Mercedes Træf NordFyn 6.-7. September 2024   Information - Tilmeldte biler

Se billeder & video og snik snak fra afholdte arrangementer og træf. Klik her

  1. Denne side bruger cookies. Ved af fortsætte med at bruge dette websted, accepterer du vores brug af cookies. Learn More.

BRABUS Total motor renovering "Update"

Emne i 'Tuning, ombytning af motor og specialmodeller' startet af BRABUS, 1 September 2009.

  1. SOBATECH

    SOBATECH Well-Known Member

    Joined:
    18 Juli 2009
    Indlæg:
    1,209
    Likes Received:
    25
    Trophy Points:
    48
    Location:
    Sjælland Jægerspris
    Ratings:
    +26 / 0
    Min bil::
    R129 SL 500
    Km:
    189000
    Årgang:
    1991
    Bil nr. 2:
    w124 300E24 AMG E34
    Bil nr. 2 Km:
    357000
    Bil nr. 2 Årgang:
    1989
    Re: BRABUS motor adskildt for at komme til

    Hej

    Ja jeg har et motor stativ hvor man hænger motoren i hullerne til gearkassen. Man kan så dreje motoren 360 grader rundt. 8)

    Jeg vil jo ellers selv bruge det. Men Jacob :evil: får nok ikke pillet den motor ud af bilen før du er færdig med din motor

    Søren
     
  2. jacobh

    jacobh New Member

    Joined:
    21 December 2008
    Indlæg:
    124
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Location:
    København
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    Ingen
    Årgang:
    0
    Bil nr. 2 Km:
    0
    Bil nr. 2 Årgang:
    0
    Re: BRABUS motor adskildt for at komme til

    Hvad regner du med at få ud af det performance-mæssigt? At den matcher fabriksspecifikationerne for en ny motor (HK og Nm) eller bedre måske?
     
  3. BRABUS

    BRABUS Well-Known Member

    Joined:
    30 Juni 2007
    Indlæg:
    9,440
    Likes Received:
    33
    Trophy Points:
    48
    Location:
    Sjælland
    Ratings:
    +36 / 0
    Min bil::
    W124 BRABUS 3.6-24
    Km:
    188
    Årgang:
    1991
    Bil nr. 2:
    VW Lupo 1.2 3L
    Bil nr. 2 Km:
    150
    Bil nr. 2 Årgang:
    2005
    Re: BRABUS motor adskildt for at komme til

    Det ville være super Søren hvis jeg lige kunne låne det på et tidspunkt i næste uge og så maks 1½ uge frem :)
     
  4. BRABUS

    BRABUS Well-Known Member

    Joined:
    30 Juni 2007
    Indlæg:
    9,440
    Likes Received:
    33
    Trophy Points:
    48
    Location:
    Sjælland
    Ratings:
    +36 / 0
    Min bil::
    W124 BRABUS 3.6-24
    Km:
    188
    Årgang:
    1991
    Bil nr. 2:
    VW Lupo 1.2 3L
    Bil nr. 2 Km:
    150
    Bil nr. 2 Årgang:
    2005
    Re: BRABUS motor adskildt for at komme til

    Godt spørgsmål 8)

    Den har jo følgende standart:
    BRABUS 3.6-24 Med Standart Katalysator og udstødnings system.
    285 HK ved 6200 / min.
    382 Nm ved 4400 / min. (272Nm klar ved 1500 / min.)

    Men da bilen yderligere kom igennem en Optimering fra Carlsson, så som komplet undervogn samt Sports metal katalysatore skulle den have følgende:
    BRABUS 3.6-24 Med Carlsson Sports Dobbel Big Flow Metal Katalysatorer og brabus udstødning:
    300 HK ved 6300 / min.
    401 Nm ved 4400 / min.

    Men jeg var ikke et øjeblik i tvivl om at jeg hverken havde 300 eller 285 Hk. oppe i omdrejningerne, dog var momentet godt nok trods den kørte med knækkede stempelringe :lol: men den savnede meget effekt ude i omdrejningerne hvor flowet var så dødt i motoren efter olieforbrændingen at ventiler osv. var så tilsodet at det krævede nye ventiler stortset :D

    Jeg forventer ikke at få flere hypper eller Nm. da jeg har valgt at lave motoren så tro mod brabus opbygningen som muligt, altså uden at forøge boring og slaglængde elelr ændre kompresionen osv.
    Det eneste der er til forskæl er at jeghar valgt nogle langt bedre komponenter end det man havde til rdighed den gang (går jeg ud fra) plejelestængerne er i hvertfald meget lettere og meget stærkere end de gamle og stemplerne er rigtige racer stempler med meget mindre friktion end de gamle og ikke mindst vægt og så er de lavet af rumfarts metaller som er uhyggelgit stærkt og kan tåle ekstremt meget varme hvilket også er en nødvendighed på denne motor.

    Men faktisk fik jeg fortalt at jeg skulle regne med en forøgelse af effekten grunden den lettere rotations masse der nu er samt at stemplerne har mindre friktion osv. alt i alt små 5 hypper Per stempel mente JE-Pistons sagtens jeg kunne opnå i forhold til de gamle dele. og det er jo så 5Hk X 6 Cyl. = 30 HK. altså maks opnåeligt, men jeg selv synes det lyder af meget, men igen så har jeg intet forstand på det i øvrigt. :mrgreen: men får den 330 HK. så er jeg da også glad nok for det, men det skal en effekt måling nok fortælle når den tid komemr, jeg vil dog ikke smide den på rullerne til træffet da det er lige tidligt nok efter den er samlet, den skal trods alt lige køres til :) jeg skal nødig have smadret noget :jap:

    Men 285Hk er stadig meget og nok synes jeg :mrgreen: regner man lidt på det, så er det jo mere effekt end end 500E den har til de samme Kg.
    1450 Kg. / 285HK = 5,088 Kg/Hk.
    1700 Kg. / 326Hk = 5,218 Kg/Hk.

    Så ja min har stadig mindre at slæbe på Pr. Hk kræft end en 500E :lol:
     
  5. BRABUS

    BRABUS Well-Known Member

    Joined:
    30 Juni 2007
    Indlæg:
    9,440
    Likes Received:
    33
    Trophy Points:
    48
    Location:
    Sjælland
    Ratings:
    +36 / 0
    Min bil::
    W124 BRABUS 3.6-24
    Km:
    188
    Årgang:
    1991
    Bil nr. 2:
    VW Lupo 1.2 3L
    Bil nr. 2 Km:
    150
    Bil nr. 2 Årgang:
    2005
    Re: BRABUS motor adskildt for at komme til

    Så fik jeg også skiftet tandhjul og kæde på Olie Pumpen.

    Olie pumpen skildte jeg også ad (ingen billeder dog) men de 2 tandhjuls axler fik jeg smurt med fedt så blev den helt tæt og kan derfor give et bedre olietryk

    2 de axler med tandhjul agere nemlig samtidig oliepumpens "vandmølle" og jo tættere der slutter ud til huset og ind mod hinanden jo bedre olietryk, men de så nu finde nok ud og olien i sig selv kan sagtens klare tætheden, men det var blot et fif jeg fik at cylinderService i Næstved, så derfor som sagt så gjort :gr8:

    Der findes også 2 typer åbenbart, en 34mm og en ældre 31mm udgave af de inderste tandhjul, ude på pumpen står der printet hvilken version den er, min er så en 34mm kan jeg se.

    Men her lidt flere billeder af ny olie kæde og tandhjul.

    Kæde kostede 235 Kr. hos Mercedes og tandhjul kostede 170 Kr. egentlig en ret billig ganranti for at den del så er som ny og kan holde længe igen :love:
     

    Attached Files:

  6. BRABUS

    BRABUS Well-Known Member

    Joined:
    30 Juni 2007
    Indlæg:
    9,440
    Likes Received:
    33
    Trophy Points:
    48
    Location:
    Sjælland
    Ratings:
    +36 / 0
    Min bil::
    W124 BRABUS 3.6-24
    Km:
    188
    Årgang:
    1991
    Bil nr. 2:
    VW Lupo 1.2 3L
    Bil nr. 2 Km:
    150
    Bil nr. 2 Årgang:
    2005
    Re: BRABUS motor adskildt for at komme til

    Så kom der lige en pakke med funklende sprit ny malede udstødnings manifolde i org. hvid farve.
    Selvfølgelig først slebet ned så der ingen rust var og så malet med rigtig varme bestandig maling der er garanteret til at holde til at holde til mindst 650 Grader Celcius 8)

    Lige et par billeder af motoren med ventil dæksel løst lagt på, ja jeg kunne ikke vente til at se det ligne noget :lol:
     

    Attached Files:

  7. BRABUS

    BRABUS Well-Known Member

    Joined:
    30 Juni 2007
    Indlæg:
    9,440
    Likes Received:
    33
    Trophy Points:
    48
    Location:
    Sjælland
    Ratings:
    +36 / 0
    Min bil::
    W124 BRABUS 3.6-24
    Km:
    188
    Årgang:
    1991
    Bil nr. 2:
    VW Lupo 1.2 3L
    Bil nr. 2 Km:
    150
    Bil nr. 2 Årgang:
    2005
    Re: BRABUS motor adskildt for at komme til

    Så kom jeg da lidt videre :-D

    Så mangler der stort set kun udstødnings manifolde samt generator.
    Så kan jeg få monteret gearkassen så den kan komme i hullet :love:
     

    Attached Files:

    • D.JPG
      D.JPG
      File size:
      114.5 KB
      Visninger:
      2,776
    • C.JPG
      C.JPG
      File size:
      186 KB
      Visninger:
      2,786
    • B.JPG
      B.JPG
      File size:
      80.1 KB
      Visninger:
      2,785
    • A.JPG
      A.JPG
      File size:
      135.8 KB
      Visninger:
      2,802
  8. BRABUS

    BRABUS Well-Known Member

    Joined:
    30 Juni 2007
    Indlæg:
    9,440
    Likes Received:
    33
    Trophy Points:
    48
    Location:
    Sjælland
    Ratings:
    +36 / 0
    Min bil::
    W124 BRABUS 3.6-24
    Km:
    188
    Årgang:
    1991
    Bil nr. 2:
    VW Lupo 1.2 3L
    Bil nr. 2 Km:
    150
    Bil nr. 2 Årgang:
    2005
    Re: BRABUS motor adskildt for at komme til

    Så begynder det at ligne noget :lol: Så kom Ventil dækslet på og selvfølgelig krædsede jeg lige for detaljerne og smed nye top bolte på i umbracho frem for de org. 6mm Skrue hoveder som ikke ser så kønt ud :cool:

    Nye tændkabel holdere sat i samt generator monteret og bagerste motor pakning og så selvfølgelig lige de hvide manifolde med nye kobber skruer samt varme afdæknigns pladen for luft pumpen der komemr på senere.
    Olie pumpe og olie sumps plade monteret og til sidst lukket til med bundkaret som blev renset i bund og monteret med ny olie stands måler og pakninger 8)

    i morgen kommer gearkassen og Starteren på samt olie rørene og så mangler der kun at lægge brabus motoren i hullet :love:
    Det sker så på Mandag sammen med Jacob og så må vi se om synshallen siger den lækker for meget olie til den kan synes om Tirsdagen :lol:

    Og så kommer jeg i den på Fredag eller tidligt Lørdag morgen til træffet hvis alt går hak i hak. :yipi:
    Tilbage er så tilkørsels tiden, men noget af den blvier jo gjort når jeg skal til Fyn :)

    Første 100 Km på mineralsk olie og så ny mineralsk olie og filter på igen.
    Så køre jeg endnu 250 Km. og så nyt olie og filter på igen.
    Så køre jeg 500 Km mere og gør det samme 1 gang til.
    Så køre jeg 1000 Km og gør det samme 1 gang til
    Så køre jeg 5000 Km og skifter olie igen, men denen gang til den fyld syntetiske Castrol RS 10W/60. som motoren skal køre på i følge brabus
    Og så holder jeg mig til de 10.000 Km før jeg igen skifter olie som er dens faste olie skifte interval :yes:

    Anbefalingen fra Cylinderservice var at man ikke måtte starte med en fuldsyntetisk olie da den forsejler cylindervægen så godt, at man faktisk ikke får slidt stempelringe og cylindervæg ordentlig til hinanden.
    Derfor først en god Mineralsk olie eks. 15W40 olien. Så det råd holder jeg mig til :gr8:
     

    Attached Files:

    • 1.JPG
      1.JPG
      File size:
      103.8 KB
      Visninger:
      2,776
    • 2.JPG
      2.JPG
      File size:
      108.9 KB
      Visninger:
      2,770
  9. Lasse68

    Lasse68 New Member

    Joined:
    8 Januar 2009
    Indlæg:
    1,171
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Location:
    Ishøj
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    260E Aut.
    Km:
    125000
    Årgang:
    1988
    Bil nr. 2:
    FORD focus 2.0 Ghia
    Bil nr. 2 Km:
    207000
    Bil nr. 2 Årgang:
    2000
    Re: BRABUS motor adskildt for at komme til

    Skifte olie efter 100 km - hmmm. Det passer vist med at du er nået til betalingsanlægget i Korsør. Man må håbe på godt vejr når du nu skal skifte olie og filter inde i vejsiden.... he-he

    Spøg til side. Fedt at du får raceren klar til week-enden. Vi ses på fyn.
     
  10. BRABUS

    BRABUS Well-Known Member

    Joined:
    30 Juni 2007
    Indlæg:
    9,440
    Likes Received:
    33
    Trophy Points:
    48
    Location:
    Sjælland
    Ratings:
    +36 / 0
    Min bil::
    W124 BRABUS 3.6-24
    Km:
    188
    Årgang:
    1991
    Bil nr. 2:
    VW Lupo 1.2 3L
    Bil nr. 2 Km:
    150
    Bil nr. 2 Årgang:
    2005
    Re: BRABUS motor adskildt for at komme til

    Tror du virkelig jeg kan vente med at køre de første 100 Km. til jeg skal til træffet :lol: det var en af de gode Lasse :D
    Hvis den blvier synet om Tirsdagen, så køre jeg på fuldsyntetisk olie allerede inden jeg køre hjemmefra mod træffet :lol:
    Ah spøg til side ja :)

    Det kan måske virke lidt vildt med så mange olie skift, men der skal ikek mangle noget og når alt er nyt, så vil der sikkert komme en god portion til kørsels materialer med i olien :mrgreen: og så længe den køre på den billgiste slave olie, så går det nok at kaste lidt penge efter en god tilkøring og for at undgå møj og skidt i lejer osv. :)

    Men jeg glæder mig til træffet, vi ses derover, du komemr jo med sneglehus og den biske hund :-D jeg vil se om jeg kan nå der over fredag, men kun hvis jeg kan følges med nogen, elelrs køre jeg med Bendix og Søren Lørdag morgen.
     
  11. Bendix

    Bendix Well-Known Member

    Joined:
    22 Januar 2007
    Indlæg:
    4,465
    Likes Received:
    50
    Trophy Points:
    48
    Location:
    Nordsjælland
    Ratings:
    +60 / 1
    Min bil::
    w124 E420
    Km:
    225
    Årgang:
    1994
    Bil nr. 2:
    A207 E250
    Bil nr. 2 Km:
    185
    Bil nr. 2 Årgang:
    2011
    Re: BRABUS motor adskildt for at komme til

    Lørdag????...jeg kører fredag eftermiddag, for jeg vil, som jeg plejer, tidligt i seng, så jeg kan være frisk og udhvilet til lørdag.

    Men vi kan godt følges. Jeg er vel også den eneste sjællandske stjerne, der kan følge med dig, efter vi splittede Sørens ad i torsdags, jeg har stadig nogle stumper i lommen :lol: :lol:

    Men sig lige til, hvis vi skal følges, du har mit nummer, Magna. :whistle:


    Bendix
     
  12. SOBATECH

    SOBATECH Well-Known Member

    Joined:
    18 Juli 2009
    Indlæg:
    1,209
    Likes Received:
    25
    Trophy Points:
    48
    Location:
    Sjælland Jægerspris
    Ratings:
    +26 / 0
    Min bil::
    R129 SL 500
    Km:
    189000
    Årgang:
    1991
    Bil nr. 2:
    w124 300E24 AMG E34
    Bil nr. 2 Km:
    357000
    Bil nr. 2 Årgang:
    1989
    Re: BRABUS motor adskildt for at komme til

    Næ how :whip:

    Bilen køre fint selv om SRS og ASR lamperne stadig lyser men jeg prøvede at sparke lidt til den i Torsdagen på vejen hjem og SRS lampen slukker ved lidt over 200 Kmh

    Jeg prøver at købe et nyt OPV relæ :|

    Ellers køre jeg Lørdag morgen sammen med Jan Dunk

    Din motor ser rigtig godt ud Mick. Jeg har nogle rustfrie 6mm undbraco bolte til top dækslet hvis du er interesseret Mick

    Og du får ikke nogle Bendix du har sikkert allerede hugget nogle i mit motorrum i Torsdages :twisted:

    Hilsen Søren
     
  13. Lasse68

    Lasse68 New Member

    Joined:
    8 Januar 2009
    Indlæg:
    1,171
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Location:
    Ishøj
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    260E Aut.
    Km:
    125000
    Årgang:
    1988
    Bil nr. 2:
    FORD focus 2.0 Ghia
    Bil nr. 2 Km:
    207000
    Bil nr. 2 Årgang:
    2000
    Re: BRABUS motor adskildt for at komme til

    Meget skægt med de rustfri unbrakobolte i ventildækslet. Jeg smed også sådan nogle i min bil i formiddags.

    + en lille overraskelse i bagruden he-he
     
  14. BRABUS

    BRABUS Well-Known Member

    Joined:
    30 Juni 2007
    Indlæg:
    9,440
    Likes Received:
    33
    Trophy Points:
    48
    Location:
    Sjælland
    Ratings:
    +36 / 0
    Min bil::
    W124 BRABUS 3.6-24
    Km:
    188
    Årgang:
    1991
    Bil nr. 2:
    VW Lupo 1.2 3L
    Bil nr. 2 Km:
    150
    Bil nr. 2 Årgang:
    2005
    Re: BRABUS motor adskildt for at komme til

    Søren det var ikke din SRS lampe men din ABS og ASR lampe 8) og ja det indikere meget i retning af OVP relæ, specielt fordi de tændte allerede inden bilen trillede elelr fik gas.

    Jeg har faktisk et vi kan prøve med, som er af den nye type, jeg har stadig mit org. sidende i min bil som virker upåklageligt cute
    Men jeg har købt 1 nyt "just in case" og altid medbragt i bagerum sammen med ekstra Spændings regulator/laderlæ :yes:
    Men jeg har tilgengæld intet reservehjul :lol: det kan også være skide ligemeget eftersom brabus skørtet er skruet op i fra bunden og der ikke er hulelr til don kraften :angry: det har kostet en afhentning 2 gange :p den ene gang en punktering, den anden gang, tja trådene kikkede ud igennem dækket med 180 i timen :shock: jow jow :mrgreen:

    Jeg ved ikke endnu hvad jeg gør, men hvis jeg har bilen klar, bliver det nok fredag sammen med "Bend Over" :lol: Så følger Magda bare strømmen.

    De rustfrie umbracho bolte har jeg jo monteret "næsten" jeg mangler kun de laaaange af slagsen der sidder 3 stk af M6 X 80mm og ja så sidder der også en lille M6 X 20mm men det er inde under dækslet og kan ikke ses ;)

    Jeg mangler bare en luft pumpe der virker og som ikke har fået klippet ledningen af helt nede ved magnet koblingen :| hvis ikke jeg kan få tryllet min over på, så ved jeg ikke om der er returret Bendix :?: :|

    Men lad os nu se, hvad ugen bringer, jeg vil se mandagens aften måne før jeg tror på noget som helst :?
     
  15. BRABUS

    BRABUS Well-Known Member

    Joined:
    30 Juni 2007
    Indlæg:
    9,440
    Likes Received:
    33
    Trophy Points:
    48
    Location:
    Sjælland
    Ratings:
    +36 / 0
    Min bil::
    W124 BRABUS 3.6-24
    Km:
    188
    Årgang:
    1991
    Bil nr. 2:
    VW Lupo 1.2 3L
    Bil nr. 2 Km:
    150
    Bil nr. 2 Årgang:
    2005
    Re: BRABUS motor adskildt for at komme til

    Så er turen kommet til at motoren skal lægges i maskin rummet i dag :love:

    Motor og gearkasse blev forenet i går og så skal vi bare have forenet, drivlinie med bil i dag :yipi:

    bluestar øjeblik
     
  16. BRABUS

    BRABUS Well-Known Member

    Joined:
    30 Juni 2007
    Indlæg:
    9,440
    Likes Received:
    33
    Trophy Points:
    48
    Location:
    Sjælland
    Ratings:
    +36 / 0
    Min bil::
    W124 BRABUS 3.6-24
    Km:
    188
    Årgang:
    1991
    Bil nr. 2:
    VW Lupo 1.2 3L
    Bil nr. 2 Km:
    150
    Bil nr. 2 Årgang:
    2005
    Re: BRABUS motor adskildt for at komme til

    Så kom Tøsen endelig i mål :love:
    Bilen blev startet op for første gang kl. 01:00 Natten mellem Torsdag og Fredag.
    Bilen blev først tørnet på starteren med tændings modulet frakoblet, og den kørte fint rundt og dannede olie tryk.
    Så blev der monteret tændrør uden tændrør og modul, også her gik det fint.
    Så fik den Tændingen på og tændkabler og så startede den op og gik fint som den skulle uden problememr af nogen art :gr8:
    Så gik man hjem og sov en dejlig søvn :love:
    Op næste morgen på arbejde osv fri kl. 12:00, ned til Tøsen igen og denne gang lige have de sidste ting på, så som ventilator, og lidt andre ting, luft kasse og filter osv.
    Kl. 17:00 stod jeg nede i køges Drive in Syns hal og bilen blev gennemgået og synet uden anmærkninger :yipi:
    Det var selvfølgelig ikke nogen overraskelse :love:
    Kl. 18:00 hjem og lige pudse de sidste ting af og montere den sidste tårnstiver og ryde lidt op på værkstedet :yes:
    Så hjem og side og skrive lidt på nettet som nu :coolguy:
    Og så til træf i morgen tidlig kl. 8;00.

    Det kalder jeg et Close call :whistle: men man har vel styr på lortet og selvtilliden og det lækre hård og alt det der :lol:

    Vi ses på træffet i morgen farvel
     

    Attached Files:

    • 2.JPG
      2.JPG
      File size:
      121.8 KB
      Visninger:
      1,641
    • 1.JPG
      1.JPG
      File size:
      153.6 KB
      Visninger:
      1,637
  17. Guldsmeden

    Guldsmeden Active Member

    Joined:
    27 November 2006
    Indlæg:
    2,026
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    36
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    na
    Km:
    0
    Årgang:
    00
    Bil nr. 2:
    na
    Bil nr. 2 Km:
    0
    Bil nr. 2 Årgang:
    0
    Re: BRABUS motor adskildt og startet op før 1 gang igen!

    Tillykke med genforeningen.
    Det ser godt ud. 8)
     
  18. BRABUS

    BRABUS Well-Known Member

    Joined:
    30 Juni 2007
    Indlæg:
    9,440
    Likes Received:
    33
    Trophy Points:
    48
    Location:
    Sjælland
    Ratings:
    +36 / 0
    Min bil::
    W124 BRABUS 3.6-24
    Km:
    188
    Årgang:
    1991
    Bil nr. 2:
    VW Lupo 1.2 3L
    Bil nr. 2 Km:
    150
    Bil nr. 2 Årgang:
    2005
    Re: BRABUS motor adskildt og startet op før 1 gang igen!

    Jo tak.

    Den kørte også hele vejen til Fyn og kom med på træf og den køre bare super godt mand :eek:
    Nu skal jeg så snart have skiftet olie og filter.

    Det eneste problem jeg har fået efter motor renovering er 2 ting.
    1.
    Min lampe for kølervæske stand lyser konstant trods den er fyldt til rænden, jeg har lige haft købt nu "flyder/kontakt" så jeg formoder det er en rensning af ekspansions beholderen der skal til, efter som den har et seperat kammer til føleren via et lille hul, så det hul er nok tilstoppet.
    Men jeg ksal lige have tappet lidt væske af så jeg kan afmontere beholderen og teste den i håndvasken med multimeter på føleren :mrgreen:
    2.
    Der er konstant varme på, uanset hvordan jeg stiller temperatur hjulene.
    Sikring 7 er tjekket.
    Min første tanke var det måtte være duo ventilerne, men så tænkte jeg på at det også kunne være styringen :p men så fik jeg den geniale idé at jeg kunne jo slå Aircondition til samtidig med at dreje hjulene helt ned på koldest.
    Jeg ville på den måde stadig få varm luft i alle luft kanaler med undtagelse af den ene i midten som jo kun giver kold luft.
    og hvis det var styringen den var gal med, så ville aircon jo ikke slå til efter som den den ville tro jeg havde sat den på varme.
    Hvis det blot var duo ventilerne ville jeg jo dermed få endnu koldere luft ud igennem midter luft kanalerne og det fik jeg så 8) ergo var det mine duo ventiler, de stod også og klikkede lidt i det og det giver måske meget god mening at efter 1 år uden væske i at de har sat sig fast :|

    Så en ny er bestilt hjem fra Gørsløse til de der 1000 Kr. :cry: men med lidt rabbat gik det lige :mrgreen:
     
  19. BRABUS

    BRABUS Well-Known Member

    Joined:
    30 Juni 2007
    Indlæg:
    9,440
    Likes Received:
    33
    Trophy Points:
    48
    Location:
    Sjælland
    Ratings:
    +36 / 0
    Min bil::
    W124 BRABUS 3.6-24
    Km:
    188
    Årgang:
    1991
    Bil nr. 2:
    VW Lupo 1.2 3L
    Bil nr. 2 Km:
    150
    Bil nr. 2 Årgang:
    2005
    Re: BRABUS motor adskildt og startet op før 1 gang igen!

    Her kommer lige lidt opfølgning, efter min brabus nu har klaret sine første 5000 Km. med bravour :love:
    Jeg troede jeg døjede med en fast groet duo ventil til varmen, men det var faktisk min blæser motor til loft temperatur sensoren i kabinen der ikke dutter mere.
    Dette fandt jeg ud af da jeg lavede solskærme med lys i og havde det adskildt 8) så nu har jeg et sæt org. mercedes duo ventiler til at ligge til en anden god gang :D

    Motoren køre stadig helt perfekt og den har efterhånden også fået lov til at strække ben :love: der er ingen tvivl om at der en mærksom effekt forøgelse, specielt ude i omdrejningerne :love:

    I starten døjede jeg med et stort oliespild på venstre side af blokken og straks tænkte jeg, shit mand :shock: , noget er glemt osv, men det viste sig heldighvis bare at være olierøret til oliepinden som manglede sin O-Ring, så olie kunne slippe op og ud over blokken, men en effektiv aftøring og ny O-Ring så var den knas tør over alt. :mrgreen:

    Den har heller ikke brugt så meget som 1 dråbe vand eller olie for den sags skyld, siden de 5000 Km. er blevet kørt. :love:

    Her lidt flere billeder af div. ting fra motor samlingen og hvad jeg lige kunne støve op i samlingen :love:

    Nu skal jeg bare have den på et rulle felt snart, så jeg kan se hvad det egentlig er som den yder, den har i hvertfald ikke noget problem med at komme voldsomt hurtigt op på speedometeret :)
     

    Attached Files:

    • B.jpg
      B.jpg
      File size:
      58.1 KB
      Visninger:
      1,599
    • A.jpg
      A.jpg
      File size:
      56.8 KB
      Visninger:
      1,592
    • X.JPG
      X.JPG
      File size:
      120.7 KB
      Visninger:
      1,578
    • X.JPG
      X.JPG
      File size:
      100.8 KB
      Visninger:
      1,578
  20. BRABUS

    BRABUS Well-Known Member

    Joined:
    30 Juni 2007
    Indlæg:
    9,440
    Likes Received:
    33
    Trophy Points:
    48
    Location:
    Sjælland
    Ratings:
    +36 / 0
    Min bil::
    W124 BRABUS 3.6-24
    Km:
    188
    Årgang:
    1991
    Bil nr. 2:
    VW Lupo 1.2 3L
    Bil nr. 2 Km:
    150
    Bil nr. 2 Årgang:
    2005
    Re: BRABUS motor adskildt og startet op før 1 gang igen!

    Ja, alt det sjove kommer altid med en pris af en eller anden slags :?

    Da jeg nu får 4 gang efter motor renoveringen skulle skifte olie og oliefilter, så opdagede jeg noget jeg helst ikke ville have set :cry: først tænkte jeg FUCK, men som logikken tog over, blev det mere og mere lyst og jeg slappede nogenlunde af igen. :roll:

    På billedet kan man se hvad jeg opdagede da jeg tog mit gamle oliefilter ud.
    Ja, rigtig spottet, små metal stykker forskællige steder, eller så små er de jo faktisk slet ikke, de måler vel ca. 3-5mm. i tykkelse.

    Først tænker man jo shit der er gået noget galt med mine dejlige nye stempler eller blok ... :shock:
    Men motoren lyder helt rolig og der er intet andet at høre, se, lugte eller mærke.
    Den spinder bare som en mis. :-D

    Så kom jeg til at tænke på at hvis de er fanget i olie filteret, så kan de jo sådan set heller ikke komme inde fra motoren af.
    Fordi op til oliefilterkonsollen er der jo ingen motordele immellem denne og så ned til olie pumpen som suger olien op fra bundkaret, hvor den så pumper det op til oliefilter konsollen.

    Først tænkte jeg også, at den kunne jo have suger det op fra bundkaret, men det giver ingen mening, fordi der sidder jo en si i olie pumpen som disse større stumper helt sikkert ikke ville kunne kommer igennem.
    Det er en ret fin si nemlig.
    Så der er faktisk kun oliepumpen der har bevægelige dele mellem dennes bund si og op til olie filteret.

    Ergo må det altså være oliepumpen som har gnavet en tand af pumpen og så pumpet op i filteret.
    Den har selvfølgelig lige gnakset tanden ud i disse små stykker først inden det er kommet derop.
    Den består bare af 2 axler med faste tænder på hvor olien pumpes videre langs oliepumpe husets sider.

    Så den gode nyhed er at motoren heldighvis ikke har del i denne skade og derfor stadig er sund og dejlig :)
    Men den dårlige er så at jeg skal have mig en ny olie pumpe og den er ikke bare lige noget man skifter, motoren skal løsnes og hæves så højt den kan osv. det er en rigtig møj opgave.

    Det var også næsten det eneste jeg ikke skiftede af sliddele nu jeg var derinde, dumt føles det her efterfølgende :mrgreen:

    Men så skal den altså have ny olie pumpe.

    Heldighvis kan det ikke være den store skade der er sket fordi den har stadig olietryk, men dog er det en smule lavt, men bestemt ikke under minimums kravende.
    Den er altid oppe på 1.5 bar i tomgang hvor det min. skal være 0.5 og den stiger til 3 bar ved 3000 Omdrejninger, men det skal den jo normalt gøre meget før med en frisk olie pumpe, men igen det er inden for minimums grænse værdierne.
    og motoren lyder også ganske normal.
    Jeg opdagede det jo også ved et tilfælde og ikke ved et stort bang eller andet.

    Så jeg må bare på den igen og så glæde mig over at jeg så har en Helt 100% i orden motor :yipi:

    Jeg har jo tilsyneladende kørt med denne fejl, så jeg kunne "måske" godt bare køre videre, meeeeeeen.
    Det har jeg sgu ikek lige mavefornemmelse til synes jeg :D tænk hvis den lige pludselig stod helt af og man ikke opdagede at olietrykket falt til 0 Bar :cry: ja så ville der ikke være nogen sund motor mere i hvertfald :shock:

    indtil den så er lavet, så må jeg jo køre på min nye cykel :mrgreen: eller tage min Daihatsu vinterbil, men man vil jo helst køre i W124er :oops:

    Ses derude boys and girls :coolguy:
     

    Attached Files:

Del denne side