Mercedes Træf NordFyn 6.-7. September 2024   Information - Tilmeldte biler

Se billeder & video og snik snak fra afholdte arrangementer og træf. Klik her

Vinterdæk, hvornår?

Emne i 'Dæk & Fælge' startet af Bendix, 9 November 2010.

  1. Bendix

    Bendix Well-Known Member

    Joined:
    22 Januar 2007
    Indlæg:
    4,470
    Likes Received:
    50
    Trophy Points:
    48
    Location:
    Nordsjælland
    Ratings:
    +60 / 1
    Min bil::
    w124 E420
    Km:
    225
    Årgang:
    1994
    Bil nr. 2:
    A207 E250
    Bil nr. 2 Km:
    185
    Bil nr. 2 Årgang:
    2011
    Det undrer mig lidt, at den fast tilbagevendende diskussion om hvornår vinterdæk bør monteres, ikke er startet op endnu, men så starter jeg den da.

    Mange påstår jo, at vinterdæk er bedre fra 7 grader, fordi gummiet er blødere ved disse lave temperaturer end sommerdækkets. Jeg påstår, at det muligvis var rigtigt en gang, men nu er det blot en fordom dækproducenterne gør alt for at holde i live, så sælger de jo nogle flere dæk. Tænk bare på hvor mange mia. de har brugt på udvikling og test de sidste mange år, men de 7 grader står stadig - aabullshittju.

    Men fremvis den uafhængige test, der kan dokumentere netop denne påstand, så tager vi den derfra.

    Jeg mener at sommerdækket, der jo står bedre fast på tør vej og dræner vandet bedre, er perfekt til en typisk dansk vinter uden sne og is, så længe temperaturen ikke rammer lavere minusgrader. Det er lidt sjovt, at man i sikkerhedens tegn sætter et dårligere dæk på, vinterdækket er jo kun bedre på sne og is.

    Så er den diskussion vist skudt i gang.

    Bendix
     
  2. Aasted

    Aasted New Member

    Joined:
    2 Januar 2010
    Indlæg:
    583
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Location:
    Nordsjaelland
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    SOLGT w124 250TD
    Km:
    340
    Årgang:
    1989
    Bil nr. 2:
    Ford Focus 2,0 TDi
    Bil nr. 2 Km:
    12406
    Bil nr. 2 Årgang:
    2013
    Jeg mener de bør være på bilen når der er risiko for rim på vejene, så derfor holder jeg øje med vejrmeldingerne, og når vi når til nattetemp omkring 3-5 grader, ryger de på hvis de ikke allerede er smidt på (se subsidiært herunder).

    Når det så nogle dage efter bliver varmere, skifter jeg selvfølgelig ikke tilbage.

    Den anden håndregel jeg har er, at de skal på inden det bliver så koldt at jeg pissefryser mens jeg skifter dem (som min nabo gjorde i går aftes, med hue og vanter og stor jakke osv). Det plejer at passe med ca. 1. okt.

    I den anden ende gælder samme regel, bare modsat: Det skal være varmt nok til at jeg ikke fryser for meget.


    Det skal siges, at jeg skifter på 2 biler samtidig, så det tager en god times tid hver gang og jeg er ikke helt så ung som jeg engang har været :D

    Til det med at være bedst på tør vej vil jeg sige, at det kan godt være at sommerdæk er bedst der.

    Men men,
    Vinterdæk bremser nogle få meter længere på tør vej.
    men sommerdæk bremser næsten ikke på glat vej.
    Så risikoen på tør vej er ret lille, mens den på glat vej omvendt er utrolig stor.

    Og så sprang jeg vist ind i den debat med begge ben. :lol:
     
  3. Falle

    Falle Member

    Joined:
    14 Januar 2008
    Indlæg:
    121
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    16
    Location:
    Greve
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    MB - GLC 250 4 matic
    Km:
    122000
    Årgang:
    2017
    Bil nr. 2:
    MB - A200
    Bil nr. 2 Km:
    65000
    Bil nr. 2 Årgang:
    2017
    Hej med jer MB folk,
    Jeg ved godt det er en sag der er mange meninger om, men jeg "tør" godt komme med min betragtning, det med de 7 grader er en tommelfingerregel der ikke er helt galt, jeg skifter altid deromkring, men husk også på at vinterdæk skal slides op før de bliver for gamle, 5 - 6 år så er gummiblandingen på vinterdæk ved at blive for hård, og så virker de ikke mere som vinterdæk, det er jo der problemet med sommerdæk er, da bliver gummiet for hård ved ca.7 grader og nedefter, ja det var bare min mening, hav en god dag.

    mvh.
    Falle 8)
     
  4. bachko74

    bachko74 New Member

    Joined:
    3 August 2010
    Indlæg:
    497
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Location:
    Vendsyssel
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    S240
    Km:
    148000
    Årgang:
    2001
    Bil nr. 2:
    XV 1100 Virago (mc)
    Bil nr. 2 Km:
    56000
    Bil nr. 2 Årgang:
    1993
    Jeg hopper også lige ind :mrgreen:
    Skiftede mine for ca. en uge siden, og jeg kan mærke kæmpe forskel, båd epå evnen til at styre uden forhjul skrider (og nej, det er ikke "Briankørsel") og min fornemmelse på bremseevnen er også væsentlig bedre, så jeg er med på de ca. 7 grader. Om det er fordi mine sommerdæk er for billige skal være usagt, men forskellen er der.

    Her er jeg også med, for når man skifter ude i vejret, så bestemmer temperaturen også lidt :lol:
     
  5. Aasted

    Aasted New Member

    Joined:
    2 Januar 2010
    Indlæg:
    583
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Location:
    Nordsjaelland
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    SOLGT w124 250TD
    Km:
    340
    Årgang:
    1989
    Bil nr. 2:
    Ford Focus 2,0 TDi
    Bil nr. 2 Km:
    12406
    Bil nr. 2 Årgang:
    2013
    Billige sommerdæk kan være en helt vild oplevelse.
    Der sad nogle Fulda etellerandet på den da jeg overtog den.
    Det må have været nogle der har været godkendt til kørsel i sydeuropa.

    Når der var lidt fugt i vejret, var det som det var isglat, i 20 graders sommervarme. De var desuden skæve og ujævne. Skiftede hurtigt til de nuværende kvalitetsdæk, og så var der ikke noget.

    Har også engang kørt nogle vinterdæk ned og 5 år gamle. Tænkte at nu var der 3mm mønster tilbage, så kunne jeg lige så godt fortsætte ind i foråret og køre dem ned.
    Men det gik ikke. Samme glidende og skridende oplevelse som før. De var simpelt hen blevet hårde.

    Så jeg hopper aldrig på den med at købe billige dæk med underlige navne. Gode dæk holder sig runde i hele levetiden (jeg snakker op mod 60.000 km på et sæt dæk og stadig 1.6 mm mønster tilbage) Det gør de billige ikke.

    Med 2 sæt dæk kan jeg ca køre 120.000 km og med 30.000 om året bliver det nye dæk hvert 4. år, eller et nyt sæt hver andet år. Så når man først er igang med 2 sæt, er det ikke dyrere end med 1 sæt.
     
  6. Bendix

    Bendix Well-Known Member

    Joined:
    22 Januar 2007
    Indlæg:
    4,470
    Likes Received:
    50
    Trophy Points:
    48
    Location:
    Nordsjælland
    Ratings:
    +60 / 1
    Min bil::
    w124 E420
    Km:
    225
    Årgang:
    1994
    Bil nr. 2:
    A207 E250
    Bil nr. 2 Km:
    185
    Bil nr. 2 Årgang:
    2011
    Ahhh hr. Aasted du kommer med hele argumentationen men konkluderer forkert.

    Hvis du må smide 1 sæt sommer- og 1 sæt vinter-dæk ud hvert 4. år fordi gummiet er blevet hårdt, men der stadig er milimeter på dem, så er det jo dyrere, end at nøjes med 1 sæt sommerdæk, som du så kan nå at køre helt ned før skift.

    Desuden skal du investere i et sæt fælge også.

    Bendix
     
  7. Smut 25

    Smut 25 Active Member

    Joined:
    18 April 2007
    Indlæg:
    2,311
    Likes Received:
    17
    Trophy Points:
    38
    Location:
    Fyn
    Ratings:
    +18 / 0
    Min bil::
    S 124 250 Td 5 gear
    Km:
    665000
    Årgang:
    1988
    Bil nr. 2:
    W124 300 E 24V
    Bil nr. 2 Km:
    435000
    Bil nr. 2 Årgang:
    1991
    Hej
    jeg vil hverken argumenter det ene eller andet
    men jeg monterede disse http://ssl.delti.com/cgi-bin/rshop....sort_by=preis&Transport=P&dsco=123&sowigan=So dæk på sommerhjulene i maj md.
    og ja de sidder stadig på og står forbøffende godt fast eneste grund til de stadig er på er fordi jeg som sædvanlig ikke
    kan beslutte mig for hvad vinterhjulene skal være.
    er fuldstændig klar over de ikke dur i sne men som vejret er nu med vand er de ok
     
  8. Aasted

    Aasted New Member

    Joined:
    2 Januar 2010
    Indlæg:
    583
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Location:
    Nordsjaelland
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    SOLGT w124 250TD
    Km:
    340
    Årgang:
    1989
    Bil nr. 2:
    Ford Focus 2,0 TDi
    Bil nr. 2 Km:
    12406
    Bil nr. 2 Årgang:
    2013
    Nej altså, jeg slider begge sæt dæk ned til 1.6 mm før jeg smider dem ud.
    Eksempel: 1 sæt vinterdæk kører ca 15.000 km hver vinter i 4 år = 60.000 km. Så er de færdige.
    Sommerdæk kører ca. 15.000 km hver sommer i 4 år = 60.000 så er de færdige.
    Og det passer jo fint med at de også snart ville blive hårde.

    Det med fælgene har jeg jo netop med, når jeg siger: Når man først er kommet igang, er det ikke dyrere. Altså når man har købt et ekstra sæt dæk og fælge første gang.

    Derefter kører det jo bare derudaf. Ikke sandt :-D
     
  9. Aasted

    Aasted New Member

    Joined:
    2 Januar 2010
    Indlæg:
    583
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Location:
    Nordsjaelland
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    SOLGT w124 250TD
    Km:
    340
    Årgang:
    1989
    Bil nr. 2:
    Ford Focus 2,0 TDi
    Bil nr. 2 Km:
    12406
    Bil nr. 2 Årgang:
    2013
    For mig handler det om også at komme sikkert på arbejde den morgen hvor det har sneet 5 cm om natten. Så kan jeg stå tidligt op og køre før alle dem på sommerdæk kommer og spærrer det hele (læs Helsingør motorvejen).
    Så kan jeg komme på arbejde på 20 minutter, istedet for de 1½ til 2 timer der er normalen når det sner.

    Der er som jeg oplever det en verden til forskel på vinter og sommerdæk, når der bare ligger lidt sne. Og det gør der jo typisk på småveje og indkørsler osv. Og der skal jeg også frem.

    Og som sagt gider jeg ikke stå og kæmpe med dækskift når det først er blevet minusgrader.
     
  10. Bendix

    Bendix Well-Known Member

    Joined:
    22 Januar 2007
    Indlæg:
    4,470
    Likes Received:
    50
    Trophy Points:
    48
    Location:
    Nordsjælland
    Ratings:
    +60 / 1
    Min bil::
    w124 E420
    Km:
    225
    Årgang:
    1994
    Bil nr. 2:
    A207 E250
    Bil nr. 2 Km:
    185
    Bil nr. 2 Årgang:
    2011
    For dig ja, fordi du kører mere end gennemsnittet, men hr. og fru. Jensen kører kun km 5.000 om vinteren, så de når aldrig at slide dækkene ned. Så er vi vel enige alligevel.

    Bendix
     
  11. Funk*

    Funk* New Member

    Joined:
    24 August 2008
    Indlæg:
    174
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Location:
    Bramming
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    w124 300D
    Årgang:
    1990
    15000 om året.. mere end gennemsnittet? hvad hulan er gennemsnittet?

    Jeg kører selv ca 50.000 om året, og skifter til vinterdæk i weekenden i uge 41 (kører til sverige i efterårsferien)
     
  12. mb_brian

    mb_brian New Member

    Joined:
    30 Januar 2008
    Indlæg:
    103
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    w210 E220 t CDI
    Km:
    0
    Årgang:
    2000
    Bil nr. 2:
    VW Golf st.car.
    Bil nr. 2 Km:
    0
    Bil nr. 2 Årgang:
    1997
    Jeg skifter også i god tid for at undgå at mine AMG fælge bliver udsat for salt...
     
  13. Bendix

    Bendix Well-Known Member

    Joined:
    22 Januar 2007
    Indlæg:
    4,470
    Likes Received:
    50
    Trophy Points:
    48
    Location:
    Nordsjælland
    Ratings:
    +60 / 1
    Min bil::
    w124 E420
    Km:
    225
    Årgang:
    1994
    Bil nr. 2:
    A207 E250
    Bil nr. 2 Km:
    185
    Bil nr. 2 Årgang:
    2011
    Du må lige læse indlægget igen, Aasted kører km 30.000 om året.

    Jeg ved ikke, hvad gennemsnittet er, men jeg er overbevist om, at det er væsentligt lavere end km 30.000. Min egen har kørt km 335.000 på 19 år, så det er under km 18.000 om året, og jeg blev nr. 2 i 'flest kilometer på samme benzin-motor' på sidste træf, så du finder ikke mange benzinere, der har kørt længere end min.

    Bendix
     
  14. Bendix

    Bendix Well-Known Member

    Joined:
    22 Januar 2007
    Indlæg:
    4,470
    Likes Received:
    50
    Trophy Points:
    48
    Location:
    Nordsjælland
    Ratings:
    +60 / 1
    Min bil::
    w124 E420
    Km:
    225
    Årgang:
    1994
    Bil nr. 2:
    A207 E250
    Bil nr. 2 Km:
    185
    Bil nr. 2 Årgang:
    2011
    Argumenter som 'koldt om fingerne' og 'undgå salt på alu'erne' er fine nok, men mit mål var egentlig kun den 7 C grænse, man hører mange steder.

    Altså hvor er den uafhængige test, der understøtter eller afviser denne dækproducent-regel?

    Bendix

    PS. Jeg skifter selv i weekenden.
     
  15. Bendix

    Bendix Well-Known Member

    Joined:
    22 Januar 2007
    Indlæg:
    4,470
    Likes Received:
    50
    Trophy Points:
    48
    Location:
    Nordsjælland
    Ratings:
    +60 / 1
    Min bil::
    w124 E420
    Km:
    225
    Årgang:
    1994
    Bil nr. 2:
    A207 E250
    Bil nr. 2 Km:
    185
    Bil nr. 2 Årgang:
    2011
    Fandt flere steder vi kører km 17.000 pr. år med henvisning til Danmarks Statistik, kan dog ikke finde det der, da alt statistik ikke er tilgængeligt.

    Så hvis vi forudsætter, at det så er km 10.000 om sommeren og km 7.000 om vinteren, så efter 5 år har vi kørt km 50.000 på sommerdækket og km 35.000 på vinterdækket, som vi så må smide ud fordi gummiet er blevet hårdt. Hvis der, jævnfør hr. Aasted, er km 60.000 i et sæt dæk, smider vi altså 2*60.000 - (50.000+35.000) = km 35.000 i skraldespanden. Derfor er det dyrere at have 2 sæt dæk, og til dækproducenternes fordel at holde fast i de 7C.

    Bendix
     
  16. BRABUS

    BRABUS Well-Known Member

    Joined:
    30 Juni 2007
    Indlæg:
    9,441
    Likes Received:
    33
    Trophy Points:
    48
    Location:
    Sjælland
    Ratings:
    +36 / 0
    Min bil::
    W124 BRABUS 3.6-24
    Km:
    188
    Årgang:
    1991
    Bil nr. 2:
    VW Lupo 1.2 3L
    Bil nr. 2 Km:
    150
    Bil nr. 2 Årgang:
    2005
    Glæden vil ingen ende tage for Bendix, derfor kan han næsten køre hele vinteren over ude vinterdæk. :lol:

    Hvorfor, fordi han har næsten lige fået sine nye sommerfælge med store dejlige sutter på :D , og ja det er skide ærgeligt at man allerede skal smide dem på hylden, men sommerdæk under 7 grader har jeg også stor erfaring med er en rigtig dårlig koktail, jeg har endnu ikke smidt W124eren i vinterhi, men noget man også skal huske på er at hvis man køre på eks. 18" store brede sommer sutter og så sætter tynde 15" hjul på som vinterhjul (som er bedre i sne og is) så vil disse jo klart have dårligere fat i underlaget end dem med et meget større træde areal, ikke kun tværsnits messigt, men også i kraft af at sommerhjulene ofte er en størr diameter og dermed har en større langsgående trædeflade.

    Så skal man sammenligne skal man sammenligne med hjul og dæk i helt samme størelse :yes:

    Når det er sagt, så selvom temperaturen måske i løbet af efteråret falder til 7 grader om dagen, så ser man jo ofte at temperaturen er helt nede på fryse punktet om morgenen, nogle steder hvor træer har smidt blade osv, der er måske fedtet og små frost pletter.
    Man har jo ikke en gennemgående ensartet temperatur over hele danmark på alle vejnet, trods luft temperturen måske er 7 grader :)

    Så det er i grunden en meget god tommelfinger regel at sætte vinterdæk på når det nærmer sig de 7 grader.
    man siger også at vejtemperaturen i gennemsnit er 2 grader laverer end luften over den.

    Man kan så sige, at man har måske bedre fat i de situationer man har styr på og de steder hvor vejen er 7 grader osv, men hvad så med de steder hvor den pludselig er nede under 0 grader fordi vejen går igennem et skyggefyldt område en dal eller lign. her får man så plduselig en øjenåbner, ikke fordi der er ved at ske noget hvor det kræver man bremser, men blot fordi alle de adnre steder på vejen kunne man køre sådan rimeligt, men så plduselig midt i svinget kommer den glatte plet og så er man godt nok ringe stillet med sine sommerdæk.

    Man er ringere stillet i den ovenfor beskrevet situation end man er i den hvor sommerdækkene kunne rede et par meter af bremse afstanden måske.

    Så jeg hleder også selv til at man skifter så snart man ser at det om morgenen har været nede tæt på de 1-2 grader. uagtet af hvad dagens temerature så end måtte være :gr8:

    Og ja jeg køre selv stadig på somemrdæk, fordi jeg skal jo ikke skifte dæk, jeg skifter bare bil, over til noget med klør og træk på alle 4 :love:
     
  17. Smut 25

    Smut 25 Active Member

    Joined:
    18 April 2007
    Indlæg:
    2,311
    Likes Received:
    17
    Trophy Points:
    38
    Location:
    Fyn
    Ratings:
    +18 / 0
    Min bil::
    S 124 250 Td 5 gear
    Km:
    665000
    Årgang:
    1988
    Bil nr. 2:
    W124 300 E 24V
    Bil nr. 2 Km:
    435000
    Bil nr. 2 Årgang:
    1991
    Se som gl landevejs ridder kan jeg kun gi dig ret..men jeg går pt hjemme og kører ikke ret meget mere,tror jeg har kørt 4000 siden træffet
    (har dog været en tur i køln 2 uger efter træffet 1600 km) der ville den blive stående i tilfælde af sne
    jeg bor ude på landet så hvis der kommer godt med sne ja så kommer jeg ikke ud alligevel ellers må jeg tag morens
    sierra.
    Mit problem er hvor dyre vinterdæk skal jeg købe tror de maks kommer til og køre 6000 km også er de ikke slidt før udløbsdatoen
    det jeg ville bidrage med var at jeg ikke ku mærke forskel vedr temp.
     
  18. Bendix

    Bendix Well-Known Member

    Joined:
    22 Januar 2007
    Indlæg:
    4,470
    Likes Received:
    50
    Trophy Points:
    48
    Location:
    Nordsjælland
    Ratings:
    +60 / 1
    Min bil::
    w124 E420
    Km:
    225
    Årgang:
    1994
    Bil nr. 2:
    A207 E250
    Bil nr. 2 Km:
    185
    Bil nr. 2 Årgang:
    2011
    Damned busted :evil: men de bliver nu pillet af i weekenden.

    Nææh for det er ikke en teoretisk test men en faktuel - derfor skal man sammenligne, den faktiske mulighed jeg har, dvs. sommer 225/40-18 eller vinter 195/65-16, der er jo ingen, der så meget som ville overveje at sætte 40 profil vinterdæk på.
    Står vinterdæk bedre fast på blade - tror det næppe. Nå men jeg er ligeglad med, hvor koldt det er om morgenen eller frostpletter, jeg snakker kun om, at gummiet på sommerdækkene bliver hårdere, jo koldere det er, og så dækproducenternes postulat med, at ved 7C bliver vinterdækket bedre end sommerdækket. Det er jo det, de siger, ikke nogle forklar-mig-røv med at ved 7C kan der være frost om morgenen og bla bla bla

    Ta' den, Magna :whip:

    Bendix
     
  19. Guldsmeden

    Guldsmeden Active Member

    Joined:
    27 November 2006
    Indlæg:
    2,026
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    36
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    na
    Km:
    0
    Årgang:
    00
    Bil nr. 2:
    na
    Bil nr. 2 Km:
    0
    Bil nr. 2 Årgang:
    0
    Jeg forsøgte sidste år, at klare mig igennem vinteren på mine splinternye 16" Goodyear sommerdæk.
    Plejer ellers ALTID at køre på vinterdæk fra +7 grader, og "håne" dem der ikke gør.
    Men 210'eren var nyindkøbt, og min stabel af 15" vinterdæk passede desværre ikke på nyerhvervelsen. :?
    Økonomien var stram - men hey... sommerdækkene var jo helt nye, så det går sgu nok, tænkte jeg. :cool:
    ... Lige indtil der faldt sne. :(

    Pludselig befandt jeg mig på fastkørt tøsne, på parkeringspladsen, ud for det lokale pizzaria - Og jeg kom bare INGEN steder. :slap:
    Men da jeg så havde holdt et stykke tid med mine nu lunkne pizzaer og lavet hjulspind, kom et par friske gutter springende til undsætning.
    Efter lidt puffen og masen, fik de skubbet bilen ud hvor vejen var tør, og jeg kunne vende næsen hjemad. :oops:

    Men men men... deres venlighed havde desværre resulteret i to store "skubbebuler" på bagklappen
    - som jeg efterfølgende måtte betale No-paint for at fjerne. :cry:
    Så gæt hvem der ALDRIG kører på sommerdæk igen, om vinteren - det er simpelthen for dyrt. ;)

    Jeg når muligvis ikke selv at få slidt mine vinterdæk op, men jeg vægter det tungt, at være nogenlunde sikker på at kunne komme frem til mit arb.
    Og skulle dette være forbundet med en merudgift, betaler jeg den gerne i sikkerhedens navn. ;)

    Jeg er klar over at denne tråds tema er, om hvorvidt skillegrænsen på de +7 grader er den rigtige...
    Til dette vil jeg blot sige, at jeg følger dækproducenternes anvisninger, ud fra den betragtning, at de må forventes at vide noget om dæk. ;)
     
  20. Guldsmeden

    Guldsmeden Active Member

    Joined:
    27 November 2006
    Indlæg:
    2,026
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    36
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    na
    Km:
    0
    Årgang:
    00
    Bil nr. 2:
    na
    Bil nr. 2 Km:
    0
    Bil nr. 2 Årgang:
    0

Del denne side