Mercedes Træf NordFyn 6.-7. September 2024   Information - Tilmeldte biler

Se billeder & video og snik snak fra afholdte arrangementer og træf. Klik her

Styring af koldstart/tomgang på 300E-24? -Løst!!

Emne i 'Benzinmotorer ( 4 & 6 cyl.)' startet af Lasse, 12 Juli 2008.

  1. Lasse

    Lasse Active Member

    Joined:
    15 Maj 2007
    Indlæg:
    2,056
    Likes Received:
    5
    Trophy Points:
    38
    Ratings:
    +6 / 0
    Min bil::
    300E-24, Avantgarde
    Km:
    280000
    Årgang:
    1991
    Bil nr. 2:
    S213 E220d
    Bil nr. 2 Km:
    120000
    Bil nr. 2 Årgang:
    2017
    Er der nogen der ved, hvad der styrer omdrejningerne ved koldstart på en 300E-24? Min vil nemlig ikke altid starte op i kold-starts-fasen, og andre gange står den med 1000 omdr. når den er varm... :?

    Der er ingen vacuum-slanger der er defekte, og overspændingsrelæet er helt nyt.

    Er der er seperat relæ til tomgangs-styring?
    Evt. nogen der har et ledningsdiagram over indsprøjtningssystemet på 300E-24?
     
  2. BRABUS

    BRABUS Well-Known Member

    Joined:
    30 Juni 2007
    Indlæg:
    9,440
    Likes Received:
    33
    Trophy Points:
    48
    Location:
    Sjælland
    Ratings:
    +36 / 0
    Min bil::
    W124 BRABUS 3.6-24
    Km:
    188
    Årgang:
    1991
    Bil nr. 2:
    VW Lupo 1.2 3L
    Bil nr. 2 Km:
    150
    Bil nr. 2 Årgang:
    2005
    Det har du helt sikkert en fejl kode på Lasse :)
    Eller hvad?

    Der sidder jo en tomgangs ventil, men om den er ved at være træt tror jeg nu ikke, ej heller relæet.
    Styringen af det er jo helt klart bestemt af temperaturen også, så jeg ville nok kikke lidt på de temperatur følere der sidder rundt omkring.

    Der er nogle temperatur følere ved:

    2 ved køler væsken ved termostaten.
    1 ved indsugningen på siden af luft filteret.
    1 ved motorstyringen. (aner ikke hvor den sider)

    læs koder ud mens bilen er tændt, det kan tit give fejl på noget der ikke viser sig ved tænding.

    Eks. ASD systemet kan kun fejlfindes på ved at bilen er tændt.
    Det samme med tomgangssystemet vil jeg formode.

    Et relæ mener jeg ikke der til tomgangssytemet, jeg mener det er bygget ind i styringen på motorstyringen som bare sender et signal til indsprøjtningssystemet om at det skal åbne for "idle valve" tomgangs ventilen, den tillader mere luft at passere forbi indsprøjtningen sammen med mere benzin og det vil give dig højere tomgang ved varm motor, og svær at starte hvis den ikke slår til.
    Så i min logik så skal dit tomgangs system altså lide under både at slå den til når det ikke er hensigten og også omvendt at udeblive når det er tiltænkt.
    Derfor siger min logik mig at det ikke kan være et relæ som er træt da det jo kun vil svigte og ikke slå til uden grund.
    Derfor min idé at det må være styringen der bestemmer hvornår det skal slå til der driller og her har temperatur følerene en stor rolle :)

    Mvh.
    BRABUS
     
  3. Lasse

    Lasse Active Member

    Joined:
    15 Maj 2007
    Indlæg:
    2,056
    Likes Received:
    5
    Trophy Points:
    38
    Ratings:
    +6 / 0
    Min bil::
    300E-24, Avantgarde
    Km:
    280000
    Årgang:
    1991
    Bil nr. 2:
    S213 E220d
    Bil nr. 2 Km:
    120000
    Bil nr. 2 Årgang:
    2017
    Jep, temperaturfølerne har stor betydning; føleren i indsugningsrøret til MAS er kun 1 år gammel; men jeg hører ingen forskel i motorgang ved af- og påmontering af føleren.

    Jeg har ohmet vandtemperaturføleren, og værdierne ser ud til at passe.
    -Den er dog ohmet mens der ingen fejl var.

    Hvad er det for en føler ved motorstyringen? :?

    Det er kun nogen gange den opfører sig underligt; jeg har måske en mistanke om, at det kan være en dårlig forbindelse til overspændingsrelæet.

    Men jeg vil da i al fald lige læse fejl ud mens motoren er i gang :)
     
  4. BRABUS

    BRABUS Well-Known Member

    Joined:
    30 Juni 2007
    Indlæg:
    9,440
    Likes Received:
    33
    Trophy Points:
    48
    Location:
    Sjælland
    Ratings:
    +36 / 0
    Min bil::
    W124 BRABUS 3.6-24
    Km:
    188
    Årgang:
    1991
    Bil nr. 2:
    VW Lupo 1.2 3L
    Bil nr. 2 Km:
    150
    Bil nr. 2 Årgang:
    2005
    Som sagt ved jeg ikke hvor den motorstyrings temperatur føler sidder, men der står nogle steder at den også måler på ude temperaturen, og i den forbindelse fristes man jo til at tro det er den bag nummerpladen der også bruges til dette?
    Måske derfor nogle siger den ER for monteret og at hvis man ønsker udetemperatur føler skal man bare købe instrumentet?!?!

    Men ja prøv det med at læse koder ud mens motoren er tændt.
    Har du målt begge temperatur følere på køle vandet?

    Faktisk søgte jeg lidt på mercedesshop forumet.
    Og der er utallige emner omkring coold start problem og rough idle.

    Men ingen af trådene ender ud i en forklaring eller en konklusion af hvad problemerne kan skyldes ?!?!

    Jeg håber du finder ud af noget med testeren :)

    Mvh.
    BRABUS
     
  5. Lasse

    Lasse Active Member

    Joined:
    15 Maj 2007
    Indlæg:
    2,056
    Likes Received:
    5
    Trophy Points:
    38
    Ratings:
    +6 / 0
    Min bil::
    300E-24, Avantgarde
    Km:
    280000
    Årgang:
    1991
    Bil nr. 2:
    S213 E220d
    Bil nr. 2 Km:
    120000
    Bil nr. 2 Årgang:
    2017
    Den skriver fejlkode 18. Og det er vist, oversat til dansk, noget med et urealistisk spændingssignal til/fra tomgangsregulator.

    Jeg har fundet ad af at der skal være en modstand på 20-30 ohm i tomgangsaktuatoren; jeg måler kun 9 ohm. :?

    Jeg ohmede også lige vandtempføleren på thermostathuset ved driftsvarm motor = 990 ohm, hvor data siger 325 ohm.

    Er der en anden vandtemperaurføler til ECU'en også??

    Det lyder da spændende at det også florerer på andre fora :)

    Tak for dit engagement BRABUS :wink:
     
  6. Lasse

    Lasse Active Member

    Joined:
    15 Maj 2007
    Indlæg:
    2,056
    Likes Received:
    5
    Trophy Points:
    38
    Ratings:
    +6 / 0
    Min bil::
    300E-24, Avantgarde
    Km:
    280000
    Årgang:
    1991
    Bil nr. 2:
    S213 E220d
    Bil nr. 2 Km:
    120000
    Bil nr. 2 Årgang:
    2017
    Lige nu gør den selvfølgelig ikke noget galt.

    Er der nogen med en 300E der evt. kunne lokkes til at ohme ind i ders tomgangsregulator?
    -Så jeg kan se om min evt. er dårlig.. :wink:
     
  7. flychr

    flychr Active Member

    Joined:
    4 Januar 2007
    Indlæg:
    1,681
    Likes Received:
    21
    Trophy Points:
    38
    Location:
    solrød strand
    Ratings:
    +22 / 0
    Min bil::
    w202 c200
    Km:
    205000
    Årgang:
    1996
    Bil nr. 2:
    230te
    Bil nr. 2 Km:
    360000
    Bil nr. 2 Årgang:
    1990
  8. BRABUS

    BRABUS Well-Known Member

    Joined:
    30 Juni 2007
    Indlæg:
    9,440
    Likes Received:
    33
    Trophy Points:
    48
    Location:
    Sjælland
    Ratings:
    +36 / 0
    Min bil::
    W124 BRABUS 3.6-24
    Km:
    188
    Årgang:
    1991
    Bil nr. 2:
    VW Lupo 1.2 3L
    Bil nr. 2 Km:
    150
    Bil nr. 2 Årgang:
    2005
    300E eller 300E-24 ?
    Det er vel det samme :)

    jeg kan da godt tage en måling Lasse, hvad vil du have målt og hvor sidder den?
    Kan du tage et billed eller anvise via russer billeder :)
    Jeg her nemlig stået og kikket lidt på motoren under luftfilteret og ja hehe der er vist lige et par ting eller 2 jeg kunne antage for at være den regulator.

    Mvh.
    BRABUS
     
  9. Lasse

    Lasse Active Member

    Joined:
    15 Maj 2007
    Indlæg:
    2,056
    Likes Received:
    5
    Trophy Points:
    38
    Ratings:
    +6 / 0
    Min bil::
    300E-24, Avantgarde
    Km:
    280000
    Årgang:
    1991
    Bil nr. 2:
    S213 E220d
    Bil nr. 2 Km:
    120000
    Bil nr. 2 Årgang:
    2017
    Ja, men jeg ville gerne have et ledningsdiagram, så jeg kunne se om det var ECU'en, overspændingsrelæet eller andet, der direkte styrer spændingen til tomgangs-reguleringsventilen.

    Tak for din hjælp :) Hvis du afmonterer luftfilterkassen, så sidder den derunder med et 2-benet stik. Alt du skal gøre er, at måle hvor stor modstand der er i tomgangs-regulatoren, ved at ohme ind i de 2 ben.

    Det er nr. 17 her: http://www.detali.ru/cat/oem_mb2.asp?TP ... 060&SGN=03
     
  10. BRABUS

    BRABUS Well-Known Member

    Joined:
    30 Juni 2007
    Indlæg:
    9,440
    Likes Received:
    33
    Trophy Points:
    48
    Location:
    Sjælland
    Ratings:
    +36 / 0
    Min bil::
    W124 BRABUS 3.6-24
    Km:
    188
    Årgang:
    1991
    Bil nr. 2:
    VW Lupo 1.2 3L
    Bil nr. 2 Km:
    150
    Bil nr. 2 Årgang:
    2005
    Hej Lasse.

    Jeg har målt den til at være 9.3 Ohm.
    Da jeg nu lige var der nede så målte jeg også på dysen til det rør som kommer ud i toppen af benzinregulatoren/æderkoppen.
    Det sidder med et firkantet blåt stik.
    Jeg formoder den også er med til at give noget ekstra benzin ved koldstarter, ellers kan jeg ikke se hvad en ekstra benzindyse skulle lave :D
    Men den målte 11.9/12.0 Ohm. :)

    Håber det gav lidt at komme videre på
    Hva med spændingen til din tomgangs regulator? hva siger den?
    Har du mulighed for at låne et Osciloscop ? eller et multimeter med duty cycles måling ?
    Så kan du nemlig fejlfinde via den 9 polet X11 cornector på venstre forskærm?
    Du kan læse fejlkoder ud omkring hvilke system du køre med og hvad der sker osv..... HAHA :d lød det ikke bare skide overbevisende hehe :D
    Men jeg har en oversigt over hvad du skal gøre hvis du finde dig et duty cycles multimeter eller et osciloscop? :)

    Mvh.
    BRABUS
     
  11. Lasse

    Lasse Active Member

    Joined:
    15 Maj 2007
    Indlæg:
    2,056
    Likes Received:
    5
    Trophy Points:
    38
    Ratings:
    +6 / 0
    Min bil::
    300E-24, Avantgarde
    Km:
    280000
    Årgang:
    1991
    Bil nr. 2:
    S213 E220d
    Bil nr. 2 Km:
    120000
    Bil nr. 2 Årgang:
    2017
    Hej BRABUS, tak for dine målinger :D

    Okay, så har du samme modstand i tomgangs-regulatoren som jeg.
    Når den kører som den skal, er spændigen ved kold motor ca. 6-6,5 V, faldende til ca. 4 V ved varm motor. Det er målt hen over regulatoren, da den jo styres af et tasteforhold.

    Jeg har endnu ikke målt spændingen, når den står med de 1000 omdr. ved varm motor. Men hvis forbindelsen ud til tomgangsregulatoren afbrydes mens motoren er i gang, så vil den som "nødfunktion" gå op på 1000 omdr. i tomgang, også selvom forbindelsen er i orden :? Man er altså nødt til at slukke motoren og starte op igen, før end motorstyringen registrerer, at regulatoren er med igen :wink:

    Dysen med det blå stik er nemlig til koldstartsdysen :)
    Jeg kan godt låne et Fluke-mulitimeter, og måle med det.

    Mon ikke det var en ide at have et multimeter med i bilen, som er forbundet til tomgangsregulatoren? Så kan jeg jo se, hvis spændingen pludselig bliver afbrudt.. :roll:
     
  12. BRABUS

    BRABUS Well-Known Member

    Joined:
    30 Juni 2007
    Indlæg:
    9,440
    Likes Received:
    33
    Trophy Points:
    48
    Location:
    Sjælland
    Ratings:
    +36 / 0
    Min bil::
    W124 BRABUS 3.6-24
    Km:
    188
    Årgang:
    1991
    Bil nr. 2:
    VW Lupo 1.2 3L
    Bil nr. 2 Km:
    150
    Bil nr. 2 Årgang:
    2005
    Ja god idé hvis du kan tilslutte et multimeter så du kan "spotte" om fejlen er manglende spænding i øjeblikket hvor det sker.

    Men ja husk det skal have duty cicles måling altså ikke et alm. digitalt fluke men den slags der kan tegne kurver og frekvenser i displayet :D
    Eller ja nogle kan godt vise det i det alm digit display som tal.
    Jeg ved at hver føler tilføjere mere strøm til tomgangs regulatoren så jo flere ting der mangler eller er afbrudt jo lavere tomgang vil man få.
    Eks. hvis din krumtaps føler svigter falder dine omdrejninger med ca. 100 til 150 omdrejninger pr. min.

    Mvh.
    BRABUS
     
  13. Lasse

    Lasse Active Member

    Joined:
    15 Maj 2007
    Indlæg:
    2,056
    Likes Received:
    5
    Trophy Points:
    38
    Ratings:
    +6 / 0
    Min bil::
    300E-24, Avantgarde
    Km:
    280000
    Årgang:
    1991
    Bil nr. 2:
    S213 E220d
    Bil nr. 2 Km:
    120000
    Bil nr. 2 Årgang:
    2017
    Nu har jeg rodet lidt mere med det, og det ser ud til at fejlen ligger i ledningsnettet til overspændingsrelæet, lige omkring soklen.

    Ledningerne er nok blevet sorte pga. fugt, og en eller flere er måske knækket :wink:
     
  14. flychr

    flychr Active Member

    Joined:
    4 Januar 2007
    Indlæg:
    1,681
    Likes Received:
    21
    Trophy Points:
    38
    Location:
    solrød strand
    Ratings:
    +22 / 0
    Min bil::
    w202 c200
    Km:
    205000
    Årgang:
    1996
    Bil nr. 2:
    230te
    Bil nr. 2 Km:
    360000
    Bil nr. 2 Årgang:
    1990
    hej
    Hvilken årgng er 300e-24 eren?
    Chr
     
  15. Bjarne

    Bjarne Administrator Staff Member

    Joined:
    31 August 2006
    Indlæg:
    1,976
    Likes Received:
    1
    Trophy Points:
    38
    Location:
    Hjemme
    Ratings:
    +1 / 0
    Min bil::
    300D
    Km:
    850000
    Årgang:
    1989
    08/89 til 10/92

    herefter 320E / E320
     
  16. Lasse

    Lasse Active Member

    Joined:
    15 Maj 2007
    Indlæg:
    2,056
    Likes Received:
    5
    Trophy Points:
    38
    Ratings:
    +6 / 0
    Min bil::
    300E-24, Avantgarde
    Km:
    280000
    Årgang:
    1991
    Bil nr. 2:
    S213 E220d
    Bil nr. 2 Km:
    120000
    Bil nr. 2 Årgang:
    2017
    Min bil er fra 1991.

    -Så den lider ikke under det kendte ledningsnet-problem, som E320 og E280 havde.
     
  17. Søren Thomsen

    Søren Thomsen Member

    Joined:
    18 December 2006
    Indlæg:
    33
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    6
    Location:
    Viby Sj.
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    w124 300 24v Cabrio.
    Km:
    0
    Årgang:
    1992
    Bil nr. 2 Km:
    0
    Bil nr. 2 Årgang:
    0
    Jeg blander mig lige i debatten omkring koldstart.

    Mit problem er at motoren starter fint fra kold, men efter ca. 5-6 km. kørsel stopper motoren hvis jeg slipper gassen.
    Jeg har prøvet at køre en lidt kortere tur ( ca. 4 km. ) og derefter lade
    motoren stå og kører i tomgang. Efter et par min. stopper motoren og den kan ikke startes igen før der er gået nogle min.
    Derefter kører motoren uden problemer, indtil næste gang den har været kold, så gentager problemet sig.
    Nogen bud ?

    Hilsen

    Søren Thomsen
     
  18. Lasse

    Lasse Active Member

    Joined:
    15 Maj 2007
    Indlæg:
    2,056
    Likes Received:
    5
    Trophy Points:
    38
    Ratings:
    +6 / 0
    Min bil::
    300E-24, Avantgarde
    Km:
    280000
    Årgang:
    1991
    Bil nr. 2:
    S213 E220d
    Bil nr. 2 Km:
    120000
    Bil nr. 2 Årgang:
    2017
    Hej Søren.

    Det kan faktisk godt være dit overspændingsrelæ der driller dig, min har nemlig gjort noget nær det du beskriver der. Nyt OVP-relæ og fejl væk.
     
  19. BRABUS

    BRABUS Well-Known Member

    Joined:
    30 Juni 2007
    Indlæg:
    9,440
    Likes Received:
    33
    Trophy Points:
    48
    Location:
    Sjælland
    Ratings:
    +36 / 0
    Min bil::
    W124 BRABUS 3.6-24
    Km:
    188
    Årgang:
    1991
    Bil nr. 2:
    VW Lupo 1.2 3L
    Bil nr. 2 Km:
    150
    Bil nr. 2 Årgang:
    2005
    Hej Søren :)

    Nu har vi jo stået og kikket en del ned i vores motorum sammen og fået kløet næsten alt håret af med div. teorier osv.
    Det har faktisk været rigtig lærigt synes jeg sådan at stå og anskue tingene med en som har samme motor styrings system osv.

    Det kan jo være jeg har nævnt det før og du er sikkert også klar over det, men da du næsvner at det sker når du "slipper" gassen så tænker jeg på at vores benzin pumpe relæ jo styres af 2 sikkerheds kontakter
    1 inde i gas positions senderen og 1 inde i den elektroniske gas regulator som sidder under manifolden.

    Da det udelukkende er den elektroniske gas regulator som føder benzin pumpe relæet under tomgang hvor gas pedalen ikke rørres og at vores gas positions sender overtager at føde benzin pumpe relæet fra alt andet end tomgang,
    Kunne det så ikke meget vel være den kontakt som ikke virker?
    I så fald ville du måske kunne starte motoren hvis du lige akurart trådte gas pedalen bare en lille smule ned?

    Jeg kan som sagt ikke huske om vi har været omkring det før, men når under opstart læste jeg at så bliver benzin pumpe relæet nemig født af den interne transistor i de 2 første sek man høre pumpen køre, så dette kan godt snyde nemlig så man tror det ikke har med dette at gøre.

    Derfor er det nemlig også muligt at den lige når at slå en gnist når du slipper starteren da den så går tilbage i tændings stilling hvor pumpen så igen lige køre 2 sek og får bilen til at gøre det vi oplevede.

    Men jeg kan ikke huske om du fik prøvet at hive stikket af til den elektroniske gas regulator og målt på føde/sikkerheds kontakten når den laver de udsættere? eller om det kun var når den var kold du fik målt den?

    Mvh.
    BRABUS
     
  20. Søren Thomsen

    Søren Thomsen Member

    Joined:
    18 December 2006
    Indlæg:
    33
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    6
    Location:
    Viby Sj.
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    w124 300 24v Cabrio.
    Km:
    0
    Årgang:
    1992
    Bil nr. 2 Km:
    0
    Bil nr. 2 Årgang:
    0
    Endnu et indlæg om motorproblemerne med min 24v motor.

    Jeg har nu prøvet at skifte OVP relæet, uden resultat !
    Derefter skiftede jeg MAS relæet, uden resultat !
    Jeg har målt tændkablerne, de måler ca. 3,6 k Ohm. Kablet der går til
    tændspolen måler under 1 Ohm, men der er jo heller ikke nogen tændrørshætte på. Strømfordelerdækslet og rotoren er ca. 1 år gammel, så jeg tror fejlen relaterer sig til benzinforsyningen, men jeg aner snart ikke hvad jeg skal prøve.
    Skal jeg virkelig kører på værksted med bilen, eller er der én eller anden der har et godt forslag ?
    PS. Idag måtte jeg holde en ½ time før jeg kunne køre igen.

    Hilsen Søren Thomsen
     

Del denne side