Mercedes Træf NordFyn 6.-7. September 2024   Information - Tilmeldte biler

Se billeder & video og snik snak fra afholdte arrangementer og træf. Klik her

Total afladning - OPDATERING.

Emne i 'El-system' startet af bachko74, 11 Januar 2011.

  1. bachko74

    bachko74 New Member

    Joined:
    3 August 2010
    Indlæg:
    497
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Location:
    Vendsyssel
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    S240
    Km:
    148000
    Årgang:
    2001
    Bil nr. 2:
    XV 1100 Virago (mc)
    Bil nr. 2 Km:
    56000
    Bil nr. 2 Årgang:
    1993
    Hej alle MB venner.
    Jeg har virkelig brug for hjælp!!!
    Som overskriften siger, er mit batteri blevet totalt afladet i løbet af natten :angry:
    Jeg har tidligere tappet alt strømmen af, fordi jeg druknede den (ja, jeg er et fjols :mrgreen: ) jeg har så på opfordring af Brabus, købt en Ctek oplader, som fik det helt op og stå 8)
    Men nu er det da helt galt! I følge laderen kan det godt modtage strøm (det står til opladning lige nu) men kan det være så ødelagt, at generatoren ikke kan lade på det?
    Jeg opdagede at mit OVP-relæ var vådt inde underklappen, og der var en underlig skum på låget!!!! Kan et defekt OVP-relæ være skyld i en total afladning?
    Det skal lige siges, at jeg har det gamle OVP-relæ med 1 sikring.

    Igår da vi var ude at handle, var den noget død i det da jeg drejede nøglen, men startede dog fint. Ja og så nu her, var det knap nok strøm til loftslampen!!!

    Jeg har ikke rørt ved noget, andet end tage batteriet ud, lade det op, og sætte det i igen. Jeg har desværre ikke mulighed for at lade på det, mens det sidder i bilen.
    HJÆÆÆÆÆÆÆLP!!!!!
    Er vi ude i et nyt batteri (det er helt nyt, men grundet fjolset som skulle drukne den har det lidt noget overlast) eller et OVP-relæ eller ny generator eller???
     
  2. Bendix

    Bendix Well-Known Member

    Joined:
    22 Januar 2007
    Indlæg:
    4,470
    Likes Received:
    50
    Trophy Points:
    48
    Location:
    Nordsjælland
    Ratings:
    +60 / 1
    Min bil::
    w124 E420
    Km:
    225
    Årgang:
    1994
    Bil nr. 2:
    A207 E250
    Bil nr. 2 Km:
    185
    Bil nr. 2 Årgang:
    2011
    Re: Total afladning - HJÆÆÆÆLP!

    Ved ikke om det er årsagen, men det er mange gange nævnt, at det gamle OVP-relæ (m/en sikring) bør skiftes forebyggende, selv om man ikke oplever fejl, for det kan pludselig give en masse små-bøvl rundt omkring. Mig bekendt koster det under kr. 200,- så mon ikke det var en god start.

    Med hensyn til batteriet, kan det vist godt falde sammen, specielt hvis det har været helt afladet, men mon ikke OVP-relæet også kan have indflydelse på generatorens lade-funktion, sikkert, men der kommer sikkert nogle elektronik-nørder på om lidt, så kan du få en bedre forklaring - det kan så være en kort, lang eller Brabus-udgave. :lol:

    Ellers søg lidt her på forum, der har inden for den seneste tid været flere indlæg vedr. afladning, måske nogle af dem rammer dig.


    Bendix
     
  3. Lasse68

    Lasse68 New Member

    Joined:
    8 Januar 2009
    Indlæg:
    1,171
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Location:
    Ishøj
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    260E Aut.
    Km:
    125000
    Årgang:
    1988
    Bil nr. 2:
    FORD focus 2.0 Ghia
    Bil nr. 2 Km:
    207000
    Bil nr. 2 Årgang:
    2000
    Re: Total afladning - HJÆÆÆÆLP!

    Ole for h......
    Du har siddet søvnløs utallige nætter med firkantede øjne foran skærmen og labbet alle gode råd på 124forum.dk i dig. Alligevel kører du stadig rundt med det gamle lorterelæ ( sorry ) :cry:

    Kan du så få skiftet til det nye ( jeg checker så lige mit eget når jeg kommer hjem )

    Vi må lige få BRABUS på banen (igen)

    Hvis du kommer op på ca 13 volt med motoren startet, skulle din generator virke fint. På med et multimeter.
     
  4. bachko74

    bachko74 New Member

    Joined:
    3 August 2010
    Indlæg:
    497
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Location:
    Vendsyssel
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    S240
    Km:
    148000
    Årgang:
    2001
    Bil nr. 2:
    XV 1100 Virago (mc)
    Bil nr. 2 Km:
    56000
    Bil nr. 2 Årgang:
    1993
    Re: Total afladning - HJÆÆÆÆLP!

    Hehehe.... ved det godt :oopsbig: men at det kommer så pludseligt, er noget af en gåde ;clue for mig i hvert fald.
    - og så må jeg hellere få købt det multimeter :idea:
    Har det noget at sige, om OVP-relæet er brugt? Kan se Gørløse ikke har ny på lager, men brugte?
     
  5. bachko74

    bachko74 New Member

    Joined:
    3 August 2010
    Indlæg:
    497
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Location:
    Vendsyssel
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    S240
    Km:
    148000
    Årgang:
    2001
    Bil nr. 2:
    XV 1100 Virago (mc)
    Bil nr. 2 Km:
    56000
    Bil nr. 2 Årgang:
    1993
    Re: Total afladning - HJÆÆÆÆLP!

    Så er der bestilt spritnyt OVP-relæ med 2 sikringer 8)
    Nå, men vil dog stadig meget gerne have nogle indput på min afladning ;)
    Kan lige som info sige, at min nyindkøbte Ctek lader, skulle kunne registrere om batteriet overhovedet kan lades på, og den går fint igang med at lade, så umiddelbart tror jeg ikke batteriet er problemet, ikke med laderen tilsluttet :oops: men om det kan være ødelagt alligevel, således generatoren ikke kan lade på det, ja det er lidt det (tror jeg) jeg søger svar på.

    Jeg ved jo egentligt ikke, om jeg har haft en decideret afladning, eller om batteriet er klappet sammen eller noget helt andet, så som OVP.... Batteriet blev jo for nyligt ladet op, indtil laderen gik over på vedligeholdelsesladning, men har bilen ikke kunne lade på det siden, er det jo logisk nok, at jeg ikke har strøm efter nogle dage. Damn jeg mangler det forbandede multimeter lige nu.....

    Er der en med et multimeter, der evt. kunne kigge forbi Hjørring i aften til en kop kaffe????
     
  6. Sorens2

    Sorens2 New Member

    Joined:
    24 Juli 2007
    Indlæg:
    186
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Location:
    Ribe
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    w124 E320
    Km:
    267000
    Årgang:
    1994
    Bil nr. 2:
    MNR VortX ZX12R
    Bil nr. 2 Km:
    3100
    Bil nr. 2 Årgang:
    2009
    Re: Total afladning - HJÆÆÆÆLP!

    Jeg har 323 km til Hjørring.....såe.

    Men ja, find en med et multimeter og en der forstår at bruge det.
    Så er du godt hjulpet.
    Evt. med et tang amperemeter også.

    Søren S2
     
  7. BRABUS

    BRABUS Well-Known Member

    Joined:
    30 Juni 2007
    Indlæg:
    9,441
    Likes Received:
    33
    Trophy Points:
    48
    Location:
    Sjælland
    Ratings:
    +36 / 0
    Min bil::
    W124 BRABUS 3.6-24
    Km:
    188
    Årgang:
    1991
    Bil nr. 2:
    VW Lupo 1.2 3L
    Bil nr. 2 Km:
    150
    Bil nr. 2 Årgang:
    2005
    Re: Total afladning - HJÆÆÆÆLP!

    HUsk nu på at du ikek kan lade dit batteri op hvis det har været helt afladet til 0 Volt.
    Så vil du med generatoren kun få ladt en overflade spædning på 8) og den vil netop ikek holde til andet end et par starter osv.

    Når det har været helt nede, så skal du faktisk lade din C-Tek lader tage sig kærligt af det og lade det være helt indti lden siger det nu er ok 8)
    Kan sagtens tage over 24 Timer når det har været helt nede.

    C-Tek laderen kan nemlig godt få gang i et ellers meget slidt/fladt batteri på de nmåde den lader.

    Så bare på med laderen og se hvad der sker.

    Men det er klart at hvis du har en strøm tyv i dit OVP relæ, lyder meget sandsynligt når der er vand herved og med det saltindhold vi har fra opsprøjtet fra foran kørende biler "salt på vejene" så blvier det en meget hurtig strømtyv da saltvand er god til at lede strøm ved selv 12 volt, og når du siger det ligefrem skummer :shock: jow jow, jeg ville ikke tøve 2 sek. men du har jo også fået bestilt en ny forbedret udgave, så det er jo fint nok.

    Så oplad batteri med C-Tek og i med nyt OVP relæ, så tror jeg faktisk du er kørende igen uden problemmer 8)

    Afladnignen kan da også være andet steds, men historien visualisere meget godt at der ertale om en lille fest nede omkring OVP relæet :D
     
  8. BRABUS

    BRABUS Well-Known Member

    Joined:
    30 Juni 2007
    Indlæg:
    9,441
    Likes Received:
    33
    Trophy Points:
    48
    Location:
    Sjælland
    Ratings:
    +36 / 0
    Min bil::
    W124 BRABUS 3.6-24
    Km:
    188
    Årgang:
    1991
    Bil nr. 2:
    VW Lupo 1.2 3L
    Bil nr. 2 Km:
    150
    Bil nr. 2 Årgang:
    2005
    Re: Total afladning - HJÆÆÆÆLP!

    Søren har du nogen sinde prøvet at smide et tang ampere meter på?
    Det kan godt forvirre selv den kvikkeste mekanikker :lol:

    Jeg prøvede engang med et analogt, det slog flittigt ud til begge sider, både negativt og positivt, frem og tilbage op og ned. :lol: jeg stor lige et øjeblik og tænke WTF. :mrgreen:
     
  9. bachko74

    bachko74 New Member

    Joined:
    3 August 2010
    Indlæg:
    497
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Location:
    Vendsyssel
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    S240
    Km:
    148000
    Årgang:
    2001
    Bil nr. 2:
    XV 1100 Virago (mc)
    Bil nr. 2 Km:
    56000
    Bil nr. 2 Årgang:
    1993
    Re: Total afladning - HJÆÆÆÆLP!

    Endnu engang mange tak for hjælp 8)
    Jeg lader Ctek'en klare batteriet (skal godt bruge den i morgen, men så må laderen på igen, når jeg kommer hjem) og så på med det nye relæ når det kommer torsdag.
    Smider lige en opdatering, når det hele er kommet på igen.
    Men igen igen igen igen igen igen igen igen igen igen MANGE tak :mrgreen:
     
  10. Sorens2

    Sorens2 New Member

    Joined:
    24 Juli 2007
    Indlæg:
    186
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Location:
    Ribe
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    w124 E320
    Km:
    267000
    Årgang:
    1994
    Bil nr. 2:
    MNR VortX ZX12R
    Bil nr. 2 Km:
    3100
    Bil nr. 2 Årgang:
    2009
    Re: Total afladning - HJÆÆÆÆLP!

    Nu er jeg industrielektriker og jeg har brugt en del timer med mit dejlige tang Ameter.
    Den og så et multimeter så plejer jeg at være i nogenlunde form.

    Søren S2
     
  11. Christian K

    Christian K New Member

    Joined:
    13 Februar 2009
    Indlæg:
    65
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Location:
    Helsinge
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    w124 230E aut
    Km:
    276000
    Årgang:
    1992
    Bil nr. 2 Årgang:
    0
    Re: Total afladning - HJÆÆÆÆLP!

    du snakker om, at den aflader uden noget er tændt, så det er selvfølgelig slet ikke det har noget med det jeg beskriver at gøre, bare en tanke :
    jeg bøvlede med en seriøs strømtyv sidst vinter. for det meste døde bilen under tomgang eller endnu værre under langsom kørsel (brugte mere end den kunne lade), det viste sig at strømtyven var en defekt 'brødrister' - ved ikke hvad det korrekte navn er for enheden, men det er en varmeenhed under motorblokken der angiveligt skulle fyre nogle seriøse watt af for at varme olien i blokken op, så motoren ikke slides unødigt, angiveligt en god funktion hvis man har MB i østrig og Schweitz, hvor der ofte er rigtig koldt. Der sidder således et stik på siden af blokken, som man med lidt lys og snilde kan nå med hånden, og som man simpelthen kan trække ud og lade dingle, så bruger 'brødristeren' ikke strøm og slet ikke unødigt meget hvis den er defekt. Dette gjorde jeg ihvertfald og siden har der ikke været det mindste strømproblem. Nu ved jeg så ikke om din model har den funktion eller om det overhovede er det.. som sagt bare en tanke, håber ikke jeg forvirrer.
     
  12. BRABUS

    BRABUS Well-Known Member

    Joined:
    30 Juni 2007
    Indlæg:
    9,441
    Likes Received:
    33
    Trophy Points:
    48
    Location:
    Sjælland
    Ratings:
    +36 / 0
    Min bil::
    W124 BRABUS 3.6-24
    Km:
    188
    Årgang:
    1991
    Bil nr. 2:
    VW Lupo 1.2 3L
    Bil nr. 2 Km:
    150
    Bil nr. 2 Årgang:
    2005
    Re: Total afladning - HJÆÆÆÆLP!

    Ja, jeg er sikekr på at dit tang ampere meter havde givet op på min bil, på det tidspunkt hvor jeg målte på den vel go mærke :lol: man forventer jo at måle et konstant nivaue ikke sandt :D men når nålen så står og svinger mellem plus 10A og minus 10A med en frekvens på ca. ½ sek. så tænker man jo der er noget galt :lol:

    Det var der så også kan man sige, der var gået en diode bro i generatoren 8)

    Så lader den sådan lidt i begge retninger sjovt nok :p

    Men jeg har også selv arbejdet testmand på store 3 faset strømforsyninger til kæmpe magneter med stjerne opbygget trafoer osv. så jeg har også målt en hel del på det skidt.
    Er jo selv udlært Elektronik Teknikker, men man ser nogle sjove ting en gnag imellem jo :D
     
  13. bachko74

    bachko74 New Member

    Joined:
    3 August 2010
    Indlæg:
    497
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Location:
    Vendsyssel
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    S240
    Km:
    148000
    Årgang:
    2001
    Bil nr. 2:
    XV 1100 Virago (mc)
    Bil nr. 2 Km:
    56000
    Bil nr. 2 Årgang:
    1993
    Re: Total afladning - HJÆÆÆÆLP!

    Ja der kunne jo ikke ske noget ved at kigge om jeg har sådan en anordning.
    Hvilken side sidder det stik i? Førersiden eller passagersiden?
    Kunne du evt. smide et billede af den ind?
    Har selv døjet og døjer med, at den går ud under tomgang og langsom kørsel, når den er driftsvarm (pisse ubehageligt), men jeg har afhjulpet det med at tage stikket på koldstartsdysen :mrgreen: Det problem eller hvad man nu skal kalde det, for det gør ikke noget til dagligt, at jeg ikke har koldstartsdysen sat til, helle rikke med de temp. vi har nu, har jeg haft i 2-3 mdr. mens det med strømtabet kom tirsdag :shock:
     
  14. Bendix

    Bendix Well-Known Member

    Joined:
    22 Januar 2007
    Indlæg:
    4,470
    Likes Received:
    50
    Trophy Points:
    48
    Location:
    Nordsjælland
    Ratings:
    +60 / 1
    Min bil::
    w124 E420
    Km:
    225
    Årgang:
    1994
    Bil nr. 2:
    A207 E250
    Bil nr. 2 Km:
    185
    Bil nr. 2 Årgang:
    2011
    Re: Total afladning - HJÆÆÆÆLP!

    Jeg har ikke selv erfaringen, men har læst en del indlæg fra frustrerede stjernekørere med nogenlunde samme symptomer som din. Og jeg har sådan på fornemmelsen, at når du får monteret det nye OVP-relæ, så vil du ærgre dig over, at du ikke gjorde det for længe siden.

    Så på med relæet, og demonter øvrige cowboy-tricks du har, så tror jeg, at du er godt på vej igen.


    Bendix
     
  15. Christian K

    Christian K New Member

    Joined:
    13 Februar 2009
    Indlæg:
    65
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Location:
    Helsinge
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    w124 230E aut
    Km:
    276000
    Årgang:
    1992
    Bil nr. 2 Årgang:
    0
    Re: Total afladning - HJÆÆÆÆLP!

    Hvis du iøvrigt stadig har problemer med at den går ud i tomgang og langsom kørsel, ikke pga strømmangel, men af andre årsager, så prøv med würth additiv i benzintanken, den renser godt op i skidt i systemet og kan være løsningen på netop det. Den koster vist 70kr:
    viewtopic.php?f=25&t=4845
     
  16. Christian K

    Christian K New Member

    Joined:
    13 Februar 2009
    Indlæg:
    65
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Location:
    Helsinge
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    w124 230E aut
    Km:
    276000
    Årgang:
    1992
    Bil nr. 2 Årgang:
    0
    Re: Total afladning - HJÆÆÆÆLP!

    Førersiden, her er billeder..
     

    Attached Files:

  17. bachko74

    bachko74 New Member

    Joined:
    3 August 2010
    Indlæg:
    497
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Location:
    Vendsyssel
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    S240
    Km:
    148000
    Årgang:
    2001
    Bil nr. 2:
    XV 1100 Virago (mc)
    Bil nr. 2 Km:
    56000
    Bil nr. 2 Årgang:
    1993
    Re: Total afladning - HJÆÆÆÆLP!

    Hehe, ja jeg tror nu også jeg vil ærgre mig, men nu er det nye OVP-relæ kommet på, så nu håber jeg dæleme det hele er ok :-D
    Mht. "cowboy-tricks" så skal jeg jo lige finde dem først :oops: men jeg vil da prøve at sætte min koldstartsdyse til igen, lige om et par dage :oh: når jeg har set, at den kan holde strøm 8)

    @Christian:
    Tak for billederne 8) vil da lige se om jeg har sådan en. (Hmm er noget misundelig på dit motorrum, det ser noget renere og nyere ud end mit :mrgreen: )
    Den har næsten lige fået en omgang Bell-Add til at rense systemet, og det har da hjulpet på, at den går noget bedre, dog ikke længere pr/l, men det mener fruen har noget med en eller anden højrefod at gøre cute
     
  18. Guldsmeden

    Guldsmeden Active Member

    Joined:
    27 November 2006
    Indlæg:
    2,026
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    36
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    na
    Km:
    0
    Årgang:
    00
    Bil nr. 2:
    na
    Bil nr. 2 Km:
    0
    Bil nr. 2 Årgang:
    0
    Re: Total afladning - HJÆÆÆÆLP!

    Har du elruder ?

    Det er før set, at en defekt kontakt kan blive ved med at ville rulle et lukket vindue op.
     
  19. bachko74

    bachko74 New Member

    Joined:
    3 August 2010
    Indlæg:
    497
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Location:
    Vendsyssel
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    S240
    Km:
    148000
    Årgang:
    2001
    Bil nr. 2:
    XV 1100 Virago (mc)
    Bil nr. 2 Km:
    56000
    Bil nr. 2 Årgang:
    1993
    Re: Total afladning - HJÆÆÆÆLP! nu med nyt OVP-relæ :)

    Nåhh, jo jeg har 4 elruder, sædevarme (som godt nok ikke giver varme i førersiden) og lidt andet hurlumhej såsom eftermonteret kørelys, som er sat på tågelygterne. Eftermonteret fjernbetjening til centrallåsen, alarm, som er frakoblet og sikkert noget mere. Så lidt har jeg da :mrgreen: der har dog ikke været problemer med noget af det, endnu! Ved godt det ikke er helt ensbetydende med, at der ikke er noget galt med noget af det nu :oops:
     
  20. Bendix

    Bendix Well-Known Member

    Joined:
    22 Januar 2007
    Indlæg:
    4,470
    Likes Received:
    50
    Trophy Points:
    48
    Location:
    Nordsjælland
    Ratings:
    +60 / 1
    Min bil::
    w124 E420
    Km:
    225
    Årgang:
    1994
    Bil nr. 2:
    A207 E250
    Bil nr. 2 Km:
    185
    Bil nr. 2 Årgang:
    2011
    Re: Total afladning - HJÆÆÆÆLP! nu med nyt OVP-relæ :)

    Som altid: En løsning af gangen, så test om det har afhjulpet, før du går igang med en ny løsning. Ellers aner man ikke, hvad der gør evt. forskelle.

    Bendix
     

Del denne side