Mercedes Træf NordFyn 6.-7. September 2024   Information - Tilmeldte biler

Se billeder & video og snik snak fra afholdte arrangementer og træf. Klik her

  1. Denne side bruger cookies. Ved af fortsætte med at bruge dette websted, accepterer du vores brug af cookies. Learn More.

W201 "hakker" under acceleration (2.5 Turbo Diesel)

Emne i 'Dieselmotorer' startet af KenniJH, 23 August 2011.

  1. KenniJH

    KenniJH Member

    Joined:
    21 Januar 2010
    Indlæg:
    43
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    6
    Location:
    Nordsjælland
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    190D 2.5 Turbo
    Km:
    195000
    Årgang:
    1990
    Bil nr. 2:
    Yaris 1.4 D-4D
    Bil nr. 2 Km:
    130000
    Bil nr. 2 Årgang:
    2005
    Hej altvidende venner

    Min kære vogn er begyndt at "hakke / rykke" under acceleration, ved omdrejninger over ca. 2.500 - 3.000 omdrejninger og op (så langt jeg turde = 4.500 - 5.000).

    Bilen er har for nyligt for nyliogt fået et mindre service af mig selv:
    Olie, oliefilter, brændstof filter, luftfilter og ny diff. olie.

    Jeg har kørt lidt morfar i den siden service og ville så ud og lufte dyret her i weekenden :D og ak så var balladen der...
    Derfor kan jeg ikke med 100% sikkerhed sige at det er efter mit service at det er opstået - men igen det kan jo også være dér det netop er opstået.

    Mit spørgsmål går på om der er noget specielt det kan pege henad?
    Måske luftfilter? eller... noget helt andet?

    Gode råd modtages gerne :gr8:

    På forhånd tak :)

    Mvh.
    Kenni
     
  2. 280TE

    280TE New Member

    Joined:
    6 November 2010
    Indlæg:
    285
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    S124 280te
    Km:
    300000
    Årgang:
    1994
    Bil nr. 2 Km:
    0
    Lyder som om du har luft i diesel systemet efter at have skiftet brændstof filter. Mener at det skal luftes ud manuelt.

    Men pas hvad du laver !!!!! Diesel systemer er ikke til at spøge med. En diesel stråle på 200bar skærer gennem hvad som helst.
     
  3. blacksugar

    blacksugar Member

    Joined:
    20 Oktober 2007
    Indlæg:
    481
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    16
    Location:
    Midtjylland
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    w124 300D-Turbo
    Km:
    472
    Årgang:
    1992
    Bil nr. 2 Km:
    0
    Bil nr. 2 Årgang:
    0
    Kører bilen fejlfrit når du kører morfar?

    altså ingen hakken eller noget?
     
  4. Supercharger

    Supercharger New Member

    Joined:
    8 Juli 2011
    Indlæg:
    1,149
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Ratings:
    +0 / 1
    Min bil::
    -
    Årgang:
    0
    Vi kan vel udelukke, at der er traktor diesel, for at spare :rofl:
     
  5. KenniJH

    KenniJH Member

    Joined:
    21 Januar 2010
    Indlæg:
    43
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    6
    Location:
    Nordsjælland
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    190D 2.5 Turbo
    Km:
    195000
    Årgang:
    1990
    Bil nr. 2:
    Yaris 1.4 D-4D
    Bil nr. 2 Km:
    130000
    Bil nr. 2 Årgang:
    2005
    Hej Blacksugar

    Ingen problemer overhovedet, den accelererer fint til op omkring de 3.000 og først derefter begynder balladen. :-(
    Så jeg opdager det ikke rigtigt i hverdagen, men nu efter jeg gav den en spand kul (det skal man jo en gang i mellem), så kan jeg genskabe det "hakkeriet" hver gang jeg ryger op omkring de 3.000 omdrejninger og derover.

    Det er ikke meget voldsomt, men stadigt helt tydeligt. Måske brændstof tilførslen?
    Der er nogen der taler om et "for filter" findes det også på min? jeg kender kun til det ude foran ved motoren:

    Gørløse varenummer: 601 090 0352 O
    Varenavn: FILTER BR.STOF 601-606

    Og det er som nævnt skiftet for ganske nyligt (det blev selvf. fyldt med diesel inden jeg skruede det fast)

    :lol: Ja, ingen traktor diesel her. :)

    Jeg sætter pris på jeres bud og spørgsmål, så "keep 'em comming" så skal vi nok ramme fejlen / hvad jeg har glemt. :)

    Jeg kan læse at i gode mennesker her på forummet, under andre emner diskuterer lidt frem og tilbage om man skal udlufte en diesel vogn (udluftning af brændstof systemet) - jeg er ikke blevet helt klog på om jeg skal - og i så fald hvordan gør jeg?

    bluestar hilsener
    Kenni :)
     
  6. blacksugar

    blacksugar Member

    Joined:
    20 Oktober 2007
    Indlæg:
    481
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    16
    Location:
    Midtjylland
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    w124 300D-Turbo
    Km:
    472
    Årgang:
    1992
    Bil nr. 2 Km:
    0
    Bil nr. 2 Årgang:
    0
    Hvis der var luft i systemet så var du ikke i tvivl, den ville simpelthent ikke går ordenligt.

    Har dog oplevet at der nogle gange var en luftlomme som bare ikke ville ud...

    Men som du skriver så kører bilen fejlfrit op til 3000 omdr. så tror nu godt vi kan udelukke luft i systemet.
    Nu læste jeg på et tidligere tidspunkt herinde om nogle overbelastningskontakter i gearkassen.
    kan bare ikke blive klog på og den kun er på benziner'ne...

    Men du siger at hakkeriet begyner over 3000 omdr. er det i alle gear, eller et bestemt?
    Hvordan "føles" hakkeriet???
     
  7. Mirakelsmeden

    Mirakelsmeden Member

    Joined:
    3 September 2007
    Indlæg:
    874
    Likes Received:
    3
    Trophy Points:
    18
    Location:
    østsjælland
    Ratings:
    +4 / 0
    Min bil::
    124 300 DT 4 matic
    Km:
    260
    Årgang:
    1992
    Når brændstoffilteret er fyldt op inden monteringen, klarer motoren selv resten. 8)

    Når den først begynder at hakke i det over 3000 omd tyder det på at den suger falsk luft :? , ved det lille forfilter der er skudt ind på slangerne under indsugningsmanifolden, :idea: eller måske er sien i tanken ved at stoppe til, eventuelt er der tæringer i dit brændstofrør under bunden ved ophængene, :eek: og den kan godt suge luft, uden at det drypper af den grund , men tjek at der ikke er revner i slangerne for en sugediesel , suger temmelig hårdt , specielt ved høje omdrejninger.
     
  8. KenniJH

    KenniJH Member

    Joined:
    21 Januar 2010
    Indlæg:
    43
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    6
    Location:
    Nordsjælland
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    190D 2.5 Turbo
    Km:
    195000
    Årgang:
    1990
    Bil nr. 2:
    Yaris 1.4 D-4D
    Bil nr. 2 Km:
    130000
    Bil nr. 2 Årgang:
    2005
    Blacksugar, jeg er overbevist om at den ikke får nok at spise ved acceleration i de højere omdrejninger. De viser sig ved acceleration i alle gear. Hvis jeg derimod holder f.eks. 4.000 omdrejninger i min. så er den jævn i trækket. Hakkeriet føles lidt som at jeg ganske kort slækker på gassen. Det er blandt andet det der får mig til at tænke at den "får for lidt" - det synger de i hvert fald i sangen.
    :lol:


    Mirakelsmeden, ja jeg er finder mere ude omkring om at sådan en diesel selv klarer det :)
    Så planen tegner sig tydeligt nu: Jeg skal have skiftet det for-filter, ingen tvivl om det længere. Det er også hvad en af eksperterne siger. Derudover nævner han også tanksien. :) Den kender jeg ikke rigtigt til, er det noget en novice, som jeg, kan klare selv?
    - og så må jeg vist hellere lige se brændstof slanger / rør igennem. 8)

    Tak for jeres input, jeg er overbevist om at dette er det rigtige. Nu skal jeg bare lige have booket mig noget værksted tid og så i gang. Jeg glæder mig til at se om det ikke løser det - det tror jeg nu nok det gør. :yipi:

    Mange bluestar-hilsener fra
    Kenni
     

Del denne side