Mercedes Træf NordFyn 6.-7. September 2024   Information - Tilmeldte biler

Se billeder & video og snik snak fra afholdte arrangementer og træf. Klik her

Styring af motoromdrejning i "D" og "R"?

Emne i 'Automatgear' startet af Lasse, 4 Februar 2008.

  1. Lasse

    Lasse Active Member

    Joined:
    15 Maj 2007
    Indlæg:
    2,056
    Likes Received:
    5
    Trophy Points:
    38
    Ratings:
    +6 / 0
    Min bil::
    300E-24, Avantgarde
    Km:
    280000
    Årgang:
    1991
    Bil nr. 2:
    S213 E220d
    Bil nr. 2 Km:
    120000
    Bil nr. 2 Årgang:
    2017
    Hvad er det der bestemmer motorens omdrejningstal, når man sætter gearvælgeren i "D" eller "R"?

    Omdrejningerne falder jo lidt, lige idet den tager ved , for så at stige 100-200 omdrejninger igen. :wink:

    Håber der er nogen der kan svare :)

    Mvh Lasse
     
  2. larzen

    larzen New Member

    Joined:
    14 August 2007
    Indlæg:
    939
    Likes Received:
    1
    Trophy Points:
    0
    Ratings:
    +1 / 0
    Min bil::
    300D
    Årgang:
    1987
    Bil nr. 2:
    Falck LR 109"
    Bil nr. 2 Årgang:
    1966
    Elektronisk tomgangsregulering.

    Når du sætter i D / R belaster du motoren hvilket får den til at falde lidt i tomgang - det kompenserer den fluks for, og hæver den. Du kan opleve det modsatte når du går i N / P, så kan den stige 100 for straks at falde igen...

    Helt naturligt vil jeg kalde det...
     
  3. BRABUS

    BRABUS Well-Known Member

    Joined:
    30 Juni 2007
    Indlæg:
    9,441
    Likes Received:
    33
    Trophy Points:
    48
    Location:
    Sjælland
    Ratings:
    +36 / 0
    Min bil::
    W124 BRABUS 3.6-24
    Km:
    188
    Årgang:
    1991
    Bil nr. 2:
    VW Lupo 1.2 3L
    Bil nr. 2 Km:
    150
    Bil nr. 2 Årgang:
    2005
    Og på nogfle modeller sidder der et ELR relæ = tomgangs relæ :D
    HVis dette er i udu :D så kan det være noget spøgst noget med tomgangen.
     
  4. larzen

    larzen New Member

    Joined:
    14 August 2007
    Indlæg:
    939
    Likes Received:
    1
    Trophy Points:
    0
    Ratings:
    +1 / 0
    Min bil::
    300D
    Årgang:
    1987
    Bil nr. 2:
    Falck LR 109"
    Bil nr. 2 Årgang:
    1966
    Og de fleste ELR-drillerier skyldes slet ikke ELR men et defekt overspændingsrelæ :!:
     
  5. BRABUS

    BRABUS Well-Known Member

    Joined:
    30 Juni 2007
    Indlæg:
    9,441
    Likes Received:
    33
    Trophy Points:
    48
    Location:
    Sjælland
    Ratings:
    +36 / 0
    Min bil::
    W124 BRABUS 3.6-24
    Km:
    188
    Årgang:
    1991
    Bil nr. 2:
    VW Lupo 1.2 3L
    Bil nr. 2 Km:
    150
    Bil nr. 2 Årgang:
    2005
    Nemlig Larzen :D
    Og de fleste OVP-drillerier skyldes slet ikke OVP men dårlige/kolde lodninger/forbindelser i OVP relæet :D

    Og de fleste dårlige lodninger skyldes ikke lodningerne men den som har stået med maskinen der lavede/lodet relæerne.

    :D :D :D
     
  6. larzen

    larzen New Member

    Joined:
    14 August 2007
    Indlæg:
    939
    Likes Received:
    1
    Trophy Points:
    0
    Ratings:
    +1 / 0
    Min bil::
    300D
    Årgang:
    1987
    Bil nr. 2:
    Falck LR 109"
    Bil nr. 2 Årgang:
    1966
    Ja, det var tider da det var smede og kalechemagere der lavede biler, og ikke de der elektroniknørder...
     
  7. Lasse

    Lasse Active Member

    Joined:
    15 Maj 2007
    Indlæg:
    2,056
    Likes Received:
    5
    Trophy Points:
    38
    Ratings:
    +6 / 0
    Min bil::
    300E-24, Avantgarde
    Km:
    280000
    Årgang:
    1991
    Bil nr. 2:
    S213 E220d
    Bil nr. 2 Km:
    120000
    Bil nr. 2 Årgang:
    2017
    Tak for svarene, jeg var såmænd bare nysgerrig efter at vide hvordan det bliver styret :p
     

Del denne side