Mercedes Træf NordFyn 6.-7. September 2024   Information - Tilmeldte biler

Se billeder & video og snik snak fra afholdte arrangementer og træf. Klik her

  1. Denne side bruger cookies. Ved af fortsætte med at bruge dette websted, accepterer du vores brug af cookies. Learn More.

Webasto defekt i W210 E290 fra 1998?

Emne i 'Oliefyr / benzinfyr - ekstra kabine/motorvarmer' startet af tomasjensen, 18 Januar 2010.

  1. tomasjensen

    tomasjensen New Member

    Joined:
    17 Januar 2010
    Indlæg:
    20
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    w210 E290
    Km:
    505000
    Årgang:
    1997
    Bil nr. 2 Km:
    0
    Bil nr. 2 Årgang:
    0
    Problem: Når jeg trykker på knappen med flammen klikker et relæ et eller andet sted og den grønne diode tænder. Og så niks.
    Hvis motoren er varm tænder vandcirkulation og blæsere. (Der er klima anlæg).

    Hvordan kan jeg få fejlkoder fra fyret læst ud?

    /Tomas Jensen

    PS. Sorry jeg ved godt det er et W124 site, men jeg håber i vil/kan hjælpe alligevel
     
  2. Alex B Jeppesen

    Alex B Jeppesen Active Member

    Joined:
    21 Juni 2007
    Indlæg:
    1,549
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    36
    Location:
    Sjælland
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    w124 250d
    Km:
    290000
    Årgang:
    1992
    Bil nr. 2 Km:
    0
    Bil nr. 2 Årgang:
    0
    Man kommunikere med fyret med StarDiagnosen gennem bilen diagnosestik...
    Eller med et usb kabel eller serielt kabel og webasto software...
    Nu skriver du jo ikke hvilket type fyr det drejer sig om.......
     
  3. tomasjensen

    tomasjensen New Member

    Joined:
    17 Januar 2010
    Indlæg:
    20
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    w210 E290
    Km:
    505000
    Årgang:
    1997
    Bil nr. 2 Km:
    0
    Bil nr. 2 Årgang:
    0
    Jeg ville ønske jeg vidste, hvilket fyr det var men jeg har ikke fået gravet mig ind til det. Mercedes har jo desværre gemt det rigtigt godt af vejen.

    Jeg har heller ikke selv adgang til testværktøjer. Så derfor ville jeg vide om der var noget man kune se/måle fra f.eks AC enheden, som jo åbenbart kan måle på forskellige ting.

    Hvis jeg selv skifter fyret, er der så en der kan rådgive mig i hvad der skal skilles og hvorledes jeg nemmest gør det?

    /Tomas Jensen
     
  4. Alex B Jeppesen

    Alex B Jeppesen Active Member

    Joined:
    21 Juni 2007
    Indlæg:
    1,549
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    36
    Location:
    Sjælland
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    w124 250d
    Km:
    290000
    Årgang:
    1992
    Bil nr. 2 Km:
    0
    Bil nr. 2 Årgang:
    0
    Du kan ikke aflæse fyret gennem andet end det ovennævnte,nogle af de nye fyr kan vise fejlkoder i urets display..
    Inden du skifter fyr ,så få autoelektro/bosch service eller nogle der har webasto på programmet til at udlæse fejl kode,det kan jo være det bare er et nyt gløderør...eller andet småt..
    Fyret sidder hvist nok bag forlygten,det kan jo også være noget løs forbindelse....mulighederne er mange,du kan finde et brugt fyr på ebay.de iøvrigt(hvis du har mod på det),jeg memer det er termo top c som sidder i din bil..
     
  5. tomasjensen

    tomasjensen New Member

    Joined:
    17 Januar 2010
    Indlæg:
    20
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    w210 E290
    Km:
    505000
    Årgang:
    1997
    Bil nr. 2 Km:
    0
    Bil nr. 2 Årgang:
    0
    Tak for hjælpen. Jeg vil se om jeg kan finde en i Skanderborg området der kan hjælpe med udlæsningen.

    Hvis jeg får brug for det, har du så en vejledning i, hvorledes jeg kommer ind til dyret og får det udskiftet?

    Mvh
    Tomas
     
  6. Alex B Jeppesen

    Alex B Jeppesen Active Member

    Joined:
    21 Juni 2007
    Indlæg:
    1,549
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    36
    Location:
    Sjælland
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    w124 250d
    Km:
    290000
    Årgang:
    1992
    Bil nr. 2 Km:
    0
    Bil nr. 2 Årgang:
    0
    Jeg vender tilbage ang fyret,din ac enhed kan du teste sådan .If your car is fitted with autoclimate system, you are able check the temp and many other things. Press 'rest' for a while until the codes appear on the LCD.
    Displaying Information (AC Diagnostic Mode)
    Press ”rest” for aprox 5 sec. Press then the left ”auto-button” a number of times to see the different channels. Mostly I
    use number 22, that is the speed.
    Pressing 'air up' and 'air down' you can
    shift thru var ious a/ c diag registers.
    Cycling digit s will show you reg number/ value.
    01 In-car temperature sensor.
    02 Outside temperature sensor.
    03 Heater core temp, left.
    04 Heater core temp, right.
    05 Evaporator temperature sensor.
    06 Engine coolant temperature.
    07 Regrigerant pressure in bar (e.g. '4' is 4 bar).
    08 Refrigerant temperature.
    09 Not used.
    10 Heater blower control voltage (normal 08-6.0, meaning .8 to 6 volts).
    11 Emissions sensor voltage (to detect atmospheric gases and recirculate interior air).
    12 Sun sensor voltage (to shift airflow in car).
    20 Control current for auxilliary fan (electric fan on radiator, given in milliamps or mA).
    21 Engine speed (x100).
    22 Road speed (km/h or mph depending on installation).
    23 Battery voltage at terminal 58d (as a percentage of total voltage, e.g. 99.0 = 99%).
    24 Battery voltage (e.g. 12.8 = 12.8V).
    40 Climate control software version.
    41 Climate control hardware version. vender tilbage med fyret,din ac enhed testes sådan .
     
  7. tomasjensen

    tomasjensen New Member

    Joined:
    17 Januar 2010
    Indlæg:
    20
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    w210 E290
    Km:
    505000
    Årgang:
    1997
    Bil nr. 2 Km:
    0
    Bil nr. 2 Årgang:
    0
    Den har jeg set før, men jeg synes ikke jeg kan finde noget, der fortæller noget om, hvordan fyret har det.

    Men fancy er det :)
     
  8. votte

    votte New Member

    Joined:
    27 Februar 2008
    Indlæg:
    110
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Location:
    nordsjælland
    Ratings:
    +0 / 0
    på mit fyr sad der en lille knap der slog fra,...hvis f.eks.fyret ikke havde været igang i længere tid,..om sommeren,hvor det skulle tændes en gang imellem.....
    ved ikke om du kan bruge dette til noget....?????
     
  9. tomasjensen

    tomasjensen New Member

    Joined:
    17 Januar 2010
    Indlæg:
    20
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    w210 E290
    Km:
    505000
    Årgang:
    1997
    Bil nr. 2 Km:
    0
    Bil nr. 2 Årgang:
    0
    Jo - Det er ikke usandsynligt, da vi lige har købt bilen og de tidligere ejere sagde, at de aldrig havde brugt fyret.

    Problemet er bare, hvordan pokker man kommer ind til det :-?
     
  10. Guldsmeden

    Guldsmeden Active Member

    Joined:
    27 November 2006
    Indlæg:
    2,026
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    36
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    na
    Km:
    0
    Årgang:
    00
    Bil nr. 2:
    na
    Bil nr. 2 Km:
    0
    Bil nr. 2 Årgang:
    0
    Fyret er monteret inde i din forkofanger, i højre side.

    Først tappes frostvæsken af bilen via aftapningsstudsen i bunden af køleren.
    Alternativt kan slangerne til fyret klemmes af, og frostvæsken toppes op efter rep.

    Af med h. forhjul, og ud med plast inderskærmen - så burde du kunne afmontere fyret den vej.

    Måske du er heldig at det bare er dit gløderør der er gået. :) (sliddel)
    Men vær obs på at testeren godt kan finde på at melde fejl på gløderøret.... og så er det i virkeligheden printet der er defekt. :(

    Prøv evt. at skifte gløderøret.
    Det koster ca. 220 kr. og er dermed billigere end at få et værksted til at sætte testeren på.
    Virker det stadig ikke.... så smid fyret ud, og køb et nyt. :?
     
  11. djaabo

    djaabo Active Member

    Joined:
    7 Juli 2009
    Indlæg:
    4,000
    Likes Received:
    9
    Trophy Points:
    38
    Location:
    Greve
    Ratings:
    +9 / 0
    Min bil::
    CL500 Kompressor
    Km:
    145000
    Årgang:
    2003
    Bil nr. 2:
    SL60 AMG Turbo
    Bil nr. 2 Km:
    135000
    Bil nr. 2 Årgang:
    1994
    Gløderør er et godt bud, de har det med at stå af.
    Start med at ohme hen over det, skulle gerne være omkring 2-5 ohm

    Når du starter fyret burde du gerne kunne høre din pumpe stå og klikke, den kunne nemlig også være stået af eller sat sig med snavs
     
  12. tomasjensen

    tomasjensen New Member

    Joined:
    17 Januar 2010
    Indlæg:
    20
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    w210 E290
    Km:
    505000
    Årgang:
    1997
    Bil nr. 2 Km:
    0
    Bil nr. 2 Årgang:
    0
    Tak for alle svarene. Nu ved jeg lidt om, hvad jeg skal se efter. Jeg har dog et spørgsmål mere.

    djaabo skriver:
    Vil denne pumpe også klikke, hvis gløderøret er stået af, eller lukker fyret alt ned, hvis gløderøret er dødt?
     
  13. djaabo

    djaabo Active Member

    Joined:
    7 Juli 2009
    Indlæg:
    4,000
    Likes Received:
    9
    Trophy Points:
    38
    Location:
    Greve
    Ratings:
    +9 / 0
    Min bil::
    CL500 Kompressor
    Km:
    145000
    Årgang:
    2003
    Bil nr. 2:
    SL60 AMG Turbo
    Bil nr. 2 Km:
    135000
    Bil nr. 2 Årgang:
    1994
    Som jeg skrev, så tjek gløderøret først.

    Fordi er det deffekt, så starter den slet ikke op, men står den og klikker så er der tegn på at gløderøret er i orden, en pumpens enretter kan være stoppet, så den ikke pumper benzin op
     
  14. tomasjensen

    tomasjensen New Member

    Joined:
    17 Januar 2010
    Indlæg:
    20
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    w210 E290
    Km:
    505000
    Årgang:
    1997
    Bil nr. 2 Km:
    0
    Bil nr. 2 Årgang:
    0
    Mange tak for de mange råd og hints.

    Jeg har nu fået fyret til at virke. Der var desværre ingen af jer der var på sporet :(

    Det viste sig, at fyret var "låst". Det havde fejlet et par gange.
    Sådan løste jeg problemet:
    • Start bilen.
    • Fjern sikring nr. 17 i motorrummet.
    • Vent ca 3 sekunder
    • Isæt sikring
    • Tænd fyret på "flammeknappen"
    • Første gang kommer der en MASSE røg fra fyret.
    Jeg fandt denne opskrift på en polsk side. Google-translate is your best friend :-D
     
  15. djaabo

    djaabo Active Member

    Joined:
    7 Juli 2009
    Indlæg:
    4,000
    Likes Received:
    9
    Trophy Points:
    38
    Location:
    Greve
    Ratings:
    +9 / 0
    Min bil::
    CL500 Kompressor
    Km:
    145000
    Årgang:
    2003
    Bil nr. 2:
    SL60 AMG Turbo
    Bil nr. 2 Km:
    135000
    Bil nr. 2 Årgang:
    1994
    Ha bilen været løbet tør fra strøm på et tidspunkt, for det låser/fejlmælder kun hvis der er en fejl i de eller at spændingen er under 7-8 volt

    Eventuelt få diagnosetestet det og se hvad fejlen kommer af
     
  16. tomasjensen

    tomasjensen New Member

    Joined:
    17 Januar 2010
    Indlæg:
    20
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    w210 E290
    Km:
    505000
    Årgang:
    1997
    Bil nr. 2 Km:
    0
    Bil nr. 2 Årgang:
    0
    Det ved jeg ikke. Fyret virkede ikke da vi købte bilen og forrige ejer påstod de aldrig havde brugt fyret, så det er ikke umuligt, at bilen har været løbet tør for strøm på et tidspunkt.
     
  17. Thaarup

    Thaarup New Member

    Joined:
    31 August 2007
    Indlæg:
    80
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Location:
    Nordjylland
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    W210 300D
    Km:
    385000
    Årgang:
    1996
    Bil nr. 2:
    0
    Bil nr. 2 Km:
    0
    Bil nr. 2 Årgang:
    0
    Okay vi prøver lige at udvide tråden. I MIN nyindkøbte E300D - W210'er fra 98 sidder der også et oliefyr (Skal have tjekket at det også sidder der!). Der sker INTET når jeg trykker på knapperne på kontrol enheden i kabinen, ingen diode lys, ingen lys i display (Men instrument belysning i alle knapperne til fyret). Nogen der kan hjælpe?
     
  18. djaabo

    djaabo Active Member

    Joined:
    7 Juli 2009
    Indlæg:
    4,000
    Likes Received:
    9
    Trophy Points:
    38
    Location:
    Greve
    Ratings:
    +9 / 0
    Min bil::
    CL500 Kompressor
    Km:
    145000
    Årgang:
    2003
    Bil nr. 2:
    SL60 AMG Turbo
    Bil nr. 2 Km:
    135000
    Bil nr. 2 Årgang:
    1994
    Har du tjekket sikringen i sikringshuset eller hvis der siden en bag på timer modulet..
    Det kan jeg ikke lige huske om der gør på den version
     
  19. Thaarup

    Thaarup New Member

    Joined:
    31 August 2007
    Indlæg:
    80
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Location:
    Nordjylland
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    W210 300D
    Km:
    385000
    Årgang:
    1996
    Bil nr. 2:
    0
    Bil nr. 2 Km:
    0
    Bil nr. 2 Årgang:
    0
    I sikringsboksen i motorrummet er alt som det skal være - jeg er ikke gået amok endnu med at få timeren ud, så ved ikke endnu om der sidder sikring bag på, men det finder jeg lige ud af.
     
  20. Thaarup

    Thaarup New Member

    Joined:
    31 August 2007
    Indlæg:
    80
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Location:
    Nordjylland
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    W210 300D
    Km:
    385000
    Årgang:
    1996
    Bil nr. 2:
    0
    Bil nr. 2 Km:
    0
    Bil nr. 2 Årgang:
    0
    I sikringsboksen i motorrummet er alt som det skal være - jeg er ikke gået amok endnu med at få timeren ud, så ved ikke endnu om der sidder sikring bag på, men det finder jeg lige ud af.
     

Del denne side