Mercedes Træf NordFyn 6.-7. September 2024   Information - Tilmeldte biler

Se billeder & video og snik snak fra afholdte arrangementer og træf. Klik her

Skift af forkammerkæde på 24V´er

Emne i 'Benzinmotorer ( 4 & 6 cyl.)' startet af Peter24V, 22 Juni 2008.

  1. Peter24V

    Peter24V New Member

    Joined:
    17 Juli 2007
    Indlæg:
    174
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Location:
    nordfalster
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    Tør ikke indrømme
    Km:
    8000
    Årgang:
    2011
    Bil nr. 2:
    Koreaner Kadett
    Bil nr. 2 Km:
    130000
    Bil nr. 2 Årgang:
    1997
    Kæden skal skiftes, og jeg har ikke den fjerneste idé om hvad det jeg har sat min mekaniker i gang med.
    Hvad koster sådan en kæde, og hvor lang tid skal man regne med at det tager at skifte ??
     
  2. Lasse

    Lasse Active Member

    Joined:
    15 Maj 2007
    Indlæg:
    2,056
    Likes Received:
    5
    Trophy Points:
    38
    Ratings:
    +6 / 0
    Min bil::
    300E-24, Avantgarde
    Km:
    280000
    Årgang:
    1991
    Bil nr. 2:
    S213 E220d
    Bil nr. 2 Km:
    120000
    Bil nr. 2 Årgang:
    2017
    Man plejer at skifte kæden og kædestrammeren samtidig. Der er dele for ca. 1000,- originalt.

    Man kan trække den nye kæde rundt i motoren, ved at linke den til den gamle kæde. Der skal bruges et nyt kæde-samleled.
    Sørg for at alt står på mærkerne!!

    Vær også opmærksom på monteringsmetoden på kædestrammeren. Kig evt. i Haynes; der står det hele :)

    Det tager vel 1½-2 timer at skifte.
     
  3. Bjarne

    Bjarne Administrator Staff Member

    Joined:
    31 August 2006
    Indlæg:
    1,976
    Likes Received:
    1
    Trophy Points:
    38
    Location:
    Hjemme
    Ratings:
    +1 / 0
    Min bil::
    300D
    Km:
    850000
    Årgang:
    1989
    Forkæde til M104 koster ca. 1000 kr.

    Tid ved jeg ikke,- 1 time måske 2 :?:
     
  4. Anonymous

    Anonymous Guest

    Ratings:
    +0 / 0
    Hej alle :D jeg har altid fået den besked man skifter ikke på en 24v. den skulle holde bilens tid , fordi den er dobbel, men man høre jo så meget ;clue Peter
     
  5. Peter24V

    Peter24V New Member

    Joined:
    17 Juli 2007
    Indlæg:
    174
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Location:
    nordfalster
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    Tør ikke indrømme
    Km:
    8000
    Årgang:
    2011
    Bil nr. 2:
    Koreaner Kadett
    Bil nr. 2 Km:
    130000
    Bil nr. 2 Årgang:
    1997
    Den sagde en ganske grim lyd, og mekanikeren fandt 5 led der var så slidt at den dårligt kunne komme rundt om kædehjulene fordi de var blevet stive.

    Han siger oveni købet at det ligner noget der har været MEGET tæt på totalt motorhavari......

    Tak for info, det var slet ikke så slemt endda, så ved jeg også hvor meget jeg skal protestere når han kommer med et prisoplæg hvis det er helt hen i skoven ;-)
     
  6. Bjarne

    Bjarne Administrator Staff Member

    Joined:
    31 August 2006
    Indlæg:
    1,976
    Likes Received:
    1
    Trophy Points:
    38
    Location:
    Hjemme
    Ratings:
    +1 / 0
    Min bil::
    300D
    Km:
    850000
    Årgang:
    1989
    Hej Peter

    Det kommer vel an på hvor mange km bilens levetid er :?? er det 200000 km eller 800000 km ;bana

    :lol: :lol:
     
  7. Anonymous

    Anonymous Guest

    Ratings:
    +0 / 0
    Ok...Ok.... det er nok mig der har misforstået noget :?? der er ikke fra Mercedes noge kilometer for udskiftning af kæde, andre gønge heste har jo en beskeden levetid Ca.60-100 tusinde km for skift af forkæde, er vi enige om at det ikke er normalt at skifte kæde på en Mercedes,men som sagt man høtr jo så meget ;bana Peter
     
  8. Bjarne

    Bjarne Administrator Staff Member

    Joined:
    31 August 2006
    Indlæg:
    1,976
    Likes Received:
    1
    Trophy Points:
    38
    Location:
    Hjemme
    Ratings:
    +1 / 0
    Min bil::
    300D
    Km:
    850000
    Årgang:
    1989
    Hej Peter

    Jeg er da enig med dig i at de holder længe,- faktisk har jeg hørt at der som sådan ikke findes noget fast skifte interval for en mercedes forkæde,- men at de skal kontrolleres for hver ca. :?: 100000 km eller noget i den retning. :D
     
  9. Anonymous

    Anonymous Guest

    Ratings:
    +0 / 0
    Så er vi to enige ;jubi Peter
     
  10. 300ce

    300ce New Member

    Joined:
    9 Maj 2007
    Indlæg:
    138
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Ratings:
    +1 / 1
    Min bil::
    w124 300ce
    Årgang:
    1990
    Bil nr. 2:
    Vito 110D
    Bil nr. 2 Årgang:
    0
    hej med jer
    der er ikke noget interval for kæde skift men man siger som regel det er en god ting og skifte den ved 300000. men som lasse siger strammer og kæde skal helst skiftes samtidig og husk det rigtige værktøj til ledene .

    mvh Dennis
     
  11. Lasse

    Lasse Active Member

    Joined:
    15 Maj 2007
    Indlæg:
    2,056
    Likes Received:
    5
    Trophy Points:
    38
    Ratings:
    +6 / 0
    Min bil::
    300E-24, Avantgarde
    Km:
    280000
    Årgang:
    1991
    Bil nr. 2:
    S213 E220d
    Bil nr. 2 Km:
    120000
    Bil nr. 2 Årgang:
    2017
    Ja, der er ingen skifteinterval for kæden på en Mercedes.

    Det skal blot kontrolleres hvor meget den har strukket sig, efter hver 300.000 km.

    Der er forskellige data, i hht. motortype, på hvor meget kæden må have strukket sig, før end den bør udskiftes :)
     
  12. 300ce

    300ce New Member

    Joined:
    9 Maj 2007
    Indlæg:
    138
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Ratings:
    +1 / 1
    Min bil::
    w124 300ce
    Årgang:
    1990
    Bil nr. 2:
    Vito 110D
    Bil nr. 2 Årgang:
    0
    jeg har set nogle tilfælde hvor bilen bankede og hamrede og vi mente det var pumpen indtil vi kørte den ind på mærkerne så var den gal en tand forkert dvs . kæden var for lang . ny kæde og instilling af pumpe så kørte de igen. skal lige sige det var begge dieselbiler så pengene er givet godt ud syntes jeg.
     
  13. sejleren

    sejleren New Member

    Joined:
    20 Januar 2007
    Indlæg:
    149
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Location:
    østfyn
    Ratings:
    +0 / 0
    Jeg fik af vide ved mercedes at kæden skulle kontroleres ved 300.000 km og de anbefalede skift ved 600.000km.

    Jeg turde ikke at tage nogen chancer og lod dem skifte den. Den gik markant bedre i motoren efter kæde-skift.
     
  14. Peter24V

    Peter24V New Member

    Joined:
    17 Juli 2007
    Indlæg:
    174
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Location:
    nordfalster
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    Tør ikke indrømme
    Km:
    8000
    Årgang:
    2011
    Bil nr. 2:
    Koreaner Kadett
    Bil nr. 2 Km:
    130000
    Bil nr. 2 Årgang:
    1997
    Jamen så er det blevet tid til en opdatering omkring min bil.

    Bilen flyttede værksted i går morges, ham den stod hos blev nød til at indrømme, at han havde lovet for meget da han sagde han nok skulle fixe det,
    han har alt for mange biler holdende han har lovet at lave.

    Den nye gut har skilt ad, og fået bestilt ny kæde, kædestrammer og nye kædestyr. En del af hans telefoniske opdatering her til aften var,
    at han mente at jeg var den heldigste mand på falster.

    Kæden er ikke slidt, den er 99% knækket, den manglede egentlig bare lige at knække færdig....
    Midterste kædeled var knækket helt, og begge "ruller" i leddet var gået, der manglede egentlig bare at en af ledende i siderne skulle dø, så havde det været rigtigt alvorligt.

    Så uanset hvad Mercedes siger, så tror jeg ikke det er nok kun at kontrollere for hver 300.000 km.
     
  15. BRABUS

    BRABUS Well-Known Member

    Joined:
    30 Juni 2007
    Indlæg:
    9,440
    Likes Received:
    33
    Trophy Points:
    48
    Location:
    Sjælland
    Ratings:
    +36 / 0
    Min bil::
    W124 BRABUS 3.6-24
    Km:
    188
    Årgang:
    1991
    Bil nr. 2:
    VW Lupo 1.2 3L
    Bil nr. 2 Km:
    150
    Bil nr. 2 Årgang:
    2005
    Jeg husker ikke om det var i en promotion video eller en salgs broucure jeg hørte/læste følgende:
    Motoren er konstrueret med forkammer kæde med henblik på at den "skulle" holde motorens/bilens levetid ud, og at den samtidig er langt mere driftsikker med 2 kæder end traditionel tandrem.

    Derfor findes der ingen skifte intervaller eller andet info om dette i den store mercedes verden. (mit gæt)
    Efterfølgende kan der være kommet anbefalinger og tommelfinger regler til i gør det selv verdenen, men i starten ved konstruktionen var tanken netop at den kunne holde bilens levetid ud.

    Det skulle efter sigende være en yderst sjællenhed at nogle bliver direkte slidt op, de tilfælde hvor de ikke holder er pga. produktions fejl monterings fejl osv.

    Hvis kædeledet dør/knækker før kæden egentlig er slidt op, så er der vel så at sige tale om at det snarre er en fejl eller noget i kædeledet som er gået galt.
    End der er tale om slid som Peter24V også siger.

    Derfor så ville jeg da også selv altid tjekke den når man en dag alligevel er inde ved den, livrem med seler og sikkerhedsnål er altid godt.

    Og som man også kender fra motorcykel verden, cykkel verden og andet hvor der bruges kæder og tandhjul eller tandhjul mod tandhjul, så skiftes de samtidig da tænder og kæde ellers ikke vil være slidt "sammen" og dermed medførre uens upassende rundinger i tandhjul og kæde ruller og så vil den nye kæde plus de gamle tandhjul blive slidt i løbet kort tid.

    Mvh.
    BRABUS
     
  16. Orion

    Orion Member

    Joined:
    11 Februar 2008
    Indlæg:
    96
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    6
    Location:
    Jylland
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    W210 E280 V6
    Km:
    230000
    Årgang:
    1998
    Bil nr. 2 Årgang:
    0
    Hej alle.
    Jeg forstår at der er delte meninger om skifteinterval på en forkammerkæde. Jeg kører med min mercedes nr.3, jeg har altid brugt autoriseret mercedes værksted i trekantområdet. Beskeden jeg altid har fået er; Skifteinterval for hver 250000 km. :?: :D
     
  17. uffe

    uffe Active Member

    Joined:
    31 August 2006
    Indlæg:
    1,636
    Likes Received:
    22
    Trophy Points:
    38
    Location:
    holbæk
    Ratings:
    +26 / 0
    Min bil::
    E211 320 CDI 3.2 AMG
    Km:
    457000
    Årgang:
    2003
    Bil nr. 2:
    W124 300 E-24
    Bil nr. 2 Km:
    324600
    Bil nr. 2 Årgang:
    1990
    jeg har læst et sted at den bare skal efterses for hver 350 000 km :shock:
     
  18. Peter24V

    Peter24V New Member

    Joined:
    17 Juli 2007
    Indlæg:
    174
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Location:
    nordfalster
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    Tør ikke indrømme
    Km:
    8000
    Årgang:
    2011
    Bil nr. 2:
    Koreaner Kadett
    Bil nr. 2 Km:
    130000
    Bil nr. 2 Årgang:
    1997
    Jeg vil ikke gøre mig så klog på hvad der er rigtigt, kan kun konstatere at i mit tilfælde var ca 260.000 km den rigtige kilometerstand for kontrol, eller rettere sidste udkald.

    Efter bilen er blevet adskilt, viser det sig at et kædestyr var slidt fuldstændig i stykker, så meget i stykker at det gik fra hinanden da det skulle afmonteres, så nu står bilen med lettere adskilt motor, fordi stumperne skulle pilles ud.
     
  19. Peter24V

    Peter24V New Member

    Joined:
    17 Juli 2007
    Indlæg:
    174
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Location:
    nordfalster
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    Tør ikke indrømme
    Km:
    8000
    Årgang:
    2011
    Bil nr. 2:
    Koreaner Kadett
    Bil nr. 2 Km:
    130000
    Bil nr. 2 Årgang:
    1997
    Så kører hun igen

    Så er damen hjemme igen, det udviklede sig til en større operation, der var lidt andre småting der blev skiftet, når nu det var pillet fra hinanden.

    Til trods for at de erfaringner med stor forskel i motorgang efter kædeskift som 300CE omtaler var på dieselbiler, så er det faktisk også tilfældet hos mig.

    Kæden var, som følge af slid, blevet lidt længere, hvorfor knasterne ikke var taktet optimalt, derfor medfører skiftet et par naturlige forbedringer.
    Tomgang er markant bedre, og motoren går mere jævnt, men også speederrespons er forbedret markant.

    Jeg har ikke den fjerneste idé om prisen for indgrebet endnu, men det kommer når jeg ser en faktura fra værkstedet.
    Til dem der har svært ved at finde et sted at få "nusset" om deres gamle dame, så kommer der også lige et indlæg med en værkstedsanbefaling.
     
  20. BjarneG

    BjarneG Administrator Staff Member

    Joined:
    7 Februar 2016
    Indlæg:
    288
    Likes Received:
    37
    Trophy Points:
    28
    Location:
    Vestsjælland
    Ratings:
    +39 / 1
    Min bil::
    E320 CDI T Avantgard
    Km:
    732000
    Årgang:
    2005
    Bil nr. 2:
    300E-24 Sportline
    Bil nr. 2 Km:
    365000
    Bil nr. 2 Årgang:
    1991
    Jeg og min bror har nu 24v,- der har gået godt 300.000 km,- vi valgte,- eller jeg besluttede,- at vi skiftede kæde og strammer på dem begge,- vi kunne konstatere at kæden var fin men havde strukket sig 3 grader på dem begge,- ikke voldsomt,- men nærmer sig anbefalet skift. - så nu er det i orden de næste 300.000 km ,- formentlig :)
     

Del denne side