Mercedes Træf NordFyn 6.-7. September 2024   Information - Tilmeldte biler

Se billeder & video og snik snak fra afholdte arrangementer og træf. Klik her

  1. Denne side bruger cookies. Ved af fortsætte med at bruge dette websted, accepterer du vores brug af cookies. Learn More.

Ventilfjederværktøj med modhold i overfaldsbolthul

Emne i 'Specialværktøj fra brugerne' startet af jankjerbye, 13 Februar 2009.

  1. jankjerbye

    jankjerbye New Member

    Joined:
    28 Oktober 2008
    Indlæg:
    38
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Location:
    Kronjylland
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    300TD w123
    Km:
    1121700
    Årgang:
    1980
    Bil nr. 2:
    300GD w460
    Bil nr. 2 Km:
    999
    Bil nr. 2 Årgang:
    1982
    Hej!

    Det er efter små 666650 km ved at være hørbart at mine hydroløftere er slidt. Jeg vil også skifte olietyvene når jeg nu er der.

    MEN jeg er ikke interesseret i at tage toppen af når jeg kan undgå det.

    Jeg ved der eksisterer både hjemmelavede og org. MB værktøj der kan spændes fast med modhold i et overfaldsbolthul istedet for neden under blokken..

    Er der nogen der har lavet sådan et værktøj eller har det originale og som mod en lille erkendtlighed vil låne det ud?

    Alternativt hvis man ikker er glad for at miste sit værktøj ud af syne (jeg ved GODT hvad det koster hos Mercedes ;) )kan jeg foretage operationen på stedet... det burde ikke tage mere end en times tid ialt..

    Hvis der er nogen i Østjylland ville det jo være luksus, men kører gerne efter det.

    mvh

    Jan Kjerbye
     
  2. Mirakelsmeden

    Mirakelsmeden Member

    Joined:
    3 September 2007
    Indlæg:
    874
    Likes Received:
    3
    Trophy Points:
    18
    Location:
    østsjælland
    Ratings:
    +4 / 0
    Min bil::
    124 300 DT 4 matic
    Km:
    260
    Årgang:
    1992
    Hej jeg ved ikke lige hvad du mener med modhold, men jeg har fremstillet et værktøj der bliver spændt fast i bolthullerne til overfaldene, det virker ved at stemplet skal stå i top, det er det eneste der forhindre ventilen i at falde ned i cylenderen,men når først det hele er justeret ind og værktøjet monteret så tager selve operationen ca to min pr ventil.

    men der er langt til østsjælland Faxe,
     
  3. jankjerbye

    jankjerbye New Member

    Joined:
    28 Oktober 2008
    Indlæg:
    38
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Location:
    Kronjylland
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    300TD w123
    Km:
    1121700
    Årgang:
    1980
    Bil nr. 2:
    300GD w460
    Bil nr. 2 Km:
    999
    Bil nr. 2 Årgang:
    1982
    Jeg er da på øen en gang imellem i forbindelse med jobbet..

    Det ku være man sku køre forbi Faxe med 10 nye hydroer og 10 nye oliestyr i lommen?

    mvh

    Jan
     
  4. lbe

    lbe Member

    Joined:
    29 August 2008
    Indlæg:
    550
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    16
    Location:
    Hvalsø
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    w201 2.0D
    Årgang:
    1986
    Du skulle vel ikke have lyst til at lægge et billede eller to og måske en beskrivelse af hvordan du har gjort?
    Det er noget, jeg selv har puslet med tanken om at strikke sammen...
    Så mon ikke også der er andre, der kunne være interesserede?
     
  5. Mirakelsmeden

    Mirakelsmeden Member

    Joined:
    3 September 2007
    Indlæg:
    874
    Likes Received:
    3
    Trophy Points:
    18
    Location:
    østsjælland
    Ratings:
    +4 / 0
    Min bil::
    124 300 DT 4 matic
    Km:
    260
    Årgang:
    1992
    Hej med hensyn til at udfører opgaven her i byen, må det gerne være lidt varmere da jeg kun har en uopvarmet garage,

    jeg vil da gerne prøve at sætte nogle billeder ind men ved ski ikke lige hvordan man gør,men fruen vil prøve at lægge dem i mit galleri.
    Men sådan fungerer det , den firkantet bøjle er monteret over tre overfalsbolthuller , og håndtagets hagger sættes på undersiden af udskæringen ud for den valgte ventil, der trykkes ned til den hviler på stemplet med et let slag udløses låsene der fanges med en magnet, det er vigtigt ikke at skade hullerne hvor ventillyfterne sidder, dertil har jeg brugt et stykk læder der ligger hele vejen rundt om fjederen, til montering af olietyvene har jeg boret lidt i en møtrik så den ene side passer til ind og den anden er boret op til udstødningventilen.
    Mit værktøj skal dog lige modifiseres lidt ide håndtaget er lidt for langt til atkunneløse opgaven på sekseren, og ja den sprang jeg over dengang pga tidsnød men røgen forsvandt det er det vigtigste,
    jeg håber dette giver lidt mening, det er ikke det kønneste , jeg har set men det virker. MVH.
     
  6. flychr

    flychr Active Member

    Joined:
    4 Januar 2007
    Indlæg:
    1,681
    Likes Received:
    21
    Trophy Points:
    38
    Location:
    solrød strand
    Ratings:
    +22 / 0
    Min bil::
    w202 c200
    Km:
    205000
    Årgang:
    1996
    Bil nr. 2:
    230te
    Bil nr. 2 Km:
    360000
    Bil nr. 2 Årgang:
    1990
    Hej
    vi vil meget gerene se billeder
    Chr
     
  7. Guldsmeden

    Guldsmeden Active Member

    Joined:
    27 November 2006
    Indlæg:
    2,026
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    36
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    na
    Km:
    0
    Årgang:
    00
    Bil nr. 2:
    na
    Bil nr. 2 Km:
    0
    Bil nr. 2 Årgang:
    0
    @flychr

    Jeg kan se at billederne er lagt ind sent igår. :)
    Du skal bare kigge i galleriet. ;)
     
  8. lbe

    lbe Member

    Joined:
    29 August 2008
    Indlæg:
    550
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    16
    Location:
    Hvalsø
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    w201 2.0D
    Årgang:
    1986
    Tak for billederne til Mirakelsmeden!
    Det er godt tænkt, det værktøj. Simpelt og effetktivt; jeg vil uden tøven kopiere det når jeg når til ventilerne! :)
     
  9. flychr

    flychr Active Member

    Joined:
    4 Januar 2007
    Indlæg:
    1,681
    Likes Received:
    21
    Trophy Points:
    38
    Location:
    solrød strand
    Ratings:
    +22 / 0
    Min bil::
    w202 c200
    Km:
    205000
    Årgang:
    1996
    Bil nr. 2:
    230te
    Bil nr. 2 Km:
    360000
    Bil nr. 2 Årgang:
    1990
    Hej
    Super lavet!!! :D
    Har aldrig haft problemer med olietyvene!(kun på en Ford v6)
    Hvad er erfaringer på mercerene? benzin og diesel?
    Chr
     
  10. Mirakelsmeden

    Mirakelsmeden Member

    Joined:
    3 September 2007
    Indlæg:
    874
    Likes Received:
    3
    Trophy Points:
    18
    Location:
    østsjælland
    Ratings:
    +4 / 0
    Min bil::
    124 300 DT 4 matic
    Km:
    260
    Årgang:
    1992
    Hej di holder længe men efter 5- 600.000 er der en vis slidtage på min ver der en forskel på ca 1mm i størelsen på det hul der skal slutte tæt omkring ventilhalsen , det gav røg. Mvh
     

Del denne side