Mercedes Træf NordFyn 6.-7. September 2024   Information - Tilmeldte biler

Se billeder & video og snik snak fra afholdte arrangementer og træf. Klik her

  1. Denne side bruger cookies. Ved af fortsætte med at bruge dette websted, accepterer du vores brug af cookies. Learn More.

Er din 60 AMG ikke hurtig nok?

Emne i 'Tuning, ombytning af motor og specialmodeller' startet af BRABUS, 7 Juli 2009.

  1. djaabo

    djaabo Active Member

    Joined:
    7 Juli 2009
    Indlæg:
    4,000
    Likes Received:
    9
    Trophy Points:
    38
    Location:
    Greve
    Ratings:
    +9 / 0
    Min bil::
    CL500 Kompressor
    Km:
    145000
    Årgang:
    2003
    Bil nr. 2:
    SL60 AMG Turbo
    Bil nr. 2 Km:
    135000
    Bil nr. 2 Årgang:
    1994
    Ja så fik jeg oprettet mig selv her inde og må sige at det er posetiv omtale der er kommet om min Mercer.. Det er jo også en 124 uden tag:)

    Men selv kompressor ombygningen er ikke som omfattende da jeg selv har fabrikeret det meste. Det er kun i ren stumper det kan gøres op og der ville jeg tro at projectet har stået mig i 15.000 med det hele.

    Men jeg vil dog lige priotere en misforståelse her.... Syntes ikke at bil og motorcykler skal sammen lignes på nogen måde. Det er 2 forskellige verdener

    Men når man køre på danske landeveje, er det begrænset hvor mange biler man møder der laver 0-100 på under 5 sekunder. Hvorimod at det er lidt nemmere at finde motorcykler der klare den, så det er mest oplagt at lege mod dem:)

    Men skal nok holde alle orinteret når værkstedet åbner. Jeg må indrømme at jeg glæder mig til at gå og rode med alle de gamel konge modeller.
     
  2. jacobh

    jacobh New Member

    Joined:
    21 December 2008
    Indlæg:
    124
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Location:
    København
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    Ingen
    Årgang:
    0
    Bil nr. 2 Km:
    0
    Bil nr. 2 Årgang:
    0

    Super at høre fra dig. Fed SL'er du har fået banket sammen der!
    Forstår godt, at du bliver nødt til, at konkurrere mod motorcykler, og du overrasker givetvis temmelig mange af dem. Alt med hjul og motorer bliver jo sammenlignet -selv fly bliver blandet ind i det, har jeg set. Så det er vel meget naturligt, at sammenligne motorcykler og biler også. Men i sidste ende er der jo naturlovene, der sætter begrænsningerne for, hvor hurtig et givet køretøj kan være. Og som vi har set, er der jo masser af mennesker, der prøver at finde disse grænser med deres køretøjer ;-)

    Anyway, godt at have dig med her i forummet, så vi har endnu flere med forstand på de gode gamle Mercedes'er til rådighed :). Velkommen til.

    Jacob
     
  3. 124036-009

    124036-009 Guest

    Ratings:
    +0 / 0
    Hej Jacob

    Det er mig du har snakket med om min E500 på bilgalleri.
    Jeg viste billeder af din ombygning til en bekendt jeg har i Norge med en E500 6,0 AMG med König kompressorkit på, og han havde lidt kommentarere som jeg ikke kan afklare hvor rigtige de er. Men synes du skulle høre det og evt. vurdere hvad du synes. Jeg klipper direkte ind fra mailen, så der ikke er misforståelser mht. min oversættelse som nok ikke er perfekt :D

    Hei Jack – long time no see! :)

    Det ser jo spennende ut med den SL60’en med Paxton kompressor.

    Men for meg ser det ut som han mangler en vesentlig ting – akkumulator/kammer for ladeluften. Når kompressoren lader bygges det opp en luftmengde med et lite overtrykk i dette kammeret. Når man slakker raskt på gassen og gir raskt gass igjen, gir dette overtrykket umiddelbar luftilgang og en raskere aksellerasjon. Dette gir dermed en mer konstant karakterisitikk under kjøring. Dersom man ikke har et akkumulator kammer får man litt turbolag. En så stor V8 trenger MYE luft. På mitt oppsett fungerer intercooleren som en akkumulator.

    Han har også montert en wastegate med justering av ladetrykk. Det er ikke nødvendig fordi ladetrykket er proporsjonalt med turtallet på motoren og det pre-settes med riktig dreving av kompressoren. Får håpe han finner ut av dette slik at han får en bra karakterisitikk på motoren. Jeg har også kontakt med en i England som nå bygger kompressor på sin 500E. Han benytter også en radialkompressor. Ms.V-max benytter nå en ASA kompressor (også en radialkompressor) på sin nye motor. Begge benytter intercooler.

    --- END ---

    For mig lyder det som om han mener du mangler en akummulator/kondensator(er el-mand så ved ikke om dette giver mening for ikke el-mænd).

    Og at din wastegate er overflødig som jeg også betvivlede nødvendigheden af...

    Dette er kun for hjælp, ikke noget diss, det håber jeg du er klar over ;-)
    Ellers et rigtig spændende projekt, som jeg må indrømme forefindes oftere og oftere i mine vådeste drømme :sleep:
    Meeeen tror nu at afgiften kommer i første række rules

    Nåå ja, vi skal da også lige have et billede af hans set-up:
    [​IMG]

    Og her har vi så et Conrad Gruber Albrex set-up, dette benytter sig ikke af IC, men anvender muligvis den røde "boks" over indsugningen som et kammer, det er jeg ikke klar over!:
    [​IMG]

    Dette er blot til information, spændende tråd, endelig noget for os M119'ere :lol:
    PS. Rigtig god idé med et 80'er/90'er bluestar værksted, blot en skam det kommer til at ligge ovre på :evil:øen bye

    /Jack
     
  4. djaabo

    djaabo Active Member

    Joined:
    7 Juli 2009
    Indlæg:
    4,000
    Likes Received:
    9
    Trophy Points:
    38
    Location:
    Greve
    Ratings:
    +9 / 0
    Min bil::
    CL500 Kompressor
    Km:
    145000
    Årgang:
    2003
    Bil nr. 2:
    SL60 AMG Turbo
    Bil nr. 2 Km:
    135000
    Bil nr. 2 Årgang:
    1994
    Der er ingen tvivl om at den kompressor jeg har mast på, er en anelse overmålt:)

    Men det med kondensatoren/insuningsforstærker kan jeg godt forklare. Det er forde at dengang man lavede tunings sættet til denne motor, så havde man ikke nogen pris venlig løsning på at ændre flowet over luftmasse måleren, hvilket somregl er et støre problem med tuning.

    Den luft masse måler er meget sart og luften skal placeres lig over måleren, ellers måler den skæve tal.
    Det er også derfor at luftfilteret normal er så bredt, det er for at fordele luften jævnt over denne måler og det er samme grund at man lavede den kasse hen over motoren med kompressor.

    Men i vore dage kan man få en piggyback som man selv kan programere.
    Jeg har placeret luft masse måleren på suge siden af kompressoren, hvilket vil gøre at den målere højere verdi, men det kan man kompensentere for via pigybacken.

    De fleste tunings firmaer der stadig har nogle tun sæt liggende til denne motor type, har bare ikke fået opdateret dem siden da. Du ser ikke nogle biler i dag med sådan en kasse i motor rumet:)

    Jeg bliver nød til at havde blow off ventil til når jeg lægger gasen fra, så skal den kunne komme af med luften når motoren er oppe i omdrjninger og gas spjældet er lukket. Jeg har så valgt en justerbar for at den altid skal kunne køre 0,5 bar i både koldt, varmt og fugtigt vejer. Det giver et mere jævnt blanings forhold da AMG og Brabus versionerne køre med faste blandings forhold og den almindelige version 500 køre i lambda loop.

    Håber det gav mening:)

    Men kan sige så meget at det virker rimelig effektivt og den trækker med 650-700 Hp fra land:)

    Det næste project er at få en tandrem på, jeg fornemmer at der er en anelse skred i almindelig bælte rip rem.
     
  5. djaabo

    djaabo Active Member

    Joined:
    7 Juli 2009
    Indlæg:
    4,000
    Likes Received:
    9
    Trophy Points:
    38
    Location:
    Greve
    Ratings:
    +9 / 0
    Min bil::
    CL500 Kompressor
    Km:
    145000
    Årgang:
    2003
    Bil nr. 2:
    SL60 AMG Turbo
    Bil nr. 2 Km:
    135000
    Bil nr. 2 Årgang:
    1994
    Lige et billede mere. Skulle snart få en tånrstiver hjem, det er lige prikken over iét
     

    Attached Files:

  6. BRABUS

    BRABUS Well-Known Member

    Joined:
    30 Juni 2007
    Indlæg:
    9,440
    Likes Received:
    33
    Trophy Points:
    48
    Location:
    Sjælland
    Ratings:
    +36 / 0
    Min bil::
    W124 BRABUS 3.6-24
    Km:
    188
    Årgang:
    1991
    Bil nr. 2:
    VW Lupo 1.2 3L
    Bil nr. 2 Km:
    150
    Bil nr. 2 Årgang:
    2005
    Det er lidt det samme jeg synes man har set på det twin turbo kit tra turbo Technic og mosselman kittet som næsten er identiske.

    Der følger også en styring med, men den retarder tændingen ved fuldt lade tryk eller også er det bare ved høje omdrejninger (næsten det samme) for at kompensere for at indsprøjtningen ikke kan levere nok benzin/den rigtige blanding herunder og derfor for at undgå tændingsbanken.
    Mange der har kittet i dag har også eftermonteret en anden styring samt et tilskudssystem så den får mad nok under fuld høvl :) og det ser ud til at have givet en del flere HK på kittene.
     
  7. BRABUS

    BRABUS Well-Known Member

    Joined:
    30 Juni 2007
    Indlæg:
    9,440
    Likes Received:
    33
    Trophy Points:
    48
    Location:
    Sjælland
    Ratings:
    +36 / 0
    Min bil::
    W124 BRABUS 3.6-24
    Km:
    188
    Årgang:
    1991
    Bil nr. 2:
    VW Lupo 1.2 3L
    Bil nr. 2 Km:
    150
    Bil nr. 2 Årgang:
    2005
    Først vil jeg lige sige at jeg egentlig lige har tænkt over og opdaget at trådene under dette emne ligesom alle andre skal omhandle W124eren :oops:
    Men lad os så sige at tråden her er oprettet for at yde inspiration til W124er folket med en E60AMG motor som jo er identisk med denne her, da Jacob jo er ligeglad med i vhilken bil motoren ligger for at tune den for jer :mrgreen:

    Godt, så fik vi retfærdiggjort trådens eksistens hehe tror jeg nok :D

    Nå men jeg fik bare en tur i den fedeste åbne Stjerne jeg i mit liv har sat min bare røv i, i dag
    magen til potent bjørn skal man sku lede længe efter, kæft mand der var ryk i den SL60AMG med pusterør
    Det er det vildeste Benz jeg nogen sinde har prøvet, (ja bort set lige fra min brabus) haha kunne ikke lade være, ej den er så voldsom den SLer at jeg straks blev forælsket hehe, (tror ikke helt jeg fik gjort opmærksom på over for Jacob, men man er lidt i sin egen verden når man lige har sidet og prøvet en så vild bil) det var sku ægte bjørne kræfter og ikke det der underspillede bamse show man får når man trykker på speederen i en 500E og det ikke føles vildere end det man normalt køre i med mindre motor :D Her var virkelig potente kræfter til at underbygge V8erens brøl og sikke et brøl med fri gas kanal lige ud i luften rale rale rale, så gad jeg ikke engang eje en amerikaner bil længere hehe.
    Jeg misunder virkelig din bil Jacob :heart: og de kræfter den har, men det har også taget noget tid før jeg har kunne sige det synes jeg, nu kan jeg jo kun tænke på 1 ting jeg gad se til vores næste træf og det var 402 Meter sort Asfalt 1 Nordmand + 1 Dansker hvis tanker om en 60AMG motor får ham til at tænke, "det kan der ikke være nok kræfter i" og så de 2 biler, BRABUS E65 og SL60AMG med kompressor. jeg ville ikke engang turde satse på hvem der løb med sejeren, men mon ikke SLeren har det sidste der skal til :| på toppen vinder bussen nok grundet 5 trins autogear og den høje gearing, men i acceleration :nakkal: hehe hvem ved, kunne være sjovt at se :-D

    Det var altså en fed tur Jacob, mange tak for oplevelsen :yipi: jeg har altsså lige prøvet det som de fleste af jer bare har ønsket/tænkt over at få lov til, når i har sidet og kikket på hans SL60AMG Kompressor, nemlig prøvet at få en tur med løvens gab i fuld udstrækning cute

    jeg har en sløv W124er til salg hvis nogen er intereseret, den er sort med rød motor blok og nogle har skrevet brabus på den :coolguy: hehe :mrgreen:
    Igen tak for turen Jacob :gr8:

    Mvh.
    BRABUS
     

Del denne side