Mercedes Træf NordFyn 6.-7. September 2024   Information - Tilmeldte biler

Se billeder & video og snik snak fra afholdte arrangementer og træf. Klik her

Luft pumpe

Emne i 'Benzinmotorer ( 4 & 6 cyl.)' startet af Claus, 17 Januar 2007.

  1. BRABUS

    BRABUS Well-Known Member

    Joined:
    30 Juni 2007
    Indlæg:
    9,440
    Likes Received:
    33
    Trophy Points:
    48
    Location:
    Sjælland
    Ratings:
    +36 / 0
    Min bil::
    W124 BRABUS 3.6-24
    Km:
    188
    Årgang:
    1991
    Bil nr. 2:
    VW Lupo 1.2 3L
    Bil nr. 2 Km:
    150
    Bil nr. 2 Årgang:
    2005
    HAHA, det var lige nøj agtig samme sted jeg kunne bestille det :)
    Lidt spøjst med prisen synes jeg.

    jeg gav 1675 Kr med moms.
    Hvis dine 1200 Kr var uden moms så havner det jo også lige der omkring :)
     
  2. duhdenmark

    duhdenmark New Member

    Joined:
    28 Januar 2008
    Indlæg:
    14
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Ratings:
    +0 / 0
    I henhold til det amerikanske forum, så bypaser de fleste den pumpe når den går i stykker, netop fordi den er meget dyr og ikke noget bevendt, altså ud over at den mindsker forureningen i kort tid efter start.
     
  3. BRABUS

    BRABUS Well-Known Member

    Joined:
    30 Juni 2007
    Indlæg:
    9,440
    Likes Received:
    33
    Trophy Points:
    48
    Location:
    Sjælland
    Ratings:
    +36 / 0
    Min bil::
    W124 BRABUS 3.6-24
    Km:
    188
    Årgang:
    1991
    Bil nr. 2:
    VW Lupo 1.2 3L
    Bil nr. 2 Km:
    150
    Bil nr. 2 Årgang:
    2005
    Det er rigtig duhdenmark.

    Jeg husker også JensGT500 her på forumet gjorde det samme, han udskiftede bare kileremmen til en kortere model og så kørte han videre uden.
    Det er også det samme på min fars 500SE fra 88 som også har denne luft pumpe, den er også blevet bypasset.
    Så det er hyppigt set.

    Jeg mener dog også at have læst at den mindsker korrosionen i udstødningen på en bil med kat. fordi du hurtigere omsætter kondens vandet til luft i starten frem for det blanden med benzen som virker ætsene.
    Men om det har noget på sig aner jeg ikke.
    Men jeg vil prøve at se om jeg kan finde den forklaring jeg engang fandt på nettet.

    Mvh.
    BRABUS
     
  4. Lasse

    Lasse Active Member

    Joined:
    15 Maj 2007
    Indlæg:
    2,056
    Likes Received:
    5
    Trophy Points:
    38
    Ratings:
    +6 / 0
    Min bil::
    300E-24, Avantgarde
    Km:
    280000
    Årgang:
    1991
    Bil nr. 2:
    S213 E220d
    Bil nr. 2 Km:
    120000
    Bil nr. 2 Årgang:
    2017
    Luftpumpen tilfører mere luft før katalysatoren, så denne bliver varmet hurtigere op. Det kan den gøre, fordi der sker kan slags "skærebrænder-effekt".
     
  5. BRABUS

    BRABUS Well-Known Member

    Joined:
    30 Juni 2007
    Indlæg:
    9,440
    Likes Received:
    33
    Trophy Points:
    48
    Location:
    Sjælland
    Ratings:
    +36 / 0
    Min bil::
    W124 BRABUS 3.6-24
    Km:
    188
    Årgang:
    1991
    Bil nr. 2:
    VW Lupo 1.2 3L
    Bil nr. 2 Km:
    150
    Bil nr. 2 Årgang:
    2005
    Lige en lille opfølgning.

    Jeg har fundet ud af at luft pumpen ikek kun køre under opvarmning!!!
    Den er en vigtig del af den 3 vejs katalysator teknik bilen køre med.

    Den kan også finde på at køre når motoren er varm, hvis der er behov for det.
    Den er med til at justere temperaturen på katalysatoren og dermed dens virke område.
    Så har man bypasset den vil man ikke køre med den optimale justering af katalysator funktionen, der også justere blandings forholdet og man vil kunne opleve et større brændstof forbrug (minimalt) og eftersom der ikke kompenseres for den tabte luft pumpe effekt så vil blandings forholdet i den periode hvor luftpumpen skulle køre være for magert/fedt.
    Men der er tale om yderst korte perioder hvor pumpen køre, eks når du køre fra motorvejen og holder stille i et stykke tid kan den godt blive aktiveret i 10 sek.

    Hvad det så har af betydning ved jeg ikke, men det er de kloge ord fra en som ved noget om luftpumpen ud fra mercedes bøgerne. (ikke mig selv)

    Der skulle også findes biler uden luftpumpemen m. kat og disse er med den passive 1 vejs katalysator der dermed ikke har brug for luft pumpen.
    Ses typisk på dem en fortykkelse/udposning lige efter manifolden.

    Mvh.
    BRABUS
     
  6. uffe

    uffe Active Member

    Joined:
    31 August 2006
    Indlæg:
    1,636
    Likes Received:
    22
    Trophy Points:
    38
    Location:
    holbæk
    Ratings:
    +26 / 0
    Min bil::
    E211 320 CDI 3.2 AMG
    Km:
    457000
    Årgang:
    2003
    Bil nr. 2:
    W124 300 E-24
    Bil nr. 2 Km:
    324600
    Bil nr. 2 Årgang:
    1990
    luftpumpe (benzin)

    luft-pumpe er der kun af en årsag og det er for at nedsætte forurenninge mens motor er kold,
    det den gør er at pumpe luft ind i udstødning i de første 60 til 90 sec mens motor er kold, kun for at nedsætte forurenninge fra motoren, og inte andet ,
     
  7. BRABUS

    BRABUS Well-Known Member

    Joined:
    30 Juni 2007
    Indlæg:
    9,440
    Likes Received:
    33
    Trophy Points:
    48
    Location:
    Sjælland
    Ratings:
    +36 / 0
    Min bil::
    W124 BRABUS 3.6-24
    Km:
    188
    Årgang:
    1991
    Bil nr. 2:
    VW Lupo 1.2 3L
    Bil nr. 2 Km:
    150
    Bil nr. 2 Årgang:
    2005
    Hej Uffe :)

    Ja det er nok dens primere eller snarre grunden til den er der.
    Men den køre også en gang imellem når motoren er varm og det undrede mig nemlig meget og jeg troede det var en fejl der gjorde dette.

    Derfor undersøgte jeg det lidt nærmere og fandt ud af ovenstående.
    Men om det er noget man er blevet bildt ind det kan jo godt være.
    Om ikke andet køre min også en gang imellem når bilen er varm.

    Mvh.
    BRABUS
     
  8. uffe

    uffe Active Member

    Joined:
    31 August 2006
    Indlæg:
    1,636
    Likes Received:
    22
    Trophy Points:
    38
    Location:
    holbæk
    Ratings:
    +26 / 0
    Min bil::
    E211 320 CDI 3.2 AMG
    Km:
    457000
    Årgang:
    2003
    Bil nr. 2:
    W124 300 E-24
    Bil nr. 2 Km:
    324600
    Bil nr. 2 Årgang:
    1990
    det kan jeg så ikke se nogen grund til den skal gøre ??
     
  9. Thomas

    Thomas Member

    Joined:
    24 September 2006
    Indlæg:
    361
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    16
    Location:
    Hinnerup
    Ratings:
    +0 / 0
    Det jeg har hørt er, at kort tid efter denne fantastiske motor var konstrueret, kom der nye miljøkrav. Da motoren var lige på den forkerte side af normen i koldstarten de første 2 minutter, tilføjede de pumpen for at blande lidt ren luft i udstødningen og dermed overholde kravene.

    Det lyder lidt som en vandrehistorie, men man skal høre meget før ørene falder af. :D
     
  10. BRABUS

    BRABUS Well-Known Member

    Joined:
    30 Juni 2007
    Indlæg:
    9,440
    Likes Received:
    33
    Trophy Points:
    48
    Location:
    Sjælland
    Ratings:
    +36 / 0
    Min bil::
    W124 BRABUS 3.6-24
    Km:
    188
    Årgang:
    1991
    Bil nr. 2:
    VW Lupo 1.2 3L
    Bil nr. 2 Km:
    150
    Bil nr. 2 Årgang:
    2005
    Hehe ja.
    Det er lidt underligt at lave noget sådan.
    Men det jeg fik at vide var at den sådan set var en del af styringen for katalysatoren.
    Så i stedet for den mindsker blandingen når temperaturen falder i katen som de fleste gør for at øge arbejds temperaturen, så tilføjer mercedes bare mere ilt for at øge den proces der sker i katten.

    Så det var kattens :D :D :D

    Jeg synes nu det virker underligt den starter luftpumpen efter bilen er blevet rigtig godt gennem varm når den står i tomgang og så alligevel ikek, fordi det er netop i tomgang at luft gennemstrømningen er svagest og herved kunne have brug for ekstra hjælp.
    Men så starter den sådan en gang hver 2 min. i køre så i 20 sek.
    og det er ret precist, så det virker underligt hvis det skulle være en fejl synes jeg.

    Mvh.
    BRABUS
     
  11. Claus

    Claus New Member

    Joined:
    23 Oktober 2006
    Indlæg:
    82
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Location:
    Hvidovre
    Ratings:
    +0 / 0
    Hej Brabus
    Jeg kan fortælle at min luftpumpe også køre engang imellem når motoren er varm, så jeg tror du har ret i at den hjælper katalysatoren
     
  12. BRABUS

    BRABUS Well-Known Member

    Joined:
    30 Juni 2007
    Indlæg:
    9,440
    Likes Received:
    33
    Trophy Points:
    48
    Location:
    Sjælland
    Ratings:
    +36 / 0
    Min bil::
    W124 BRABUS 3.6-24
    Km:
    188
    Årgang:
    1991
    Bil nr. 2:
    VW Lupo 1.2 3L
    Bil nr. 2 Km:
    150
    Bil nr. 2 Årgang:
    2005
    Super Claus, det er jeg lidt glad for at høre, så det er altså ikke bare min dyt der gør noget den ikke skal :D

    Så må der jo være lidt om snakken med den også er med til at styre processen som jeg har fået at vide.
    Ham jeg snakkede med det om, virkede nu heller ikek grøn på området :D tvertimod, han virkede ret informeret om systemet og kunne gå i detaljer om de forskællige ting.
    Men det er jo altid de kære erfaringer som underbygger den viden som er i omløb.
    Mange siger en masse og det er teori, men når tingene ses/erfares i prksis så har man noget at holde det hele op i mod. :)

    Mvh.
    BRABUS
     

Del denne side