points:
    0
    Ratings:
    +1 / 0
    Min bil::
    300DT
    Km:
    563000
    Årgang:
    1990
    Bil nr. 2 Km:
    0
    He he nja jeg havde også et par liter vand til at skvulpe rundt ved min bagrude sprinkler beholder (stationcar) fordi hullet i bunden var stoppet til og der følte jeg godt nok også jeg var ude i "yderområderne" :)

    AASTED--->> Superfede info du kommer med der, de to ting du nævner er det første jeg vil chekke i morgen tidlig. Det med at den ene mølle kunne være monteret forkert kunne godt være en forklaring, eller at den er revnet. Men jeg mener at det så ud som om de begge kørte meget fint med rundt.

    Men som sagt, jeg kigger på det i morgen og så skal jeg nok vende tilbage forhåbentlig med en løsning (7-9-13) :mrgreen:
     
  20. 300E24

    300E24 Member

    Joined:
    23 November 2010
    Indlæg:
    365
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    16
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    Volvo V40 2.0T
    Km:
    135000
    Årgang:
    2002
    Bil nr. 2:
    Renault Laguna V6-24
    Bil nr. 2 Km:
    74000
    Bil nr. 2 Årgang:
    1999
    Hvis møllerne er mont. rigtigt, det kan jo konstateres ved at kigge, så er du nødt til at have fat i dem for de kan godt køre med rundt, men alligevel være løse og så flytter de ikke nok luft...

    Hvis det heller ikke er problemet, så må der enten mangle noget afdækning eller være "ged" i dine spjæld. Jeg kan bare ikke lige komme på en kombination at spjæld indstillinger der skulle tillade luften at blive pumpet ud af "indsugningen".

    Jeg tror mest på at det er vent. motor og huset omkring den du skal kigge på, nærmere bestemt, den højre side hvor den puster luften ud igen.

    Brian

    P.S. Lige en tanke mere: Den smule luft du får ind, kan du styre den rundt til de forskellige dysser i bilen? Altså til fødder, rude og instrument bord... Hvis ikke kan det, så kan det måske være noget kuk i styringen af spjældene som der blev nævnt i et tidligere indlæg. Men hvis alle spjæld var lukket, så luften ikke kan komme ind i kabinen, så ville jeg mene at man skulle høre at blæseren var belastet, især på trin 4 fordi den ikke kan komme af med luften og ikke bare puste luften ud igen som du beskriver...

    Jeg skal indrømme at jeg ikke har rodet så meget med ventilationen på min 124'er, men bare byder ind med hvad jeg ville kigge på først, ud fra dine beskivelser...
     

Del denne side