Mercedes Træf NordFyn 6.-7. September 2024   Information - Tilmeldte biler

Se billeder & video og snik snak fra afholdte arrangementer og træf. Klik her

Klimaservice og identifikation af "køletype"

Emne i 'Aircondition / Klimaanlæg' startet af Dyvel, 8 Juni 2007.

  1. Dyvel

    Dyvel New Member

    Joined:
    31 Maj 2007
    Indlæg:
    49
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Location:
    Hadsten - Østjylland
    Ratings:
    +0 / 0
    Jeg skal have lavet service / efterfyldt mit klimaanlæg på min dyt. Den er fra 85 og det må umiddelbart formodes at den benytter den gamle type, altså bruger freon som kølemiddel..

    I sidste kommentar er typerne beskrevet men jeg er nu stadig lidt i tvivl om hvilken type min anlæg er.

    Jeg har været ude og kigge, og mine påfyldningsstudser er med både udvendig og indvendig gevind og i midten af studsen er der noget der ligner en ventil af typen der sidder på en cykel.

    Kan nogen fortælle mig hvilken type der så er tale om?
     
  2. Dyvel

    Dyvel New Member

    Joined:
    31 Maj 2007
    Indlæg:
    49
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Location:
    Hadsten - Østjylland
    Ratings:
    +0 / 0
    Jeg kan også fortælle at folk med freon-anlæg kan få deres anlæg efterfyldt uden ombygning.

    Multi Køl der ligger i Brabrand ved Århus kan godt fylde, men da jeg snakkede med dem nævnte de en pris mellem 1500 - 2000,- Altså ikke helt billigt, men stadig bedre end en ombygning.
     
  3. Dyvel

    Dyvel New Member

    Joined:
    31 Maj 2007
    Indlæg:
    49
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Location:
    Hadsten - Østjylland
    Ratings:
    +0 / 0
    Og det bliver bedre og bedre :)
    Jeg har nu fundet et firma i Århus der hedder JP Køl & El
    Han kunne fylde det gamle anlæg for 950,-

    Han mente desuden på baggrund af min beskrivelse af påfyldningsstudsen at det var den gamle type, så det er vist opklaret :)
     
  4. Asterix

    Asterix New Member

    Joined:
    16 Januar 2007
    Indlæg:
    27
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    1
    Location:
    Holte
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    w124 300 E
    Km:
    300
    Årgang:
    1986
    Bil nr. 2:
    MB 450 SL/C220CDI
    Bil nr. 2 Årgang:
    1972
    Er der nogen af jer der har erfaring med klimaautomatik på en årgang '86? Jeg har efterhånden fået efterfyldt/repareret anlægget med 1 - 11/2 års mellemrum. Mangler nu igen kølemiddel efter rep. for ca. 3/4 år siden. Er ved at være lidt halvtræt af dette.
    Er der alternativt nogen der kan anbefale en specialist helst Storkøbenhavn/Sjælland.
    Hilsen Gert
     
  5. rcl

    rcl New Member

    Joined:
    22 Marts 2007
    Indlæg:
    34
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Location:
    Holte
    Ratings:
    +0 / 0
    En af mine venner fik sit klimaanlæg repareret hos KlimaSystem ved Roskilde (www.klimasystem.dk) - faktisk efter anbefaling af Gørløse Autoimport.

    Anyway, han roste deres arbejde, og de var ikke helt super dyre. De slår sig på at være det eneste firma der udelukkende gør sig i auto-klimasystemer.

    - Skal selv derud i næste uge.
     
  6. Dyvel

    Dyvel New Member

    Joined:
    31 Maj 2007
    Indlæg:
    49
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Location:
    Hadsten - Østjylland
    Ratings:
    +0 / 0
    Jeg var inde hos JP køl & el - lige kommet hjem i en dejlig kold bil :)
    Håber så bare på at den holder tæt.
     
  7. Dyvel

    Dyvel New Member

    Joined:
    31 Maj 2007
    Indlæg:
    49
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Location:
    Hadsten - Østjylland
    Ratings:
    +0 / 0
    Eneste løsning er nok at få hældt noget "sporvæske" på bilen som du kører med i et stykke tid. Derefter burde det være muligt at spore utætheden vha. UV lys
     
  8. uffe

    uffe Active Member

    Joined:
    31 August 2006
    Indlæg:
    1,636
    Likes Received:
    22
    Trophy Points:
    38
    Location:
    holbæk
    Ratings:
    +26 / 0
    Min bil::
    E211 320 CDI 3.2 AMG
    Km:
    457000
    Årgang:
    2003
    Bil nr. 2:
    W124 300 E-24
    Bil nr. 2 Km:
    324600
    Bil nr. 2 Årgang:
    1990
    hej Asterix

    jeg kan anbefalde kølerfabrik FIX i holbæk

    kaj er til at snakke med og er rimlig med prisen det er der jeg køber mine køler og han laver aircon-anlæg
     
  9. Dyvel

    Dyvel New Member

    Joined:
    31 Maj 2007
    Indlæg:
    49
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Location:
    Hadsten - Østjylland
    Ratings:
    +0 / 0
    Æv æv æv... der skal sporvæske i min, for i morges var der sgu ikke meget køling på, så den er utæt, ret meget endda når den kun holder en dag. Men det må til gengæld være let at finde så.
     
  10. Frank

    Frank New Member

    Joined:
    16 September 2006
    Indlæg:
    369
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Location:
    Tårnby
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    W211
    Km:
    83500
    Årgang:
    2004
    Bil nr. 2:
    W169
    Bil nr. 2 Km:
    45000
    Bil nr. 2 Årgang:
    2007
    Hej Dyvel

    Hvis det er din fordamper der er utæt kan det godt være svært at se selv med sporevæske på, fordi den sidder inde bag instrumentbordet, jeg tror det er nemmest at se nedefra ved kondensafløbsrørene lige over gearkassen, gearkassen må være fyldt med væsken der løbe ud, hvis det er fordamperen der er utæt.

    Skulle det være fordamperen der er utæt skal du have hele instrumentbordet ud for at skifte den, en reparation på MB til ca. 20-25K, :shock: fordi det tager en dag at skille det ad og en dag for at samle det, hvis du selv skal lave det koster fordamperen ca. 6K. :(
     
  11. Dyvel

    Dyvel New Member

    Joined:
    31 Maj 2007
    Indlæg:
    49
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Location:
    Hadsten - Østjylland
    Ratings:
    +0 / 0
    Jeg skal under alle omstændigheder have instrumentbordet ud, da jeg skal i gang med at skifte kabine i næste uge hvis alt går planmæssigt.

    Men håber den bare er utæt i en samling et sted, og ikke i fordamperen
     
  12. Dyvel

    Dyvel New Member

    Joined:
    31 Maj 2007
    Indlæg:
    49
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Location:
    Hadsten - Østjylland
    Ratings:
    +0 / 0
    Kan nogen give et bud på det mest sansynlige sted at mit klima er utæt. Bilen må formodes at have kørt uden gas i længere tid, så kan kompressoren have taget skade af det?

    Men hvor bliver de typisk utætte? (sig ikke fordamper)
     
  13. uffe

    uffe Active Member

    Joined:
    31 August 2006
    Indlæg:
    1,636
    Likes Received:
    22
    Trophy Points:
    38
    Location:
    holbæk
    Ratings:
    +26 / 0
    Min bil::
    E211 320 CDI 3.2 AMG
    Km:
    457000
    Årgang:
    2003
    Bil nr. 2:
    W124 300 E-24
    Bil nr. 2 Km:
    324600
    Bil nr. 2 Årgang:
    1990
    hej Dyvel

    jeg tro ret meget på det er kondenser (fordamper) der er utæt på din, der er et ret nomal problem desvære :shock:

    men det er nu bare mit bud på dit problem 8)
     
  14. Dyvel

    Dyvel New Member

    Joined:
    31 Maj 2007
    Indlæg:
    49
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Location:
    Hadsten - Østjylland
    Ratings:
    +0 / 0
    kan de købes brugt eller skal man smide 6 kilo for en ny (suk)
    Og kan man evt. bruge en "universal" model hvis bare fittings passer på?
     
  15. Dyvel

    Dyvel New Member

    Joined:
    31 Maj 2007
    Indlæg:
    49
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Location:
    Hadsten - Østjylland
    Ratings:
    +0 / 0
    og lige en ting... Er fordamper og kondenser ikke 2 forskellige ting?
    Fordamperen er den der sidder inde ved instrumentbordet, men den "køler" der sidder foran den alm. køler, er det ikke en kondenser??? eller hvad hedder den så?
     
  16. peberholmen

    peberholmen New Member

    Joined:
    17 April 2007
    Indlæg:
    40
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Location:
    København
    Ratings:
    +0 / 0
    Det kan jeg da vist ovenikøbet svare på! - Jo fordamperen, som afkøles af det fordampende kølemiddel sidder givetvis et sted inde under instrumentbordet. Og kondensatoren, hvori det gasformige kølemiddel atter fortættes til væske sidder helt ude foran i kølergrillen med en stor el-ventillator foran.

    Min svoger som iøvrigt er kølemontør hjalp mig med at få gang i mit system her for et par måneder siden - og det virker endnu. Problemet viste sig at være at kølemidlet stille og roligt var feset af anlægget over flere år. Svoger tomsugede hele ACenheden med en vacuumpumpe og fyldte ca. 1000 gram nyt kølemiddel på af den gamle type (vistnok R12 - men jeg er ikke sikker). Vi kunne ikke noget sted se et skilt eller en angivelse af hvilket kølemiddel, der skulle på, så derfor ofrede han noget af det gamle (og nu ulovlige kølemiddel) fra sit hemmelige lager, og nu kører skidtet som sagt fint på 6-7 uge. Jeg tror nok at svoger kan lokkes til at udføre denne service for andre, men I må påregne en udgift på omkring en tusse, til freon og det løse. Svoger bor iøvrigt ved Køge.

    Hvis nogen med rimelig sikkerhed ved hvilket kølemiddel, man bør fylde på en 500e fra august 1991, må i da iøvrigt meget gerne lade mig det vide.

    Cheers, Claus :)
     
  17. uffe

    uffe Active Member

    Joined:
    31 August 2006
    Indlæg:
    1,636
    Likes Received:
    22
    Trophy Points:
    38
    Location:
    holbæk
    Ratings:
    +26 / 0
    Min bil::
    E211 320 CDI 3.2 AMG
    Km:
    457000
    Årgang:
    2003
    Bil nr. 2:
    W124 300 E-24
    Bil nr. 2 Km:
    324600
    Bil nr. 2 Årgang:
    1990
    ja så kom peter mig i forkøbet :D :D fint nok bare svare er rigtig 8)

    comdenser foran ved din alm, vandkølder og evaporator(fordamper) inde ved blæsermotor ret enkel :shock:
     
  18. peberholmen

    peberholmen New Member

    Joined:
    17 April 2007
    Indlæg:
    40
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Location:
    København
    Ratings:
    +0 / 0
    Ja så blev jeg også lidt klogere ved at studere sagen nærmere via gamle indlæg her på siden. Læs bare her hvad Mikkel - 300D skriver: "På det gamle anlæg med R-12, skal påfyldnings slanger skrues på de fittings der er på anlægget, for at tømme og fylde anlægget. På et anlæg med R-134A er der 2 lyn koblinger i forskellige størrelser. Det er nok nemmest at se, hvis man skruer støvhætten af. På den ny type, sidder støvhætterne fast med gevind, som sidder indvendig i koblingen. På den gamle type, sidder hætterne med samme gevind, som bruges til at montere fyldeslanger" -citat slut!

    Jeg mener bestemt at kunne huske at hætterne på min 500e fra aug 91, sidder på det samme gevind som fyldeslangerne blev skruet på under tomsugning og den efterfølgende påfyldning af kølemiddel. Ja - det var jo iøvrigt R12 svoger fyldte på, og det er vistnok ikke helt let at få fat i længere.

    Jeg vil nu iøvrigt gerne have ombygget mit anlæg til R 134A, men nu lader jeg det lige køre sommeren over med R12. Så hvis nogen ved hvilke dele, der skal udskiftes, og hvor de anskaffes, så giv endelig lyd!

    Jeg mener at have hørt, at det bl.a. drejer sig om nogle O-ringe, og det lyder jo umiddelbart ikke helt umuligt. Men hvis man på den anden side nærmest skal løsne V8éren for at komme til, og skrabe knoerne til blods under operationen, så er det sgu lige før at jeg hellere bare vil blive ved med at fylde R12 på skidtet.

    Cheers, Claus P.
     
  19. kongebiler

    kongebiler Active Member

    Joined:
    30 Marts 2007
    Indlæg:
    2,645
    Likes Received:
    13
    Trophy Points:
    38
    Location:
    Hadsten v Århus
    Ratings:
    +15 / 0
    Min bil::
    124033 :-)
    Km:
    550.000
    Årgang:
    1990
    Bil nr. 2:
    W140 400SE
    Bil nr. 2 Km:
    300.000
    Bil nr. 2 Årgang:
    1992
    det absolut vigtigste er olien i kompressoren, olien skal passe til kølemiddelet.
    slanger og o-ringe kan man godt prøve med, men husk sporestof, da det ikke er alle slanger der virker til det nye R134A

    P.S. R12 er stort set kun til at opdrive i polen.
     
  20. MB230E

    MB230E Member

    Joined:
    24 Juni 2007
    Indlæg:
    95
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    6
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    T203 C180
    Km:
    175.000
    Årgang:
    2006
    Jeg har lige fået efterfyldt klimaanlægget på min 230E fra 1990, hvor der på typepladen i motorrummet står R12. Det specialiserede firma, der udførte arbejdet fyldte efter med noget er hedder RS24. Sådan som jeg forstod det "arbejder det sammen" med R12, og det gamle R12 (hvis det da ellers var det, der var i anlægget) blev ikke tappet af forinden.
    Er der andre, der har erfaringer med RS24 på gamle anlæg?
     

Del denne side