Mercedes Træf NordFyn 6.-7. September 2024   Information - Tilmeldte biler

Se billeder & video og snik snak fra afholdte arrangementer og træf. Klik her

  1. Denne side bruger cookies. Ved af fortsætte med at bruge dette websted, accepterer du vores brug af cookies. Learn More.

Fejlkoder i A/C - sagen opklaret!

Emne i 'Aircondition / Klimaanlæg' startet af Lasse, 1 Maj 2008.

  1. BRABUS

    BRABUS Well-Known Member

    Joined:
    30 Juni 2007
    Indlæg:
    9,440
    Likes Received:
    33
    Trophy Points:
    48
    Location:
    Sjælland
    Ratings:
    +36 / 0
    Min bil::
    W124 BRABUS 3.6-24
    Km:
    188
    Årgang:
    1991
    Bil nr. 2:
    VW Lupo 1.2 3L
    Bil nr. 2 Km:
    150
    Bil nr. 2 Årgang:
    2005
    Re: Fejlkoder i A/C

    Hej Lasse,

    Det kan sagtens bare være fordi din cirkulationspumpe var brændt af at den så relæet som kortsluttet også, det var nemlig samme 2 koder jeg fik på Peters 300E-24 med samme fejl som din (cirkulationspumpe deffekt)
    Så jeg tror du skal prøve at slette den kode igen nu hvor du har skiftet pumpen.

    Hvis det ikke er det, så må det være din magnetkobling som du heldighvis kan købe uden at ksulle købe hele kompressoren :)

    Jeg kom til at tænke på at dit MAS relæ er jo mere end blot aicondition styring den er også motorstyring og måske er det en føler der er kortsluttet som giver dig det problem du omtaler i eanden tråd med koldstarts problemerne.

    Mvh.
    BRABUS
     
  2. Lasse

    Lasse Active Member

    Joined:
    15 Maj 2007
    Indlæg:
    2,056
    Likes Received:
    5
    Trophy Points:
    38
    Ratings:
    +6 / 0
    Min bil::
    300E-24, Avantgarde
    Km:
    280000
    Årgang:
    1991
    Bil nr. 2:
    S213 E220d
    Bil nr. 2 Km:
    120000
    Bil nr. 2 Årgang:
    2017
    Re: Fejlkoder i A/C

    Magnetkoblingen ER stået af; den slår ikke til, når jeg selv giver den 12V med en ledning.
    Og da fejlkode 33 (A/C Control modul, short circuit) ikke kan slettes, vil jeg antage, at det er fordi kompressoren ikke starter, at den skriver det. I al fald er magnetkoblingen defekt, og en ny skal på. Den må jeg skifte, og så må jeg se hvad den så siger.

    Ja, MAS (MotorAggregate Steuergerät) er nemlig også med som motorstyring. Jeg kan se i nogle medfølgende papirer, at MAS'en er blevet skiftet i Tyskland 15/9 2004.
    I de diagrammer jeg har fået, kan jeg se at der går 2 ledninger til tomgangsventilen, og begge ledninger kommer fra KE-motorstyringen. Og det er netop de 2 ledninger der er 0V på, når den skaber sig. Det er periodisk den skaber sig, men oftere og oftere :wink: Det er lige fra at man starter op, så går den ligeså stille op i omdrejninger, da tomgangsventilen ikke åbner. Når den så er varm, og der stadig ingen spænding er på ledningerne til tomgangsventil, ja så står den med 1000 omdr. i tomgang. Selv hælder jeg mest til, at det er en fejl i motorstyringen :?

    Men en ny magnetkobling skal jeg i alt fald have, og så må vi se om klimaanlægget så har tænkt sig at starte.
    Hvis det bliver aktuelt, må jeg så låne det MAS-relæ af dig BRABUS?
     
  3. BRABUS

    BRABUS Well-Known Member

    Joined:
    30 Juni 2007
    Indlæg:
    9,440
    Likes Received:
    33
    Trophy Points:
    48
    Location:
    Sjælland
    Ratings:
    +36 / 0
    Min bil::
    W124 BRABUS 3.6-24
    Km:
    188
    Årgang:
    1991
    Bil nr. 2:
    VW Lupo 1.2 3L
    Bil nr. 2 Km:
    150
    Bil nr. 2 Årgang:
    2005
    Re: Fejlkoder i A/C

    Jeps, du låner bare :)

    Mvh.
    BRABUS
     
  4. BRABUS

    BRABUS Well-Known Member

    Joined:
    30 Juni 2007
    Indlæg:
    9,440
    Likes Received:
    33
    Trophy Points:
    48
    Location:
    Sjælland
    Ratings:
    +36 / 0
    Min bil::
    W124 BRABUS 3.6-24
    Km:
    188
    Årgang:
    1991
    Bil nr. 2:
    VW Lupo 1.2 3L
    Bil nr. 2 Km:
    150
    Bil nr. 2 Årgang:
    2005
    Re: Fejlkoder i A/C

    Hey Lasse,

    Kom der egetnlig gang i dit Klima ? jeg lovede dig at kunne låne mit MAS relæ og det gælder stadig hvis det kniber?
     
  5. Lasse

    Lasse Active Member

    Joined:
    15 Maj 2007
    Indlæg:
    2,056
    Likes Received:
    5
    Trophy Points:
    38
    Ratings:
    +6 / 0
    Min bil::
    300E-24, Avantgarde
    Km:
    280000
    Årgang:
    1991
    Bil nr. 2:
    S213 E220d
    Bil nr. 2 Km:
    120000
    Bil nr. 2 Årgang:
    2017
    Re: Fejlkoder i A/C

    Hej BRABUS,

    Der kører ikke endnu. Jeg har endnu ikke bestilt en ny magnetkobling, men det står da snart for. Jeg overvejer at skifte hele kompressoren (kan få en ny ombytning til 2995,-) da det nuværende anlæg er R12 (dog med RS24) og jeg skal alligevel konvertere til R134a.

    Jeg VED at magnetkoblingen er gået til, da den ikke reagerer ved at give den 12V.

    Når jeg har fået ny på, så må vi se hvad den siger, mht. fejlkoder. -Så må jeg se, om jeg skal låne dit MAS-relæ :)
     
  6. Lasse

    Lasse Active Member

    Joined:
    15 Maj 2007
    Indlæg:
    2,056
    Likes Received:
    5
    Trophy Points:
    38
    Ratings:
    +6 / 0
    Min bil::
    300E-24, Avantgarde
    Km:
    280000
    Årgang:
    1991
    Bil nr. 2:
    S213 E220d
    Bil nr. 2 Km:
    120000
    Bil nr. 2 Årgang:
    2017
    Re: Fejlkoder i A/C

    Ja, så kom dagen, hvor denne tråd kan få en lykkelig slutning :)

    -Nu virker klimaanlægget nemlig! :D

    Fandt ud af at ledningerne til magnetkoblingen var mørnet/gnavet igennem og kortsluttet til stel.
    Da anlægget var af den gamle R12-type, valgte jeg at konvertere til R134a. Så jeg skiftede kompressor (skulle jeg jo alligevel) tørfilter og pressostater samt de fleste O-ringe.

    Efter at have haft tryk på anlægget, og konstateret at der ingen lækage var, blev anlægget fyldt med kølemiddel.

    Inden start, ville jeg lige læse fejl ud; juhuu, de havde slettet sig selv, så nu var der kun ét blink til mig, som betyder "ingen fejl" ;jubi

    Bilen blev startet, EC-knappen slukket, og klimaanlægget startede op! :yes:
     
  7. Lasse68

    Lasse68 New Member

    Joined:
    8 Januar 2009
    Indlæg:
    1,171
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Location:
    Ishøj
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    260E Aut.
    Km:
    125000
    Årgang:
    1988
    Bil nr. 2:
    FORD focus 2.0 Ghia
    Bil nr. 2 Km:
    207000
    Bil nr. 2 Årgang:
    2000
    Re: Fejlkoder i A/C

    Nogen gange kan man godt blive overrasket over hvor simpel fejlen kan være he-he.
    Godt at høre du fandt fejlen.

    :tc:
     
  8. BRABUS

    BRABUS Well-Known Member

    Joined:
    30 Juni 2007
    Indlæg:
    9,440
    Likes Received:
    33
    Trophy Points:
    48
    Location:
    Sjælland
    Ratings:
    +36 / 0
    Min bil::
    W124 BRABUS 3.6-24
    Km:
    188
    Årgang:
    1991
    Bil nr. 2:
    VW Lupo 1.2 3L
    Bil nr. 2 Km:
    150
    Bil nr. 2 Årgang:
    2005
    Fedt Lasse du fik temperaturen på rette "køl" igen hihi :lol:

    Hvor henne var lednignerne kortsluttet til stel?

    Og endnu engang kan man vel sige en tester var med til at påpege årsagen til problemet 8)
     
  9. Lasse

    Lasse Active Member

    Joined:
    15 Maj 2007
    Indlæg:
    2,056
    Likes Received:
    5
    Trophy Points:
    38
    Ratings:
    +6 / 0
    Min bil::
    300E-24, Avantgarde
    Km:
    280000
    Årgang:
    1991
    Bil nr. 2:
    S213 E220d
    Bil nr. 2 Km:
    120000
    Bil nr. 2 Årgang:
    2017
    Ja, jeg er også meget tilfreds 8)

    Ledningerner var kortsluttet nede ved selve kompressoren, lige ved én af boltene der holder kompressoren spændt fast mod motoren :) Har et billede af det, som jeg lægger ind senere i dag.
     

Del denne side