Jeg skal til at udskifte wireren der trækker soltaget. Den er gået i stykker og sidder ikke længere i styre-røret i taget. Er det noget lort og skifte? Jeg kan læse mig frem til, at ved montering, skal wireren "skubbes" ned i soltags-motoren, ligesom når man udskifter pisken på el-antennen -Men skal jeg ved afmontering, bare aktivere soltags-motoren som "lukke soltag" og så trække wireren ud? Og er der ellers noget jeg skal vide, og bør bestille, når jeg skal bestille den nye soltags-wire? På forhånd tak, og god weekend til Jer alle!
Soltag har jeg aldrig rigtig rodet med, men ved at det noe pis det meste af det At skifte wiren skulle vist også være en dræber opgave, Men prøv ham kent Bergmann hjemme side, han har vist lavet mange videoer bla. Med udskiftning af Wiren. Godt nok en on Demand pay film, men den er der her https://mercedessource.com/store/ti...ve-cable-removal-and-replacement-demand-video
Hej Lasse Start med at downloade de originale engelske servicemanualer på http://w124-zone.com/downloads/MB%20CD/ ... ex/Groups/. Soltaget ligger under gruppe 77. Wiren er ikke svær at skifte, men når du skriver, at den ikke længere ligger inde i føringsrøret, kan det også være røret, der er slidt, og det er noget bøvl at skifte (manual 77-150). Ofte er røret slidt, fordi kablet ikke er blevet smurt regelmæssigt og med det rigtige fedt. Skal røret skiftes, får du brug for manualerne i gruppe 68 (interiør), da loftsbeklædningen skal afmonteres. Hvis det kun er wiren, der skal skiftes, bruger du ganske rigtigt motoren til at skubbe det ud med og omvendt. Efterfølgende justering af lugens åbne- og lukkepositioner sker på motoren jf. manual 77-140. Under alle omstændigheder vil det være nyttigt tillige at afmontere loftsbeklædningen på lugen (manual 77-050) og lugen (manual 77-100), så alle bevægelige dele og ikke mindst gliderne kan blive smurt med det rigtige fedt, som har nummer 001 989 14 51. Mange skriver, at det er dyrt, men alt er jo relativt; i 2012 købte jeg en bøtte á 500 g hos Hessel til kr. 693, og der er altså fedt til rigtig mange soltage... Held og lykke med projektet.
Måske du skulle tage fedtet med på træffet i Bogense, du må da meget gerne smøre mit soltag ind i fedt for en skilling ?
Det koster det fedt, fordi det specielt er udviklet precist til det formål og ikke bare noget fedt som du kan købe andet steds som har samme egenskaber og så koster det altså :mrgreen: Spol frem til 2:20 https://m.youtube.com/watch?v=DFRRqUYNoCc
Hej Jeg har netop skiftet det beslag som kablet sidder fast på, i min 190er. Det er en lang historie, til gengæld kostede beslaget kun en tier hos Hessel...... Det er ikke helt samlet endnu og jeg er spændt på om det er tæt Poul
Så er vi i gang! Selve udskiftningen af kablet og justering til lukning er egentlig en god opgave, uden kvaler. Når jeg kører taget til lukke-position, både fra "helt åbent" og fra "kip" lukker det fint og plant. MEN: Når jeg kipper soltaget, bliver motoren ved med at føre kablet frem, selvom taget er i øverste åben-position. Motoren "skubber" altså kablet ovenud af det føringsrør, som kablet kører i. Jeg har en anden W124, også med el-soltag, hvor jeg har prøvet at lytte efter, om soltags-motoren kører, hvis jeg bliver ved med at holde knappen "opad" til kip. Man kan godt høre at soltagsmotoren aktiveres, men den få ikke lov at køre kablet frem. Lyder ligesom når man har lukket sin el-rude helt, og bliver ved med at vil lukke den. Jeg har prøvet lidt forskellige "tricks", uden at løse dette problem. Jeg har justeret det efter de engelske originale manualer, som Winther har linket til, tidligere i denne tråd (Og mange tak for det!) Soltaget køre ellers fint frem og tilbage, ganske upåklageligt. Så er mit spørgsmål: er der en justering til "max. åbning" i kip-position? På forhånd tak for svar