Mercedes Træf NordFyn 6.-7. September 2024   Information - Tilmeldte biler

Se billeder & video og snik snak fra afholdte arrangementer og træf. Klik her

Bagklap ikke op

Emne i 'Karosseri' startet af Rover, 9 Marts 2007.

  1. Rover

    Rover New Member

    Joined:
    27 September 2006
    Indlæg:
    14
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Location:
    Hvidovre
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    w124 300E
    Km:
    107000
    Årgang:
    1991
    Bil nr. 2 Årgang:
    0
    :x HJÆLP min nøgle passer ikke til min bagklap men hvad fa... :oops: man har jo central lås :idea: :):!: :!: gu har man røv . Det virker og lyder som om at der er aktivitet ved låsen den gir sig også en smule , alt andet åbner men ikke min bagklap øv øv øv øs af jeres viden.
     
  2. Martin

    Martin Member

    Joined:
    4 Marts 2007
    Indlæg:
    488
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    16
    Location:
    Stilling - Østjylland
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    Pt. ingen stjerbil
    Km:
    0
    Årgang:
    0
    Bil nr. 2 Km:
    0
    Centrallåsen styres vha. vacuum. Så jeg har umiddelbart to forslag:
    1. Låsen kører ikke som den skal rent mekanisk
    2. Vacumslangen er utæt

    Fordeleren til vacuum sidder under bagsædet i passagersiden mener jeg. Slangerne er ikke til at overse - de er gule.
     
  3. JBN

    JBN New Member

    Joined:
    30 September 2006
    Indlæg:
    18
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Location:
    Nordsjælland
    Ratings:
    +0 / 0
    Hej Rover.

    Det er korrekt som Martin skriver, at centrallåsen styres/opereres af vacum, men hvis vacum systemet er utæt, vil alle døre låse op ca 15-20 sekunder efter du har låst, og det sker vel ikke........og dermed er vacumsystemet udelukket.

    Så sidste mulighed er den rene mekaniske del af låsen, så det er bare at klø på med at få åbnet bagklappen, og derefter smøre m.m.
     
  4. Henrik L.

    Henrik L. Member

    Joined:
    3 September 2006
    Indlæg:
    498
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    16
    Location:
    2770 Kastrup
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    A4 Allroad 3,0 TDI
    Km:
    45000
    Årgang:
    2013
    Bil nr. 2:
    Polo
    Bil nr. 2 Km:
    5000
    Bil nr. 2 Årgang:
    2016
    Hej Claus.

    Prøv at se efter hvordan åbningen i låsecylinderen står til bagklappen.
    Hvis ''revnen'' står lodret,skal den virke over centrallåsen.
    Hvis revnen er vandret, så er bagklappen låst med hovednøglen (har firkantet hoved) og kan kun åbnes med den igen. Bilens ''værkstedsnøgle'' (har rundt hoved) passer ikke til bagklappen.

    Det med at systemet styres af vacum er en halv sandhed. Systemet virker ved vacum når du låser op, og ved overtryk når du låser.(eller omvendt)
    Det JBN skriver med at det åbner igen hvis systemet er utæt, studser jeg lidt over, fordi jeg selv har prøvet at køre med slangerne afmonteret. Hvis en dør var låst, så låste den ikke op af sig selv igen. Den eneste grund til at det kan ske er at systemet er så utæt at ingen af cylindrene får luft nok til at låse, og så derfor ikke bliver låst rigtigt. Systemet er ikke afhængigt af om der er vacum eller overtryk på det konstant, når en funktion er overstået så dør systemet ud for vacum eller overtryk. Det er ikke sådan at hvis trykket forsvinder, så låser bilen op. Der skal suges eller pustes før en funktion udføres.
     
  5. JBN

    JBN New Member

    Joined:
    30 September 2006
    Indlæg:
    18
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Location:
    Nordsjælland
    Ratings:
    +0 / 0
    Hej Henrik.
    Godt ord igen, men hvis du læste mit svar korrekt, skrev jeg faktisk det samme som du selv er inde på; utæt vacum system.
    På en W124/300TE, kan jeg oplyse at der netop sker det som jeg skrev, her var det vacum dåsen til benzin dækslet som var utæt, og det resulterede i at alle døre låste op igen.
    Ved at blænde de to slanger ved benzin dækslet af, forsvandt fejlen med det samme, og alle døre låste som de skulle.

    Så alt i alt, Henrik, tror jeg du alligevel må give mig ret i min påstand.
     
  6. Henrik L.

    Henrik L. Member

    Joined:
    3 September 2006
    Indlæg:
    498
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    16
    Location:
    2770 Kastrup
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    A4 Allroad 3,0 TDI
    Km:
    45000
    Årgang:
    2013
    Bil nr. 2:
    Polo
    Bil nr. 2 Km:
    5000
    Bil nr. 2 Årgang:
    2016
    Hej JBN.

    Tror vi misforstår hinanden. :( :( Hvis dørene låser op igen, så tror jeg ikke de har været låst rigtigt, pga. utætheden. Når pumpen så stopper, hopper låse knapperne op igen, fordi de ikke er gået rigtigt i indgreb på grund af for lavt tryk. Hvis der er en lille utæthed, låser bilen lidt langsommere, er der en rigtig stor utæthed kommer der aldrig tryk nok til at dørene låser, trykket fiser bare ud i den fri luft.
    Jeg forstod ud fra det du skrev, at hvis dørene var låst rigtigt, og trykket så forsvandt, så ville dørene låse op igen, selv om de havde været gået rigtigt i lås. Det sker ikke.
    Det kræver at pumpen begynder at suge for at dørene låser op igen, hvis først de er låst rigtigt.

    Håber så vi er enige nu. :oops: :oops: :oops:

    Jeg er lidt i tvivl om hvad der får pumpen til at stoppe. Sidder der en timer der stopper efter et fastsat tidsrum, eller mærker den når trykket/vacummet er stort nok til at alt er låst/åbnet.
    Jeg mener at kunne huske at det er det sidste, men er ikke helt sikker.
    På den gamle 250´er jeg havde, skiftede jeg pumpen fordi den ikke stoppede men blev ved med at køre når først den var startet. Jeg mener der sad et eller andet der vippede og så rørte en kontakt når trykket/vacummet var stort nok. Jeg vil her lige understrege at det er muligt at jeg forveksler det med pumpen fra min gamle båd´s vandsystem, hvor der sad en bælg og trykkede på en lille kontakt når man lukkede for vandet, og så stoppede pumpen.
    Jeg mener at centrallås pumpen kører et system der minder om det, bare tryk/vacumstyret, eller også husker jeg helt forkert, og så var det timer delen i min gamle pumpe der var gået.
    Der er gået 12-13 år siden jeg pillede ved det, så det er det vel tilladt at have glemt lidt. :roll: :roll:

    Men jeg syntes stadig Claus lige skal se hvordan nøglehullet står i knappen, for hvis den står i vandret stilling så virker den ikke over centrallås systemet. :D :D
    Men på den anden side kan han jo ikke have drejet den til den stilling hvis ikke han har hovednøglen. :?: :? :?
     
  7. Rover

    Rover New Member

    Joined:
    27 September 2006
    Indlæg:
    14
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Location:
    Hvidovre
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    w124 300E
    Km:
    107000
    Årgang:
    1991
    Bil nr. 2 Årgang:
    0
    Hej alle

    Henrik, den står lodret, nøglehullet altså :oops:
    Måske jeg skulle få fat i en låse smed.

    Vil lige sige at min central lås altid har opført sig lidt underligt, nogle gange når jeg åbner bilen og kun når jeg åbner den! dvs. med fjernbetjeningen så lukker den op for derefter at lukke alt igen, når jeg så bruger nøglen er der ingen problemer. :?

    Må indrømme at jeg tror at det er en stang eller noget i låse mekanikken der er røget a.
    Lad os sige at der ikke er tryk nok til at låse op ! Vil ville man så stadigvæk kunne se at låsen bevæger sig en smule ?
     
  8. Henrik L.

    Henrik L. Member

    Joined:
    3 September 2006
    Indlæg:
    498
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    16
    Location:
    2770 Kastrup
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    A4 Allroad 3,0 TDI
    Km:
    45000
    Årgang:
    2013
    Bil nr. 2:
    Polo
    Bil nr. 2 Km:
    5000
    Bil nr. 2 Årgang:
    2016
    Hej Claus.

    Det er da godt den pejer op ad. :D :D :D

    Jeg tror du har en lille utæthed et eller andet sted som gør at der ikke kommer vacum nok til at åbne alle låsene, eller også er pumpen slidt så den ikke producerer nok vacum. Jeg tror mest på det første.

    Det du skriver med at den låser når du åbner med fjernbetjeningen tyder på at den en gang imellem ikke får alle låse palerne helt op, og der for låser igen. Når du selv åbner med nøglen hjælper du systemet så der er lidt mere kraft til de øvrige cylindre. Låsene på bagdørene aktivere ikke centrallåse systemet, det er kun fordørene og bagklappen der har den funktion.

    Hvis jeg var dig, ville jeg pille bagsædet ud, så du kan komme ned til pumpen. Prøv at se efter om du kan pille noget af systemet fra, så pumpen kun suger på bagklappen og påfyldnings dækslet.
    Hvis du er rigtig heldig, kan det være at det kraftigere sug kan få låst bagklappen op.
    Det det gælder om her er, at få så meget vacum til bagklappen som muligt.

    Hvis stangen er røget af, vil jeg ikke mene låsen burde røre på sig.
    Jeg kan ikke huske hvordan stangen sidder fast, men jeg mener at vacumdåsen skal vinkles for at få den fra låsen. Jeg tror ikke bare den kan falder af.

    Men prøv det med en masse vacum bagud, du har jo lov til at være heldig. :D :D :D

    Som jeg skrev tidligere, kan jeg ikke huske om den suger eller puster når den skal åbne systemet, men jeg mener den suger når den åbner. Hvis du prøver det med vacumpumpen, så mærk lige efter hvad den gør når du har pillet slangerne af. Bare for at være sikker.
     
  9. Frank

    Frank New Member

    Joined:
    16 September 2006
    Indlæg:
    369
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Location:
    Tårnby
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    W211
    Km:
    83500
    Årgang:
    2004
    Bil nr. 2:
    W169
    Bil nr. 2 Km:
    45000
    Bil nr. 2 Årgang:
    2007
    Hej Rover

    :idea: På min 250D var jeg ude for at den engang imellem låste igen, når jeg åbnede med fjernbetjeningen, og det var især når bilen stod lidt skråt.. :shock: Ja skråt...for så gik palen skævt i hullet fordi stangen til palen i døren var lidt skæv og dørsiden ikke sad ordentligt. Når jeg åbnede med nøglen var der ingen problemer, det var kun vacuumen der ikke kunne trykke palen op.
     
  10. Rover

    Rover New Member

    Joined:
    27 September 2006
    Indlæg:
    14
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Location:
    Hvidovre
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    w124 300E
    Km:
    107000
    Årgang:
    1991
    Bil nr. 2 Årgang:
    0
    Hey

    Jeg går til den jeg piller bagsædet ud en af dagene og tager den der fra.
    Jeg skal nok vende tilbage om hvordan det går.
     
  11. Rover

    Rover New Member

    Joined:
    27 September 2006
    Indlæg:
    14
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Location:
    Hvidovre
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    w124 300E
    Km:
    107000
    Årgang:
    1991
    Bil nr. 2 Årgang:
    0
    :cry: Bagsædet var ude, pumpen lokaliseret virkedet fint den smider tryk ud til benzin klap og bagklap, benzin klap åbner men stadig ikke bagklap .
    Smed noget trykluft i slangen! benzin klap åbner MEN :evil: IKKE DEN FORPU... BAGKLAP :shock: var så tæt på at finde boremaskinen frem :roll: næste skrit? må ringe til nogen siste livline prøver sgu nok Mercedes
    Gode ideer :idea: modtages stadigvæk med kyshånd.
     
  12. Henrik L.

    Henrik L. Member

    Joined:
    3 September 2006
    Indlæg:
    498
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    16
    Location:
    2770 Kastrup
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    A4 Allroad 3,0 TDI
    Km:
    45000
    Årgang:
    2013
    Bil nr. 2:
    Polo
    Bil nr. 2 Km:
    5000
    Bil nr. 2 Årgang:
    2016
    Hej Claus.

    Du skulle bare ikke være heldig. :cry: :cry:
    Nu hvor du har prøvet næsten alt, så er der nok kun tilbage at prøve Mercedes. Hvis der ikke er skiftet låse under vejs i bilens levetid, så er det bare at bestille en ny hovednøgle efter bilens stelnummer.
    Jeg tror du skal have registreringsattesten med, så de kan se at det er din bil du bestiller til.
     
  13. G-FAST

    G-FAST New Member

    Joined:
    17 Marts 2007
    Indlæg:
    19
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Ratings:
    +0 / 0
    Vis det var mig, vil jeg smader den h. bag lyget så du kan få hånden ind... det har jeg prøve fler gang inden på arbejdet.
     
  14. Frank

    Frank New Member

    Joined:
    16 September 2006
    Indlæg:
    369
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Location:
    Tårnby
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    W211
    Km:
    83500
    Årgang:
    2004
    Bil nr. 2:
    W169
    Bil nr. 2 Km:
    45000
    Bil nr. 2 Årgang:
    2007
    Hvor ligger fejlen

    Du kan låne et koben af mig, jeg har også en vinkelsliber, så kan du skære hul i bunden. :shock: :shock: :shock: :shock: For et komplet sæt nye låse til en W124er koster ca. 1500.- hos Mercedes og en komplet baglygte koster. 975,00 kr. + moms(1.218,75)
     
  15. G-FAST

    G-FAST New Member

    Joined:
    17 Marts 2007
    Indlæg:
    19
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Ratings:
    +0 / 0
    Vis du skal bruge en sæt baglygter, så har jeg 2 sæt fra en e model til at ligge... jeg kan nok også finden et nye låse bag... (men kan vist nok købe en ny låsecyl. den er ikke så dyre !)
     
  16. Rover

    Rover New Member

    Joined:
    27 September 2006
    Indlæg:
    14
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Location:
    Hvidovre
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    w124 300E
    Km:
    107000
    Årgang:
    1991
    Bil nr. 2 Årgang:
    0
    Nå boys, tak for alle svarene og hjælpen.
    Her hvordan løsningen kom med et nyt problem!
    Som altid når jeg åbner bilen tjekker jeg om bagklappen skulle være åbne og damn :shock: den var sku åben :D men :x nu kunne jeg ikke låse den igen :shock: :evil:
    nå, nu var den jo åben så kunne den osse laves.
    Ingen probs med vacum/trykket det viser sig at den box? der omsætter vacum/trykket til mekanisk kraft ikke var stærk nok til at aktiver låsen, så efter rensning smøring af låse mekanismen, funker det igen. Det virker også som om resten af mit system er blevet mere stabilt.
    Skal stadigvæk havede skaffet mig en ny lås der passer til min nøgle stoler ikke på det mere!
     
  17. hosmir

    hosmir New Member

    Joined:
    25 Juni 2007
    Indlæg:
    95
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Location:
    Lolland
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    200D aut
    Km:
    300000
    Årgang:
    1989
    Bil nr. 2 Km:
    0
    Selvom tråden er gammel !!
    Jeg har åbenet min med et hårdt pust med compressoren,,, så låste den op !! "sug" bruger min kun til at låse med,, og jeg havde mere brug for der var åbent !!
    Men ved nogen hvad der blev Rover`s løsning ?????
     
  18. BRABUS

    BRABUS Well-Known Member

    Joined:
    30 Juni 2007
    Indlæg:
    9,440
    Likes Received:
    33
    Trophy Points:
    48
    Location:
    Sjælland
    Ratings:
    +36 / 0
    Min bil::
    W124 BRABUS 3.6-24
    Km:
    188
    Årgang:
    1991
    Bil nr. 2:
    VW Lupo 1.2 3L
    Bil nr. 2 Km:
    150
    Bil nr. 2 Årgang:
    2005
    Det med at have nøglen som "sikkerhed" er lidt falsk.
    Da selvom du har nøgle så kan låsen stadig godt gå trægt og ikke åbne selvom du har trykket låsen/åbneren helt i bund.
    Den er nemlig ikke mekanisk forbunden med låse tøjet. men fjeder belastet, så hvis låsen går meget trægt så er alt der sker bare du trykker fjederen i bund eller spænder fjederen ud, uden åbning af bagklapen.

    Det fandt jeg ud af på min fars den lange hvor låsen også pludselig gik trægt.
    Så åbnede jeg med nøglen så den stod i lodret stilling og trykket så så låsen / åbneren uden der skete noget.

    Men jeg forstå godt du så vil bruge nøgle som sikkerhed til at kunne låse den hvis den hænger, men så står du stadig og kan risikere ikke at kunne åbne bagklappen igen. :)
     
  19. Martin

    Martin Member

    Joined:
    4 Marts 2007
    Indlæg:
    488
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    16
    Location:
    Stilling - Østjylland
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    Pt. ingen stjerbil
    Km:
    0
    Årgang:
    0
    Bil nr. 2 Km:
    0
    Det er korrekt som Hosmir skriver at låsen kan åbnes med et pust.

    Opskriften er følgende:
    I passagersiden løber den gule vacum slange ved bagskærmen lige inde bag kofangeren. Man skulle kunne liste plastiken af og så fjerne en luft gælle. Så kan man klippe den gule vacum slange og så puster man bare indtil låsen åbner. Der kan være lidt forskel på de forskellige modeller, men hvis man kan finde vacumslangen er det bare at puste og puste......

    Nu har Claus fået løst sit problem - men det er jo altid rart at vide hvordan man kan åbne sit baggagerum :)
    mvh
    Martin
     
  20. Guldsmeden

    Guldsmeden Active Member

    Joined:
    27 November 2006
    Indlæg:
    2,026
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    36
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    na
    Km:
    0
    Årgang:
    00
    Bil nr. 2:
    na
    Bil nr. 2 Km:
    0
    Bil nr. 2 Årgang:
    0
    Så vil jeg nok hellere foreslå at man piller bagsædet ud og blæser ved slangens begyndelse.
    Under bagsædet sidder vacum pumpen nemlig, og her sidder slangen på.
    Der kan selvfølgelig let opstå tvivl om man blæser i den rigtige slange, men det værste der kan ske er at tankklappen åbner i stedet. :)
     

Del denne side