Mercedes Træf NordFyn 6.-7. September 2024   Information - Tilmeldte biler

Se billeder & video og snik snak fra afholdte arrangementer og træf. Klik her

  1. Denne side bruger cookies. Ved af fortsætte med at bruge dette websted, accepterer du vores brug af cookies. Learn More.

Bytte en 300D motor ud med en 350 Turbodisel

Emne i 'Dieselmotorer' startet af Bjarne, 3 Januar 2008.

  1. Martin

    Martin Member

    Joined:
    4 Marts 2007
    Indlæg:
    488
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    16
    Location:
    Stilling - Østjylland
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    Pt. ingen stjerbil
    Km:
    0
    Årgang:
    0
    Bil nr. 2 Km:
    0
    Såvidt jeg kan se så er det altsammen OM606
    OM606.910 -> W124 / 136 HK (Diesel)
    OM606.912 -> W210 / 136 HK (Diesel)
    OM606.962 -> W140,W210 mfl. / 177 HK Turbo diesel (intercooler)

    Alle data på nær maks moment og HK er ens.

    /Martin
     
  2. Smut 25

    Smut 25 Active Member

    Joined:
    18 April 2007
    Indlæg:
    2,311
    Likes Received:
    17
    Trophy Points:
    38
    Location:
    Fyn
    Ratings:
    +18 / 0
    Min bil::
    S 124 250 Td 5 gear
    Km:
    665000
    Årgang:
    1988
    Bil nr. 2:
    W124 300 E 24V
    Bil nr. 2 Km:
    435000
    Bil nr. 2 Årgang:
    1991
  3. flychr

    flychr Active Member

    Joined:
    4 Januar 2007
    Indlæg:
    1,681
    Likes Received:
    21
    Trophy Points:
    38
    Location:
    solrød strand
    Ratings:
    +22 / 0
    Min bil::
    w202 c200
    Km:
    205000
    Årgang:
    1996
    Bil nr. 2:
    230te
    Bil nr. 2 Km:
    360000
    Bil nr. 2 Årgang:
    1990
    Hej
    Jeg mener det er samme block der er boret op til 3.5 liter for at giver mere moment(specielt sammen med turboen)
    Det skulle ikke være nogle hurtig bil 8) og motoren skulle heler ikke være helt vild med at trække alle de kg men det er en dejlig mb alligevel.
    Chr
     
  4. Bjarne

    Bjarne Administrator Staff Member

    Joined:
    31 August 2006
    Indlæg:
    1,976
    Likes Received:
    1
    Trophy Points:
    38
    Location:
    Hjemme
    Ratings:
    +1 / 0
    Min bil::
    300D
    Km:
    850000
    Årgang:
    1989
    Hej smut25

    Ja til den pris kan man godt købe bare for at pluke maskinen.... og soltaget til larzen :)
     
  5. Smut 25

    Smut 25 Active Member

    Joined:
    18 April 2007
    Indlæg:
    2,311
    Likes Received:
    17
    Trophy Points:
    38
    Location:
    Fyn
    Ratings:
    +18 / 0
    Min bil::
    S 124 250 Td 5 gear
    Km:
    665000
    Årgang:
    1988
    Bil nr. 2:
    W124 300 E 24V
    Bil nr. 2 Km:
    435000
    Bil nr. 2 Årgang:
    1991
    hej Bjarne
    ja og syntes faktisk at når man kigger på bagagerummet så ligner det
    at det sæde ku passe i en 124 t til os med en masse unger :lol:
    mon så ikke de andre sæder ku flyttes. 8)
     
  6. uffe

    uffe Active Member

    Joined:
    31 August 2006
    Indlæg:
    1,636
    Likes Received:
    22
    Trophy Points:
    38
    Location:
    holbæk
    Ratings:
    +26 / 0
    Min bil::
    E211 320 CDI 3.2 AMG
    Km:
    457000
    Årgang:
    2003
    Bil nr. 2:
    W124 300 E-24
    Bil nr. 2 Km:
    324600
    Bil nr. 2 Årgang:
    1990
    W124 E 300 Diesel

    Antal Cyl. 6
    antal ventiler 24
    Boring/slaglængde 87,0 / 84,0 mm
    Slagvolum 2996 cm3
    Kompresion 22,0
    Effekt 136 HK ved 5000 o./min.
    Drejningmoment 210 Nm ved 2200-4600 o./min.

    W124 300 D

    Antal cyl 6
    Antal ventiler 12
    Boring/slaglængde 87,0 / 84,0 mm
    Slagvolum 2996 cm3
    Kompresion 22,0
    Effekt 113 HK ved 4600 o./min.
    med kat.: 110 HK ved 4600 o./min.
    Drejningsmoment 191 Nm ved 2800-3050 o./min

    350 Turbodiesel

    Antal cyl 6
    Antal ventiler 12
    Boring/slaglængde 89,0 / 92,4 mm
    Slagvolum 3449 cm3
    Kompresion 22,0
    Effekt 150 HK ved 4000 o./min.
    Drejningsmoment 310 Nm ved 2000 o./min.


    nej 350er er ikke kun boret op det har også længer slaglængte på hele 8 mm
    så blokke er lidt højer eller stemper korte , men det er jo ikke til at se ude at måle dem,
    men det er nu heller ikke umulig at hive en masse hk ud af en 300-24v diesel med en lidt frisk turbo og intercooler.
     

    Attached Files:

  7. larzen

    larzen New Member

    Joined:
    14 August 2007
    Indlæg:
    939
    Likes Received:
    1
    Trophy Points:
    0
    Ratings:
    +1 / 0
    Min bil::
    300D
    Årgang:
    1987
    Bil nr. 2:
    Falck LR 109"
    Bil nr. 2 Årgang:
    1966
    Synd de ikke har sat et rigtigt luftfilter på den - jeg har aldrig haft fidus til de der "Brian-filtre"
     
  8. Guldsmeden

    Guldsmeden Active Member

    Joined:
    27 November 2006
    Indlæg:
    2,026
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    36
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    na
    Km:
    0
    Årgang:
    00
    Bil nr. 2:
    na
    Bil nr. 2 Km:
    0
    Bil nr. 2 Årgang:
    0
    @ Martin !

    Ja, det er den samme, blot med turbo og intercooler (med alt hvad en turbo indebærer af ændringer på motoren :wink: )
    Det var derfor jeg skrev tidl. at den passer lige ned i en 124'er. :)

    Jeg går ud fra at det er motoren fra en 210. 300DT vi taler om ikke ? 8)
     
  9. Himself_80

    Himself_80 Member

    Joined:
    10 Januar 2007
    Indlæg:
    47
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    6
    Location:
    Nykøbing Falster
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    W124 300D
    Km:
    320000
    Årgang:
    1990
    Jeg kan da lige tilføje at jeg i 2002 handlede med en gut om en 300D. Han havde også en S350TD. Den havde fået skiftet motor 2 gange, så satte han en 300Dturbo 147hk i. Det holdt. Så det er tilsyneladende et ret udbredt problem at S350 motoren går i itu. En skam for der er chancen jo for en W140 til fornuftige penge.
     
  10. kongebiler

    kongebiler Active Member

    Joined:
    30 Marts 2007
    Indlæg:
    2,645
    Likes Received:
    13
    Trophy Points:
    38
    Location:
    Hadsten v Århus
    Ratings:
    +15 / 0
    Min bil::
    124033 :-)
    Km:
    550.000
    Årgang:
    1990
    Bil nr. 2:
    W140 400SE
    Bil nr. 2 Km:
    300.000
    Bil nr. 2 Årgang:
    1992
    jeg tror at 350eren, måtte vige pladsen af flere grunde:
    1-den nye diesel er klar med 177 hk
    2- den larmer mindre
    3- 350 er sjælden, da den kun kører i nogle få 140 modeller
    4-den får flere kræfter og mere moment

    ----------------------------
    den passer ikke direkte over i en 124 300D fordi den er elektronisk styret med en luftmængde måler.
    skulle man til at bygge om så ville jeg tage 606 motoren med 24 v og turbo.
     
  11. Himself_80

    Himself_80 Member

    Joined:
    10 Januar 2007
    Indlæg:
    47
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    6
    Location:
    Nykøbing Falster
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    W124 300D
    Km:
    320000
    Årgang:
    1990
    Kan det overhovedet betale sig at bygge om økonomisk. Hvorfor ikke købe en benzin så og spare de penge.
     
  12. kongebiler

    kongebiler Active Member

    Joined:
    30 Marts 2007
    Indlæg:
    2,645
    Likes Received:
    13
    Trophy Points:
    38
    Location:
    Hadsten v Århus
    Ratings:
    +15 / 0
    Min bil::
    124033 :-)
    Km:
    550.000
    Årgang:
    1990
    Bil nr. 2:
    W140 400SE
    Bil nr. 2 Km:
    300.000
    Bil nr. 2 Årgang:
    1992
    det var bare en mulighed for at få flere hk i en mb diesel

    en anden herinde på siden (sørens2) har banket sin 124 300 turbodiesel 12V (143hk) op på 185 hk på rullefelt.
     
  13. larzen

    larzen New Member

    Joined:
    14 August 2007
    Indlæg:
    939
    Likes Received:
    1
    Trophy Points:
    0
    Ratings:
    +1 / 0
    Min bil::
    300D
    Årgang:
    1987
    Bil nr. 2:
    Falck LR 109"
    Bil nr. 2 Årgang:
    1966
    Fordi vi elsker lyden, lugten, gangen og følelsen i en diesel :p :p :p
     
  14. om314

    om314 New Member

    Joined:
    22 August 2007
    Indlæg:
    3
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Location:
    Thy
    Ratings:
    +0 / 0
    300 turbo

    Hej jeg tror nemt en 300 turbo passer meeen vi skal lige huske gear kassen , jeg har haft en 300 turbo åhh en dejlig hurtig bil he he men nå jeg kikker på omdrejniger og gear skift er det slet ikke det sammen , hvis jeg fyrede den af gik den i 4 ved godt 140 og så afsted igen ,, fed fornemelse , men det gør en alm 300 ikke , så jeg tror ikke og synes heller ikke gear kassen lignede den .,, men når min står af vil jeg da finde en turbo med gear kasse og så i med skittet for jeg savner godt nok turboen og den er jo heller ikke dyre i diesel , MEN er det lovlig ?? er der noget med noget afgift mon ??
    go weekend
     
  15. Smut 25

    Smut 25 Active Member

    Joined:
    18 April 2007
    Indlæg:
    2,311
    Likes Received:
    17
    Trophy Points:
    38
    Location:
    Fyn
    Ratings:
    +18 / 0
    Min bil::
    S 124 250 Td 5 gear
    Km:
    665000
    Årgang:
    1988
    Bil nr. 2:
    W124 300 E 24V
    Bil nr. 2 Km:
    435000
    Bil nr. 2 Årgang:
    1991
    Hvis man holder det inde for de 20% må du gerne
    nu ved jeg ikk lige hvad de nyere 300 har men et eks er min 250 har 90 hk altså må den forøges med 18 hk optil 108 hk lidt træls når en gl 300 har 109 hk en for meget og den kan blive rigtig dyr.:cry:
    Man skal huske at man så ikke må tune mere for så går det galt
     
  16. blacksugar

    blacksugar Member

    Joined:
    20 Oktober 2007
    Indlæg:
    481
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    16
    Location:
    Midtjylland
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    w124 300D-Turbo
    Km:
    472
    Årgang:
    1992
    Bil nr. 2 Km:
    0
    Bil nr. 2 Årgang:
    0
    Ja og så en 300DT med 147 må man heller ikke ligge en motor i fra en 210'er, 147 + 20% = 176,4. men man må da sige det er tæt på. hehe
     

Del denne side