Mercedes Træf NordFyn 6.-7. September 2024   Information - Tilmeldte biler

Se billeder & video og snik snak fra afholdte arrangementer og træf. Klik her

Diagnose tester, mulighed for læsning/sletning af fejlko

Emne i 'El-system' startet af BRABUS, 14 Marts 2008.

  1. BRABUS

    BRABUS Well-Known Member

    Joined:
    30 Juni 2007
    Indlæg:
    9,441
    Likes Received:
    33
    Trophy Points:
    48
    Location:
    Sjælland
    Ratings:
    +36 / 0
    Min bil::
    W124 BRABUS 3.6-24
    Km:
    188
    Årgang:
    1991
    Bil nr. 2:
    VW Lupo 1.2 3L
    Bil nr. 2 Km:
    150
    Bil nr. 2 Årgang:
    2005
    Hej alle sammen. :)
    Så er den her endelig.
    Jeg har bygget en Analog Diagnose tester som jeg vil bygge til salg for medlemmerne her på siden W124.
    Der følger også udførlig Dansk vejledning og kode tydnings tabel med.
    Den er lige så let at bruge som nøglen til din bil, meget nem og hurtig i brug.

    Den virker også til W210eren men her skal bruges nogle andre stik som kan opgives hvis ønsket.
    Men som hoved regel virker den på alle modeller fra 1988 til og med 1998 modellerne.
    Den virker til det Analoge diagnose system, det Digitale klare den ikke.
    Der blev dog kun i få tilfælde brugt Digitalt diagnose system på de senere modeller.

    De biler som har et 8 polet diagnose stik har lidt færre muligheder end dem med de 16 og 38 polet stik.
    Dog er de mest vitale og vigtigste ting lokaliseret omkirng de 8 første ben.

    Diagnose stikket sidder ude i motor rummet lige ved batteriet.
    Se evt. billed for lokaliseringen.


    Her er hvad der er mulighed for at fejlfinde på med det 8 polet stik som sidder på W201, W124, W126:

    CIS-E Continuous fuel injection system (CFI) (benzin styringen)
    ELR, Diesel injection system - Electronic idle speed control system
    EDS, Electronic diesel system
    ABS, sensors
    ASD Automatisk spærre differentiale
    4MATIC Automatisk 4 hjuls træk
    SRS, Supplemental Restraint System (airbag og sele strammere)
    A/C Air Conditioning/Klima anlæg

    Her er hvad der er mulighed for at fejlfinde på med det 16 polet stik som sidder på, W124, W129:

    CIS-E, Continuous Fuel injection system (CFI) (benzin modeller)
    DM, Diagnostic Module
    EDS, Electronic diesel system (Diesel modeller)
    ABS, Anti-lock brake system
    ASD, Automatisk spærre differentiale
    4MATIC, Automatisk 4 hjuls træk
    SRS / AB Supplemental Restraint System / Air Bag og sele strammere
    A/C Air Conditioning/Klima anlæg
    RB, Roll Bar (Model 129)
    DI, Distributor ignition (tændings systemet)
    HFM-SFI, HFM Sequential multi-port Fuel Injection/Ignition system
    PEC, Pressurized engine control (tryk styret motor styring)
    ADS, Adaptive Damping System
    RB, Roll Bar/styrt bøjle (Model 124 Cabriolet)
    RST Roadster Soft Top (Model 129)
    TN-signal (Benzin modeller)
    ATA, Anti Theft Alarm system
    IRCL, Infrared Remote Central Locking
    ETC, Electronic automatic Transmission Control
    EA, Electronisk Accelerator/gasspjæld (Model 124)
    CC / ISC, Cruise Control / Idle Speed Control (Model 124)
    ESCM, Engine System Control Module (MAS), (Model 129)

    De fejl koder som kan udlæses på det 38 polet stik rækker sig til over 20 gange så mange ting jeg ikke vil skrive her, men så har i en idé om mulighedderne.
    Det er i øvrigt kun V8 modellerne der køre med 38 polet (400E, E420 og 500E/E500 serien i W124) men også her kan den bruges i meget stort omfang.

    Hvis nogle kunne være intereseret i at købe sådan en Diagnose tester, så smid en privat besked, den koster halvt så meget end Mercedes tager 1 mandetime for at udlæse koder og evt. slette dem.
    Og det er rundt regnet 800 Kr plus moms hos Mercedes.
    Og mercedes skal have 1 timepris for hver gang de udlæser koder og så som man har hørt så mange gange før så kan de ikke længere finde ud af w124eren og ender som oftest op med at sige det ikke er muligt at læse koder ud på dem. (dette er ikke sandt for os kendere :D )
    Ud fra erfaring med min egen bliver det en sort boks jeg laver de andre i, så ser sorte finger ikke så grimme ud :D

    OBS:
    UPDATE:
    Jeg vil lave det i 1 kabel med 3 ledere så der ikke skabes lednings kluder, det vil selvfølgelig blive i et gummi kabel som både er mere vejr bestandigt men også blødere og nemmere at have med at gøre.

    Mvh.
    BRABUS
     

    Attached Files:

  2. Lasse

    Lasse Active Member

    Joined:
    15 Maj 2007
    Indlæg:
    2,056
    Likes Received:
    5
    Trophy Points:
    38
    Ratings:
    +6 / 0
    Min bil::
    300E-24, Avantgarde
    Km:
    280000
    Årgang:
    1991
    Bil nr. 2:
    S213 E220d
    Bil nr. 2 Km:
    120000
    Bil nr. 2 Årgang:
    2017
    8) Fedt!

    OG SE SÅ OG FÅ BYGGET NOGLE FLERE!!! :D:D:D
     
  3. BRABUS

    BRABUS Well-Known Member

    Joined:
    30 Juni 2007
    Indlæg:
    9,441
    Likes Received:
    33
    Trophy Points:
    48
    Location:
    Sjælland
    Ratings:
    +36 / 0
    Min bil::
    W124 BRABUS 3.6-24
    Km:
    188
    Årgang:
    1991
    Bil nr. 2:
    VW Lupo 1.2 3L
    Bil nr. 2 Km:
    150
    Bil nr. 2 Årgang:
    2005
    Hehe ja,,,

    Jeg har pt. lige 3 af disse kasser som er lovet væk.
    Jeg bestilte et flæng indbygnings kasser i dag i sort, men en sørgelig nyhed er at de først er på lager til afsendelse sidst i denne måned :(

    Grrr. men sådan er det altid når man står og har gang i noget 1,2,3 NU skal det være færdig projekt.
    Men her efter producere jeg promte til alle og enhver der måtte ønske sig en :)
    Smid en bestilling hvor jeg skal have opgivet bil model (W124 eller W126 etc.) og årgang.

    Mvh.
    BRABUS
     
  4. casper

    casper Member

    Joined:
    14 Februar 2007
    Indlæg:
    438
    Likes Received:
    1
    Trophy Points:
    18
    Location:
    2820 Gentofte
    Ratings:
    +1 / 0
    Min bil::
    w124 280TE
    Årgang:
    1993
    Kunne man se et billed ?

    Hvis det blot drejer sig og 3 ledninger, en tryknap og en diode. Så synes jeg en plov er et stykke på den anden side, af alt for dyrt. Med mindre der selvfølgelig følger dokumentation med, gør der det ?

    Jeg tænker på, hvis jeg fx. ville udlæse mit ASD system, hvad gør jeg så?
    hvilke pins skal der forbindes til, hvilke koder kan udlæses, hvad betyder kodetal XXX osv.

    EDIT:
    syret, jeg kunne ikke se billederne, før efter jeg havde skrevet beskeden? var dog logget ind?
    Nå, men det gør ikke de store, spørgsmålet til dokumentationen er jo stadig aktuel, det er jo den vigtigste. Diodeboksen kan alle jo lave, det er informationen der tager lang tid. Og at du tager noget for det arbejde der ligger deri, er helt fair i min bog.
     
  5. BRABUS

    BRABUS Well-Known Member

    Joined:
    30 Juni 2007
    Indlæg:
    9,441
    Likes Received:
    33
    Trophy Points:
    48
    Location:
    Sjælland
    Ratings:
    +36 / 0
    Min bil::
    W124 BRABUS 3.6-24
    Km:
    188
    Årgang:
    1991
    Bil nr. 2:
    VW Lupo 1.2 3L
    Bil nr. 2 Km:
    150
    Bil nr. 2 Årgang:
    2005
    Hej Casper.

    Helt sikkert et relavant sprøgsmål.
    produktions omkostnignerne på selve "boksen" løber sig faktisk op 250 Kr. for KUN kassen. det findes billigere og er også derefter. jeg var selv meget overrasket over hvad sådan en kasse koster.
    Her efter koster teknikken med stik ledninger materialet til dokumentation og indmad faktisk ca. 150 Kr.
    Det tager ca. 1½ time at lave den med at bore huller til de enkelte ting der skal side i kassen samt lodning af ledninger og stik og komponenter.
    Jeg er uddanet eletronik teknikker, så det er ikke et eller andet hobby klam der er lavet på 3 sek. der efter følgende giver dårlige forbindelser og utvivlsomme resultater.
    jeg forstår godt dit spørgsmål som er meget relevandt.
    Men jeg kan forsikre dig og andre om der absolut ingen penge er tjent fra min side.
    Kun en ting tjener jeg på at lave Diagnose testeren, og det er respekten for mit arbejde til jer w124 folk samt anerkendelse af jeg interesere mig for at vi alle har muligheden for at kunne dette på en let og enkelt måde.
    Man skal jo huske på at det langt fra er alle som besidder de tekniske egenskaber det kræver at lave denne diagnose tester. (uanset hvor enkel den er i sin udførsel)
    Mange vil godt undlade sig fra at skulle side og klampe noget sammen selv som de måske ikke engang helt er sikker på hvordan skal gøres og fungere.
    Heller ikke alle besider en lodekolbe eller egenskaberne til at bruge den rigtig.

    Så nej det er absolut ikke en indtjenings mulighed, så skulle jeg nok have taget over det dobbelte for den. :(

    Og som du siger så har det at udarbejde dokumentationen på Dansk alene taget mig næsten 2 dages fuld arbejde.
    For som jeg skriver så følger der selvfølgelig dokumentation med på Dansk. :) det står i første inlæg nu :) (Tak for at gøre opmærksom på dette Claus)
    Også den tid jeg har brugt på at finde stumperne og bestilel varene tog da lidt tid, alene boksen var jeg længe om at finde ud af hvad skulle være uden at den kostede 4-500 Kr

    jeg er glad for dit spørgsmål fordi jeg tror der er mange andre der måske sidder og har tænkt lidt det samme som dig.
    men der er udelukkende tale om jeg tager det for den som den koster mig at bygge i materialer inkl. dokumentationen = over 10 sider og tiden.

    Jeg håber det har både din og andres forståelse for at jeg bruger tiden og kræfterne på det her for vores skyld og ikke min egen :)

    mvh.
    BRABUS
     
  6. Lasse

    Lasse Active Member

    Joined:
    15 Maj 2007
    Indlæg:
    2,056
    Likes Received:
    5
    Trophy Points:
    38
    Ratings:
    +6 / 0
    Min bil::
    300E-24, Avantgarde
    Km:
    280000
    Årgang:
    1991
    Bil nr. 2:
    S213 E220d
    Bil nr. 2 Km:
    120000
    Bil nr. 2 Årgang:
    2017
    Selvfølgelig BRABUS; alternativet er vel at køre til Mercedes og få læst fejl ud (Hvis ellers de kan..?) og give noget nær det, din fejlkode-udlæser koster.

    Så hvorfor ikke købe testeren, så kan man selv læse fejl ud fremover? Her skal man kun betale for fejludlæseren én gang, ved Mercedes er det hver gang. :wink:
     
  7. casper

    casper Member

    Joined:
    14 Februar 2007
    Indlæg:
    438
    Likes Received:
    1
    Trophy Points:
    18
    Location:
    2820 Gentofte
    Ratings:
    +1 / 0
    Min bil::
    w124 280TE
    Årgang:
    1993
    Jeg har fuld forståelse for det, det var det jeg prøvede at skrive i min rettelse. Det er svært at få en fornemmelse for produktkvaliteten når man ikke står med den i hånden, men som jeg skrev så er kassen jo kun en brøkdel at hele projektet. Til den lave pris for en samlet pakke, ser jeg det som man købe et "produkt", men mere som "støtte" til et projekt du laver, til gavn for w124.dk.

    Når du kommer oven på med bestillingerne, så vil jeg gerne stille mig i køen og aftage en.
     
  8. kongebiler

    kongebiler Active Member

    Joined:
    30 Marts 2007
    Indlæg:
    2,645
    Likes Received:
    13
    Trophy Points:
    38
    Location:
    Hadsten v Århus
    Ratings:
    +15 / 0
    Min bil::
    124033 :-)
    Km:
    550.000
    Årgang:
    1990
    Bil nr. 2:
    W140 400SE
    Bil nr. 2 Km:
    300.000
    Bil nr. 2 Årgang:
    1992
    kan den samme box udlæse alle tre stiktyper ( 8,16,38 polet ), eller skal man købe 3 boxe.
     
  9. BRABUS

    BRABUS Well-Known Member

    Joined:
    30 Juni 2007
    Indlæg:
    9,441
    Likes Received:
    33
    Trophy Points:
    48
    Location:
    Sjælland
    Ratings:
    +36 / 0
    Min bil::
    W124 BRABUS 3.6-24
    Km:
    188
    Årgang:
    1991
    Bil nr. 2:
    VW Lupo 1.2 3L
    Bil nr. 2 Km:
    150
    Bil nr. 2 Årgang:
    2005
    Den samme box kan udlæse alle 3 stik typer.

    Der skal bruges det ene der følger med til de 8, og 16 polet men et ekstra sæt kabler til de 38 polet kan leveres da de køre med en anden type stik, dette skal dog skrives hvis ønsket til begge modeller.

    Casper hvis ikke du har afgivet bestilling via en privat besked og til andre så afgiv den venligst der med oplysninger om adresse og fulde navn det gør det lidt lettere for mig at overskue.

    på forhanånd tak
    Mvh.
    BRABUS
     
  10. BRABUS

    BRABUS Well-Known Member

    Joined:
    30 Juni 2007
    Indlæg:
    9,441
    Likes Received:
    33
    Trophy Points:
    48
    Location:
    Sjælland
    Ratings:
    +36 / 0
    Min bil::
    W124 BRABUS 3.6-24
    Km:
    188
    Årgang:
    1991
    Bil nr. 2:
    VW Lupo 1.2 3L
    Bil nr. 2 Km:
    150
    Bil nr. 2 Årgang:
    2005
    Ny Model

    Hej igen.

    Da jeg jo erfaret at den hvide model var lidt for sart over for sorte finger og samtidig lidt stor at holde, så lavede jeg en opdateret model.

    Jeg lagde også vægt på at sikringen stadig skulel være skjult og at man kunne stå med den i hånden og kunne trykke på knappen samtidig med at Indikator Dioden/lampen kunne ses tydeligt.
    kablerne signeret mig lidt at de også kom ud samme sted og at kablerne var 3 delt (gav en del kluder) så jeg lavede et kabel med 3 ledere i stedet for 3 løse.
    Den første model batteri klips adaptor var også lidt for lille og kunne ikke altid "gabe" ordentlig over + polen. så en ny blev fundet der også var mere beregnet til dette formål.

    Jeg har haft utrolig meget arbejde med oversættelse af Kode tydnings tabellen som var noget mere tidskrævende end først antaget, men den er også så godt som færdig nu.

    Håber i synes om den nye model, og kom gerne med idér eller forslag til forbedringer.

    Her følger lidt billeder af den Nye model der erstatter den gamle.

    Mvh.
    BRABUS
     

    Attached Files:

    • 1W.JPG
      1W.JPG
      File size:
      43.5 KB
      Visninger:
      6,405
    • 2W.JPG
      2W.JPG
      File size:
      74.4 KB
      Visninger:
      6,460
    • 3W.JPG
      3W.JPG
      File size:
      73.5 KB
      Visninger:
      6,405
    • 4W.JPG
      4W.JPG
      File size:
      69.7 KB
      Visninger:
      6,398
    • 5W.JPG
      5W.JPG
      File size:
      57.7 KB
      Visninger:
      6,396
    • 6W.JPG
      6W.JPG
      File size:
      38.8 KB
      Visninger:
      6,386
    • 7W.JPG
      7W.JPG
      File size:
      60.3 KB
      Visninger:
      6,418
  11. sf.salsa

    sf.salsa New Member

    Joined:
    6 Oktober 2007
    Indlæg:
    121
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Location:
    Sinding ved Silkeborg
    Ratings:
    +0 / 0
    Hej BRABUS!
    Det er utroligt flot at du har lagt alt det arbejde i den - og nu i opdateret og flot design.
    Har selv siddet med loddekolbe i mine unge dage, og ved, hvilket arbejde der er i det - der ryger let nogle timer til selv (sådan virker de) "små" opgaver.
    Respekten er der allerede for mange seriøse indlæg, men du får i mine øjne tilmed rigtigt mange "street-credits" for din tester :) :)
    Jeg stiller mig også i køen - til den opdaterede version ;-)

    Bedste hilsener
    Søren
     
  12. CABRIO

    CABRIO New Member

    Joined:
    20 December 2007
    Indlæg:
    423
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Location:
    Virum
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    W124 CE-300
    Km:
    190
    Årgang:
    1993
    Bil nr. 2:
    Toyota Corolla
    Bil nr. 2 Km:
    90
    Bil nr. 2 Årgang:
    1995
    Jeg er imponeret !

    Den ser rigtig flot ud, den nye "sorte" model må jeg eje...
    Kunne vi mødes en dag ?

    Hilsen CABRIO
     
  13. BRABUS

    BRABUS Well-Known Member

    Joined:
    30 Juni 2007
    Indlæg:
    9,441
    Likes Received:
    33
    Trophy Points:
    48
    Location:
    Sjælland
    Ratings:
    +36 / 0
    Min bil::
    W124 BRABUS 3.6-24
    Km:
    188
    Årgang:
    1991
    Bil nr. 2:
    VW Lupo 1.2 3L
    Bil nr. 2 Km:
    150
    Bil nr. 2 Årgang:
    2005
    Tak for kommentaren :) det glæder mig at høre i synes om den.

    sf.salsa
    Ja det kommer bag på mig hver gang jeg "lige" vil lave noget elektronik at det så tager den dobbelt tid af hvad man lige regner med :)
    Jeg har sent dig en Privat besked omkring bestilling.

    CABRIO
    Vi kan sagtens mødes jeg har sent dig en privat besked :)

    Mvh.
    BRABUS
     
  14. Rene J

    Rene J Member

    Joined:
    30 Januar 2007
    Indlæg:
    60
    Likes Received:
    1
    Trophy Points:
    8
    Location:
    Struer
    Ratings:
    +1 / 0
    Min bil::
    W203 220 CDi
    Km:
    584000
    Årgang:
    2001
    Bil nr. 2:
    Renault Laguna 1.8
    Bil nr. 2 Km:
    214000
    Bil nr. 2 Årgang:
    1998
    Respekt! Det er eddermanme iorden det, der...
    Overvejer seriøst om man skulle købe en

    ./Rene J
     
  15. Lasse

    Lasse Active Member

    Joined:
    15 Maj 2007
    Indlæg:
    2,056
    Likes Received:
    5
    Trophy Points:
    38
    Ratings:
    +6 / 0
    Min bil::
    300E-24, Avantgarde
    Km:
    280000
    Årgang:
    1991
    Bil nr. 2:
    S213 E220d
    Bil nr. 2 Km:
    120000
    Bil nr. 2 Årgang:
    2017
    Den virker i al fald :)
     
  16. pdrhan

    pdrhan New Member

    Joined:
    26 September 2007
    Indlæg:
    271
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Location:
    Kastrup/Danmark
    Ratings:
    +0 / 0
    FLOT...Fås den ikke med digital udlæsning....;-)
     
  17. Brian Madsen

    Brian Madsen New Member

    Joined:
    3 April 2008
    Indlæg:
    32
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    w124 230E
    Km:
    168000
    Årgang:
    1985
    Bil nr. 2:
    Cadillac Sedan Devil
    Bil nr. 2 Km:
    53000
    Bil nr. 2 Årgang:
    1970
    Vedr Tester

    Hey BRABUS

    Du skriver i et indtæg vedr. din Fejlkode ulæser, at den kun virker på modeller fra 1988 og frem, ??? hva med dem af os som kører årgang 1985, hvordan få vi lige læst fejkoder ud ??, virker lidt omsondst at kører til Mercedes da der jo sikkert ikke er nogen der der kan huke hvordan man gør *LooL*

    Madsen
     
  18. pdrhan

    pdrhan New Member

    Joined:
    26 September 2007
    Indlæg:
    271
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Location:
    Kastrup/Danmark
    Ratings:
    +0 / 0
    Ja vi fra den gamle årgang bliver hurtigt glemt... ;-) Jeg er med på en lytter....
     
  19. BRABUS

    BRABUS Well-Known Member

    Joined:
    30 Juni 2007
    Indlæg:
    9,441
    Likes Received:
    33
    Trophy Points:
    48
    Location:
    Sjælland
    Ratings:
    +36 / 0
    Min bil::
    W124 BRABUS 3.6-24
    Km:
    188
    Årgang:
    1991
    Bil nr. 2:
    VW Lupo 1.2 3L
    Bil nr. 2 Km:
    150
    Bil nr. 2 Årgang:
    2005
    Hejsa.
    I skal selvfølgelig ikke glemmes :)

    Men som det fremgår så er den altså kun analog "indtil videre" :)
    Men grunden til jeg skrev det kun virker på 88 og frem er simpelt hen fordi (jeg antager her) der ikke findes diagnose på modellerne før denne årgang.
    Så det er med andre ord ikek testeren som sætter grænsen, men simpelt hen bilens årgang og kunnen inden for diagnose.

    Men hvis vi skal være helt sikre og det vil vi jo gerne :) så kikker i bare ude ved siden af batteriet som anvist på bileldet med den røde cirkel og hvis i har et 8 eller 16 polet diagnose stik så har i skam også mulighed for at læse koder ud :)
    Og så virker testeren selvfølgelig også til jeres model :)

    Men har i ikke dette stik så er der ikke mulighed for at læse koder ud på jeres biler, heller ikke hos Mercedes, selvom vi antager de kunen finde ud af det :D

    Der sidder også det 9 polet over på bilens venstre inderskærm og her kan man måle sin lamda sondes værdier på ben 3, men disideret koder kan man ikke læse ud her.

    Mvh.
    BRABUS
     
  20. BRABUS

    BRABUS Well-Known Member

    Joined:
    30 Juni 2007
    Indlæg:
    9,441
    Likes Received:
    33
    Trophy Points:
    48
    Location:
    Sjælland
    Ratings:
    +36 / 0
    Min bil::
    W124 BRABUS 3.6-24
    Km:
    188
    Årgang:
    1991
    Bil nr. 2:
    VW Lupo 1.2 3L
    Bil nr. 2 Km:
    150
    Bil nr. 2 Årgang:
    2005
    Hej Rene.

    Det er du meget velkommen til, jeg har sent dig en privat besked.

    Der nok på lager, så i kan bare aflæge en bestilling via Privat besked så besvare jeg den med nødvendige oplysninger.

    Levering af de første mange testere er allerede sket og Lasse er gået på jagt i sit A/C anlæg som han har læst koder ud på.
    Det kan være en stor hjælp frem for et meget dyrt service der måske ender med at koste en opfyldning til 1000 Kr som ikke hjælper på en evt. simpel fejl.

    Mvh.
    BRABUS
     

Del denne side