Mercedes Træf NordFyn 6.-7. September 2024   Information - Tilmeldte biler

Se billeder & video og snik snak fra afholdte arrangementer og træf. Klik her

Forenden er for høj

Emne i 'Fjedre, Støddæmper, sænkning' startet af mikkelgrønlund, 13 Maj 2008.

  1. mikkelgrønlund

    mikkelgrønlund New Member

    Joined:
    10 December 2007
    Indlæg:
    85
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Location:
    Allerød
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    E280 TE
    Årgang:
    1996
    Så vidt jeg kan se, er forenden på min bil for høj og bagenden lidt for lav.
    Bilen har fået nye fjedre foran for et par år siden. Originale. Jeg kan ikke finde de her gummi-ringe, som der bliver skrevet om flere steder i dette forum, så jeg kan ikke opgive tykkelsen på dem.
    I dag forsøgte jeg at læsse nogle tunge kasser i bilen - og bilen satte sig måske 5-7 cm. Jeg tændte så motoren for at se om niveaureguleringen ville løfte den. Øv - det gjorde den ikke. Bilen er en E280 T fra 96.

    Jeg kan ikke finde ud af om niveaureguleringen har noget som helst at sige, når bilen ikke er tungt lastet.

    Og jeg tænker på om det kan være fordi fjedrene bagi er for bløde/gamle?

    Er der nogen der kan hjælpe mig?
    Jeg lægger et nyt billede ind som jeg lige har taget. Her kan man godt fornemme problemet.
     
  2. musholm

    musholm New Member

    Joined:
    22 April 2008
    Indlæg:
    57
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    190D
    Km:
    182000
    Årgang:
    1985
    Bil nr. 2 Km:
    0
    Forfjedre

    Hej. Har noget nær samme problem. Har lige fået nye originale forfjedre (ikke forstærket) på min 250 D fra 86´, det virker bare som om de er alt for lange. Har talt med mekanikeren om at skære et par vindinger af hvis ikke at de sætter sig. Andre der kender til noget tilsvarende ??
    Jørgen
     
  3. Miss Mercy

    Miss Mercy New Member

    Joined:
    17 Juli 2007
    Indlæg:
    263
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Location:
    Midtjylland
    Ratings:
    +0 / 0
    Hej,

    jeg havde samme problem for 3 år siden. Fik nye forfjedre i bilen, kørte fra værkstedet og konstaterede om aftenen at forenden stod alt for højt sammenlignet med bagenden. Forfjedrerne blev igen afmonteret og nye afstandsprofiler/gummiklodser i varierende mål blev i sat. Kan ikke huske det rigtige ord for dise afstandsklodser. Men værkstedet havde brugt dem der fulgte med standard og havde ikke tænkt på at bestille de rigtige med de korrekte mål.

    Kosmetisk så det forfærdelig ud. Jeg vil anbefale at i får jeres justeret rigtigt til igen.
     
  4. Anonymous

    Anonymous Guest

    Ratings:
    +0 / 0
    Det kan jo tænkes at de bagerste fjerdre aldrig er skiftet og trænger de sætter sig meget på 20 år ;clue Peter
     
  5. musholm

    musholm New Member

    Joined:
    22 April 2008
    Indlæg:
    57
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    190D
    Km:
    182000
    Årgang:
    1985
    Bil nr. 2 Km:
    0
    Afstandsklodser ??

    Det hjælper vel ikke med afstandsklodser. Der er jo rigeligt med afstand i forvejen. . . .
    Jørgen
     
  6. Bjarne

    Bjarne Administrator Staff Member

    Joined:
    31 August 2006
    Indlæg:
    1,976
    Likes Received:
    1
    Trophy Points:
    38
    Location:
    Hjemme
    Ratings:
    +1 / 0
    Min bil::
    300D
    Km:
    850000
    Årgang:
    1989
    Hej

    Fjedre bliver jo i lighed med alt andet også træt med alderen,- så muligheden med at skifte de bageste fjedre til nye er efter min mening oplagt.

    Her er der vist igen 2 muligheder,- jeg mener der er noget der hedder "taxi" fjedre,- som skulle være stærkere/højere,- er ikke helt sikkert, men bør måske undersøges.


    De der gummiafstand Klodser/hætter, de sidder oven på fjederen son en hætte der går lidt ned over siderne på fjederen,- men samtidig fås i forskellig tykkelse i den del der ligger oven på fjederen.

    De kan dårligt ses udefra,- da de som sagt sidder oven på fjederen, og derved oppe i fjederskålen.
     
  7. mikkelgrønlund

    mikkelgrønlund New Member

    Joined:
    10 December 2007
    Indlæg:
    85
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Location:
    Allerød
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    E280 TE
    Årgang:
    1996
    Hej Bjarne,
    Tak for dit svar. Prøvede i går at kigge efter de her gummi-dimser - og det eneste jeg fik ud af det, var nogle meget beskidte hænder!
    Er der nogen der ved om niveaureguleringen har noget at sige, når bilen er slukket - og ikke er lastet?
     
  8. musholm

    musholm New Member

    Joined:
    22 April 2008
    Indlæg:
    57
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    190D
    Km:
    182000
    Årgang:
    1985
    Bil nr. 2 Km:
    0
    Tak

    Hej Bjarne.
    Tak for svaret. Man lærer noget hele tiden på dette fantastiske site !!
    Jørgen
     
  9. Guldsmeden

    Guldsmeden Active Member

    Joined:
    27 November 2006
    Indlæg:
    2,026
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    36
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    na
    Km:
    0
    Årgang:
    00
    Bil nr. 2:
    na
    Bil nr. 2 Km:
    0
    Bil nr. 2 Årgang:
    0
    Det er en sand kunstart at bestille fjedre til sin MB.
    Er i sikre på at i har fået de rigtige ?

    Man skal nemlig tælle "poeng" sammen, alt efter hvilket udstyr der er i bilen.
    Der findes et hav af forskellige fjedre, til hver enkel model.
    Det er ikke nok at sige at det er til en 124 300D fx.
    Derudover er der de famøse gummiindlæg over fjedrene.
    Tror at de findes i 5 tykkelser.
     
  10. BRABUS

    BRABUS Well-Known Member

    Joined:
    30 Juni 2007
    Indlæg:
    9,440
    Likes Received:
    33
    Trophy Points:
    48
    Location:
    Sjælland
    Ratings:
    +36 / 0
    Min bil::
    W124 BRABUS 3.6-24
    Km:
    188
    Årgang:
    1991
    Bil nr. 2:
    VW Lupo 1.2 3L
    Bil nr. 2 Km:
    150
    Bil nr. 2 Årgang:
    2005
    For at tjekke om nivaue reguleringen virker, så kan man gøre følgende:

    1. sluk bilen og lad den stå i 5 min. husk forinden at al ekstra bage og last skal tages ud af bilens bagerum og kabine
    2. mål afstanden fra jorden til "begge" bagerste skærmkanter
    3. Kon nu noget meget tungt bag i vognen, det kan være 4 kasser Øl MED fyld :) maks 200 Kg
    4. Mål igen afstanden i begge sider fra jorden til bagerste skærmkanter
    5. Start nu bilen og lad den stå i tomgang 1½ minuts tid for at være sikker, den skal rejse sig med bagenden hurtigt.
    6. Mål igen afstanden til begge bagerste skærmknater fra jorden af.

    Hvis det virker så er afstanden nu igen den samme i begge sider som inden du kom noget tungt i bagerummet.
    Hvis afstanden ikke har ændret sig, skal systemet enten justeres eller også er støddæmperne utætte eller systemet skal efter fyldes/tjekkes.

    Tjek også forskællen i de 2 sider om den løfter lige meget i begge sider, her kan en evt død dæmper i den ene side kunne ses.

    Uden ekstra vægt står bilen på fjedderne, men med ekstra vægt hjælper støddæmperne mere og mere med til at "bære" bilen.

    Mvh.
    BRABUS
     
  11. Anonymous

    Anonymous Guest

    Ratings:
    +0 / 0
    Hej Brabus den gang jeg skulle købe min 300-24TE så jeg flere T uden nivu. re den simpelhen fjernet fordi man ikke ville ofre de små 10K det koster at få den lavet . så man havde fjernet slangerne og sat alm. støddæmper på uden nivu.re, så måske er det problemet. ;clue Peter
     
  12. BRABUS

    BRABUS Well-Known Member

    Joined:
    30 Juni 2007
    Indlæg:
    9,440
    Likes Received:
    33
    Trophy Points:
    48
    Location:
    Sjælland
    Ratings:
    +36 / 0
    Min bil::
    W124 BRABUS 3.6-24
    Km:
    188
    Årgang:
    1991
    Bil nr. 2:
    VW Lupo 1.2 3L
    Bil nr. 2 Km:
    150
    Bil nr. 2 Årgang:
    2005
    Ja det ses faktisk ret ofte.

    Jeg mener nogle her inde nævnte at det kunen give problemer til syn da de ikke er laveret uden nivaue reg. og derfor ikek må bygges om til uden.

    Men om det er sandt ved jeg ikke.
    Men ja Peter det ses rigtig tit.
     
  13. mikkelgrønlund

    mikkelgrønlund New Member

    Joined:
    10 December 2007
    Indlæg:
    85
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Location:
    Allerød
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    E280 TE
    Årgang:
    1996
    Så har jeg tjekket om der er slanger på støddæmperne: Tjek!
    Og lavet forsøget med at laste bilen - og så stå i tomgang: Nixen bixen
    Bilen blev stående de ca. 3 cm længere nede end normal højde.
    Der skete intet - selv efter 3-4 minutter.
    Der er væske i hydraulik-beholderen.
    Nogle nye forslag til fejlsøgning?
     
  14. Anonymous

    Anonymous Guest

    Ratings:
    +0 / 0
    Hej Mikkel nivu. re kan også side fast, det har jeg prøvet med min 230TE, prøv at finde den tråd der handler om at juster nivu. reg Peter
     
  15. Miss Mercy

    Miss Mercy New Member

    Joined:
    17 Juli 2007
    Indlæg:
    263
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Location:
    Midtjylland
    Ratings:
    +0 / 0
    Hej,

    igen vil jeg henvise til mit og Guldsmedens indlæg omkring de gummiindlæg, som findes i forskellige størrelser. De kan forårsage adskille centimeters forskel på front og bagende. Få evt. Mercedes til at tjekke dem. Er det først efter 2 år at du har opdaget forskellen i højden på for og bagende på bilen ?.

    Iøvrigt en kanon procedure som Brabus angiver til tjek af niveauregulering.
     
  16. mikkelgrønlund

    mikkelgrønlund New Member

    Joined:
    10 December 2007
    Indlæg:
    85
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Location:
    Allerød
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    E280 TE
    Årgang:
    1996
    Hæ hæ - så ville jeg godt nok være ret langsom i optrækket :eek:)
    Nej - bilen har jeg hentet i Tyskland - og der er forskellige ting der skal gøres for at få den helt i den stand jeg gerne vil have den i. Blandt andet at få den til at "ligge" rigtigt.
    Jeg tror jeg vil bede Mercedes kigge på det - må nok se i øjnene at mine kontorfingre har visse begrænsninger når det kommer til biler og mekanik.
     
  17. Anonymous

    Anonymous Guest

    Ratings:
    +0 / 0
    Ja... Ja....men fordi bilen er hentet iTyskland :---- kan nivu.reg godt være defekt. du har ikke tjeket det den gang den blev hentet vel ;bang Peter
     
  18. mikkelgrønlund

    mikkelgrønlund New Member

    Joined:
    10 December 2007
    Indlæg:
    85
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Location:
    Allerød
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    E280 TE
    Årgang:
    1996
    Helt rigtigt. Tjekkede det ikke i Tyskland - snøft
     
  19. Anonymous

    Anonymous Guest

    Ratings:
    +0 / 0
    Du kan se i mit galleri, sådan skal en 124 ligge ;bana ;jubi Peter
     
  20. mikkelgrønlund

    mikkelgrønlund New Member

    Joined:
    10 December 2007
    Indlæg:
    85
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Location:
    Allerød
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    E280 TE
    Årgang:
    1996
    Hej Peter,
    Ja - hun ligger smukt. Men lidt lavere end min, som jo ikke er en sportline. Er det 15 eller 16" fælge du på?
     

Del denne side