Mercedes Træf NordFyn 6.-7. September 2024   Information - Tilmeldte biler

Se billeder & video og snik snak fra afholdte arrangementer og træf. Klik her

Bedre forlys med Osram Night Breaker

Emne i 'El-system' startet af JOHNSA, 24 Marts 2008.

  1. JOHNSA

    JOHNSA Member

    Joined:
    11 November 2007
    Indlæg:
    137
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    16
    Location:
    Nordsjælland
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    w221 S500 4Matic L
    Km:
    154500
    Årgang:
    2007
    Sammenlignet med moderne forlygter kan især nærlyset forekomme lidt svagt på en w124. De fleste har vel prøvet at køre i mørke og regnvejr på små veje og pludselig skulle blænde ned for en modkørende, og dermed med et at få indskrænket synsfeltet ganske betydeligt. Risikoen for at overse en cyklist eller fodgænger er overhængende, ikke mindst med den dødsforagt mange cyklister ligger for dagen, med manglende lys, reflekser og respekt for færdselsloven.

    Det kan hjælpe at bruge tågelygterne i nogle situationer (f.eks. i områder med meget råvildt, der kan komme højst uventet fra siderne). Tågelygter lyser bredt i en tynd lysstråle, men ikke ret langt frem, da de er designet til at ramme så få vanddråber (tåge) som muligt.

    Så da jeg så en reklame for Osram Night Breaker, der lovede op til 90 pct. mere lys, besluttede jeg mig for at købe sådant et par (et sæt koster godt 200kr.). Hvor meget ekstra lys de giver, afhænger selvfølgelig af, hvilke pærer bilen er monteret med i forvejen. I min bil var det Osram Bilux, som tilsyneladende er et andet godt produkt fra samme producent, og dermed har jeg et reelt sammenligningsgrundlag.

    Min konklusion er, at Osram Nigth Breaker absolut er pengene værd.

    Nærlyset er ikke revolutionerende bedre, men især det asymmetriske område, hvor cyklister og fodgængere vil befinde sig, rækker lidt længere end normale pærer - måske lige de meter, der mangler for at undgå en ulykke.

    Det lange lys, ja, det er laaangt lys - der er ikke noget at klage på.

    En anden vigtig ting er, at Osram Night Breaker ikke bruger mere strøm end almindelige pærer, så du risikerer ikke at smelte ledninger eller at overbelaste lyskontakten.

    Jeg har ikke oplevet nogen blinke ad mig. Det tager jeg som tegn på, at de ikke blænder, i hvert fald ikke i tørt føre. Hvor skarpe de virker på regnvåde veje har jeg ikke prøvet endnu.

    Mvh. John

    Opdatering 6. april 2008
    Da jeg ikke kunne finde noget om Night Breaker på Osram's egne hjemmesider (underligt nok) hvor man kan se en sammenligning med andre pærer fra samme fabrikant, så kan www.conrad.de derimod byde på nogle sammenligninger (underligt nok :) )
    Se
    http://www.order.conrad.com/cgi-perl/ls ... len=&shop=

    Night Breaker alene:
    søg på Artikel-Nr. 855306-86 i www.conrad.de

    Og vil du have oversat det tyske til engelsk, så prøv http://translate.google.com/translate_t?langpair=de|en
    Obs. du skal nok selv tilføje: | en for det blive cuttet af linket, eller bare vælge tysk til engelsk på siden.
    Forvent ikke mirakler af oversættelsen. Den er tydeligt maskinel :roll:
     
  2. flychr

    flychr Active Member

    Joined:
    4 Januar 2007
    Indlæg:
    1,681
    Likes Received:
    21
    Trophy Points:
    38
    Location:
    solrød strand
    Ratings:
    +22 / 0
    Min bil::
    w202 c200
    Km:
    205000
    Årgang:
    1996
    Bil nr. 2:
    230te
    Bil nr. 2 Km:
    360000
    Bil nr. 2 Årgang:
    1990
    Hej
    Med standart pære og ok forlygte glas(ikke for mange risser sten slag, pusset med ajaks) og evt et lade relæ på 14,4 volt og rigtig justeret nærlys
    synes jeg faktisk mb 124 serien har noget af det bedste fordeling af nær lys på vejen :D Mange nye biler har små forlygter og jeg synes altid det giver en dårlig fordeling af lys :x også selv om det er noget dyrt BMWesk
    Jo lyset er kraftig men rækker ikke langt! og hvis det gør, så blænder det alle mod kørende :cry:
    obs kør aldrig med tåge lygter hvis det ikke er MEGET tåget og hastigheden er under 50-60!!!!
    tåge lys er kraftig og giver en bred men kort række vide.
    Ved ikke tåge vil øjne pupiller trække sig sammen og man vil se endnu kortere!
    Chr
     

    Attached Files:

    • 300E.JPG
      300E.JPG
      File size:
      44.6 KB
      Visninger:
      134
  3. BRABUS

    BRABUS Well-Known Member

    Joined:
    30 Juni 2007
    Indlæg:
    9,441
    Likes Received:
    33
    Trophy Points:
    48
    Location:
    Sjælland
    Ratings:
    +36 / 0
    Min bil::
    W124 BRABUS 3.6-24
    Km:
    188
    Årgang:
    1991
    Bil nr. 2:
    VW Lupo 1.2 3L
    Bil nr. 2 Km:
    150
    Bil nr. 2 Årgang:
    2005
    Jeg vil også sige at min oplevelse af lyset på en w124er er så vidt forskælligt alt efter hvilken en man stiger ind i, at jeg nu efter at have trimmet min egen ved at det ikke er hverken lygten eller mercedes skyld de tit kan virker noget tamme i lyset.

    Jeg ser ofte lygter med meget svagt gulligt lys på en w124er, dette kan skyldes dårlige stel forbindelser eller gammelt udtjent batteri og laderelæ/spændingsregulator, men også en gammel pære da de mister effekt over tid.

    Jeg skiftede mine lygteglas og tjekkede at mine paraboler ikke var nussede men helt spejlglatte.
    Her skal man huske ikke at tøre med noget som helst da det bare fjerne det ultra tynde og sarte lag af spejl reflekterende materiale.
    Et rigtig godt råd er at bruge edike og lægge lygte parabolen ned i dette hvis der er kommet skidt og kalk aflejringer.
    Her efter skylder man godt igennem med (destileret vand) og tørre så overfladen med svag trykluft så er de redet.

    Deminiraliseret vand er vand der er filtreret i nogle filtre, således at
    mineraler som kalk, salt og lignende er fjernet.
    Dette vand er "rent vand", forstået således at det typisk kan have en meget
    lav ledningsevne ( få µS - mikroSiemens).
    Vandet er dog ikke umiddelbart sterilt; dvs der kan være kim og bakterier i
    det og det kan derfor ikke bruges som rense middel.

    Destileret vand er HELT rent:
    det er befriet for alle mineraler (inkl. kalk) men
    også for alle bakterie- og svampekim

    Er parabolerne derimod så medtaget at der direkte matte eller udtøret områder, så tænker mange at nå men så lyser den bare ikek så kraftigt her, men der er også en anden ting ved det.
    Fordi når lyset ikke kastes videre ud af parabolen så opstår der det man kalder flare effekt hvor lyset kastes rundt inde i selve parabolen og så er det pludselig parabolen som bliver oplyst og dem der så køre i mod en vil se det som at man har det lange lys på fordi der er oplyste pletter inde i lygten.

    Her efter skal man selvfølgelig have et godt laderelæ/spændings regulator på de ca. 14.4 eller 14.6 volt.
    Stel forbindelserne tjekkes og så skal stikkende evt. tjekkes for ir ude ved pæren og i nogle tilfælde er selve klemme funktionen i spadestikket ikke så god mere og man kan hvis man er lidt snild få klemt det lidt sammen igen så det klemmer bedre om stikket på pæren.

    Her efter fik jeg simpelt hen noget af det bedste lys jeg nogen sinde har oplevet på en w124er.
    Så det kan godt betale sig at give sig i lag med hvis ikke lyset er så godt.

    Mange gange kan kørelys også godt nedsætte lyseffekten fordi man sætter et ekstra relæ ind over hvor der er et spændings fald yderligere.

    Jeg har også selv lige købt Osram pære i T-Hansen og de er simpelt hen bare rigtig gode.
    jeg købte nogle der var lidt hvidere kan ikke helt huske hvad de hed, men det lys er godt fordi der er mindre af det infrarøde lys som er det der trætter vores øjne i nattekørsel.
    Det er lidt som med ultralyd, selvom vi ikek kan høre elelr se det, så påvirker det synet og hørelsen alligevel.

    Og til sidst skal en god justering jo til for at lygterne sidder og peger derhen hvor de skal.
    Og ja husk tågelys er til tæt tåge og stærkt nedbør, kan man se den forankørende eller bare 100 meter frem så er tågelys overflødigt/ikke hensigtsmessigt at bruge.
    Man må godt bruge tågelys som kørelys i dagtimerne, men kun hvis nærlyset ikke er tændt.
    husk også at tågelys og nær/fjernlyset kan justeres induviduelt på w124eren. jeg har set nogle hvor tågelyset peger direkte op i luften som fjærnlys eller ned i jorden 2 meter foran bilen.

    Mvh.
    BRABUS
     
  4. Lasse

    Lasse Active Member

    Joined:
    15 Maj 2007
    Indlæg:
    2,056
    Likes Received:
    5
    Trophy Points:
    38
    Ratings:
    +6 / 0
    Min bil::
    300E-24, Avantgarde
    Km:
    280000
    Årgang:
    1991
    Bil nr. 2:
    S213 E220d
    Bil nr. 2 Km:
    120000
    Bil nr. 2 Årgang:
    2017
    Et virkelig godt alternativ jeg KUN kan anbefale, det er et sæt PHILIPS Blue Vision pærer - de giver et rigtig godt lys! :idea: :idea:

    Jeg har monteret dem på min, i både forlygter, tågeforlygter og positionslyspærer.

    De giver et meget mere hvidt lys, istedet for det fesne gule lys.
     
  5. JOHNSA

    JOHNSA Member

    Joined:
    11 November 2007
    Indlæg:
    137
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    16
    Location:
    Nordsjælland
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    w221 S500 4Matic L
    Km:
    154500
    Årgang:
    2007
    OSRAM COOL BLUE H4 på W124

    Her har de sørme brugt en rigtig bil til at vise OSRAM COOL BLUE H4 8)
     

    Attached Files:

  6. Tropeøens mand

    Tropeøens mand New Member

    Joined:
    23 April 2008
    Indlæg:
    22
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Location:
    Hyllested
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    Helmut-w124 250D
    Km:
    600000
    Årgang:
    1988
    Bil nr. 2 Km:
    0
    Bil nr. 2 Årgang:
    0
    Husker jeg forkert, eller er der ikke noget med at man skal sænke hastigheden inden man blænder ned? Det er ikke sikker at det generer dig at kører i mørke, men fodgængere der bliver ramt af dig med 80 km/t er helt sikkert ikke tilfreds.
    Er det så lygterne, pæren, dig fejlen ligger hos?
     
  7. JOHNSA

    JOHNSA Member

    Joined:
    11 November 2007
    Indlæg:
    137
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    16
    Location:
    Nordsjælland
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    w221 S500 4Matic L
    Km:
    154500
    Årgang:
    2007
    Hvem snakker om 80 km/t bortset fra dig ??? Og er pærernes rækkevidde ligegyldig? Har du drukket af natpotten?
     
  8. zigger

    zigger Member

    Joined:
    15 Maj 2008
    Indlæg:
    441
    Likes Received:
    1
    Trophy Points:
    18
    Location:
    Vestsjælland
    Ratings:
    +1 / 0
    Min bil::
    B200
    Km:
    220.000
    Årgang:
    2012
    Bil nr. 2:
    Actros 4548
    Bil nr. 2 Km:
    50.000
    Bil nr. 2 Årgang:
    2016
    "Min konklusion er, at Osram Nigth Breaker absolut er pengene værd."

    Det er osse det jeg selv har erfaret på min stjerne
     
  9. casper

    casper Member

    Joined:
    14 Februar 2007
    Indlæg:
    438
    Likes Received:
    1
    Trophy Points:
    18
    Location:
    2820 Gentofte
    Ratings:
    +1 / 0
    Min bil::
    w124 280TE
    Årgang:
    1993
    Jeg kører med std. pærer, og efter at have sat nye glas på og rengjort parabolerne har jeg fået langt over det dobbelte lysudbytte.

    Så inden i kaster jer ud i alle mulige fancy pærer, så start med at sørge for at pærer får ordentlig spænding og paraboler og glas er rene. Hvis de ting ikke er i orden, vil det jo alligevel tage størtedelen af lyset fra de nye pærer.

    Min erfaring er den samme som BRABUS, med ordentlig spænding og rene glas/paraboler, har en W124 noget af den bedste belysning på vejen der fås med halogenpærer
     
  10. BRABUS

    BRABUS Well-Known Member

    Joined:
    30 Juni 2007
    Indlæg:
    9,441
    Likes Received:
    33
    Trophy Points:
    48
    Location:
    Sjælland
    Ratings:
    +36 / 0
    Min bil::
    W124 BRABUS 3.6-24
    Km:
    188
    Årgang:
    1991
    Bil nr. 2:
    VW Lupo 1.2 3L
    Bil nr. 2 Km:
    150
    Bil nr. 2 Årgang:
    2005
    Nemlig casper.

    Problemet er nok det at de jo er ved at have et par år på bagen de kære w124er og nogle køre stadig med org sten slags pudset lygte glas :D og dårlige paraboler samt dårlige iret stel forbindelser, det med spændingen opfatter jeg som det hyppigste problem, men med et multimeter på pærens plus og minus så skal der ligge 12 Volt uden tænding og helst ikek under 13 Volt ved tomgang/motor igang.

    Her efter er der lygte glasene som oftest ses total ru og matte i overfladen pga de mange års møde med små sten skidt og støv.
    Og har glset været rævnet så er der garanteret bonus i at få udskiftet parabolen også eller forsøgt renset nensomt.

    Jeg har gjort alle 3 ting på min bil og med nye lygteglas og 14 Volt ved pærene samt rensede paraboler så har jeg nu noget af det bedste lys jeg kunne tænke mig.
    Men kikker jeg på min fars den gamle w124er der stadig har org. lygte glas i mat tilstand og samtidig en noget lav spænding ved pærene pga dårlig stel forbindelse så er jeg ikke i tvivl, den er næsten farlig at køre med om natten da lyset ikek spredes rigtig og ej heller er kræftigt, det er meget ffesen gult og vi køre med samme pære !!!

    Mvh,
    BRABUS
     
  11. Mirakelsmeden

    Mirakelsmeden Member

    Joined:
    3 September 2007
    Indlæg:
    874
    Likes Received:
    3
    Trophy Points:
    18
    Location:
    østsjælland
    Ratings:
    +4 / 0
    Min bil::
    124 300 DT 4 matic
    Km:
    260
    Årgang:
    1992
    Hej Casper da jeg købte min bil var der hul i et lygteglas med snavset parabol til følge, du skriver rengøring af parabol, hvad bruger du der ikke ødelægger den P.F.H. tak. MVH.
     
  12. casper

    casper Member

    Joined:
    14 Februar 2007
    Indlæg:
    438
    Likes Received:
    1
    Trophy Points:
    18
    Location:
    2820 Gentofte
    Ratings:
    +1 / 0
    Min bil::
    w124 280TE
    Årgang:
    1993
    Det er en lidt længere historie, men here goes.

    Jeg havde to nye glas liggende, og en enkelt brugt parabol. Så jeg førsøgte lidt forskelligt nu jeg havde en reserve hvis det gik galt. Jeg har tidligere brugt at ryste almindeligt rengøringssprit rundt inde i lygter der ikke kunne skilles af, så det gjorde jeg på den ene.

    Almindeligt husholdningssprit på en super blød klud, og så let og grundig vask/aftøring af parabolen. den reflekterende over tager ikke skade af det. Efterfølgende tog jeg noget demineraliseret vand(har det i vandhanerne herude på DTU) på en blød klud og tørte det af igen.

    På den anden (hvor jeg havde en reserve) lavede jeg en blanding af en alkalisk motorvask(hercules) og demineraliseret vand, som jeg så brugte på en blød klud, igen med en gang rent demineraliseret vand til at slutte på.

    Ingen af parabolerne tog skade, man skal bare være meget forsigtig når man gør det. MB´s paraboler er noget mere seriøst udført end andet jeg har set.

    Efter måling med det indbyggede luxmeter der er i maskinen til lygteinstilling, havde jeg mere end fordoblet lydudbyttet. Det hele tager under en time for begge lygter, og vognen har nu det lækreste lys om natten, før kunne den godt være problematisk hvis der var andre effekter samtidig som fx. nedbør
     
  13. tspark

    tspark New Member

    Joined:
    11 Juni 2007
    Indlæg:
    84
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Location:
    Skovlunde
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    w124 230 TE
    Årgang:
    1991
    en super blød klud, kan det være vat fx. ???

    Lyder som et projekt jeg skal have gang i det der
     
  14. casper

    casper Member

    Joined:
    14 Februar 2007
    Indlæg:
    438
    Likes Received:
    1
    Trophy Points:
    18
    Location:
    2820 Gentofte
    Ratings:
    +1 / 0
    Min bil::
    w124 280TE
    Årgang:
    1993
    sagtens, jeg snuppede nogle af fruens små runde vat fiduser. Dem der ligner chip i rør, bare vat istedet.

    Hvis dine glas ikke er sandblæst på ydersiden, men alligevel matte så kan du også vaske dem på indersiden med sprit eller den alkaliske affedter. Det har jeg også brugt engang med stor succes.
     
  15. tspark

    tspark New Member

    Joined:
    11 Juni 2007
    Indlæg:
    84
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Location:
    Skovlunde
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    w124 230 TE
    Årgang:
    1991
    Done !!!!!!!
    Det er jo helt vildt en forskel der er !!
    extrem simpel operation, og det pynter
    Tidsforbrug ? Ca 1,5 tuborg !
     
  16. CABRIO

    CABRIO New Member

    Joined:
    20 December 2007
    Indlæg:
    423
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Location:
    Virum
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    W124 CE-300
    Km:
    190
    Årgang:
    1993
    Bil nr. 2:
    Toyota Corolla
    Bil nr. 2 Km:
    90
    Bil nr. 2 Årgang:
    1995
    Jeg skiftede til Osram nightbreaker for et par uger siden, der er helt klart stor forskel på de nye pærer og så de goe gammeldaws !

    Tror nu jeg vil prøve at rense både paraboler og indersiden af lygteglasset efter at have hørt jeres resultater.

    Hvem kan huske hvordan lygterne indstilles rigtigt efter endt afrensning..?

    Hilsen CABRIO
     
  17. Lasse

    Lasse Active Member

    Joined:
    15 Maj 2007
    Indlæg:
    2,056
    Likes Received:
    5
    Trophy Points:
    38
    Ratings:
    +6 / 0
    Min bil::
    300E-24, Avantgarde
    Km:
    280000
    Årgang:
    1991
    Bil nr. 2:
    S213 E220d
    Bil nr. 2 Km:
    120000
    Bil nr. 2 Årgang:
    2017
    1 meter frem skal lyset falde 1 cm. Efter 2 meter skal lyset være faldet 2 cm. Brug evt. en mur :)

    Først sætter du en streg på muren, når lygten er 1 meter fra. Så skubber du bilen 2 meter væk fra muren. Nu skal lyset være faldet 1 cm i forhold til før. Evt. juster så det passer. Husk højdejustering på 0 i bilen!! :)
     
  18. CABRIO

    CABRIO New Member

    Joined:
    20 December 2007
    Indlæg:
    423
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Location:
    Virum
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    W124 CE-300
    Km:
    190
    Årgang:
    1993
    Bil nr. 2:
    Toyota Corolla
    Bil nr. 2 Km:
    90
    Bil nr. 2 Årgang:
    1995
    Tak for tippet, har det bedst når lyset er helt rigtigt justeret.

    Det skal prøves allerede i aften.

    Hilsen CABRIO
     
  19. BRABUS

    BRABUS Well-Known Member

    Joined:
    30 Juni 2007
    Indlæg:
    9,441
    Likes Received:
    33
    Trophy Points:
    48
    Location:
    Sjælland
    Ratings:
    +36 / 0
    Min bil::
    W124 BRABUS 3.6-24
    Km:
    188
    Årgang:
    1991
    Bil nr. 2:
    VW Lupo 1.2 3L
    Bil nr. 2 Km:
    150
    Bil nr. 2 Årgang:
    2005
    Den med højde justeringen kan jeg svagt huske et elelr andet om i forbindelse med ... hmm.. bumelum... er det hydraulik bagdæmperne elelr er det med luft undervogn at så skal den faktisk stå i posotion "1" og ikke "0" bare sådan lige til orientering hehe :) og ja husk der både er justeringer til nær/fjern lyset og tåge lygterne.

    mvh.
    BRABUS
     
  20. tspark

    tspark New Member

    Joined:
    11 Juni 2007
    Indlæg:
    84
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Location:
    Skovlunde
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    w124 230 TE
    Årgang:
    1991
    Lige et par billeder
     

    Attached Files:

Del denne side