Mercedes Træf NordFyn 6.-7. September 2024   Information - Tilmeldte biler

Se billeder & video og snik snak fra afholdte arrangementer og træf. Klik her

  1. Denne side bruger cookies. Ved af fortsætte med at bruge dette websted, accepterer du vores brug af cookies. Learn More.

300D aut. vil ikke bakke.. glider

Emne i 'Automatgear' startet af eigilck, 25 November 2006.

  1. uffe

    uffe Active Member

    Joined:
    31 August 2006
    Indlæg:
    1,636
    Likes Received:
    22
    Trophy Points:
    38
    Location:
    holbæk
    Ratings:
    +26 / 0
    Min bil::
    E211 320 CDI 3.2 AMG
    Km:
    457000
    Årgang:
    2003
    Bil nr. 2:
    W124 300 E-24
    Bil nr. 2 Km:
    324600
    Bil nr. 2 Årgang:
    1990
    efter min overbrvistning starte alle w124 i 2 gear vis man trykke let på gasen.
    men derimod trykke med gasen helt i bund og aktiver knappe i bunde under gas pedalen gå den ned i 1 gear og så er det fremaf :?

    der er jo ikke behov for at starte i 1 gear ved nomal kørsel

    jeg hade den gammel hvor jeg hade træk på og kørte jeg med tung læs ( 1900 kg) starte den også i 1 gear
     
  2. uffe

    uffe Active Member

    Joined:
    31 August 2006
    Indlæg:
    1,636
    Likes Received:
    22
    Trophy Points:
    38
    Location:
    holbæk
    Ratings:
    +26 / 0
    Min bil::
    E211 320 CDI 3.2 AMG
    Km:
    457000
    Årgang:
    2003
    Bil nr. 2:
    W124 300 E-24
    Bil nr. 2 Km:
    324600
    Bil nr. 2 Årgang:
    1990
    efter min overbrvistning starte alle w124 i 2 gear vis man trykke let på gasen.
    men derimod trykke med gasen helt i bund og aktiver knappe i bunde under gas pedalen gå den ned i 1 gear og så er det fremaf :?

    der er jo ikke behov for at starte i 1 gear ved nomal kørsel

    jeg hade den gammel hvor jeg hade træk på og kørte jeg med tung læs ( 1900 kg) starte den også i 1 gear
     
  3. Henrik L.

    Henrik L. Member

    Joined:
    3 September 2006
    Indlæg:
    498
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    16
    Location:
    2770 Kastrup
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    A4 Allroad 3,0 TDI
    Km:
    45000
    Årgang:
    2013
    Bil nr. 2:
    Polo
    Bil nr. 2 Km:
    5000
    Bil nr. 2 Årgang:
    2016
    Hej Uffe.

    :?: :?: :?: :?: :?: :?: :?: :?: :?: :?: :?: :?: :?: :?: :?: :?: :?:

    Hvis jeg forstår dig rigtigt, så er du overbevist om at det der står i den originale instruktionsbog ikke er rigtigt.

    :?: :?: :?: :?: :?: :?: :?: :?: :?: :?: :?: :?: :?: :?: :?: :?: :?:

    :oops: :oops: Eller er det mig der misforstår hvad du mener :oops: :oops:
     
  4. uffe

    uffe Active Member

    Joined:
    31 August 2006
    Indlæg:
    1,636
    Likes Received:
    22
    Trophy Points:
    38
    Location:
    holbæk
    Ratings:
    +26 / 0
    Min bil::
    E211 320 CDI 3.2 AMG
    Km:
    457000
    Årgang:
    2003
    Bil nr. 2:
    W124 300 E-24
    Bil nr. 2 Km:
    324600
    Bil nr. 2 Årgang:
    1990
    hej henrik

    jeg har ikke læst den originale instruktionsbog endnu :shock:

    det gå jo meget godt uden :oops:

    men ønsker mig en engang for hygges skyld
     
  5. Henrik L.

    Henrik L. Member

    Joined:
    3 September 2006
    Indlæg:
    498
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    16
    Location:
    2770 Kastrup
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    A4 Allroad 3,0 TDI
    Km:
    45000
    Årgang:
    2013
    Bil nr. 2:
    Polo
    Bil nr. 2 Km:
    5000
    Bil nr. 2 Årgang:
    2016
    Hej Alle.

    Spurgte lige Nicki på en anden tråd (kontakt under gaspedal) om hans ''TDer'' startede i 2. gear. Det gør den, så det er ens på begge biltyper :D
     
  6. uffe

    uffe Active Member

    Joined:
    31 August 2006
    Indlæg:
    1,636
    Likes Received:
    22
    Trophy Points:
    38
    Location:
    holbæk
    Ratings:
    +26 / 0
    Min bil::
    E211 320 CDI 3.2 AMG
    Km:
    457000
    Årgang:
    2003
    Bil nr. 2:
    W124 300 E-24
    Bil nr. 2 Km:
    324600
    Bil nr. 2 Årgang:
    1990
    ja så skulle den ged også være barberet............igen 8)
     
  7. Frank

    Frank New Member

    Joined:
    16 September 2006
    Indlæg:
    369
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Location:
    Tårnby
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    W211
    Km:
    83500
    Årgang:
    2004
    Bil nr. 2:
    W169
    Bil nr. 2 Km:
    45000
    Bil nr. 2 Årgang:
    2007
    1st gear

    Hej :D :idea:

    Jeg er ret sikker på at min 300D turbo altid starter i 1st gear, og jeg trykker ikke kickdown knappen ned når jeg starter.

    Grunden til det tror jeg er fordi motoren har sit max Nm ved 2400 omdrejninger pga. turboen sætter kraftigt :p ind der.

    Hvis den startede i 2nd gear ville turboen jo ikke blive brugt særligt meget, pga. de lave omdrejninger.
     
  8. uffe

    uffe Active Member

    Joined:
    31 August 2006
    Indlæg:
    1,636
    Likes Received:
    22
    Trophy Points:
    38
    Location:
    holbæk
    Ratings:
    +26 / 0
    Min bil::
    E211 320 CDI 3.2 AMG
    Km:
    457000
    Årgang:
    2003
    Bil nr. 2:
    W124 300 E-24
    Bil nr. 2 Km:
    324600
    Bil nr. 2 Årgang:
    1990
    hej frank

    den tro jeg ikke holde vand i rette :shock:
     
  9. Nicki

    Nicki New Member

    Joined:
    30 November 2006
    Indlæg:
    13
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Location:
    Randers
    Ratings:
    +0 / 0
    Hej med jer!

    Det skal lige siges at når den skifter fra 2. til 1. ved opstart, er kontakten under speederen IKKE aktiveret.

    Mvh
    Nicki
     
  10. Frank

    Frank New Member

    Joined:
    16 September 2006
    Indlæg:
    369
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Location:
    Tårnby
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    W211
    Km:
    83500
    Årgang:
    2004
    Bil nr. 2:
    W169
    Bil nr. 2 Km:
    45000
    Bil nr. 2 Årgang:
    2007
    Hej Henrik L

    Du har også en 300D turbo, hvad gear starter den i :?: :?:
     
  11. Henrik L.

    Henrik L. Member

    Joined:
    3 September 2006
    Indlæg:
    498
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    16
    Location:
    2770 Kastrup
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    A4 Allroad 3,0 TDI
    Km:
    45000
    Årgang:
    2013
    Bil nr. 2:
    Polo
    Bil nr. 2 Km:
    5000
    Bil nr. 2 Årgang:
    2016
    Hej Frank Uffe og alle andre.

    En gang til.

    Alle Turbodiesler starter i 1. gear. Min gør det, Frank´s gør det, og Sunes´s gør det. Helt som de skal iflg. instruktionsbogen side 60.
    (Jeg har selv kørt en del i alle 3 biler, alle 300 Turbodiesler)

    Det jeg var i tvivl om højere oppe var om også stc.car modeller ( kaldet ''TD''modeller) også havde denne funktion. Det har de iflg Nicki som selv har sådan en 250TD UDEN turbo.

    Alle 200D / 250D / 300D Starter i 2. gear.
    Alle 200TD / 250TD / 300TD. Starter i 2. gear.

    Det er her jeg tror at misforståelsen opstår. Der hvor jeg skriver ''TD'' menes stc.car, og ikke forkortelsen for Turbodiesel.
     
  12. BRABUS

    BRABUS Well-Known Member

    Joined:
    30 Juni 2007
    Indlæg:
    9,440
    Likes Received:
    33
    Trophy Points:
    48
    Location:
    Sjælland
    Ratings:
    +36 / 0
    Min bil::
    W124 BRABUS 3.6-24
    Km:
    188
    Årgang:
    1991
    Bil nr. 2:
    VW Lupo 1.2 3L
    Bil nr. 2 Km:
    150
    Bil nr. 2 Årgang:
    2005
    Jeg har lidt at tilføje :)

    Nu er det sådan at inertien også har inflydelse på om den skifter ned i gear.
    Faktisk så vil også benzin modeller starte i 1 gear uden at kick down knappen i bunden er trykket ned hvis man udnøtter inertien.

    Og lad mig forklare hvad der menes med inerti.
    Det er måden og hurtighedden hvorpå du trykker speederen ned.

    Hvis i prøver at klampe speederen i bund så hurtigt i kan fra stilstand uden at komme til at trykker på knappen. (Er ikke så svært som det lyder)
    Så fortæller man motoren at det skal gå stærkt lige nu og her og det får også bilen til at starte i 1 gear også.

    MEN den vil geare meget hurtigt op til 2 gear fordi den kan se man ikke har så travlt at kickdown er aktiveret.

    På en 300E-24 så skifter den til 1 gear på denne måde og det samme på andre w124er.
    Men hvis man har en omskifter knap til "E" economy og "S" standart så virker det kun i stilling "S" standart. (og ikke sport som nogle tror det står for)

    Her efter vil bilen hvis man stadig har speederen i bund uden at aktivere kickdown skifte til 2 gear ved ca halv Max af omdrejnignerne. i mit tilfælde ved 3500omd ud af de 7000 omd den kan tage.

    Dette har jeg fået bekraftet af en som arbejder ved Bosch der selv har en w124 230E og har rimeligt stort kendskab til det elektriske styring osv på bilen.
    Han siger altså at det også har indflydelse hvor stor inerti man bruger ved speeder tryk. Dette har jeg kunne bekrafte.
     

Del denne side