Mercedes Træf NordFyn 6.-7. September 2024   Information - Tilmeldte biler

Se billeder & video og snik snak fra afholdte arrangementer og træf. Klik her

  1. Denne side bruger cookies. Ved af fortsætte med at bruge dette websted, accepterer du vores brug af cookies. Learn More.

Stabilisator - venstre forhjul

Emne i 'Slinger, lyde og andet mystisk fra undervogn' startet af Martin, 20 Februar 2008.

  1. mede

    mede Member

    Joined:
    9 Marts 2007
    Indlæg:
    773
    Likes Received:
    2
    Trophy Points:
    18
    Location:
    Tikøb/Nordsjælland
    Ratings:
    +3 / 0
    Min bil::
    W124 260E Sportline
    Km:
    402000
    Årgang:
    1990
    Bil nr. 2:
    Toyota Yaris
    Bil nr. 2 Km:
    157000
    Bil nr. 2 Årgang:
    1999
    Det kræver special værktøj til at skifte stødtdæmper foran.
    Man kan købe væktøjsætet hos gørløseauto.
    Du kan være heldig og låne det fra en eller anden her på 124 siden
     
  2. mede

    mede Member

    Joined:
    9 Marts 2007
    Indlæg:
    773
    Likes Received:
    2
    Trophy Points:
    18
    Location:
    Tikøb/Nordsjælland
    Ratings:
    +3 / 0
    Min bil::
    W124 260E Sportline
    Km:
    402000
    Årgang:
    1990
    Bil nr. 2:
    Toyota Yaris
    Bil nr. 2 Km:
    157000
    Bil nr. 2 Årgang:
    1999
  3. mede

    mede Member

    Joined:
    9 Marts 2007
    Indlæg:
    773
    Likes Received:
    2
    Trophy Points:
    18
    Location:
    Tikøb/Nordsjælland
    Ratings:
    +3 / 0
    Min bil::
    W124 260E Sportline
    Km:
    402000
    Årgang:
    1990
    Bil nr. 2:
    Toyota Yaris
    Bil nr. 2 Km:
    157000
    Bil nr. 2 Årgang:
    1999
    Varenummer: Varenavn: Kvalitet: Pris ekskl./inkl. moms: På lager:
    KA-7308K VÆRKTØJ FJEDERSPÆNDER F+B SÆT
    kr. 1.695,00 (2.118,75) Ja
     
  4. Martin

    Martin Member

    Joined:
    4 Marts 2007
    Indlæg:
    488
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    16
    Location:
    Stilling - Østjylland
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    Pt. ingen stjerbil
    Km:
    0
    Årgang:
    0
    Bil nr. 2 Km:
    0
    Det er jo lidt voldsomt at købe fjederspænder for at skifte støddæmper, så det kunne jo ende med en låner :). Hvad er sværhedsgraden på sådan en operation?

    /Martin
     
  5. Lasse

    Lasse Active Member

    Joined:
    15 Maj 2007
    Indlæg:
    2,056
    Likes Received:
    5
    Trophy Points:
    38
    Ratings:
    +6 / 0
    Min bil::
    300E-24, Avantgarde
    Km:
    280000
    Årgang:
    1991
    Bil nr. 2:
    S213 E220d
    Bil nr. 2 Km:
    120000
    Bil nr. 2 Årgang:
    2017
    Hvis man har en et-søjlet lift og en donkraft, så KAN man godt skifte de forreste støddæmpere. Man sætter bilen på lift, afmonterer forhjulene, og understøtter bærearmen med donkraften i én side af gangen.

    Når man understøtter bærearmen, er der nemlig ikke fare for at bærearmen suser ned, og fjederen flyver ud (meget farligt!)
    Herved kan man udskifte støddæmperen i en side ad gangen.
    Jeg havde dog også et tykt stålrør op gennem bærearm, fjeder og øverste fjederskål som en ekstra sikkerhed - så flyver den i al fald ingen steder.

    Jeg gjorde det på min egen, helt uden problemer.
     
  6. mede

    mede Member

    Joined:
    9 Marts 2007
    Indlæg:
    773
    Likes Received:
    2
    Trophy Points:
    18
    Location:
    Tikøb/Nordsjælland
    Ratings:
    +3 / 0
    Min bil::
    W124 260E Sportline
    Km:
    402000
    Årgang:
    1990
    Bil nr. 2:
    Toyota Yaris
    Bil nr. 2 Km:
    157000
    Bil nr. 2 Årgang:
    1999
    Sidder der ikke et mørtrik på øverste fjederskål som holder det hele sammen lige som de andre biler,siden den kan flyve under afmontering af stødtdæmper ?:roll:
     
  7. Martin

    Martin Member

    Joined:
    4 Marts 2007
    Indlæg:
    488
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    16
    Location:
    Stilling - Østjylland
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    Pt. ingen stjerbil
    Km:
    0
    Årgang:
    0
    Bil nr. 2 Km:
    0
    To spørgsmål:
    1. Er der andre muligheder end slatne dæmpere?
    2. Sværhedsgraden, er det DYI når man er på niveauet "Jeg skrue lortet fra hinanden og samle det igen når der ikke er for noget der skal indstilles bagefter".

    /Martin
     
  8. Bjarne

    Bjarne Administrator Staff Member

    Joined:
    31 August 2006
    Indlæg:
    1,976
    Likes Received:
    1
    Trophy Points:
    38
    Location:
    Hjemme
    Ratings:
    +1 / 0
    Min bil::
    300D
    Km:
    850000
    Årgang:
    1989
    Hej Martin


    Prøv at kikke på på listen over specialværktøj fra brugerne. http://www.124forum.dk/w124/forum/viewtopic.php?t=748

    Martin Konge har et sæt + specialviden :) han er nok den der bor nærmest på dig ang. fjederværktøj.


    Du kan godt gøre det selv,- Men IKKE uden dyb respekt for fjederproblematikken. Det er seriøst det der med det rigtige mercedes Fjerder værktøj,- du sætter liv og førlighed på spil, hvis du bare siger " det går nok".

    Så hvis du kun har lidt erfaring med den slags bør du i det mindste have det rigtige værktøj.
     
  9. Martin

    Martin Member

    Joined:
    4 Marts 2007
    Indlæg:
    488
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    16
    Location:
    Stilling - Østjylland
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    Pt. ingen stjerbil
    Km:
    0
    Årgang:
    0
    Bil nr. 2 Km:
    0
    Hej Bjarne,

    Tak for din omtanke for mit helbred :) - jeg kan da fortælle dig at jeg ikke har tænkt mig at eksperimentere med en fjeder der belastes af et sted mellem 500-700 kg (eller måske mere?).

    /Martin
     
  10. Lasse

    Lasse Active Member

    Joined:
    15 Maj 2007
    Indlæg:
    2,056
    Likes Received:
    5
    Trophy Points:
    38
    Ratings:
    +6 / 0
    Min bil::
    300E-24, Avantgarde
    Km:
    280000
    Årgang:
    1991
    Bil nr. 2:
    S213 E220d
    Bil nr. 2 Km:
    120000
    Bil nr. 2 Årgang:
    2017
    Jo det gør der. Men så længe bærearmen er understøttet, så suser fjederen ikke ud.

    OBS!! Kan IKKE anbefales, hvis bare man er det mindste i tvivl :!: :!:
     
  11. Hr. Falkenberg

    Hr. Falkenberg New Member

    Joined:
    15 Januar 2008
    Indlæg:
    64
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Location:
    Århus C
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    320CE
    Km:
    250000
    Årgang:
    1994
    Bil nr. 2:
    300E
    Bil nr. 2 Km:
    350000
    Bil nr. 2 Årgang:
    1986
    Hej Martin

    Har prøvet det samme som dig, at ophænget til den foreste krængningsstabilisator i venstre side knækkede lige over bolthullet.. Fik den også svejst hos min mekaniker, to gange endda og vi skiftede den først tredje gang den knækkede, han var dog så fair at gøre det gratis, fordi han syntes det var lidt pinligt..

    Jeg vil, ud fra egen erfaring, på det kraftigste advare jer om at køre med et knækket ophæng, for vægten på det hjul hvor beslaget er knækket er ikke optimal og det gør at hjulet "skøjter" og bræmselængden forøges væsentlig i en hård opbremsing f.eks. på fugtig vej..

    Konklusionen og et godt råd til alle må være at sætte en ny på første gang den knækker, det kan ikke betale sig andet!!

    Venlig hilsen peter
     
  12. kongebiler

    kongebiler Active Member

    Joined:
    30 Marts 2007
    Indlæg:
    2,645
    Likes Received:
    13
    Trophy Points:
    38
    Location:
    Hadsten v Århus
    Ratings:
    +15 / 0
    Min bil::
    124033 :-)
    Km:
    550.000
    Årgang:
    1990
    Bil nr. 2:
    W140 400SE
    Bil nr. 2 Km:
    300.000
    Bil nr. 2 Årgang:
    1992
    det er vist heller ikke særligt dyrt ?
     
  13. Hr. Falkenberg

    Hr. Falkenberg New Member

    Joined:
    15 Januar 2008
    Indlæg:
    64
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Location:
    Århus C
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    320CE
    Km:
    250000
    Årgang:
    1994
    Bil nr. 2:
    300E
    Bil nr. 2 Km:
    350000
    Bil nr. 2 Årgang:
    1986
    Nej det er jo det.. Martin skriver i sit først indlæg at en ny koster omkring 100 kr, og hvis det ikke lige er fordi man har en flink og rar mekaniker eller selv kan gøre det, kan lappeløsningen med at få den svejst hurtigt løbe op alene i timeløn.. Det kan bare ikke betale sig at ofre en masse bøvl på det for den knækker med 99% sikkerhed igen.. Og så er der jo også lige det med sikkerheden..
     
  14. JCH911

    JCH911 New Member

    Joined:
    7 November 2007
    Indlæg:
    81
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    w124 E320
    Årgang:
    1992
    Bil nr. 2:
    Porsche 911
    Bil nr. 2 Årgang:
    1968
    Er helt enig i at den bør skiftes til en ny med det samme frem for at forsøge at lave den gamle med svejsning.

    Det her med sikkerheden og vægt på hjulet er ikke helt korrekt. Det er en krængningsstabilisator der har til opgave at minimere krængning af bilen i kurvekørsel. Det vil sige den har ingen funktion når der køres ligeud eller bremses på fugtig vej - med mindre det er i en skarp kurve.
     
  15. Hr. Falkenberg

    Hr. Falkenberg New Member

    Joined:
    15 Januar 2008
    Indlæg:
    64
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Location:
    Århus C
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    320CE
    Km:
    250000
    Årgang:
    1994
    Bil nr. 2:
    300E
    Bil nr. 2 Km:
    350000
    Bil nr. 2 Årgang:
    1986
    Lige bortset fra at krængningsstabilisatoren skaber en forbindelse fra undervognen og ud til hjulophængene hvilket er med til at fordele vægten på forhjulene..

    Har du nogensinde prøvet at lave en opbremsing på fugtig vej med et knækket ophæng??? Hvis du ikke har, syntes jeg du skulle prøve at skrue den ene af her i weekenden, gøre forsøget og se om du ikke kan mærke en forskel..

    I kan godt få historien hvis det har nogen interesse.. Ophænget knækkede igen igen en morgen på vej til arbejde og kunne derfor ikke gøre noget ved det før om eftermiddagen.. Jeg ringede i min middagspause til en hugger jeg kender i Søby og han havde tilfældigvis lige en 124'er på liften med et næsten nyt ophæng jeg godt kunne få, jeg skulle bare komme forbi og hente den efter arbejde.. Ringede også til min mekaniker og spurgte om det var okay jeg lige kikkede forbi samme eftermiddag og det var det selvfølgelig..
    På vej ud af Grenåvej kommer jeg i en, jeg kan nå over krydset / jeg kan ikke nå over krydset inden det bliver rødt, situation og laver jeg en hårere opbremsning end jeg normalt plejer -det kender vi jo alle.. Det var lidt fugtigt i vejret og jeg kørte ikke mere en de 70 km/t som man må derude, men jeg fik først holdt på bilen da fronten havde passeret fodgængerfeltet fordi venstre forhjul skøjtede, hakkede og dansede i ABS'en og der kun var effettiv bremseevne på baghjulene og måske en lettere nedsat på højre forhjul..

    Heldigvis var der ikke nogen fjoggængere på vej over vejen for det kunne da have gået rivene galt. Jeg var rystet over situationen for jeg betegner mig selv som en habil chauffør og er en person der ikke tager chancer i trafikken..

    Hvis det viser sig at jeg tager fejl er der selvføjelig en undskyldning på vej fra min side... MEN jeg vil nu stadig holde fast i min påstand og advare folket om at det har indvirkning på bremseevnen i en sådan situation, indtil andet er videnskabeligt bevist!!

    Hvis der er andre der kan underbygge teorien om at det ikke gør nogen som helst forskel for bremseevnen, at man mangler ophænget i den ene side, så skriv venligt et indlæg..

    Venlig hilsen peter
     

Del denne side