Mercedes Træf NordFyn 6.-7. September 2024   Information - Tilmeldte biler

Se billeder & video og snik snak fra afholdte arrangementer og træf. Klik her

  1. Denne side bruger cookies. Ved af fortsætte med at bruge dette websted, accepterer du vores brug af cookies. Learn More.

advarsels lys for sprunget pære og xenon

Emne i 'El-system' startet af Emil, 5 September 2007.

  1. larzen

    larzen New Member

    Joined:
    14 August 2007
    Indlæg:
    939
    Likes Received:
    1
    Trophy Points:
    0
    Ratings:
    +1 / 0
    Min bil::
    300D
    Årgang:
    1987
    Bil nr. 2:
    Falck LR 109"
    Bil nr. 2 Årgang:
    1966
    HenrikL. Det du har fundet ligner meget det 13 stik system jeg fik sammen med 92'er ledningsnettet til min. Det er noget omfattende, men omfatter også både +12V og stoplys i stikket. Yderligere kan det se om der er sprunget en pære, både blink, stoplys og baglys og evt markeringslys på trailerern, det kan de "eftermonterede" normalt ikke.
    Om det er smart kan diskuteres, da man konstant render rundt og banker på lamperne på traileren for at få ro på tjeklampen - er faktisk nået så vidt, at jeg altid har noget til at ligge i instrumentet for at dække for fejllampen, da der jo er langt mellem trailere med 100% iorden ledningsnet.
    Da lygtetjek modulet ikke er det samme som mit gamle, kan det mugligvis være derfor jeg havde held med at lave de 4 baglygter på bilen uden problemer.
     
  2. larzen

    larzen New Member

    Joined:
    14 August 2007
    Indlæg:
    939
    Likes Received:
    1
    Trophy Points:
    0
    Ratings:
    +1 / 0
    Min bil::
    300D
    Årgang:
    1987
    Bil nr. 2:
    Falck LR 109"
    Bil nr. 2 Årgang:
    1966
    Jeg mente selvfølgelig +12V og TÅGELYS, stoplys er nok ikke så usædvanligt :oops:
     
  3. Henrik L.

    Henrik L. Member

    Joined:
    3 September 2006
    Indlæg:
    498
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    16
    Location:
    2770 Kastrup
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    A4 Allroad 3,0 TDI
    Km:
    45000
    Årgang:
    2013
    Bil nr. 2:
    Polo
    Bil nr. 2 Km:
    5000
    Bil nr. 2 Årgang:
    2016
    Hej Larzen.

    Det jeg har afbilledet, er det system min egen er født med originalt fra fabrikken. Du har ret i at det er med 13 polet stik.

    Jeg kører med et adapter stik (det er også på tegningen) der går fra 13 til 7 ben, så det kan være den detalje der gør,at jeg ikke har den der funktion med at den viser pære fejl på hængeren. Jeg har manglet lys på hængeren, uden at lampen reagerer.

    Hvis det er rigtigt, det der med at systemet kan se om der mangler en pære på hængeren, så er der en detalje min lille kommune hjerne ikke rigtigt kan dreje.

    Den detalje kommer her:

    Jeg har en 750 kg’s. anhænger jeg bruger til lidt forskelligt. Den har følgende lygter monteret:
    Højre / venstre baglygte. Samme pærer fungere som nummerplade lys. 2x5watt = 10w. total.

    Højre / venstre bremselys. 2x21 watt = 42 w. i alt.

    Højre / venstre blink lys. 2x21 watt. = 42 w. i alt

    Det er et forbrug på i alt 94 watt.

    Lad os så antage at jeg også har en campingvogn som er udstyret som et jule træ.
    Den har dobbelte baglygter, med 4x10 watt. = i alt 40watt.

    Den har dobbelte blinklys. Med 4x21 watt. = 84 watt.

    Den har 4 sidemarkerings lygter på hver side på hver 5watt. = 40watt

    Og så videre osv. osv. osv. osv.

    Lad os sige der er et forbrug på campingvognens lygter på i alt ca. 220 watt.

    Hvordan skelner den mellem den ene og den anden.?? Hvis det er forbruget alene, så SKAL der komme fejl på en af dem.

    På selve bilen er det rimeligt nemt at styre det, der ved Mercedes selv hvad de har sat af lamper og hvad forbruget er. Men de har ikke haft skyggen af chance for at se hvad der på et eller andet tidspunkt vil komme på krogen.

    Den eneste måde jeg kan se det kan lade sig gøre på er, hvis den måler forbruget lige når man sætter hængeren på, og her efter så reagere på en forandring i forbruget når man kører.
    Det har så den ulempe, at hvis der mangler en pære når man starter, så ’’regner’’ den med at det er forbruget som det skal være, og får derfor ingen alarm for den pære der er sprunget.??? Ikke smart.

    Hvis den sammenligner den ene side med den anden, vil der på nogle vogne komme fejl på grund af nummerplade lyset, som på nogle vogne er monteret i venstre side og derfor får strøm fra venstre baglygte. Så den model tror jeg heller ikke på. Der er også nogle vogne, som har ekstra bremse lygte i midten med kun en pære i. Den er også trukket fra en af baglygterne.

    Jeg aner det ikke, der er efter min mening flere uforklarlige ting i den her historie, end der er forklarlige.
     
  4. larzen

    larzen New Member

    Joined:
    14 August 2007
    Indlæg:
    939
    Likes Received:
    1
    Trophy Points:
    0
    Ratings:
    +1 / 0
    Min bil::
    300D
    Årgang:
    1987
    Bil nr. 2:
    Falck LR 109"
    Bil nr. 2 Årgang:
    1966
    Henrik, det eneste vi under alle omstændigheder er enige om er, at det er lidt uforklarligt hvordan det er strikket sammen.
    Fra starten af i denne tråd har jeg haft den opfattelse, at den reagerer på FORSKELLIGT forbrug i højre og venstre side. Om der er 5 eller 1000 watt forbrug i hver side er underordnet så længe det bare er det samme. Det forekommer også logisk at der altid skal være ens forbrug, da loven foreskriver et ens antal lygter.
    Da jeg kørte den ene forreste markeringslygte af traileren fik jeg pærefejl og kørte med det nogen tid. Da jeg så skulle til syn med traileren pillede jeg den anden af og satte hvide reflekser på, og derefter så jeg ikke mere til pærefejl.
    På den autotrailer jeg ofte kører med, er der dårlig forbindelse i den ene forreste markeringslygte. Når jeg kører kan jeg følge med i, at når lampen går ud kommer pærefejllampen - den forsvinder så igen når der kommer lys i lampen.
    Det med nummerpladelys i den ene side forstår jeg ikke, da der skal være 2 på den, så det passer jo stadig med en der tager strøm fra hver side.
    Noget helt andet er min gamle havetrailer med 7 polet stik og 7/13 omformer, den får fejllampen til at lyse konstant.

    Dette et IKKE en påstand om hvordan skidtet virker, eller en forklaring på hvordan det er strikket sammen, det er blot en beskrivelse af mine oplevelser med det.

    For at gøre forvirringen helt komplet, så har min svoger en Audi A6 med 13 stik og original (Audi) 13/7 omformer, Stopper jeg den i min, går mit blinklys amok og blinker hurtigt som var der sprunget en pære indtil jeg sætter traileren på, det gør den ikke med min Hella 13/7 omformer :roll:
     
  5. Henrik L.

    Henrik L. Member

    Joined:
    3 September 2006
    Indlæg:
    498
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    16
    Location:
    2770 Kastrup
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    A4 Allroad 3,0 TDI
    Km:
    45000
    Årgang:
    2013
    Bil nr. 2:
    Polo
    Bil nr. 2 Km:
    5000
    Bil nr. 2 Årgang:
    2016
    Hej Larzen.

    Tror egentlig ikke vi er så uenige at det ikke er til at rette op på. Jeg tror der er et par steder hvor oplevelsen egentlig er om bilen, men svaret kommer til at omhandler hængeren, eller omvendt.
    Det du skriver om hængeren og fejllampen i forbindelse med det 13 polede stik, har jeg ingen erfaring med overhovedet. De ting jeg skriver om det, er bare de ting der undre mig ved det system, ikke noget der underbygges af oplevelser med det.
    Jeg har altid kun kørt med overgang til 7 polet i mit, og anede ikke at fejl lampen virkede på det 13 polede.

    Jeg opfatter systemet således:

    Det originale 13 polede hængerstik har et kontrol system som sammenligner strømforbruget fra den ene side af hængeren med den anden side. Bruges der f.eks. 35 watt på den ene side til noget, skal forbruget på den anden side være 35 watt for ikke at give fejl.
    Bruges der adapterstik ned til 7 polet stik, så fungerer kontrol systemet ikke på hængeren, men der kommer heller ikke fejlmelding på grund af hængeren.
    (Bekræftes kraftigt af din oplevelse med fjernelse af lampen i modsatte side, og vores begges oplevelse med brug af det 7 polede stik)

    Forlygternes system tillader stort watt udsving i opadgående retning, uden at give fejl melding.
    Resten er lidt usikkert, da der ikke er nogen der omtaler at de f.eks. har prøvet at montere lavere forbrug på begge forlygter samtidig. Systemet kontrollere om der er pærer i systemet, så det er under alle omstændigheder ikke kun et ’’sammenlign side’’ system.
    (Bekræftes af Peter’s og min egen oplevelse med brug af pirat pærene, og af Emil's med fjernelse af begge pærene, som ikke får lampen til at slukke som det skete på hængeren da du gjorde det samme der)

    Baglygterne er tilsyneladende den mest følsomme del af systemet.
    Det sammenligner ikke side med side.
    Der kommer fejl, selv om forandringer foretages ens i begge sider.
    Det reagere både på større og mindre forbrug end det originale.
    Der kan ikke monteres 3. bremselygte direkte på en af baglygterne uden fejlmelding, der skal laves relæ styring.
    Der kommer også fejl hvis strømmen til hængeren trækkes direkte fra baglygterne.
    (Bekræftes af utallige historier om emnet på diverse MB forummer + rigtig mange enslydende historier her på forummet + jeg selv prøvede at sætte 5 watt i begge baglygter forleden dag, og med det samme fik pære fejl + Uffe i den anden tråd med 4 x 10 watt i baglygterne, og her efter lys i fejl lampen + min egen 87’er med hængerstikket på baglygterne + Frank’s 94’er med samme fejl )

    Er vi stadig vildt uenige. Eller mener vi nogenlunde det samme.

    Sidst i dt indlæg bruger du et ''fremmedord'' jeg ikke rigtig kan genkende. Det må du lige forklarer for mig. Du skrev noget i retning af Audi ??????? Er det et bande ord i bruger i det jydske eller hvor kommer det fra. :?:
     
  6. larzen

    larzen New Member

    Joined:
    14 August 2007
    Indlæg:
    939
    Likes Received:
    1
    Trophy Points:
    0
    Ratings:
    +1 / 0
    Min bil::
    300D
    Årgang:
    1987
    Bil nr. 2:
    Falck LR 109"
    Bil nr. 2 Årgang:
    1966
    Henrik. Jamen vi er da nogenlunde enige om, at vi ikke er helt klar over hvad der sker i det system :wink:
    Angående det der Audi-noget... Nu er jeg ikke racist, så jeg skammer mig ikke over at erkende, at en Audi er en yderst fremragende, holdbar og velkørende underklassevogn. Hvis det ikke var fordi den er så uforskammet dyr i reservedele, ville jeg helt sikkert købe såden en vogn til at køre på containerpladsen med min havetrailer hver søndag.
     
  7. eigilck

    eigilck New Member

    Joined:
    25 November 2006
    Indlæg:
    56
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Location:
    Fredericia(Skærbæk)
    Ratings:
    +0 / 0
    Xenon .. kom det til at virke?

    > Emil
    fik du nogensinde det xenon der til at virke?
    jeg drømmer nemlig om at montere et sæt 4300k xenon sæt på min w202'er, men vil da også klart foretrække hvis man kunne gøre det så fejl indikatoren ikke lyser. Det kunne jo være godt med lidt mere lys her i den mørke tid og jeg må jo erkende at med over 400.000km bag sig er lyset ved at være en kende for svag på det originale ledningsnet :-(
     
  8. Guldsmeden

    Guldsmeden Active Member

    Joined:
    27 November 2006
    Indlæg:
    2,026
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    36
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    na
    Km:
    0
    Årgang:
    00
    Bil nr. 2:
    na
    Bil nr. 2 Km:
    0
    Bil nr. 2 Årgang:
    0
    Re: Xenon .. kom det til at virke?

    Jeg kan anbefale at prøve med et par nye lygteglas.
    Prisen er ca 500,- stk til en 124, men det afviger nok ikke meget til en 202'er.
    Jeg har selv lige sat et par nye pærer i, og et par nye glas på.
    Det er utroligt hvor meget det hjælper. :)
     
  9. eigilck

    eigilck New Member

    Joined:
    25 November 2006
    Indlæg:
    56
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Location:
    Fredericia(Skærbæk)
    Ratings:
    +0 / 0
    jeg har skam også tænkt at skifte lygterne til angel eyes i samme ombæring, blot for at prøve om det er så fantastisk som nogle siger. Men jeg vil have styr på det elektriske inden jeg smider en bunke bananer efter alt det lys der..
     
  10. Emil

    Emil New Member

    Joined:
    16 Juni 2007
    Indlæg:
    71
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Ratings:
    +0 / 0
    Hej Eigilck

    Nix Jeg har ikke fået rodet mere med det men jeg vil prøve her inden så længe, må kunne lade sig gøre...lad mig høre hvis du får det løst.

    Vil lige sige at det er super med xenon, mine gamle sandblæste lygter lyser super godt nu,,, bare det minus at de skal stå lavt for ikke at blænde, det er de slemme til.

    Skal have købt nogle nye forlygter med de-linser, skulle være bedre til xenon..... Min økonomi skal bare lige komme sig oven på julen :shock:
     
  11. Simon

    Simon New Member

    Joined:
    6 Oktober 2006
    Indlæg:
    51
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Location:
    Charlottenlund
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    w124 TE280
    Årgang:
    1994
    Så vidt jeg har kunne "google" mig frem til, så kan man få et modul, der "snyder" kontrolsystemet til at tro, at der sidder normale lamper i. Det skal man åbenbart bruge, hvis man eftermonterer Xenon...

    Mvh

    Jan Simon
     
  12. kongebiler

    kongebiler Active Member

    Joined:
    30 Marts 2007
    Indlæg:
    2,645
    Likes Received:
    13
    Trophy Points:
    38
    Location:
    Hadsten v Århus
    Ratings:
    +15 / 0
    Min bil::
    124033 :-)
    Km:
    550.000
    Årgang:
    1990
    Bil nr. 2:
    W140 400SE
    Bil nr. 2 Km:
    300.000
    Bil nr. 2 Årgang:
    1992
    SÅ !!!!!!!!!!!!! NU har jeg løst problemet med pærefejlslampe og xenon (bi-xenon) ;jubi ;klap

    det man gør, er at montere signal ledningen til xenon lygterne på [highlight=red]forsiden [/highlight]af sikringen, altså FØR sikringen, og så tager man begge sikringer til nærlyset ud.

    bi-xenon. samme fremgangsmåde, + her gør man det også med fjernlyset.
    alle 4 sikringer fjernes. 13,14,15,16.
    nu virker indikatoren for langt lys ikke mere, men det burde kunne laves ved at finde indikatorledningen på sikringsboksen og sætte den på sammen med xenon signal ledningen.
    husk sikring på ledningerne.
     
  13. flychr

    flychr Active Member

    Joined:
    4 Januar 2007
    Indlæg:
    1,681
    Likes Received:
    21
    Trophy Points:
    38
    Location:
    solrød strand
    Ratings:
    +22 / 0
    Min bil::
    w202 c200
    Km:
    205000
    Årgang:
    1996
    Bil nr. 2:
    230te
    Bil nr. 2 Km:
    360000
    Bil nr. 2 Årgang:
    1990
    Hej
    hvad er det for noget xenon der er efter monteret?
    Skal der ikke være autmatisk level reglering på?
    Eller er det "kun" pære?
    Chr
     
  14. kongebiler

    kongebiler Active Member

    Joined:
    30 Marts 2007
    Indlæg:
    2,645
    Likes Received:
    13
    Trophy Points:
    38
    Location:
    Hadsten v Århus
    Ratings:
    +15 / 0
    Min bil::
    124033 :-)
    Km:
    550.000
    Årgang:
    1990
    Bil nr. 2:
    W140 400SE
    Bil nr. 2 Km:
    300.000
    Bil nr. 2 Årgang:
    1992
    der er da aut. niveau regul. min min bil; hydrauliske støddæmpere bag
     
  15. flychr

    flychr Active Member

    Joined:
    4 Januar 2007
    Indlæg:
    1,681
    Likes Received:
    21
    Trophy Points:
    38
    Location:
    solrød strand
    Ratings:
    +22 / 0
    Min bil::
    w202 c200
    Km:
    205000
    Årgang:
    1996
    Bil nr. 2:
    230te
    Bil nr. 2 Km:
    360000
    Bil nr. 2 Årgang:
    1990
    Hej
    Jo men dem der ikke har niveau regul skal der ikke være auto regulering på lygter?
    Chr
     
  16. BRABUS

    BRABUS Well-Known Member

    Joined:
    30 Juni 2007
    Indlæg:
    9,440
    Likes Received:
    33
    Trophy Points:
    48
    Location:
    Sjælland
    Ratings:
    +36 / 0
    Min bil::
    W124 BRABUS 3.6-24
    Km:
    188
    Årgang:
    1991
    Bil nr. 2:
    VW Lupo 1.2 3L
    Bil nr. 2 Km:
    150
    Bil nr. 2 Årgang:
    2005
    Da lygterne ikke er godkendt til Xenon så kan det gå lige op, fordi både lygte, lygteglas og lygte parabol skal være godkendt til brug med gasudladnings pære (Xenon) før det er lovligt.
    Der skal være sådan et godkendelses nummer printet ind i lygtens dele ligesom det der E3 skal der står noget med D mener jeg.
    Ikke nok med det så er Automatisk nivaue regulering ikke godkendt som automatisk lygte justering i forbindelse med Xenon da det kun virker op til 100 Kg. last. og så er lygte justeringen ligesom ikke helt automatisk, hvorfor der også er monteret en lygte justering i W124ere med nivau regulering.
    Og så skal der også være lygtevakse anlæg på.

    Og alle de eftermonterings kit man finder på marked som bare er en pære og en balast er alle ulovlige til brug på offentlig vej også selv om man kommer dem i en godkendt lygte.

    Men men men, nu var det jo ikke helt det som indlæget her handlet om,
    Fedt at se du løste problemet på en alternativ måde :) Martin. :)

    Mvh.
    BRABUS
     
  17. kongebiler

    kongebiler Active Member

    Joined:
    30 Marts 2007
    Indlæg:
    2,645
    Likes Received:
    13
    Trophy Points:
    38
    Location:
    Hadsten v Århus
    Ratings:
    +15 / 0
    Min bil::
    124033 :-)
    Km:
    550.000
    Årgang:
    1990
    Bil nr. 2:
    W140 400SE
    Bil nr. 2 Km:
    300.000
    Bil nr. 2 Årgang:
    1992
    gørløse sælger E-godkendte klarglas lygter med xenon kit.
    der skal være aut lygte regul og vasker.
    visker er ikke længre et krav.
     
  18. BRABUS

    BRABUS Well-Known Member

    Joined:
    30 Juni 2007
    Indlæg:
    9,440
    Likes Received:
    33
    Trophy Points:
    48
    Location:
    Sjælland
    Ratings:
    +36 / 0
    Min bil::
    W124 BRABUS 3.6-24
    Km:
    188
    Årgang:
    1991
    Bil nr. 2:
    VW Lupo 1.2 3L
    Bil nr. 2 Km:
    150
    Bil nr. 2 Årgang:
    2005
    E-godkendte klarglas lygter er ikke ens betydende med de er godkendt til brug med gasudladnings pære som Xenon er.

    Der skal være sådan en speciel Godkendelse der starter med D så vidt jeg husker.

    Men ja lygte vaske anlæget skal bare være noget som vasker lygte glaset :D det er ikke nødvendigt med visker hvis der er lygte spulere som de vist hedder uden visker.

    Det er noget være noget, men mange tror fejlagtigt også at bare fordi det er en DE linse lygte at så er det = beregnet til Xenon og så er det lovligt, men det er den der dumme D godkendelse der skal stå både på glasset på lygtehuset/parabolen.

    Jeg prøvede om jeg kunne finde det sæt du nævner Martin, men fandt kun lygterne med klarglas, kan du finde et link til dem?
    Det kunne være fedt hvis de endelig har taget sig sammen og lavet et godkendt kit til W124eren. :)

    Mvh.
    BRABUS
     

Del denne side