Se billeder & video og snik snak fra afholdte arrangementer og træf. Klik her

  1. Denne side bruger cookies. Ved af fortsætte med at bruge dette websted, accepterer du vores brug af cookies. Learn More.

Wiretræk til elsoltag

Emne i 'Soltag' startet af Lasse, 11 Juli 2014.

  1. Lasse

    Lasse Active Member

    Joined:
    15 Maj 2007
    Indlæg:
    2,056
    Likes Received:
    5
    Trophy Points:
    38
    Ratings:
    +6 / 0
    Min bil::
    300E-24, Avantgarde
    Km:
    280000
    Årgang:
    1991
    Bil nr. 2:
    S213 E220d
    Bil nr. 2 Km:
    120000
    Bil nr. 2 Årgang:
    2017
    Jeg skal til at udskifte wireren der trækker soltaget. Den er gået i stykker og sidder ikke længere i styre-røret i taget.
    Er det noget lort og skifte?

    Jeg kan læse mig frem til, at ved montering, skal wireren "skubbes" ned i soltags-motoren, ligesom når man udskifter pisken på el-antennen -Men skal jeg ved afmontering, bare aktivere soltags-motoren som "lukke soltag" og så trække wireren ud?
    Og er der ellers noget jeg skal vide, og bør bestille, når jeg skal bestille den nye soltags-wire?

    På forhånd tak, og god weekend til Jer alle! :)
     
  2. BRABUS

    BRABUS Well-Known Member

    Joined:
    30 Juni 2007
    Indlæg:
    9,441
    Likes Received:
    33
    Trophy Points:
    48
    Location:
    Sjælland
    Ratings:
    +36 / 0
    Min bil::
    W124 BRABUS 3.6-24
    Km:
    188
    Årgang:
    1991
    Bil nr. 2:
    VW Lupo 1.2 3L
    Bil nr. 2 Km:
    150
    Bil nr. 2 Årgang:
    2005
  3. Winther

    Winther New Member

    Joined:
    14 Juli 2008
    Indlæg:
    15
    Likes Received:
    3
    Trophy Points:
    3
    Location:
    Aarhus
    Ratings:
    +3 / 0
    Min bil::
    300E aut.
    Km:
    325000
    Årgang:
    1985
    Bil nr. 2 Km:
    272000
    Bil nr. 2 Årgang:
    1970
    Hej Lasse

    Start med at downloade de originale engelske servicemanualer på http://w124-zone.com/downloads/MB%20CD/ ... ex/Groups/. Soltaget ligger under gruppe 77.

    Wiren er ikke svær at skifte, men når du skriver, at den ikke længere ligger inde i føringsrøret, kan det også være røret, der er slidt, og det er noget bøvl at skifte (manual 77-150). Ofte er røret slidt, fordi kablet ikke er blevet smurt regelmæssigt og med det rigtige fedt. Skal røret skiftes, får du brug for manualerne i gruppe 68 (interiør), da loftsbeklædningen skal afmonteres.

    Hvis det kun er wiren, der skal skiftes, bruger du ganske rigtigt motoren til at skubbe det ud med og omvendt. Efterfølgende justering af lugens åbne- og lukkepositioner sker på motoren jf. manual 77-140.

    Under alle omstændigheder vil det være nyttigt tillige at afmontere loftsbeklædningen på lugen (manual 77-050) og lugen (manual 77-100), så alle bevægelige dele og ikke mindst gliderne kan blive smurt med det rigtige fedt, som har nummer 001 989 14 51. Mange skriver, at det er dyrt, men alt er jo relativt; i 2012 købte jeg en bøtte á 500 g hos Hessel til kr. 693, og der er altså fedt til rigtig mange soltage...

    Held og lykke med projektet.
     
  4. Bendix

    Bendix Well-Known Member

    Joined:
    22 Januar 2007
    Indlæg:
    4,485
    Likes Received:
    50
    Trophy Points:
    48
    Location:
    Nordsjælland
    Ratings:
    +60 / 1
    Min bil::
    w124 E420
    Km:
    225
    Årgang:
    1994
    Bil nr. 2:
    A207 E250
    Bil nr. 2 Km:
    185
    Bil nr. 2 Årgang:
    2011
    Måske du skulle tage fedtet med på træffet i Bogense, du må da meget gerne smøre mit soltag ind i fedt for en skilling ?
     
  5. Lasse

    Lasse Active Member

    Joined:
    15 Maj 2007
    Indlæg:
    2,056
    Likes Received:
    5
    Trophy Points:
    38
    Ratings:
    +6 / 0
    Min bil::
    300E-24, Avantgarde
    Km:
    280000
    Årgang:
    1991
    Bil nr. 2:
    S213 E220d
    Bil nr. 2 Km:
    120000
    Bil nr. 2 Årgang:
    2017
    Mange tak for informationerne :D

    Delene er købt, så jeg vil begive mig ud i det, inden længe ;)
     
  6. SOBATECH

    SOBATECH Well-Known Member

    Joined:
    18 Juli 2009
    Indlæg:
    1,209
    Likes Received:
    25
    Trophy Points:
    48
    Location:
    Sjælland Jægerspris
    Ratings:
    +26 / 0
    Min bil::
    R129 SL 500
    Km:
    189000
    Årgang:
    1991
    Bil nr. 2:
    w124 300E24 AMG E34
    Bil nr. 2 Km:
    357000
    Bil nr. 2 Årgang:
    1989
    Hej Lasse

    Fortel om oplevelsen når du er færdig. :cry: Jeg håber aldrig jeg oplever det :gasp:

    Søren
     
  7. kongebiler

    kongebiler Active Member

    Joined:
    30 Marts 2007
    Indlæg:
    2,645
    Likes Received:
    13
    Trophy Points:
    38
    Location:
    Hadsten v Århus
    Ratings:
    +15 / 0
    Min bil::
    124033 :-)
    Km:
    550.000
    Årgang:
    1990
    Bil nr. 2:
    W140 400SE
    Bil nr. 2 Km:
    300.000
    Bil nr. 2 Årgang:
    1992
    Du må filme det :)
     
  8. hiburebe

    hiburebe Member

    Joined:
    29 Januar 2011
    Indlæg:
    362
    Likes Received:
    1
    Trophy Points:
    18
    Ratings:
    +1 / 0
    Min bil::
    W124-300e sportline
    Km:
    325000
    Årgang:
    1991
    Bil nr. 2:
    W164ML 320cdi 4matic
    Bil nr. 2 Km:
    260000
    Bil nr. 2 Årgang:
    2006
    Hva pokker er det for noget fedt der kan forsvare den pris. ?
     
  9. BRABUS

    BRABUS Well-Known Member

    Joined:
    30 Juni 2007
    Indlæg:
    9,441
    Likes Received:
    33
    Trophy Points:
    48
    Location:
    Sjælland
    Ratings:
    +36 / 0
    Min bil::
    W124 BRABUS 3.6-24
    Km:
    188
    Årgang:
    1991
    Bil nr. 2:
    VW Lupo 1.2 3L
    Bil nr. 2 Km:
    150
    Bil nr. 2 Årgang:
    2005
    Det koster det fedt, fordi det specielt er udviklet precist til det formål og ikke bare noget fedt som du kan købe andet steds som har samme egenskaber ;) og så koster det altså :mrgreen:

    Spol frem til 2:20 8)
    :arrow: https://m.youtube.com/watch?v=DFRRqUYNoCc
     
  10. R3kord

    R3kord Member

    Joined:
    18 Februar 2008
    Indlæg:
    48
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    6
    Location:
    Udkantsdanmark
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    Peugeot 208
    Km:
    28700
    Årgang:
    2018
    Hej

    Jeg har netop skiftet det beslag som kablet sidder fast på, i min 190er.

    Det er en lang historie, til gengæld kostede beslaget kun en tier hos Hessel...... :)

    Det er ikke helt samlet endnu og jeg er spændt på om det er tæt :-?

    Poul
     

    Attached Files:

  11. Lasse

    Lasse Active Member

    Joined:
    15 Maj 2007
    Indlæg:
    2,056
    Likes Received:
    5
    Trophy Points:
    38
    Ratings:
    +6 / 0
    Min bil::
    300E-24, Avantgarde
    Km:
    280000
    Årgang:
    1991
    Bil nr. 2:
    S213 E220d
    Bil nr. 2 Km:
    120000
    Bil nr. 2 Årgang:
    2017
    Så er vi i gang! :D

    Selve udskiftningen af kablet og justering til lukning er egentlig en god opgave, uden kvaler.

    Når jeg kører taget til lukke-position, både fra "helt åbent" og fra "kip" lukker det fint og plant.

    MEN: Når jeg kipper soltaget, bliver motoren ved med at føre kablet frem, selvom taget er i øverste åben-position.
    Motoren "skubber" altså kablet ovenud af det føringsrør, som kablet kører i. :angry:

    Jeg har en anden W124, også med el-soltag, hvor jeg har prøvet at lytte efter, om soltags-motoren kører, hvis jeg bliver ved med at holde knappen "opad" til kip. Man kan godt høre at soltagsmotoren aktiveres, men den få ikke lov at køre kablet frem. Lyder ligesom når man har lukket sin el-rude helt, og bliver ved med at vil lukke den.

    Jeg har prøvet lidt forskellige "tricks", uden at løse dette problem.

    Jeg har justeret det efter de engelske originale manualer, som Winther har linket til, tidligere i denne tråd (Og mange tak for det!)

    Soltaget køre ellers fint frem og tilbage, ganske upåklageligt.

    Så er mit spørgsmål: er der en justering til "max. åbning" i kip-position?

    På forhånd tak for svar :gr8:
     
  12. Lasse

    Lasse Active Member

    Joined:
    15 Maj 2007
    Indlæg:
    2,056
    Likes Received:
    5
    Trophy Points:
    38
    Ratings:
    +6 / 0
    Min bil::
    300E-24, Avantgarde
    Km:
    280000
    Årgang:
    1991
    Bil nr. 2:
    S213 E220d
    Bil nr. 2 Km:
    120000
    Bil nr. 2 Årgang:
    2017
    Ingen bud på en løsning? :?
     

Del denne side