Mercedes Træf NordFyn 6.-7. September 2024   Information - Tilmeldte biler

Se billeder & video og snik snak fra afholdte arrangementer og træf. Klik her

  1. Denne side bruger cookies. Ved af fortsætte med at bruge dette websted, accepterer du vores brug af cookies. Learn More.

W124 søges ... (newbie)

Emne i 'Biler Købes' startet af LandCruiseren, 19 Februar 2017.

  1. LandCruiseren

    LandCruiseren New Member

    Joined:
    18 Februar 2017
    Indlæg:
    24
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    1
    Location:
    Copenhagen
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    230TE-89
    Km:
    390000
    Årgang:
    1989
    Bil nr. 2:
    Toyota Landcruiser
    Bil nr. 2 Km:
    530000
    Bil nr. 2 Årgang:
    1999
    Hej. Jeg er newbie på disse kanter, men tænker alligevel at jeg vil gøre lidt opmærksom på mig selv.

    Sagen er - jeg ønsker mig en W124. Surprise...

    Den skal være min daily driver i stedet for den Landcruiser VX100 V8 fra 99 jeg har nu. Dels fordi den kunne blive ramt af nedbrud (nej, den skal ikke sælges), men mest fordi MB bare er en federe dyt til landevej. Nåja, så griner min hjælpe-mekaniker hver gang han regner ud, hvor mange tankvogne Landcruiseren har drukket i sin leveltid. Den slags regner jeg så ikke på. Det følger ligesom bare med, det er de samlede omkostninger, der betyder noget.

    Min Landcruiser har fulgt mig siden den var ny. Jeg har forsynet den med benzin fyr fra den var helt frisk ankommet fra produktionslinien. Ikke fordi kabinen trængte til varme, men fordi motoren fryser under 70 grader. Og koldstart slider, river, ikke godt, selv hvis den fineste fuldsyntetiske olie er frisk i bundkarret. Så jeg bruger det altid, også om sommeren.

    Og det har gjort hende godt, min Landcruiser. Hun har gået lidt over 1/2 M km og jeg kan stadig ikke se mellem olieskift at hun brænder noget af de fine olier. Automaten får naturligvis også skiftet det røde ud med et år eller to imellem, lidt afhængigt af hvor meget terræn og strabadser vi sammen har været igennem. Også selvom servicebogen ikke siger det er nødvendigt - for det er det, hvis vi skal have et godt liv sammen.

    Når nu jeg er vant til en sagte men kraftfuld V8'er, så er min MB drøm en 260E eller kraftigere. 6 ben giver lidt mere uanstrengt fremdrift, og volumen gør bare godt for bundtræk. Specielt når nu man ikke lige er til turbo eller andre former for ladetryk. Ikke fordi jeg ikke fuldt ud anerkender og kan nyde værdien af ladetryk - mit daglige kørselsbehov er i perioder bare for lidt til at varme en diesel igennem og betale den ekstra afgift. Hvis nu du har min drømmebil til salg blot med 230 motor så ku det godt være et kompromis, dog, hvis den ikke har gået voldsom langt, men det vil være svært at undvære automatgear. Egentlige racere i den helt høje ende af skalalen er hverken nødvendigt eller relevant for mit budget her.

    Som den voksne mand jeg er har min familie nået en hvis størrelse - så plads i en TE er fint, også gerne med ekstra sæder. Men det er jo kun en gang imellem det behov er til stede, så jeg kan også godt være i en coupé. Min Landcruiser er faktisk en 10p bus, så det kunne jo være løsningen når alle skal med. Så måske jeg bare skal have en sedan - sådan lige midt imellem? Det er nok det optimale.

    Men en W124 skal det være. Det siger mit ønske, sagkundskaben og fornuften. Så skal jeg bare finde den rigtige af slagsen...

    Den må gerne være brugt - men den skal være brugbar. Jeg bruger gerne tid på vedligehold, men ikke stadige reparationer hverken tidsmæssigt eller pengemæssigt. Så havde jeg jo haft en LandRover i stedet for Toyotaen. Jeg ved gamle biler trænger til nye dele og kærlig pleje - men det skal ikke være så meget det tager al min tid så jeg ikke får nydt at køre i dem.

    Så jeg er efter et hæderligt eksemplar, hvor enkelte bobler nok må forventes, men undervognen har en del år i sig, og drivlinien et par 100K km ved rigtig pleje. Mørke metalfarver, evt sølv, er foretrukket, hvid er bare så sart på en ældre bil hvis du spørger mig. Læderkabine forventeligt med patina men uden egentlige huller er stort plus, ligesom enten soltag eller aircon. En godt slidt og tilrøget stof-kabine er mit liv for kort til. Så er det sagt. Er den pæn kan det godt være en mulighed. Overordnet skal bilen præsentere sig hæderligt - men det tænker jeg vel er en naturlig ting i det her forum.

    Mon jeg kan finde sådan noget til et sted mellem 15-30k, afhængigt af nærmere omstændigheder, eller er jeg for optimistisk her?

    På forhånd tak for hjælpen....
     
  2. Bilglad

    Bilglad Active Member

    Joined:
    30 Juni 2011
    Indlæg:
    2,068
    Likes Received:
    16
    Trophy Points:
    38
    Location:
    København K
    Ratings:
    +19 / 0
    Min bil::
    W210 300 Turbodiesel
    Km:
    600000
    Årgang:
    1998
    W124 er en udemærket daily driver hvis ikke man har det ville kørsels behøv - men for dit budget får du svært ved at finde en som er i orden og det kan ikke svare sig at købe et billigt fejlbehæftet eksemplar, da man bare ender med at ofre mere i værkstedsbesøg og reservedele..

    Et godt råd når du skal finde en er undgå for meget rust, styretøjet skal være i orden, og der må ikke være mislyde fra undervognen, drivlinen skal trække jævnt og uden vibrationer også ved højere hastigheder mv...
     
  3. LandCruiseren

    LandCruiseren New Member

    Joined:
    18 Februar 2017
    Indlæg:
    24
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    1
    Location:
    Copenhagen
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    230TE-89
    Km:
    390000
    Årgang:
    1989
    Bil nr. 2:
    Toyota Landcruiser
    Bil nr. 2 Km:
    530000
    Bil nr. 2 Årgang:
    1999
    Tak for rådet. Mit behov er nok i omegnen af 20K per år.
     
  4. LandCruiseren

    LandCruiseren New Member

    Joined:
    18 Februar 2017
    Indlæg:
    24
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    1
    Location:
    Copenhagen
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    230TE-89
    Km:
    390000
    Årgang:
    1989
    Bil nr. 2:
    Toyota Landcruiser
    Bil nr. 2 Km:
    530000
    Bil nr. 2 Årgang:
    1999
    W124 blev det så ikke - men en S124 :)

    Fandt en rigtig fin koksgrå TE 230 fra 89 med 400K på klokken, lidt sædvanlige småfejl som sved, få pletter med overfladisk rust, tidlig tendens i bagruder men ellers i super flot stand, passet som en lille baby ser det ud til.

    Den er ret manuel, også i gearet, men det kører flot, hardyskive og de små gummiskiver i trækstænger mv er friske, og der er ingen mislyde noget sted - bortset fra en meget svag sang fra differentialet ved ca 90 km/h og let fod på gassen. Har dog elektrisk soltag, højre spejl, bagklap luk og central lås men den er ikke fjernbetjent.

    Den bliver lidt ekstra varm i tomgang - noget med at skifte en termostat kontakt, mener jeg at have hørt. Ellers går den eksemplarisk, ikke helt som en 6-benet men meget tæt på.

    Og så ved jeg godt at jeg lige skal huske det sædvanlige med at være sikker på væskerne er friske og andre gode råd fra forumet her. Tak fordi I er her... :)

    Det lykkedes for 21K - fik så ikke automat, læder, elruder eller aircon. Men rygefri kabine. 1 år til næste syn, både sommer-17-alu" og vinter-stål, sidste med næsten nye Conti. Aldrig fået lavet pladearbejde. Har levet første ungdom i München, samme ejer i DK siden 2005. Altså indtil i dag.

    Så jeg erklærer mig hermed overgået fra dagdrømmer til indehaver af en 124'er :) Lykønskninger modtages naturligvis gerne ;)
     
  5. kongebiler

    kongebiler Active Member

    Joined:
    30 Marts 2007
    Indlæg:
    2,645
    Likes Received:
    13
    Trophy Points:
    38
    Location:
    Hadsten v Århus
    Ratings:
    +15 / 0
    Min bil::
    124033 :-)
    Km:
    550.000
    Årgang:
    1990
    Bil nr. 2:
    W140 400SE
    Bil nr. 2 Km:
    300.000
    Bil nr. 2 Årgang:
    1992
    Tillykke :)

    Sendt fra min HTC Desire 620 med Tapatalk
     
  6. LandCruiseren

    LandCruiseren New Member

    Joined:
    18 Februar 2017
    Indlæg:
    24
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    1
    Location:
    Copenhagen
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    230TE-89
    Km:
    390000
    Årgang:
    1989
    Bil nr. 2:
    Toyota Landcruiser
    Bil nr. 2 Km:
    530000
    Bil nr. 2 Årgang:
    1999
  7. Bilglad

    Bilglad Active Member

    Joined:
    30 Juni 2011
    Indlæg:
    2,068
    Likes Received:
    16
    Trophy Points:
    38
    Location:
    København K
    Ratings:
    +19 / 0
    Min bil::
    W210 300 Turbodiesel
    Km:
    600000
    Årgang:
    1998
    Tillykke og velkommen i klubben :)

    det med varmen kan være termostat eller temp føler som aktivere magnet ventilen til vingen, det er ofte en fejl på denne motortype og så bliver den lidt lun, jeg har tilfældigvis et mindre parti liggende af netop disse følere, hvis det ikke løser sig med termostaten :)
     
  8. LandCruiseren

    LandCruiseren New Member

    Joined:
    18 Februar 2017
    Indlæg:
    24
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    1
    Location:
    Copenhagen
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    230TE-89
    Km:
    390000
    Årgang:
    1989
    Bil nr. 2:
    Toyota Landcruiser
    Bil nr. 2 Km:
    530000
    Bil nr. 2 Årgang:
    1999
    Tak. Tænker ventilatoren er årsag, derfor nævnte føler. Kun ved stilstand, ikke ved fart, så er vist aftager til sådan en... hvordan praktisk? (tak)
     
  9. kongebiler

    kongebiler Active Member

    Joined:
    30 Marts 2007
    Indlæg:
    2,645
    Likes Received:
    13
    Trophy Points:
    38
    Location:
    Hadsten v Århus
    Ratings:
    +15 / 0
    Min bil::
    124033 :-)
    Km:
    550.000
    Årgang:
    1990
    Bil nr. 2:
    W140 400SE
    Bil nr. 2 Km:
    300.000
    Bil nr. 2 Årgang:
    1992
    Hvad er "for varm" ? Stregen over 80 er kun 90

    Sendt fra min HTC Desire 620 med Tapatalk
     
  10. LandCruiseren

    LandCruiseren New Member

    Joined:
    18 Februar 2017
    Indlæg:
    24
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    1
    Location:
    Copenhagen
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    230TE-89
    Km:
    390000
    Årgang:
    1989
    Bil nr. 2:
    Toyota Landcruiser
    Bil nr. 2 Km:
    530000
    Bil nr. 2 Årgang:
    1999
    den kravler videre op... ikke ladet den kravle længere end to streger, noget før det røde
     

Del denne side