Mercedes Træf NordFyn 6.-7. September 2024   Information - Tilmeldte biler

Se billeder & video og snik snak fra afholdte arrangementer og træf. Klik her

  1. Denne side bruger cookies. Ved af fortsætte med at bruge dette websted, accepterer du vores brug af cookies. Learn More.
  1. Henrik L.

    Henrik L. Member

    Joined:
    3 September 2006
    Indlæg:
    498
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    16
    Location:
    2770 Kastrup
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    A4 Allroad 3,0 TDI
    Km:
    45000
    Årgang:
    2013
    Bil nr. 2:
    Polo
    Bil nr. 2 Km:
    5000
    Bil nr. 2 Årgang:
    2016
    Jeg fandt lige denne, godt nok på engelsk, men konklusionen er at det ikke kun er kørte kilometer der gør at hardyskiverne begynder at give rystelser, alder på skiverne har også stor betydning.


    201 and 124 Chassis Flex Disk Alert

    DRIVELINE FLEX DISK DETERIORATION ON LATER MODELS:
    The newer flex disks on the 201 and 124 chassis are designed a little different from those found on earlier models. They do not have the same tendency for catastrophic failure, but they are prone to other problems like clicking noises and drive line vibrations. This is becomming a very common problem as these cars get older. Failure has proven to have more to do with age than vehicle mileage. Just recently I had a 1987 190E come into the shop with only 80,000 original miles and the front flex disk was totally shot.
    On another customers 300E he noticed some "clicking" noise in the drive train as he drove the car at slow speed. The noise would seem to come and go. Upon close inspection the front flex disk bolts had torn loose from the flex disk shock points (see picture). I decided it was best to change both disks. After a hour and a half of work we had the new flex disks on and what a difference in smoothness!
    On yet another 1991 190E a high pitched clicking should came from a loose bolt in the rear flex.

    Kommer iøvrigt fra dette link som Bjarne havde med under en anden ''tråd'' om vacum / motor vil ikke stoppe. Spændende side. :p http://mercedessource.com/catalog
     
  2. Larshd

    Larshd New Member

    Joined:
    30 Januar 2007
    Indlæg:
    8
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Ratings:
    +0 / 0
    Hej alle

    Bilen har været en tur omkring gørløse auto og mekanikeren valgte at skifte midterste styrestang. Det var som at få en helt ny bil tilbage og der var ingen mærkbare vibrationer i hverken rat , eller vogn. Efter 3 ugers lykke, vendte vibrationerne i rattet tilbage ved kørsel over 130 km.t.
    Status er nu at bilen kører fint indtil lidt over 120 km.t., men begynder herefter ved vedvarende hastigheder over 130 at vibrere så meget at det mærkes i hele bilen. Vibrationerne mærkes tydeligere jo tungere bilen er læsset. Det virker også som om at forskellige vejbelægninger har indvirkning på vibrationernes optræden. Styretøjet føles ved de højere hastigheder en smule løst i det. Kan et styrehus godt blive lidt slapt i det ved højere hastigheder, når det ellers synes at virke fint ?. Skal der påfyldes væske (olie) til servostyringen - kan ikke finde det nogen steder.

    Hilsen Lars
     
  3. den_

    den_ New Member

    Joined:
    3 Februar 2007
    Indlæg:
    133
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Location:
    slagelse
    Ratings:
    +0 / 0
    ¨har du tjekket støddæmperne foran det hjalp på min
     
  4. Morten Bech

    Morten Bech Member

    Joined:
    23 Marts 2007
    Indlæg:
    554
    Likes Received:
    1
    Trophy Points:
    18
    Ratings:
    +1 / 0
    Undskyld jeg trænger mig på i det 'forkerte' forum. :roll:

    Jeg har en W123 280E aut. med nogenlunde samme type rystelser i hele vognen.

    Ingen rystelser op til 50 km/t, kommer derefter svagt i 3. gear og kommer markant lige med det samme den skifter til 4.gear. Rystelserne aftager og er næsten væk mellem 80-100 km/t og kommer igen ved ca 115-120 kmt og øger med hastigheden. Rystelserne er mere markante ved meget koldt vejr. Der er ingen forskel på om motor/gearkasse er kold eller varm. Men Hardygummi kunne være stivere når det er koldt.

    Der er et par kollegaer der har stor erfaring med w123+W124 på mit arbejde. Og gennem deres hjælp er jeg kommet frem til disse mulige løsninger.

    1: Nye skiver og klodser foran hjalp ikke på problemet , men de var helt færdige.
    2: Hardy skiver skifter jeg næste uge, der er stor sandsynlighed for at disse er en del af problemet.
    3: Midter lejet på kardanen kan være slidt. Manglende ballance klodser på kardan. Kontroleres.
    4: Motor og gearkasse ophæng kontroleres. Juster ventiler på motor (for at eliminere dette) og kontrolere motor for rystelser.
    5: Kun aut. gear! Der kan være faldet en ballance klods af converteren. hvis der sidder en. Bilen har gået 200tkm. Men aut. gearkannsen kan være slidt inden i. Laver service på den med nyt olie (incl conv.) og fliter. Vacummodulatoren er nok også lidt træt da den skifter lidt hårdt.
    6: Bagtøj+trækaksler kan være slidte.
    7: Kontrol og evt udskiftning af støddæmpere og fjedre.

    Er meget åben for flere tips/triks.
    Melder tilbage når jeg har nyt.

    Mvh Morten
     
  5. Morten Bech

    Morten Bech Member

    Joined:
    23 Marts 2007
    Indlæg:
    554
    Likes Received:
    1
    Trophy Points:
    18
    Ratings:
    +1 / 0
    w123 280E

    Hardyskiver skiftet. Hjalp ikke, men virker til at have flyttet problemet til andre omdrejninger. Kardanen har ikke være skilt ad!.
    Havde bilen oppe og køre med frie baghjul. Vibrationerne komme umidelbart bagfra. Der er lavet en afbalancering af kardanen med to stykker metal og nogle svejseklatter, men det ser ikke særligt proff. ud. Det tyder på at der har været kigget på dette problem før.
    Når bilen 'kører' er der ganske få vib. ved geark og midterleje. men de bliver kraftigere bagud, mest mærkbare i bunden af bilen under tanken og på selvebagtøjet. Næsten ingen vibrationer i bagerset bærearme og kalibre.

    Kigger det hele igennem igen for at være sikke på at vib. kommer bagfra (incl. bagtøjsophæng). Skiller bag hjul og bremser ad. Så jeg fjerner så mange roterende dele som muligt og laver en vib. test igen. Tager måske de to påsvejsede balanceklodser af og ser hvad der så sker. Ellers skal kardanen til afbalancering. Men det virker som om der skal et anden bagtøj på.

    Håber at det giver et par tips til #1
     
  6. Morten Bech

    Morten Bech Member

    Joined:
    23 Marts 2007
    Indlæg:
    554
    Likes Received:
    1
    Trophy Points:
    18
    Ratings:
    +1 / 0
    Tog bremseskiver af bagerst, stadig samme vibration. Afmonteret begge trækaksler og der er stadig vibrationer. Så det er enten bagtøjet eller kardanen. Der sidder nogle bøsninger inde i hver ende af kardanen. Disse bøsninger går udover nogle tappe der sidder på bagtøjet og gearkassen. Disse bøsninger skal være 16mm, ellers kan de give vibrationer.

    Har lavet en aftale med et 'kardan' firma og aflevere kardanen til afbalalancering i morgen.
     
  7. mede

    mede Member

    Joined:
    9 Marts 2007
    Indlæg:
    773
    Likes Received:
    2
    Trophy Points:
    18
    Location:
    Tikøb/Nordsjælland
    Ratings:
    +3 / 0
    Min bil::
    W124 260E Sportline
    Km:
    402000
    Årgang:
    1990
    Bil nr. 2:
    Toyota Yaris
    Bil nr. 2 Km:
    157000
    Bil nr. 2 Årgang:
    1999
    Jeg er 100% sikker at det er kardanen ,Bagtøjet kan ikke så meget viberation
     
  8. Morten Bech

    Morten Bech Member

    Joined:
    23 Marts 2007
    Indlæg:
    554
    Likes Received:
    1
    Trophy Points:
    18
    Ratings:
    +1 / 0
    Nej det tror jeg du har helt ret i.

    Har afleveret kardanen til afbl. idag. Men desværre har der været skiftet kryds i midten og det er ikke lavet helt godt. Der er ikke slør i krydset, men det er blevet svejst i og hærdet derefter. Og ikke presset i som det skulle have været. Det er ikke til at lave om uden at man risikere at ødelægge standse værktøjet og så skal jeg finde en ny kardan.

    Trækakslerne blev også kontroleret og de var ok.

    Skulle få kardanen inden påske.

    Fed påske
     
  9. mede

    mede Member

    Joined:
    9 Marts 2007
    Indlæg:
    773
    Likes Received:
    2
    Trophy Points:
    18
    Location:
    Tikøb/Nordsjælland
    Ratings:
    +3 / 0
    Min bil::
    W124 260E Sportline
    Km:
    402000
    Årgang:
    1990
    Bil nr. 2:
    Toyota Yaris
    Bil nr. 2 Km:
    157000
    Bil nr. 2 Årgang:
    1999
    Jeg har ellers dårlige efaringer med skæve dæk ,jeg havde en BMW som havde samme problemer som dine ,jeg kom af med problemet da jeg skiftede dæk ,havde ellers fået kardanen afbalanceret med uden held
     
  10. Morten Bech

    Morten Bech Member

    Joined:
    23 Marts 2007
    Indlæg:
    554
    Likes Received:
    1
    Trophy Points:
    18
    Ratings:
    +1 / 0
    Har monteret den ny afbalanceret kardan incl nye hardyskiver. Vibrationerne er meget reduceret, umidelbart kun mærkbare ved ca 70 km/t. De vibrationer virker til at komme forfra ved gearkassen. Det bagerste ophæng på gearkassen virker lidt blødt (har vist fået lidt hyd. olie fra en utæthed på gearkassen). Hvis jeg løfter geargassen lidt med en donkraft ændre vibrationerene sig. Så jeg prøver også med et nyt ophæng. Skal dog lige lave service på gearkassen først.
     
  11. flychr

    flychr Active Member

    Joined:
    4 Januar 2007
    Indlæg:
    1,681
    Likes Received:
    21
    Trophy Points:
    38
    Location:
    solrød strand
    Ratings:
    +22 / 0
    Min bil::
    w202 c200
    Km:
    205000
    Årgang:
    1996
    Bil nr. 2:
    230te
    Bil nr. 2 Km:
    360000
    Bil nr. 2 Årgang:
    1990
    Hej
    godt du er på rette vej med fejl finding :D Husk også at shecke
    motor ophæng.
    Christian
     
  12. Morten Bech

    Morten Bech Member

    Joined:
    23 Marts 2007
    Indlæg:
    554
    Likes Received:
    1
    Trophy Points:
    18
    Ratings:
    +1 / 0
    Motor ophængene ser fine ud, men må finde ud af om man kan måle om de er blevet flade.

    Så fik jeg samlet hele bilen og kørt en tur. Vibrationerne er meget mindre end før, men er der stadig lidt ved 70-80 km/t. Køber et nyt gearkasseophæng i løbet af ugen og ser om det hjælper. Og mens jeg laver service på gearkassen (skal laves for hver 30tkm fandt jeg ud af) kigger jeg lige converteren efter for skader/tectyl rester eller manglende balanceklods(hvis der skal sidde en)
     
  13. Morten Bech

    Morten Bech Member

    Joined:
    23 Marts 2007
    Indlæg:
    554
    Likes Received:
    1
    Trophy Points:
    18
    Ratings:
    +1 / 0
    Har nu kørt et par dage i bilen og vibrationerne er stadig nogenlunde de samme. Men der er ca 50% mindre. Det virker som at vibrationerne ikke kom fra kardanen, men den ubalance der var i kardanen forstærkede vib.
     
  14. mede

    mede Member

    Joined:
    9 Marts 2007
    Indlæg:
    773
    Likes Received:
    2
    Trophy Points:
    18
    Location:
    Tikøb/Nordsjælland
    Ratings:
    +3 / 0
    Min bil::
    W124 260E Sportline
    Km:
    402000
    Årgang:
    1990
    Bil nr. 2:
    Toyota Yaris
    Bil nr. 2 Km:
    157000
    Bil nr. 2 Årgang:
    1999
    Som jeg skrev før ,havde jeg en BMW ,som havde det samme problem som din,jeg skiftede alt ud ,tilsidst var det kun hjulene tilbage og det viste sig at dækene var skæve ,OK det kostede mig lidt penge men så fandt jeg også frem til problemet
     
  15. TØT722

    TØT722 New Member

    Joined:
    9 Januar 2007
    Indlæg:
    146
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Location:
    Tølløse
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    w124 E250TD
    Km:
    764000
    Årgang:
    1995
    Bil nr. 2:
    YAMAHA FJ1200
    Bil nr. 2 Km:
    0
    Hej Morten

    Det lyder måske dumt, men har du prøvet at afbalancerer hjulene. I afbalancerigsmaskinen kan de jo også checke om hjulene er skæve. :|
     
  16. mede

    mede Member

    Joined:
    9 Marts 2007
    Indlæg:
    773
    Likes Received:
    2
    Trophy Points:
    18
    Location:
    Tikøb/Nordsjælland
    Ratings:
    +3 / 0
    Min bil::
    W124 260E Sportline
    Km:
    402000
    Årgang:
    1990
    Bil nr. 2:
    Toyota Yaris
    Bil nr. 2 Km:
    157000
    Bil nr. 2 Årgang:
    1999
    Hjulene er afbalanceret,men er ovale,dvs,de får bilen til at hoppe når man kører
     
  17. Morten Bech

    Morten Bech Member

    Joined:
    23 Marts 2007
    Indlæg:
    554
    Likes Received:
    1
    Trophy Points:
    18
    Ratings:
    +1 / 0
    Fik lavet service på gearkassen med nyt filter og ny olie (incl converter), samt skiftet gearkasseophænget. Det blev vibrationerne bare værre af

    Gearkasse olien var meget brun og lugtede lidt af skosværte, som ofte er et tegn på at den skal skiftes. Den skifter også meget bedre og blødere nu.
    Nu er vib. ex mærkbare ved 50 km/t og øger med det samme hvis jeg træder speederen ned. Så det kunne tyde på at er er noget galt i gearkassen/converteren.
    Alt er lavet med org. MB dele, MB olie og efter org. MB servicemanual. Så jeg er sikker på at jeg ikke har glemt noget.

    Jeg bemærkede at udstødningen ikke var monteret helt korrekt. Forrøret lige efter udst. manifolden støder på et af rørene op til oliekøleren(aut.g). Samt et beslag på gearkassen der støtter udstødningen mangler nogle gummi skiver og var spændt alt for hårdt sammen.

    Har ikke lige 'tid' til at prøve at sætte en ny gearkasse på. Så jeg starter med at kontrolere (igen) motor ophæng og motor støddæmpere, samt om motoren skulle ligge 'skævt' på en eller anden måde. Piller nok også udst. ophænget af på gearkassen for at se om det ændre vib.
     
  18. Finn

    Finn New Member

    Joined:
    9 Juli 2007
    Indlæg:
    6
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    1
    Location:
    Greve
    Ratings:
    +0 / 0
    Larshd,

    Du har sikkert allerede fået løst dit problem med rystelserne i rattet og med uro i forvognen.

    Hvis ikke ville jeg prøve at undersøge hjælpestyrearmsbøsningen. Den sidder i højre side og støtter styretøjet. Hvis bøsningen har slør får man præcis de symptomer du har. Den skal spændes meget hårdt sammen før det ikke er slør.
    Det giver en markant mere rolig bil på motorvejen. Og ratrysterne går også væk.

    Med venlig hilsen
    Finn
     
  19. Trolden

    Trolden New Member

    Joined:
    12 Juli 2007
    Indlæg:
    16
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Location:
    århus
    Ratings:
    +0 / 0
    hey...
    jeg tror at jeg har de samme problemer...
    den ryster lidt ved ca 80 og 130, og den trak altid lidt til siden selvom at den er sporet...
    + den er sidevindsfølsom
    jeg skal have skiftet gummibøsningerne da de er væk, og et motorophæng, det kan være at du har provokeret dit motorophæng lidt da du fik renoveret din gearkasse?!
     

Del denne side